REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szósta generacja ikony sportu - Golf GTI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Golf GTI
Golf GTI

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy i bogata historia sprawiły, że Golf GTI już dawno stał się symbolem sportowych kompaktów. Po trzydziestu trzech latach od debiutu na rynek wchodzi szósta odsłona tego auta.

Ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy i bogata historia sprawiły, że Golf GTI już dawno stał się symbolem sportowych kompaktów. Po trzydziestu trzech latach od debiutu na rynek wchodzi szósta odsłona tego auta.

REKLAMA

Wiadomo – pierwsza generacja tego pojazdu przeszła do historii jako legenda niewielkich sportowych aut.. 110 KM wystarczyło wtedy żeby dostarczyć nie lada wrażeń z jazdy. Inżynierowie niemieckiej marki dołożyli teraz wielu starań by najnowsze wcielenie Golfa GTI nawiązywało do swojego pradziadka. Przynajmniej jeśli chodzi o design i osiągi. Oczywiście biorąc poprawkę na współczesną konkurencję. Szósty Golf GTI to auto o tyle istotne, że kontynuuje długoletnią historię pojazdu, który stał się wzorem dla wielu producentów sportowych kompaktów. Krótko mówiąc - nie wypada przejść obok tego auta obojętnie.

Zobacz też: Lifting modeli Peugeot Partner i Expert

REKLAMA

Golf prezentuje klasyczny, przewidywalny wygląd. Ale chyba właśnie na tym polega siła tego samochodu. Jeśli ktoś chce zwracać na siebie uwagę - idzie do konkurencji, jeśli zaś ceni sobie tradycyjny design sięga po Golfa. Z zewnątrz szybki Volkswagen nie posiada krzykliwych sportowych elementów. Wystarczy tylny spojler, zmienione progi i zderzaki oraz 17 calowe alufelgi. Do tego mówiący wszystko znaczek GTI na osłonie chłodnicy. Samochód mierzy 4,21 m długości, 1,78 m szerokości i 1,47 m wysokości. Bagażnik ma 350 litrów pojemności. Masa własna wynosi 1318 kg (1339 kg w wersji z DSG). Z tyłu w oczy rzuca się nowo opracowany zderzak z czarnym dyfuzorem i dwiema końcówkami rur wydechowych.

We wnętrzu auto zaopatrzono w kraciastą tapicerkę, nawiązującą wyglądem do tej z dawnych wcieleń pojazdu.. Niezależnie jednak od wersji wykończenia, fotele GTI posiadają regulację odcinka lędźwiowego oraz zagłówki zapobiegające urazom kręgosłupa podczas kolizji. Do tego obszyta skórą kierownica i dźwignia hamulca ręcznego oraz pokryta aluminium gałka zmiany biegów, wszystko to wykończone czerwoną nicią. Czarne, przypominające metal elementy w bocznych drzwiach i klasycznie okrągłe zegary dopełniają całości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gama silnikowa nowej BMW serii 3

REKLAMA

Auto napędza dwulitrowy turbobenzynowy silnik TSI o mocy 210 KM. Z jednej strony jest oszczędny, z drugiej zapewnia autu sportowy charakter. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm jest uzyskiwany już przy 1700 obr/min. i utrzymywany w takiej samej wartości do 5200obr./min. Moc maksymalna dostępna jest w zakresie od 5300 do 6200 obr./min. Motor zapewnia przyspieszenie wynoszące 6,9 s. do pierwszej setki i prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h. Do tego bardzo przyzwoita elastyczność. Od 80 do 120 km/h na piątym biegu auto przyspiesza w 7,5 s., a na szóstym potrzebuje na to dwóch sekund więcej. Motor spełnia przy tym normy emisji spalin Euro5.

Seryjnie auto wyposażone jest w manualną sześciobiegową skrzynie. Za dopłatą może posiadać słynny dwusprzęgłowy automat DSG zapewniający zmianę przełożeń bez utraty ciągu. Dodatkowym smaczkiem tego rozwiązania jest automatyczne przegazowanie podczas redukcji biegu. Przyspieszenie z DSG jest takie samo jak w wersji z manualem. Inżynierowie zadbali również o to, by pojazd wydawał z siebie odpowiedni gang. Jest on przyjemnie sportowy, ale jednocześnie nie męczy podczas długich podróży. Zawieszenie obniżono o 22 mm z przodu i 15 mm z tyłu. Poza tym to klasyczny McPherson oraz oś wielowahaczowa. Wszystko to sprawia, że możliwe jest zapewnienie zarówno sportowej sztywności jak i przyjemnego komfortu.

Zobacz też: Fiat Strada debiutuje w polskich salonach

Auto wyposażono w kilka interesujących elektronicznych rozwiązań. Do seryjnego wyposażenia zalicza się system XDS czyli elektroniczna poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego. Przy szybko pokonywanych zakrętach układ niweluje podsterowność, ściśle współpracując z ESP. Ponadto w GTI dostępna jest funkcja automatycznej regulacji odległości ACC. Dzięki niej auto jest w stanie samo przyśpieszać i hamować w zakresie od 30 do 210 km/h. System działa na zasadzie kontroli odległości i prędkości poprzedzającego pojazdu za pomocą laserowego czujnika umieszczonego w wewnętrznym lusterku.

Dodatkowo do auta można zamówić adaptacyjny układ regulacji zawieszenia DCC. System zmienia sposób pracy amortyzatorów, dostosowując ją do aktualnej nawierzchni. Kierowca może również sam wybrać odpowiadającą mu charakterystykę, korzystając z trzech dostępnych trybów: Comfort, Normal i Sport. Ponadto auto może posiadać system Park Assist II, ułatwiający manewrowanie na parkingu oraz seryjnie montowane biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Poza tym na przyszłych nabywców czeka lista atrakcyjnych opcji. Zamówić można między innymi 18-calowe alufelgi pokryte czarnym, błyszczącym lakierem; nawigację oraz skórzaną tapicerkę.

Zobacz też: Hybrydowa Toyota Yaris HSD

O Golfie przez ponad trzy dekady produkcji powiedziano już chyba wszystko. Przez jednych kochany przez innych nienawidzony, ale chyba niewiele jest osób, które nie mają zdania na temat tego auta. Z biegiem lat i rozwojem klasy kompaktowej, Volkswagen konsekwentnie prezentował kolejne wcielenia wersji GTI. Najnowsza z nich, stara się nawiązywać do swojej pierwszej generacji takimi smaczkami w wyglądzie jak np. design atrapy chłodnicy. Poza tym to auto nadal napędzane jest na jedną, przednią oś.

Golfa GTI szóstej generacji można już zamawiać w salonach. Jego cena wynosi 97 540 zł za wersje ze skrzynią manualną i 104 140 zł za wariant z DSG. Dopłata do wersji pięciodrzwiowej wynosi 1 440 zł.

Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

REKLAMA

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA