REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lexus IS200t: turbodoładowana benzyna!

Subskrybuj nas na Youtube
Lexus IS200t 2015
Lexus IS200t 2015
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Do gamy Lexusa dołączy model IS200t wyposażony w benzynowy silnik z turbodoładowaniem.

Lexus 200t: silnik benzynowy z turbo

Marka Lexus rozszerza gamę swoich modeli wyposażonych w nową, 2-litrową jednostkę benzynową z turbodoładowaniem. Po debiutującym na początku tego roku NX 200t i zapowiadanej na koniec roku premierze RX 200t, model IS będzie trzecim przedstawicielem marki Lexus wyposażonym w ten silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Napędzany nowym silnikiem – z innowacyjnym układem wtryskowym D-4ST, obniżającym zużycie paliwa i zapewniającym błyskawiczny dostęp do pełnego momentu obrotowego – sportowy sedan IS 200t dysponuje mocą 245 KM (180 kW) i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. 8-stopniowa skrzynia biegów Sport Direct Shift, pierwotnie opracowana dla wyczynowego RC-F, umożliwia błyskawiczne rozpędzanie do maksymalnej prędkości 230 km/h.

Zobacz też: Nowa Alfa Romeo Giulia: limuzyna z tylnym napędem

Niezwykłe połączenie chłodzonej cieczą głowicy cylindrów, integralnego kolektora wylotowego i turbosprężarki typu twin-scroll sprawia, że nowy silnik 2.0 t charakteryzuje się błyskawiczną reakcją, wysokimi osiągami i wysokim momentem z zakresie niskich prędkości obrotowych. Innowacyjny, szerokozakresowy układ zmiennych faz rozrządu VVT-iW (Variable Valve Timing intelligent – Wide) pozwala przełączać pomiędzy pracą silnika w obiegu Otto a pracą silnika w obiegu Atkinsona, co dodatkowo przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

REKLAMA

IS 200t przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,0 sekundy i legitymuje sie średnim zużyciem paliwa 7,0 l na 100 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lexus IS200t: głowica i turbosprężarka typu twin-scroll

To innowacyjne połączenie rozwiązań technicznych ma na celu zapewnienie błyskawicznej reakcji z minimalną zwłoką turbosprężarki i wysokiego momentu obrotowego w zakresie niskich prędkości obrotowych,przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.

Kolektor wylotowy typu „4 w 2” łączy te pary cylindrów, w których tłoki poruszają się zgodnie w fazie (sprężanie lub rozprężanie). W połączeniu z bardzo wydajną turbosprężarką twin-scroll, ta innowacyjna konstrukcja kolektora zapobiega wzajemnej interferencji strumieni gazów wylotowych z poszczególnych cylindrów i pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w możliwie najszerszym zakresie prędkości obrotowych.

Wyposażona w obieg wodny chłodnica powietrza doładowującego została zamontowana bezpośrednio do silnika, co w znaczący sposób skraca długość kanałów za turbosprężarką i dzięki temu minimalizuje zwłokę doładowania, zapewniając krótki czas reakcji.

Zobacz też: Test Lexus IS250 AT6 F Sport: japońska katana!

W turbosprężarce twin-scroll zastosowano układ płynnego sterowania pracą zaworu obejściowego. Takie rozwiązanie ogranicza straty pompowania poprzez ograniczenie ciśnienia zwrotnego przy niskim obciążeniu silnika, kiedy turbosprężarka nie jest wykorzystywana, przyczyniając się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.

Dodatkowo, połączenie kolektora wylotowego z głowicą poprawiło schładzanie spalin bez wpływu na czas rozgrzewania reaktora katalitycznego. To nie tylko przyczynia się do wydłużenia czasu eksploatacji reaktora katalitycznego, ale również rozszerza zakres pracy silnika z optymalnym, stechiometrycznym składem mieszanki paliwowo-powietrznej.

Lexus IS200t: układ wtrysku paliwa D-4ST

Układ zasilania D-4ST (bezpośredni wtrysk paliwa w 4-suwowym turbodoładowanym silniku benzynowym – wersja Superior) łączy wysokociśnieniowy wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów z niskociśnieniowym wtryskiem do kanałów dolotowych. Dawka paliwa rozdzielana jest pomiędzy wtryskiwacze w cylindrach i wtryskiwacze w kanałach dolotowych w zależności od obciążenia silnika, co umożliwia optymalizację procesu spalania w każdych warunkach jazdy i w efekcie uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w zakresie niskich prędkości obrotowych silnika oraz obniżonego zużycia paliwa.

Zaawansowany technicznie układ wtrysku paliwa współdziała z turbosprężarką, idealnie łącząc wysoki stopień zawirowania mieszanki, uzyskiwany dzięki zoptymalizowaniu kształtu kanałów dolotowych w głowicy oraz denek tłoków, ze sterowaniem ciśnieniem doładowania.

Lexus IS200t: układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT-iW

W nowej, turbodoładowanej jednostce Lexusa zastosowano innowacyjny mechanizm sterujący fazami rozrządu, w którym do sterowania fazami zaworów wylotowych zastosowano układ VVT-i, a zaworów dolotowych – układ VVT-iW, co poprawiło charakterystykę momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych silnika i umożliwiło rozruch silnika w cyklu Otto, a następnie pracę w bardziej ekonomicznym cyklu Atkinsona, przy zachowaniu wysokich osiągów przy pełnym otwarciu przepustnicy.

Opóźnione zamykanie zaworów dolotowych w cyklu Atkinsona zmniejsza straty pompowania i zużycie paliwa. W układzie VVT-iW zastosowano blokadę położenia środkowego, która umożliwia pracę w cyklu Atkinsona bez uszczerbku dla sprawności rozruchu w niskich temperaturach.

Lexus 200t: konstrukcja silnika

Nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 litra wyróżnia się małą masą i zwartą budową. Z kadłubem odlanym z niskoniklowego żaroodpornego staliwa oraz pokrywą głowicy, kolektorem dolotowym i przewodami dolotowymi z tworzywa sztucznego, waży zaledwie 160 kg. Jednostka ta ma za sobą ponad 10000 godzin badań stanowiskowych, po których przeszła intensywne próby drogowe na dystansie ponad miliona kilometrów.

Zastosowano szereg rozwiązań, których celem było obniżenie strat tarcia w różnych częściach silnika, a co za tym idzie – zmniejszenie zużycia paliwa. Wał korbowy z odsadzeniem pozwolił na zmniejszenie siły dociskającej tłoki do ścianek cylindrów, co przełożyło się na obniżenie strat wynikających z tarcia. Udoskonalono proces obróbki mechanicznej tulei cylindrowej, a płaszcz tłoka poddano obróbce powierzchniowej, co zredukowało opory ruchu. Zastosowano nisko naprężone pierścienie tłokowe oraz zmniejszono masy elementów ruchomych mechanizmu korbowo-tłokowego.

W mechanizmie rozrządu zastosowano lekkie dźwigienki zaworowe na łożyskach rolkowych oraz niskooporowy łańcuch rozrządu, a cierne elementy łańcucha wykonano z materiału o niskim współczynniku tarcia. Materiały o niskim współczynniku tarcia zastosowano również w uszczelniaczach wału korbowego, a przepływ oleju w układzie smarowania został zoptymalizowany dzięki zastosowaniu pompy oleju o zmiennym wydatku.

Zobacz też: Test Lexus IS250 AT6 F Sport: japońska katana!

Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się również precyzyjne sterowanie przepływem ciepła w silniku. W celu skrócenia czasu rozgrzewania zimnego silnika zastosowano układ ograniczający przepływ cieczy chłodzącej w kadłubie silnika oraz blokowanie dysz olejowych chłodzących denka tłoków.

Brzmienie silnika

Wraz ze zwiększeniem sztywności głównych elementów konstrukcyjnych, mającym na celu wyeliminowania ich drgań, w nowym silniku zastosowano wałek wyrównoważający z kołami zębatymi z tworzywa sztucznego, co uczyniło jego pracę jeszcze bardziej płynną.

Układ dysz olejowych chłodzących tłoki dodatkowo zapobiega spalaniu stukowemu, zaś nowoopracowany, bezwapniowy olej silnikowy przeciwdziała zjawisku spalania stukowego przy niskiej prędkości obrotowej.

W porównaniu z chłodzeniem powietrzem, międzystopniowe chłodzenie cieczą w układzie turbodoładowania pozwoliło skrócić o 0,3 sekundy czas rozpędzania 0-100 km/h. Na odpowiedni przebieg charakterystyki rozpędzania wpłynęła wysoka wartość momentu obrotowego dostępna przy niskich prędkości obrotowych.

Silniki turbodoładowane wykazują tendencję do generowania charakterystycznego świszczącego odgłosu podczas pracy przy zamkniętej przepustnicy. Aby w znacznym stopniu ograniczyć ten hałas, zastosowano sterowany elektrycznie zawór obejściowy oraz układ rezonansowy. Ponieważ osiągi silnika turbodoładowanego zależą między innymi od płynności przepływu powietrza w układzie dolotowym, inżynierowie Lexusa tak ukształtowali kanały dolotowe, aby pozwalały na rozwijanie mocy bez dodatkowego hałasu.

Ośmiostopniowa skrzynia biegów ze sterowaniem zmianą przełożeń w kierownicy

IS 200t otrzymał 8-stopniową skrzynię biegów Sport Direct Shift z wychylnymi przełącznikami zmiany przełożeń w kierownicy, pierwotnie opracowaną dla wyczynowego coupe RC F. Wyposażony w napęd przenoszony na tylne koła Lexus IS 200t jest pierwszym sedanem marki, w którym dobór biegu został uzależniony od działających na samochód sił odśrodkowych.

Podczas silnego hamowania przed zakrętem następuje samoczynna redukcja biegu, następnie na łuku utrzymywany jest niższy bieg w celu zapewnienia najlepszej kontroli, a następnie na wyjściu z zakrętu dobierany jest bieg, który zapewni odpowiednią reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszania.

IS 200t będzie dostępny od września 2015 r.

Źródło: materiały prasowe Lexus

Lexus IS200t 2015
Lexus
Lexus IS200t 2015
Lexus
Lexus IS200t 2015
Lexus
Lexus IS200t 2015
Lexus
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA