REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wejście w życie CEPIK 2.0 będzie opóźnione?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wejście w życie CEPIK 2.0 będzie opóźnione? Fot. Fotolia
Czy wejście w życie CEPIK 2.0 będzie opóźnione? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Związek Powiatów Polskich chce przesunięcia o 6 miesięcy wejścia w życie przepisów dotyczących systemu CEPIK 2.0. Samorządy mają wątpliwości odnośnie poprawności przygotowania projektu, w myśl którego kierowcy będą mogli sprawdzić przez internet m.in. liczbę zgromadzonych punktów karnych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapewnia, że obawy są bezpodstawne.

Związek Powiatów Polskich chce, by wejście w życie przepisów dotyczących projektu CEPIK 2.0 zostało przesunięte o pół roku. Samorządy obawiają się, że projekt nie jest dobrze przygotowany. MSW zapewnia, że przygotowania do jego wdrożenia idą zgodnie z planem.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza m.in. możliwość sprawdzenia przez kierowcę online informacji o punktach karnych czy badaniach technicznych pojazdów, ma wejść w życie 4 stycznia 2016 r.

Związek Powiatów Polskich zgłosił na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego postulat, by termin ten przesunąć na przykład o pół roku, czyli - zgodnie z propozycją ZPP - ustaw zaczęłaby obowiązywać 4 czerwca 2016 r.

Zobacz też: Od 2016 r. sprawdzisz punkty karne przez internet

REKLAMA

CEPIK 2.0 - system nie został wystarczająco przetestowany?

Monika Małowiecka ze ZPP zaznaczyła, że w projekt CEPIK 2.0 jest zaangażowanych wiele podmiotów, przy czym nie ma jednego odpowiedzialnego za całość przedsięwzięcia. Jak mówiła, nie testowano też wystarczająco długo działania tego systemu jako całości, zabrakło też szkoleń dla kilku tysięcy powiatowym pracowników wydziałów komunikacji, a także pilotażowego wdrożenia i korekt tego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W związku z tym, mając na uwadze interes publiczny, wnosimy o podjęcie inicjatywy legislacyjnej zmierzającej do przesunięcia daty rozpoczęcia wdrożenia całego przedsięwzięcia o sześć miesięcy, tj. o to, żeby CEPIK 2.0 wystartował zamiast 4 stycznia 2016 r. - 4 czerwca 2016 r." - powiedziała Małowiecka. Zaznaczyła, że takie przesunięcie nie grozi żadnym ryzykiem, bo projekt jest finansowany z budżetu a nie ze środków unijnych.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

Wiceszef MSW Przemysław Kuna zaznaczył, że prace nad projektem CEPIK 2.0 rozpoczęły się w 2013 r. "Tak więc były trzy lata na to, żeby się przygotować. MSW zaczęło prace już w 2013 r." - powiedział. "Na chwilę obecną nie ma jasnej przesłanki, żeby powiedzieć, że nie zdążymy z wprowadzeniem" - powiedział Kuna.

Przyznał, że rzeczywiście nie przygotowano szkoleń. "Dostaliśmy odpowiedź z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, że oni szkoleń w pierwszym etapie nie przewidzieli, tłumacząc to tym, że zmiany, które będą wprowadzali są małe" - powiedział wiceszef MSW.

PWPW odpowiada za wsparcie informatyczne wydziałów komunikacji w zakresie rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Wsparcie to jest realizowane poprzez systemy Pojazd i Kierowca. Oprócz pomocy przy obsłudze obywatela w urzędzie, systemy Pojazd i Kierowca zapewniają też łączność z zarządzaną przez MSW Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Wiceszef MSZ podkreślił, że MSW współpracuje intensywnie z PWPW, "spotkania są w zasadzie dwa, trzy razy w tygodniu". Jak zaznaczył, jeżeli okazałoby się, że wprowadzane zmiany miałyby powodować jakiekolwiek ryzyko związane np. dotyczące opóźnienie w wydawaniu praw jazdy, "to wtedy będziemy podejmować decyzje". "Natomiast na chwilę obecną nie ma powodów, by sądzić, że 4 stycznia jest datą zagrożoną" - podkreślił wiceszef MSW.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2016 r. - wszystkie zmiany

Nowe funkcjonalności dla kierowców, czyli CEPIK 2.0

Przygotowane przez MSW nowe przepisy mają pozwolić na udoskonalenie danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) oraz na uruchomienie nowych e-usług. Projekt CEPIK 2.0 jest realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki (COI). Polega on na modernizacji systemu informatycznego CEP i CEK.

Nowela wprowadza możliwość sprawdzenia przez kierowcę przez internet, ile ma punktów karnych lub jakie naruszenia kodeksu drogowego mu przypisano. Będą temu służyć e-usługi: "Sprawdź moje uprawnienia" i "Sprawdź informację o punktach karnych". W przyszłości e-usługi mają pozwolić np. na opłacenie online mandatu. Z kolei usługa "Mój pojazd" pozwoli właścicielom (i leasingującym pojazd) na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.

Kolejną usługą dostępną elektronicznie będzie "Udostępnij dane pracodawcy". Przedsiębiorcy będą mogli tą drogą weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępnią służbowe samochody pracownikom nieposiadającym ważnych uprawnień.

Uruchomiona ma być też e-usługa "Sprawdzenie szkoły jazdy", pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według MSW zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług. Ustawa umożliwi też utworzenie usług powiadamiania kierowców oraz właścicieli pojazdów o ważnych terminach związanych z pojazdami lub prawami jazdy.

Przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Ustawa zakłada też, że minister spraw wewnętrznych będzie mógł udostępnić dane o kierowcach i pojazdach zakładom ubezpieczeń tylko wówczas, gdy ubezpieczalnie "wykażą w tym zakresie interes prawny". Parlamentarzyści długo spierali się o to, czy zbyt szerokie uprawnienia ubezpieczycieli do zapoznawania się z danymi o kierowcach nie wpłyną na bezzasadne wzrosty składki ubezpieczeniowej dla wszystkich kierujących. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA