REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach?

Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach? Fot. Fotolia
Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo powinno chronić pieszych uczestniczących w ruchu drogowym, ocenili eksperci podczas debaty "Bezpieczny pieszy". Czy zatem powinniśmy wprowadzić przepisy, które wymuszają na kierowcach znaczne zwiększenie uwagi przed przejściem dla pieszych?

Prawo powinno stać za pieszymi; kierujący powinni być odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo - oceniali eksperci, którzy w czwartek wzięli udział w debacie "Bezpieczny pieszy". Z danych KGP wynika, że od stycznia do września br. na drogach zginęło ponad pół tys. pieszych.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas debaty, która odbyła się na warszawskim Torwarze, dyskutowano m.in. na temat nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która miała dać pierwszeństwo pieszym oczekującym przed przejściem dla pieszych. Ostatecznie jednak znowelizowana ustawa została odrzucona przez Senat, a Sejm to podtrzymał.

Wiceszef policji nadinsp. Cezary Popławski mówił w czwartek PAP, że bezpieczeństwo pieszych będzie się poprawiało, jeśli będą jasno określone przepisy. Jak dodał, ważna jest też konsekwencja i dyscyplina społeczna. Odnosząc się do odrzuconych zmian, podkreślił, że szły one w dobrym kierunku - kierunku obowiązującym w krajach europejskich, "który przynosi efekty".

Zobacz też: Prawo Jazdy 2016 r. - wszystkie zmiany

REKLAMA

"Przejścia dla pieszych powinny być oazą bezpieczeństwa, a w Polsce nie są. Nadal mamy dużo wypadków w tych miejscach, bardzo dużo osób ginie. Dlatego dalej będziemy lobbować m.in. za tym, by te przepisy (dot. pierwszeństwa pieszego oczekującego przed pasami - PAP) się zmieniły. Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie wejdzie w życie" - podkreślił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno on, jak i inni eksperci uczestniczący w debacie podkreślali, że istotne jest to, by kierujący brał odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieszego, bo pieszy jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego.

Posłanka Beata Bublewicz (PO), która pracowała w Sejmie nad zmianą przepisów dot. pieszych, nie kryła zawodu, że propozycja została odrzucona. Podkreślała, że to, co się stało, pokazuje, iż jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze gotowi na takie zmiany. Dodała równocześnie, że przykłady krajów, które wprowadziły podobne, a nawet bardziej restrykcyjne rozwiązania, pokazują, że jest to dobry, skuteczny kierunek zmian.

"Każda osoba, która czuje się odpowiedzialna za bezpieczeństwo na drogach, musi zrozumieć, że trzeba wprowadzić radykalne zmiany i że nie wystarczy tylko edukacja" - mówiła.

Dodała, że nawet dobra infrastruktura - oznakowanie, oświetlenie, maty antypoślizgowe - nie zwiększą bezpieczeństwa pieszego tak wyraźnie jak prawo, które go chroni.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

Także zdaniem insp. Leszka Jankowskiego, zastępcy dyrektora Biura Prewencji Ruchu Drogowego KGP, warto zabiegać o to, by w zakresie bezpieczeństwa pieszych Polska nie miała gorszych przepisów niż inne kraje UE. "Po co wyważać otwarte drzwi, jeśli można korzystać z doświadczeń innych krajów, które są skuteczne" - podkreślał.

Pytany przez dziennikarzy o największe "grzechy" pieszych wymieniał: wejście przed nadjeżdżający pojazd, wychodzenie zza przeszkody, zza zaparkowanych aut i brak widoczności, czyli nienoszenie odblasków m.in. poza terenem zabudowanym.

"Nadal wśród pieszych istnieje takie przekonanie, że jeżeli widzą światła nadjeżdżającego auta, to kierowca też ich widzi. Nic bardziej mylnego. Często okazuje się, że pieszy jest niewidoczny dla kierowcy" - dodał.

Przypomniał, że zgodnie z obowiązującym prawem pieszy może się poruszać bez elementów odblaskowych po zmierzchu jedynie po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku, bądź w strefie zamieszkania, gdzie ma pierwszeństwo przed pojazdem. Za nienoszenie "odblasku" grozi - według taryfikatora - 100 zł. Według danych policji, tylko w tym roku odnotowano ok. 45 tys. takich wykroczeń.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2016 r.

"Nie koncentrujemy się jednak na nakładaniu mandatów, policjanci są też zobowiązani do tego, by pieszym, którzy nie mają odblasków, takie odblaski przekazywać" - dodał Jankowski. Jak powiedział, jeszcze dalej w tym zakresie poszła policja lubelska. "Zaprosili do współpracy przewoźników. Zaopatrzyli w elementy odblaskowe kierowców, tak by w sytuacji, gdy zatrzymują się w niewidocznym miejscu, przekazywali je wysiadającym pasażerom" - dodał.

Przypomniał, że najtrudniejszy okres dla pieszych na drogach - to jesień i zima. "Są gorsze warunki atmosferyczne, wcześniej zapada zmrok i jesteśmy gorzej widoczni" - zaznaczył.

Z policyjnych danych wynika, że od stycznia do końca września tego roku doszło do ponad 5,5 tys. wypadków z udziałem pieszych. Pół tys. pieszych w nich zginęło, a ponad 5,2 tys. osób zostało rannych. Liczby te zmalały w porównaniu z rokiem 2014, ale - jak podkreślają eksperci - nadal są bardzo duże.

KGP podkreśla też, że za większość z tych zdarzeń - ponad 3,3 tys. - winę ponoszą kierowcy.

Do większości wypadków z udziałem pieszych dochodzi na obszarze zabudowanym (od stycznia do końca września 2015 r. aż 90,5 proc.); jeśli jednak dochodzi do wypadku, pieszy częściej ginie poza obszarem zabudowanym. Jak wyjaśniają policjanci, powodem jest m.in. to, że poza terenem zabudowanym piesi poruszają się jezdnią lub poboczem, są dużo gorzej widoczny, a auta jeżdżą z większą prędkością.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA