REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość ceny polisy OC w Polsce i w Europie

Subskrybuj nas na Youtube
Gdzie w Europie są najtańsze ubezpieczenia OC? Fot. Fotolia
Gdzie w Europie są najtańsze ubezpieczenia OC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zastanawialiście się kiedyś czy cena polisy OC w Polsce jest droższa niż w innych krajach Europy? Jeśli tak to skąd się biorą te różnicę?

Gdzie w Europie są najtańsze ubezpieczenia OC?

Większość kierowców zapytanych o składkę ubezpieczenia OC lub AC zapewne odpowiedziałaby, że ta kwota jest wysoka. Informacje statystyczne wskazują jednak, że pod względem kosztu ubezpieczeń komunikacyjnych, Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej. W 2013 r. wyższą składką polis OC i AC w przeliczeniu na mieszkańca, cechowały się nawet takie kraje, jak Słowacja oraz Chorwacja. Można jednak przypuszczać, że straty techniczne ubezpieczycieli i apele KNF-u przyczynią się do zmiany sytuacji.

REKLAMA

Wysokość składki OC w stosunku do pensji Polaka

REKLAMA

Przekrojowe dane na temat wysokości składek OC i AC w Europie, nie są łatwo dostępne. Jednym z nielicznych źródeł informacji jest Insurance Europe. „Ta organizacja zrzeszająca europejskich ubezpieczycieli, podaje łączną wartość przypisanej składki brutto oraz odszkodowań w wybranych krajach Starego Kontynentu” - wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

REKLAMA

Nina Kuczyńska informuje, że najnowsze dane Insurance Europe pochodzą z 2013 r. Na ich podstawie można obliczyć wartość składki oraz odszkodowań z OC i AC w przeliczeniu na mieszkańca (patrz poniższa tabela). Po uwzględnieniu dodatkowych informacji Eurostatu (liczba mieszkańców) okazuje się, że w 2013 r. na jednego Polaka przypadało 86 euro przypisanej składki brutto z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych oraz 60 euro wypłaconych odszkodowań. Niższe wyniki odnotowano tylko w trzech z 25 analizowanych krajów (Węgry, Łotwa i Bułgaria). Porównywane wartości dla Czech i Słowacji wynoszą odpowiednio 123 euro oraz 96 euro. Te wyniki również są znacznie niższe od średniej dla wszystkich analizowanych państw (218 euro). „Składka OC i AC wyższa niż 300 euro przypada na jednego Austriaka, Belga, Duńczyka, Włocha i Szwajcara. Warto pamiętać, że różnica pomiędzy wynikami dotyczącymi Polski oraz krajów Europy Zachodniej, po części wynika z większej popularności polis Autocasco” - zaznacza Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Składkę ubezpieczeń komunikacyjnych na jednego mieszkańca, można porównać z przeciętną wysokością rocznej pensji brutto pracownika etatowego. Informacje dotyczące zarobków pochodzą z bazy danych OECD i zostały skorygowane o różnicę w cenach dóbr konsumpcyjnych (tzw. parytet siły nabywczej). Po wykonaniu obliczeń okazuje się, że dla Polski składka OC i AC przypadająca na osobę, w 2013 r. wynosiła jedynie 0,49% przeciętnej rocznej pensji brutto. Ten wynik był o 41% niższy od średniej z 25 analizowanych krajów. Nina Kuczyńska podkreśla, że w Czechach i na Słowacji składka ubezpieczeń komunikacyjnych przypadająca na mieszkańca, stanowiła odpowiednio 0,79% i 0,61% rocznej pensji brutto. Tylko jedno z porównywanych państw (Węgry) cechowało się wynikiem niższym od tego, który został odnotowany w Polsce. Ze względu na brak odpowiednich danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, nie można sprawdzić relatywnego poziomu składek OC i AC płaconych przez bułgarskich, chorwackich, cypryjskich oraz łotewskich kierowców.

Wybrane kraje Europy: porównanie wysokości składki przypisanej brutto oraz odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych (2013 r.)

Nazwa kraju

Składka przypisana brutto ubezpieczeń komunikacyjnych w przeliczeniu na mieszkańca (2013 r.)

Wypłacone odszkodowania                 z ubezpieczeń komunikacyjnych           w przeliczeniu na mieszkańca (2013 r.)

Składka przypisana brutto ubezpieczeń komunikacyjnych na mieszkańca/Średnia roczna płaca brutto pracownika etatowego (parytet siły nabywczej/dane z 2013 r.)

Austria

356 euro

253 euro

1,04%

Belgia

321 euro

213 euro

0,89%

Bułgaria

69 euro

42 euro

brak danych

Chorwacja

112 euro

52 euro

brak danych

Cypr

204 euro

118 euro

brak danych

Czechy

123 euro

74 euro

0,79%

Dania

359 euro

168 euro

0,98%

Estonia

113 euro

76 euro

0,77%

Finlandia

285 euro

190 euro

0,93%

Francja

300 euro

249 euro

0,98%

Grecja

121 euro

68 euro

0,62%

Hiszpania

210 euro

162 euro

0,77%

Holandia

261 euro

194 euro

0,67%

Irlandia

242 euro

151 euro

0,61%

Łotwa

55 euro

35 euro

brak danych

Niemcy

284 euro

265 euro

0,87%

Polska

86 euro

60 euro

0,49%

Portugalia

141 euro

112 euro

0,76%

Słowacja

96 euro

64 euro

0,61%

Słowenia

225 euro

155 euro

0,90%

Szwajcaria

585 euro

387 euro

1,38%

Szwecja

276 euro

206 euro

0,91%

Węgry

49 euro

34 euro

0,31%

Wielka Brytania

273 euro

252 euro

0,88%

Włochy

313 euro

236 euro

1,21%

Średnia dla 25 analizowanych krajów

218 euro

153 euro

0,83%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Insurance Europe (wysokość składek i odszkodowań), Eurostatu (populacja) oraz OECD (średnia płaca)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego polisy OC i AC drożeją?

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl zwraca uwagę, że organizacja Insurance Europe nie publikuje najnowszych danych na temat składek ubezpieczeń komunikacyjnych. Z informacji zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń wynika jednak, że w 2014 r. średnia składka OC i AC w przeliczeniu na mieszkańca naszego kraju, spadła do poziomu 83 euro. Taka zmiana była efektem obniżenia całkowitej składki przypisanej brutto dla ubezpieczeń komunikacyjnych. Można jednak przypuszczać, że w kolejnych latach wartość polis OC oraz AC będzie rosnąć (również po przeliczeniu na mieszkańca Polski). Wyniki finansowe ubezpieczycieli są pierwszym argumentem, który przemawia za tą tezą. Warto przypomnieć, że w pierwszej połowie 2015 r. strata techniczna ze sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców wyniosła 327 mln zł (dane PIU). Do polis Autocasco ubezpieczyciele musieli dopłacić kolejne 27 mln zł. W dłuższej perspektywie firmy ubezpieczeniowe nie zgodzą się na ponoszenie takich strat ze sprzedaży jednej grupy polis.

Wzrost składek polis komunikacyjnych jest już widoczny od kilku miesięcy. Ten proces może przyspieszyć po niedawnych działaniach KNF-u. Nadzór finansowy 29 września 2015 r. wysłał specjalny list do ubezpieczycieli. W tym dokumencie, prezes KNF-u zarekomendował ustalanie składek w polisach OC i AC na poziomie adekwatnym do ponoszonego ryzyka. Takie zalecenie jest jasnym sygnałem do zakończenia wojny cenowej. „Komisja Nadzoru Finansowego ostrzegła ubezpieczycieli, że brak zmian w ich polityce sprzedażowej może skutkować karami finansowymi lub zakazem sprzedaży polis komunikacyjnych. Ta druga sankcja byłaby precedensem na krajowym rynku ubezpieczeń” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA