9-stopniowa skrzynia biegów u Mercedesa!
REKLAMA
REKLAMA
9 biegów w klasie E
Najnowsza skrzynia biegów niemieckiego producenta zadebiutowała w modelu E 350 BlueTEC. Oferowany jako limuzyna i kombi model E 350 BlueTEC z nową skrzynią 9G-TRONIC dysponuje wysokoprężną jednostką V6 o mocy 185 kW (252 KM) i zużywa średnio 5,3 l/100 km (kombi: 5,5 l/100 km; cykl NEDC), czyli mniej od poprzednika z przekładnią 7-stopniową. Większa liczba biegów i szerszy zakres przełożeń poprawiają jednocześnie komfort jazdy i pozwalają dodatkowo usprawnić przekazywanie siły napędowej do kół.
REKLAMA
Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz Klasy E Coupe oraz Klasy E Cabrio
Z jednej strony redukcja prędkości obrotowej silnika zwiększa komfort w zakresie NVH (hałasy, drgania i wibracje) i uprzyjemnia podróż na pokładzie Klasy E, z drugiej - pozwala obniżyć poziom hałasu nawet o 4 dB (A), zmniejszając w ten sposób obciążenie środowiska. Dość wspomnieć, że przy jeździe z prędkością 120 km/h na dziewiątym biegu obrotomierz wskazuje jedynie około 1350 obr./min.
Kompaktowa budowa i niska masa
Projektanci 9-biegowej skrzyni automatycznej skupili się także na jej lekkiej konstrukcji. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń i zdolności przeniesienia nawet 1000 Nm momentu obrotowego przekładnia zajmuje tyle samo miejsca, co poprzedniczka, a w dodatku jest lżejsza. Obudowa konwertera wykonana jest z aluminium, zaś obudowa skrzyni - ze stopu magnezu.
Zobacz też: Mazda3 - cennik i wyposażenie
Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych i elementów odpowiadających za zmianę biegów. Dzięki analizom komputerowym i zbudowaniu makiet udało się go w pełni zrealizować - w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów sprzęgających. Trzy czujniki prędkości monitorują pracę przekładni i zbierają dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie możliwe jest bezpośrednie "przeskoczenie" kilku biegów podczas przyspieszania lub hamowania, gdy tylko wymagają tego warunki jazdy.
Zwiększenie niezawodności
Aby zapewnić niezawodne i wydajne smarowanie olejem syntetycznym drugiej generacji, nową konstrukcję zaopatrzono w dwie pompy. Mniejsza, mechaniczna pompa główna zlokalizowana jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Współpracuje ona z osobną pompą, sterowaną elektrycznie. Taka architektura pozwala aktywnie kontrolować przepływ oleju i płynu chłodniczego, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop.
9G-TRONIC a rodzaj napędu
9G-TRONIC nadaje się do stosowania w autach z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach konstrukcja będzie stosowana w niemal wszystkich modelach i odmianach silnikowych.
Zobacz też: MICHELIN Pilot Sport 3 – wszystkie osiągi w górę
Ceny w Polsce (z VAT):
- E 350 BlueTEC (limuzyna) 262 500 zł
- E 350 BlueTEC (kombi) 278 000 zł
Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.