REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa zaostrzająca obowiązki agentów ubezpieczeniowych

Subskrybuj nas na Youtube
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego ma poprawić przejrzystość nabywania polis ubezpieczeniowych. Jakie dokładnie zmiany wprowadza dyrektywa unijna i jakie korzyści niesie ona przeciętnemu Kowalskiemu?

Dyrektywa IDD pomoże ubezpieczonym?

Pod koniec listopada bieżącego roku, Parlament Europejski przyjął tzw. Dyrektywę IDD (ang. Insurance Distribution Directive). Wspomniana dyrektywa wpłynie m.in. na zasady sprzedaży polis w 28 krajach Europy. Polska również będzie musiała wdrożyć unijne regulacje, które dotyczą ubezpieczeń. To dobra wiadomość dla klientów firm ubezpieczeniowych. Najpóźniej za dwa lata, będą oni mogli liczyć na więcej pożytecznych informacji przed zakupem polisy. Warto wiedzieć, że nowe obowiązki informacyjne to nie jedyna zmiana, którą wprowadza Dyrektywa IDD.  

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa ma ujednolicić unijny rynek ubezpieczeń

Według założeń, ubezpieczeniowa dyrektywa IDD powinna być tym dokumentem, który wreszcie doprowadzi do ujednolicenia najważniejszych zasad na unijnym rynku ubezpieczeń. „Dopiero po trzech latach prac, Parlament Europejski przyjął nowe przepisy. Państwa członkowskie powinny je wprowadzić do swojego prawa, w ciągu dwóch kolejnych lat od zakończenia procesu legislacyjnego” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Wskazanie licznika przebiegu auta ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Nina Kuczyńska tłumaczy, że zgodnie z nowymi przepisami, kraje członkowskie UE zobligują pośredników do obowiązkowego informowania klientów o pobieranym wynagrodzeniu oraz innych korzyściach majątkowych. Dodatkowo, osoby kupujące ubezpieczenia (bezpośrednio albo od pośrednika), będą musiały otrzymać ustandaryzowany zestaw informacji. Odpowiedni formularz ma być wydawany bez żadnych opłat. Bardziej rozbudowane wymogi informacyjne będą dotyczyły ubezpieczeń z funduszem inwestycyjnym.

REKLAMA

Kogo dotyczyć będą zmiany w prawie ubezpieczeniowym?

Nina Kuczyńska informuje, że Dyrektywa IDD wprowadzi pewne zmiany w działalności pośredników ubezpieczeniowych na mniej uregulowanych rynkach UE. Nowe przepisy wskazują bowiem, że każdy taki podmiot działający na terenie Unii Europejskiej będzie musiał zostać uwzględniony w specjalnym rejestrze. Osobne rejestry mają być prowadzone przez poszczególne kraje członkowskie. Warto nadmienić, że w Polsce już teraz działają rejestry brokerów i agentów ubezpieczeniowych. Dlatego ten aspekt Dyrektywy IDD, nie wprowadzi zmian na krajowym rynku.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Najtańsze ubezpieczenie OC na rynku: ranking 2015

Przepisy nowej dyrektywy nakładają również na pośredników obowiązek zakupu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z sumą wynoszącą przynajmniej:

  • 1 250 000 euro rocznie w odniesieniu do jednej szkody
  • 1 850 000 euro rocznie w odniesieniu do wszystkich szkód

Po wprowadzeniu Dyrektywy IDD, obowiązkowe ubezpieczenie OC pośredników będzie musiało obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Nowe regulacje oznaczają, że nie trzeba będzie podnosić wymaganej sumy ubezpieczenia OC dla polskich brokerów i agentów ubezpieczeniowych. Nina Kuczyńska przypomina, że minimalne sumy obowiązkowego OC (1 250 618 euro/1 875 927 euro), które obowiązują od 1 czerwca 2015 roku, są wyższe od limitów ustalonych przez UE. Wymóg związany z ochroną agentów i brokerów na terenie całej Unii Europejskiej też został już wdrożony do krajowego ustawodawstwa. Wyjątek dotyczy agenta działającego na rzecz tylko jednego towarzystwa w ramach danego działu (patrz art. 11 ust. 3 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym).

Nowością dla krajowych pośredników będą zabezpieczenia dotyczące ich wypłacalności. Unia Europejska chce zagwarantować bezpieczeństwo środków przekazywanych pośrednikowi ubezpieczeniowemu. Dlatego kraje członkowskie będą mogły wprowadzić m.in. obowiązek utworzenia stałej rezerwy finansowej przez pośredników. Poziom takiego zabezpieczenia wynosiłby 4% składki zebranej w roku (min. 18 750 euro). „Na razie nie wiadomo, czy polski rząd zdecyduje się na wprowadzenie takiego dodatkowego obciążenia dla brokerów i agentów ubezpieczeniowych” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA