Zmiany w przepisach dotyczących nabywania prawa jazdy kat. A przez strażaków
REKLAMA
REKLAMA
Prawo jazdy kat. A dla strażaków
Strażacy nie będą mogli uzyskiwać prawa jazdy na motocykle w wieku 18 lat przewiduje rządowy projekt nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, nad którym prace w tym zakończy zapewne Sejm. Zmiany dostosowują polskie prawo do regulacji Unii Europejskiej.
REKLAMA
Na początku grudnia Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE za nieprawidłowe wdrożenie unijnych przepisów w sprawie praw jazdy. Według KE Polska, a także Niemcy i Finlandia, nie wydawała praw jazdy na wymagane okresy ważności ani nie zdefiniowała prawidłowo niektórych kategorii praw jazdy.
Planowana nowelizacja (ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw) jest spowodowana koniecznością dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy.
Zobacz też: Sejm oficjalnie przesunął termin wejścia w życie zmian dotyczących prawa jazdy
REKLAMA
W pierwszym przypadku chodzi o strażaków. W ustawie o kierujących pojazdami określono, że prawo jazdy kategorii A w wieku 18 lat będzie mógł uzyskać funkcjonariusz Państwowej Straży Pożarnej, wykonujący motocyklem czynności służbowe - przepis ten został potraktowany jako wyjątek od reguły określonej w dyrektywie w sprawie praw jazdy, pozwalający na wcześniejsze uzyskanie prawa jazdy osobom, które wykonują swoje czynności w ramach obrony cywilnej. KE nie zgodziła się jednak z takim podejściem.
Prawo jazdy na motocykl można otrzymać w wieku 24 lat (w przypadku nieposiadania wcześniej prawa jazdy kategorii A2 przez co najmniej 2 lata). W wieku 18 lat do tej pory mogli je uzyskiwać tylko policjanci i strażnicy graniczny, a także strażacy. Tym ostatnim odbierze tę możliwość projektowana nowelizacja.
Unijna dyrektywa w sprawie praw jazdy wprowadza m.in. nowe kategorie praw jazdy i zharmonizowaną ważność dokumentów prawa jazdy. Ustanawia ona także sieć wymiany informacji na temat praw jazdy (RESPER). Przepisy te pomagają ograniczyć możliwości oszustwa, gwarantują rzeczywistą swobodę przemieszczania się kierowców w UE i przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Korzystanie z sieci RESPER pomaga państwom członkowskim dopilnować, aby dana osoba nie posiadała więcej niż jednego prawa jazdy. Bez tego nie da się zagwarantować, że kierowcy kierują wyłącznie pojazdami kategorii, w odniesieniu do których posiadają kwalifikacje i uprawnienia. Przyczynia się to do realizacji jednego z głównych celów dyrektywy, jakim jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.