REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel ADAM z silnikiem 1.0 ECOTEC Turbo

Opel ADAM 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo
Opel ADAM 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Opel Adam jako pierwszy model w gamie niemieckiego producenta aut otrzyma silnik 1.0 ECOTEC z turbodoładowaniem. Czym charakteryzować się będzie nowa odmiana miejskiego auta z tym motorem?

ADAM jest pierwszym modelem Opla, w którym będzie montowany nowy, wykonany w całości z aluminium, silnik benzynowy 1.0 ECOTEC, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, skonstruowany przez Międzynarodowe Centrum Rozwoju Technicznego producenta w Rüsselsheim w Niemczech. Ten „kieszonkowy” silnik będzie oferowany w dwóch konfiguracjach, rozwijających moc odpowiednio: 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM. Obydwie wersje dysponują solidnym zapasem momentu obrotowego: 166 Nm już od 1800 obr./min.

REKLAMA

REKLAMA

Opel ADAM z silnikiem 1.0 ECOTEC Turbo: zużycie paliwa

Podobnie jak dwa średniolitrażowe silniki nowej generacji Opla wprowadzone w ostatnich miesiącach (benzynowy 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo i wysokoprężny 1.6 CDTI), nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo charakteryzuje się wzorową kulturą pracy oraz wyjątkowo niskim poziomem hałasu i wibracji jak na jednostkę trzycylindrową, przewyższając pod tym względem wielu czterocylindrowych rywali. Nowy silnik trzycylindrowy współpracuje z innowacyjną 6‑biegową przekładnią oraz jest standardowo wyposażony w funkcję Start/Stop. ADAM z nowym silnikiem w wersji 66 kW/90 KM zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,3 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 g/km (dane wstępne zmierzone wg procedury NEDC). To niezwykłe wartości jak na jednostkę benzynową, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej wysokie osiągi pod względem mocy i maksymalnego momentu obrotowego. Do obniżenia zużycia paliwa przyczyniają się takie rozwiązania, jak bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu, lekka, całkowicie aluminiowa konstrukcja i odłączana pompa cieczy chłodzącej.

REKLAMA

Zobacz też: Nissan Juke Nismo RS - mocniejszy, szybszy, bardziej wyczynowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

12-zaworowy 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo — pierwszy silnik z nowej rodziny małolitrażowych jednostek benzynowych, która będzie rozwijana przez kolejne lata — to następny etap ofensywy firmy Opel w dziedzinie zespołów napędowych po wprowadzonych niedawno seriach średniolitrażowych silników benzynowych i wysokoprężnych 1.6.

1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo charakteryzuje się też świetną dynamiką. Ma on wszelki potencjał ku temu, by sprawić, że „mniejszy rozmiar” zostanie uznany za ten optymalny, bo generuje on więcej momentu obrotowego niż na przykład wolnossąca jednostka 1.6.

1.0 ECOTEC Turbo: silniejszy niż 1.6

W modelu ADAM silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo wytwarza 166 Nm już przy 1800 obr./min. To o prawie 30% więcej siły pociągowej niż w przypadku wolnossącego silnika 1.6 przy tej samej prędkości obrotowej. W wersji 85 kW/115 KM płaski odcinek krzywej momentu obrotowego sięga 4700 obr./min. Kolektor wydechowy, umieszczony z jubilerską precyzją wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów, jest połączony śrubami bezpośrednio z chłodzoną cieczą turbosprężarką o małej bezwładności. Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia szybkie doładowanie w celu uzyskania dużej mocy przy niskich obrotach.

Sześciootworowe wtryskiwacze systemu bezpośredniego wtrysku umieszczono centralnie nad każdym tłokiem, aby zapewnić wydajne spalanie, a dwie fazy pracy krzywek umożliwiają regulację faz rozrządu, dzięki której silnik otrzymuje optymalną ilość powietrza. Regulowana pompa oleju oraz pompa płynu chłodzącego odłączana przy zimnym silniku w celu jego szybszego nagrzania to kolejne rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa.

Zobacz też: Volkswagen Golf GTE: 1,5 l paliwa na 100 km i 7,6 s do 100 km/h

Silnik nowej generacji 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo z sześciobiegową przekładnią manualną dołączy do aktualnej oferty silników ADAMa, czyli wolnossących jednostek czterocylindrowych współpracujących z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi: 1.2 — 51 kW/70 KM, 115 Nm oraz 1.4 w dwóch wersjach oferujących moc 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm.

Opel ADAM z silnikiem 1.0 ECOTEC Turbo: nowa, lekka skrzynia biegów

Nowy trzycylindrowy silnik ADAMa połączono z innowacyjną sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W stanie suchym waży ona zaledwie 37 kg, czyli jest o ok. 30% lżejsza od swojego obecnego odpowiednika. W nowej przekładni, zapewniającej najwyższy komfort i precyzję zmiany przełożeń dzięki krótkiemu skokowi lekko pracującej dźwigni, zastosowano wiele udoskonaleń wprowadzonych niedawno przez firmę Opel. Zaliczają się do nich koła zębate z szerszymi, asymetrycznymi zębami, a także synchronizatory trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu oraz dwustożkowe — dla trzeciego i czwartego biegu. Ponadto zsynchronizowany jest bieg wsteczny. Nowe skrzynie biegów o wysokiej kulturze pracy będą stopniowo wprowadzane także w innych modelach pojazdów marki Opel.

Produkcja ADAMa z silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo rozpocznie się latem br.

Źródło: materiały prasowe Opel

Opel ADAM 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo
Opel
Opel ADAM 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo
Opel
Opel silnik 1.0 Turbo SIDI
Opel
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA