REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach? Fot. Fotolia
Czy piesi powinni mieć pierwszeństwo na pasach? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo powinno chronić pieszych uczestniczących w ruchu drogowym, ocenili eksperci podczas debaty "Bezpieczny pieszy". Czy zatem powinniśmy wprowadzić przepisy, które wymuszają na kierowcach znaczne zwiększenie uwagi przed przejściem dla pieszych?

Prawo powinno stać za pieszymi; kierujący powinni być odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo - oceniali eksperci, którzy w czwartek wzięli udział w debacie "Bezpieczny pieszy". Z danych KGP wynika, że od stycznia do września br. na drogach zginęło ponad pół tys. pieszych.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas debaty, która odbyła się na warszawskim Torwarze, dyskutowano m.in. na temat nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która miała dać pierwszeństwo pieszym oczekującym przed przejściem dla pieszych. Ostatecznie jednak znowelizowana ustawa została odrzucona przez Senat, a Sejm to podtrzymał.

Wiceszef policji nadinsp. Cezary Popławski mówił w czwartek PAP, że bezpieczeństwo pieszych będzie się poprawiało, jeśli będą jasno określone przepisy. Jak dodał, ważna jest też konsekwencja i dyscyplina społeczna. Odnosząc się do odrzuconych zmian, podkreślił, że szły one w dobrym kierunku - kierunku obowiązującym w krajach europejskich, "który przynosi efekty".

Zobacz też: Prawo Jazdy 2016 r. - wszystkie zmiany

REKLAMA

"Przejścia dla pieszych powinny być oazą bezpieczeństwa, a w Polsce nie są. Nadal mamy dużo wypadków w tych miejscach, bardzo dużo osób ginie. Dlatego dalej będziemy lobbować m.in. za tym, by te przepisy (dot. pierwszeństwa pieszego oczekującego przed pasami - PAP) się zmieniły. Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie wejdzie w życie" - podkreślił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno on, jak i inni eksperci uczestniczący w debacie podkreślali, że istotne jest to, by kierujący brał odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieszego, bo pieszy jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego.

Posłanka Beata Bublewicz (PO), która pracowała w Sejmie nad zmianą przepisów dot. pieszych, nie kryła zawodu, że propozycja została odrzucona. Podkreślała, że to, co się stało, pokazuje, iż jako społeczeństwo nie jesteśmy jeszcze gotowi na takie zmiany. Dodała równocześnie, że przykłady krajów, które wprowadziły podobne, a nawet bardziej restrykcyjne rozwiązania, pokazują, że jest to dobry, skuteczny kierunek zmian.

"Każda osoba, która czuje się odpowiedzialna za bezpieczeństwo na drogach, musi zrozumieć, że trzeba wprowadzić radykalne zmiany i że nie wystarczy tylko edukacja" - mówiła.

Dodała, że nawet dobra infrastruktura - oznakowanie, oświetlenie, maty antypoślizgowe - nie zwiększą bezpieczeństwa pieszego tak wyraźnie jak prawo, które go chroni.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

Także zdaniem insp. Leszka Jankowskiego, zastępcy dyrektora Biura Prewencji Ruchu Drogowego KGP, warto zabiegać o to, by w zakresie bezpieczeństwa pieszych Polska nie miała gorszych przepisów niż inne kraje UE. "Po co wyważać otwarte drzwi, jeśli można korzystać z doświadczeń innych krajów, które są skuteczne" - podkreślał.

Pytany przez dziennikarzy o największe "grzechy" pieszych wymieniał: wejście przed nadjeżdżający pojazd, wychodzenie zza przeszkody, zza zaparkowanych aut i brak widoczności, czyli nienoszenie odblasków m.in. poza terenem zabudowanym.

"Nadal wśród pieszych istnieje takie przekonanie, że jeżeli widzą światła nadjeżdżającego auta, to kierowca też ich widzi. Nic bardziej mylnego. Często okazuje się, że pieszy jest niewidoczny dla kierowcy" - dodał.

Przypomniał, że zgodnie z obowiązującym prawem pieszy może się poruszać bez elementów odblaskowych po zmierzchu jedynie po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku, bądź w strefie zamieszkania, gdzie ma pierwszeństwo przed pojazdem. Za nienoszenie "odblasku" grozi - według taryfikatora - 100 zł. Według danych policji, tylko w tym roku odnotowano ok. 45 tys. takich wykroczeń.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2016 r.

"Nie koncentrujemy się jednak na nakładaniu mandatów, policjanci są też zobowiązani do tego, by pieszym, którzy nie mają odblasków, takie odblaski przekazywać" - dodał Jankowski. Jak powiedział, jeszcze dalej w tym zakresie poszła policja lubelska. "Zaprosili do współpracy przewoźników. Zaopatrzyli w elementy odblaskowe kierowców, tak by w sytuacji, gdy zatrzymują się w niewidocznym miejscu, przekazywali je wysiadającym pasażerom" - dodał.

Przypomniał, że najtrudniejszy okres dla pieszych na drogach - to jesień i zima. "Są gorsze warunki atmosferyczne, wcześniej zapada zmrok i jesteśmy gorzej widoczni" - zaznaczył.

Z policyjnych danych wynika, że od stycznia do końca września tego roku doszło do ponad 5,5 tys. wypadków z udziałem pieszych. Pół tys. pieszych w nich zginęło, a ponad 5,2 tys. osób zostało rannych. Liczby te zmalały w porównaniu z rokiem 2014, ale - jak podkreślają eksperci - nadal są bardzo duże.

KGP podkreśla też, że za większość z tych zdarzeń - ponad 3,3 tys. - winę ponoszą kierowcy.

Do większości wypadków z udziałem pieszych dochodzi na obszarze zabudowanym (od stycznia do końca września 2015 r. aż 90,5 proc.); jeśli jednak dochodzi do wypadku, pieszy częściej ginie poza obszarem zabudowanym. Jak wyjaśniają policjanci, powodem jest m.in. to, że poza terenem zabudowanym piesi poruszają się jezdnią lub poboczem, są dużo gorzej widoczny, a auta jeżdżą z większą prędkością.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA