REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szósta generacja ikony sportu - Golf GTI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Golf GTI
Golf GTI

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy i bogata historia sprawiły, że Golf GTI już dawno stał się symbolem sportowych kompaktów. Po trzydziestu trzech latach od debiutu na rynek wchodzi szósta odsłona tego auta.

Ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy i bogata historia sprawiły, że Golf GTI już dawno stał się symbolem sportowych kompaktów. Po trzydziestu trzech latach od debiutu na rynek wchodzi szósta odsłona tego auta.

REKLAMA

Wiadomo – pierwsza generacja tego pojazdu przeszła do historii jako legenda niewielkich sportowych aut.. 110 KM wystarczyło wtedy żeby dostarczyć nie lada wrażeń z jazdy. Inżynierowie niemieckiej marki dołożyli teraz wielu starań by najnowsze wcielenie Golfa GTI nawiązywało do swojego pradziadka. Przynajmniej jeśli chodzi o design i osiągi. Oczywiście biorąc poprawkę na współczesną konkurencję. Szósty Golf GTI to auto o tyle istotne, że kontynuuje długoletnią historię pojazdu, który stał się wzorem dla wielu producentów sportowych kompaktów. Krótko mówiąc - nie wypada przejść obok tego auta obojętnie.

Zobacz też: Lifting modeli Peugeot Partner i Expert

REKLAMA

Golf prezentuje klasyczny, przewidywalny wygląd. Ale chyba właśnie na tym polega siła tego samochodu. Jeśli ktoś chce zwracać na siebie uwagę - idzie do konkurencji, jeśli zaś ceni sobie tradycyjny design sięga po Golfa. Z zewnątrz szybki Volkswagen nie posiada krzykliwych sportowych elementów. Wystarczy tylny spojler, zmienione progi i zderzaki oraz 17 calowe alufelgi. Do tego mówiący wszystko znaczek GTI na osłonie chłodnicy. Samochód mierzy 4,21 m długości, 1,78 m szerokości i 1,47 m wysokości. Bagażnik ma 350 litrów pojemności. Masa własna wynosi 1318 kg (1339 kg w wersji z DSG). Z tyłu w oczy rzuca się nowo opracowany zderzak z czarnym dyfuzorem i dwiema końcówkami rur wydechowych.

We wnętrzu auto zaopatrzono w kraciastą tapicerkę, nawiązującą wyglądem do tej z dawnych wcieleń pojazdu.. Niezależnie jednak od wersji wykończenia, fotele GTI posiadają regulację odcinka lędźwiowego oraz zagłówki zapobiegające urazom kręgosłupa podczas kolizji. Do tego obszyta skórą kierownica i dźwignia hamulca ręcznego oraz pokryta aluminium gałka zmiany biegów, wszystko to wykończone czerwoną nicią. Czarne, przypominające metal elementy w bocznych drzwiach i klasycznie okrągłe zegary dopełniają całości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gama silnikowa nowej BMW serii 3

REKLAMA

Auto napędza dwulitrowy turbobenzynowy silnik TSI o mocy 210 KM. Z jednej strony jest oszczędny, z drugiej zapewnia autu sportowy charakter. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm jest uzyskiwany już przy 1700 obr/min. i utrzymywany w takiej samej wartości do 5200obr./min. Moc maksymalna dostępna jest w zakresie od 5300 do 6200 obr./min. Motor zapewnia przyspieszenie wynoszące 6,9 s. do pierwszej setki i prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h. Do tego bardzo przyzwoita elastyczność. Od 80 do 120 km/h na piątym biegu auto przyspiesza w 7,5 s., a na szóstym potrzebuje na to dwóch sekund więcej. Motor spełnia przy tym normy emisji spalin Euro5.

Seryjnie auto wyposażone jest w manualną sześciobiegową skrzynie. Za dopłatą może posiadać słynny dwusprzęgłowy automat DSG zapewniający zmianę przełożeń bez utraty ciągu. Dodatkowym smaczkiem tego rozwiązania jest automatyczne przegazowanie podczas redukcji biegu. Przyspieszenie z DSG jest takie samo jak w wersji z manualem. Inżynierowie zadbali również o to, by pojazd wydawał z siebie odpowiedni gang. Jest on przyjemnie sportowy, ale jednocześnie nie męczy podczas długich podróży. Zawieszenie obniżono o 22 mm z przodu i 15 mm z tyłu. Poza tym to klasyczny McPherson oraz oś wielowahaczowa. Wszystko to sprawia, że możliwe jest zapewnienie zarówno sportowej sztywności jak i przyjemnego komfortu.

Zobacz też: Fiat Strada debiutuje w polskich salonach

Auto wyposażono w kilka interesujących elektronicznych rozwiązań. Do seryjnego wyposażenia zalicza się system XDS czyli elektroniczna poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego. Przy szybko pokonywanych zakrętach układ niweluje podsterowność, ściśle współpracując z ESP. Ponadto w GTI dostępna jest funkcja automatycznej regulacji odległości ACC. Dzięki niej auto jest w stanie samo przyśpieszać i hamować w zakresie od 30 do 210 km/h. System działa na zasadzie kontroli odległości i prędkości poprzedzającego pojazdu za pomocą laserowego czujnika umieszczonego w wewnętrznym lusterku.

Dodatkowo do auta można zamówić adaptacyjny układ regulacji zawieszenia DCC. System zmienia sposób pracy amortyzatorów, dostosowując ją do aktualnej nawierzchni. Kierowca może również sam wybrać odpowiadającą mu charakterystykę, korzystając z trzech dostępnych trybów: Comfort, Normal i Sport. Ponadto auto może posiadać system Park Assist II, ułatwiający manewrowanie na parkingu oraz seryjnie montowane biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Poza tym na przyszłych nabywców czeka lista atrakcyjnych opcji. Zamówić można między innymi 18-calowe alufelgi pokryte czarnym, błyszczącym lakierem; nawigację oraz skórzaną tapicerkę.

Zobacz też: Hybrydowa Toyota Yaris HSD

O Golfie przez ponad trzy dekady produkcji powiedziano już chyba wszystko. Przez jednych kochany przez innych nienawidzony, ale chyba niewiele jest osób, które nie mają zdania na temat tego auta. Z biegiem lat i rozwojem klasy kompaktowej, Volkswagen konsekwentnie prezentował kolejne wcielenia wersji GTI. Najnowsza z nich, stara się nawiązywać do swojej pierwszej generacji takimi smaczkami w wyglądzie jak np. design atrapy chłodnicy. Poza tym to auto nadal napędzane jest na jedną, przednią oś.

Golfa GTI szóstej generacji można już zamawiać w salonach. Jego cena wynosi 97 540 zł za wersje ze skrzynią manualną i 104 140 zł za wariant z DSG. Dopłata do wersji pięciodrzwiowej wynosi 1 440 zł.

Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA