REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

9-stopniowa skrzynia biegów Mercedes-Benz

Automatyczna skrzynia biegów Mercedes-Benz 9G-TRONIC
Automatyczna skrzynia biegów Mercedes-Benz 9G-TRONIC
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa posiada 9 przełożeń. Czym charakteryzuje się jeszcze nowa przekładnia?

skrzynia 9-biegowa Mercedes-Benz 9G-TRONIC

Nowa 9-biegowa skrzynia automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną świętuje swoją premierę w Klasie E 350 BlueTEC – jednym z najoszczędniejszych 6-cylindrowych turbodiesli w segmencie. Wysoki poziom wydajności nowej konstrukcji pozwolił na obniżenie średniego zużycia paliwa modelu do 5,3 l/100 km (cykl NEDC).

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes-Benz S500 Coupe - pierwsze zdjęcia

Mercedes-Benz E 350 BlueTEC, dostępny jako limuzyna i kombi, napędzany jest wysokoprężną jednostką V6 o mocy 185 kW (252 KM), która seryjnie współpracuje z nową przekładnią 9G-TRONIC. Model zużywa średnio jedynie 5,3 l/100 km (dane dla limuzyny; kombi: 5,5 l/100 km). Wyższa liczba biegów oraz szersza całkowita rozpiętość przełożeń przyczyniają się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo i zwiększają poziom komfortu.

Mercedes  E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC

Zmniejszenie prędkości obrotowej silnika pozwala na ograniczenie wibracji i drgań, a jednocześnie wpływa na zwiększenie komfortu akustycznego. Co istotne dla otoczenia, poziom hałasu na zewnątrz spadł nawet o 4 dB(A).

Zobacz też: Mercedes-Benz S Coupe 2014: opis modelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo modelu E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC to zasługa wysokiej wydajności nowej przekładni. Szeroka rozpiętość przełożeń od pierwszego do dziewiątego (9,15) umożliwiła wyraźne zmniejszenie prędkości obrotowych silnika (dla przykładu, na 9. biegu przy prędkości 120 km/h obrotomierz wskazuje zaledwie 1350 obr./min), a krótszy czas zmiany biegów i reakcji zwiększa przyjemność z jazdy - zwłaszcza w trybach M i S skrzynia reaguje jeszcze bardziej spontanicznie.

Gładka pracy nowej konstrukcji - znak rozpoznawczy automatycznych przekładni Mercedes-Benz – zapewnia kompleksowy zestaw rozwiązań, w tym nowatorski system bezpośredniego sterowania, pozwalający na szybkie, ledwie wyczuwalne przełączanie biegów, oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w przekładni hydrokinetycznej.

Zaawansowana technologia czuwa nad transmisją siły napędowej

REKLAMA

Projektanci nowej, 9-biegowej przekładni skupili się również na jej kompaktowej, lekkiej konstrukcji. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń oraz zdolności przenoszenia momentu obrotowego o wartości do 1000 Nm, zajmuje ona tyle samo miejsca co poprzedniczka, i to przy niższej masie własnej (95 kg z olejem). Obudowa skrzyni ma dwuczęściową konstrukcję – wykonano ją z aluminium (przekładnia hydrokinetyczna) oraz magnezu (skrzynia z plastikową miską olejową).

Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych oraz elementów przełączających. Zrealizowano go dzięki przeprowadzeniu analiz komputerowych i zbudowaniu makiet - w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów przełączających. Trzy czujniki prędkości monitorują jej pracę i dostarczają do systemu sterowania dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie podczas przyspieszania lub hamowania przekładnia może "przeskoczyć" albo "zrzucić" kilka biegów naraz, o ile warunki na drodze tego wymagają.

Zobacz też: Mercedes GLA 45 AMG: SUV o osiągach sportowego coupe

Aby zapewnić niezawodne i wydajne zaopatrzenie w syntetyczny olej drugiej generacji, nową skrzynię wyposażono w dwie pompy. Mniejsza z nich, mechaniczna pompa główna o konfiguracji niewspółosiowej umieszczona jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Wspomaga ją osobna, pomocnicza pompa elektryczna. Taka architektura pozwala kontrolować przepływ oleju zależnie od potrzeb, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop oraz funkcji „żeglowania” (utrzymanie stałej prędkości bez udziału silnika spalinowego). Dzięki pierwszemu na świecie systemowi bezpośredniego sterowania w 9-biegowej skrzyni automatycznej z przekładnią planetarną, możliwe było również znaczne zwiększenie efektywności hydraulicznej wewnątrz skrzyni, decydującej o ograniczeniu strat w przenoszeniu momentu obrotowego. Efektywność przekładni hydraulicznej względem skrzyni 7G-TRONIC wzrosła z 85 do 92 proc.

Niezawodność nowej skrzyni potwierdzają testy prototypów, przeprowadzone w różnych warunkach klimatycznych (temperatury od -40 do +60 stopni Celsjusza) na dystansie 5 milionów kilometrów. Na potrzeby badań stanowiskowych konstrukcję wyposażono w przeźroczystą obudowę z wysokowytrzymałego tworzywa sztucznego, zainstalowano na specjalnym stanowisku obrotowym i testowano przy temperaturach oleju od -20 do +120 stopni Celsjusza, monitorując jego przepływ przy użyciu kamer HD.

22 miliony przekładni automatycznych Mercedes-Benz od 1961 roku

Mercedes-Benz projektuje i produkuje znane z wydajności oraz trwałości skrzynie automatyczne od ponad 50 lat. Do dzisiaj fabrykę w Stuttgarcie opuściło około 22 mln przekładni automatycznych do aut osobowych.

Przekładnia 9G-TRONIC nadaje się do stosowania w autach z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach będzie stosowana w niemal wszystkich modelach oraz odmianach napędowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA