REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach? Fot. Fotolia
Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo powinno chronić pieszych uczestniczących w ruchu drogowym, ocenili eksperci podczas debaty "Bezpieczny pieszy". Czy zatem powinniśmy wprowadzić przepisy, które wymuszają na kierowcach znaczne zwiększenie uwagi przed przejściem dla pieszych?

Prawo powinno stać za pieszymi; kierujący powinni być odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo - oceniali eksperci, którzy w czwartek wzięli udział w debacie "Bezpieczny pieszy". Z danych KGP wynika, że od stycznia do września br. na drogach zginęło ponad pół tys. pieszych.

REKLAMA

Podczas debaty, która odbyła się na warszawskim Torwarze, dyskutowano m.in. na temat nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która miała dać pierwszeństwo pieszym oczekującym przed przejściem dla pieszych. Ostatecznie jednak znowelizowana ustawa została odrzucona przez Senat, a Sejm to podtrzymał.

Wiceszef policji nadinsp. Cezary Popławski mówił w czwartek PAP, że bezpieczeństwo pieszych będzie się poprawiało, jeśli będą jasno określone przepisy. Jak dodał, ważna jest też konsekwencja i dyscyplina społeczna. Odnosząc się do odrzuconych zmian, podkreślił, że szły one w dobrym kierunku - kierunku obowiązującym w krajach europejskich, "który przynosi efekty".

Zobacz też: Prawo Jazdy 2016 r. - wszystkie zmiany

REKLAMA

"Przejścia dla pieszych powinny być oazą bezpieczeństwa, a w Polsce nie są. Nadal mamy dużo wypadków w tych miejscach, bardzo dużo osób ginie. Dlatego dalej będziemy lobbować m.in. za tym, by te przepisy (dot. pierwszeństwa pieszego oczekującego przed pasami - PAP) się zmieniły. Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie wejdzie w życie" - podkreślił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno on, jak i inni eksperci uczestniczący w debacie podkreślali, że istotne jest to, by kierujący brał odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieszego, bo pieszy jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego.

Posłanka Beata Bublewicz (PO), która pracowała w Sejmie nad zmianą przepisów dot. pieszych, nie kryła zawodu, że propozycja została odrzucona. Podkreślała, że to, co się stało, pokazuje, iż jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze gotowi na takie zmiany. Dodała równocześnie, że przykłady krajów, które wprowadziły podobne, a nawet bardziej restrykcyjne rozwiązania, pokazują, że jest to dobry, skuteczny kierunek zmian.

"Każda osoba, która czuje się odpowiedzialna za bezpieczeństwo na drogach, musi zrozumieć, że trzeba wprowadzić radykalne zmiany i że nie wystarczy tylko edukacja" - mówiła.

Dodała, że nawet dobra infrastruktura - oznakowanie, oświetlenie, maty antypoślizgowe - nie zwiększą bezpieczeństwa pieszego tak wyraźnie jak prawo, które go chroni.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

REKLAMA

Także zdaniem insp. Leszka Jankowskiego, zastępcy dyrektora Biura Prewencji Ruchu Drogowego KGP, warto zabiegać o to, by w zakresie bezpieczeństwa pieszych Polska nie miała gorszych przepisów niż inne kraje UE. "Po co wyważać otwarte drzwi, jeśli można korzystać z doświadczeń innych krajów, które są skuteczne" - podkreślał.

Pytany przez dziennikarzy o największe "grzechy" pieszych wymieniał: wejście przed nadjeżdżający pojazd, wychodzenie zza przeszkody, zza zaparkowanych aut i brak widoczności, czyli nienoszenie odblasków m.in. poza terenem zabudowanym.

"Nadal wśród pieszych istnieje takie przekonanie, że jeżeli widzą światła nadjeżdżającego auta, to kierowca też ich widzi. Nic bardziej mylnego. Często okazuje się, że pieszy jest niewidoczny dla kierowcy" - dodał.

Przypomniał, że zgodnie z obowiązującym prawem pieszy może się poruszać bez elementów odblaskowych po zmierzchu jedynie po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku, bądź w strefie zamieszkania, gdzie ma pierwszeństwo przed pojazdem. Za nienoszenie "odblasku" grozi - według taryfikatora - 100 zł. Według danych policji, tylko w tym roku odnotowano ok. 45 tys. takich wykroczeń.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2016 r.

"Nie koncentrujemy się jednak na nakładaniu mandatów, policjanci są też zobowiązani do tego, by pieszym, którzy nie mają odblasków, takie odblaski przekazywać" - dodał Jankowski. Jak powiedział, jeszcze dalej w tym zakresie poszła policja lubelska. "Zaprosili do współpracy przewoźników. Zaopatrzyli w elementy odblaskowe kierowców, tak by w sytuacji, gdy zatrzymują się w niewidocznym miejscu, przekazywali je wysiadającym pasażerom" - dodał.

Przypomniał, że najtrudniejszy okres dla pieszych na drogach - to jesień i zima. "Są gorsze warunki atmosferyczne, wcześniej zapada zmrok i jesteśmy gorzej widoczni" - zaznaczył.

Z policyjnych danych wynika, że od stycznia do końca września tego roku doszło do ponad 5,5 tys. wypadków z udziałem pieszych. Pół tys. pieszych w nich zginęło, a ponad 5,2 tys. osób zostało rannych. Liczby te zmalały w porównaniu z rokiem 2014, ale - jak podkreślają eksperci - nadal są bardzo duże.

KGP podkreśla też, że za większość z tych zdarzeń - ponad 3,3 tys. - winę ponoszą kierowcy.

Do większości wypadków z udziałem pieszych dochodzi na obszarze zabudowanym (od stycznia do końca września 2015 r. aż 90,5 proc.); jeśli jednak dochodzi do wypadku, pieszy częściej ginie poza obszarem zabudowanym. Jak wyjaśniają policjanci, powodem jest m.in. to, że poza terenem zabudowanym piesi poruszają się jezdnią lub poboczem, są dużo gorzej widoczny, a auta jeżdżą z większą prędkością.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA