REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Niemcy, Berlin

W Berlinie i wielu innych miastach w Niemczech (m.in. Kolonia, Hannover, Dortmund, Mannheim, Pleidelsheim) od 2008 roku wprowadzono tzw. strefę środowiskową, do której mogły tylko wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – czerwoną (EURO 2), żółtą (EURO 3), zieloną (EURO 4). Sytuacja zmieniła się w 2010 roku, kiedy zaostrzono przepisy środowiskowe. Od tamtego czasu, do centrum Berlina mogą wjeżdżać pojazdy tylko z zieloną nalepką, spełniające wymogi emisji spalin EURO 4. Gdzie ją kupić i ile kosztuje?

REKLAMA

REKLAMA

Plakietki umieszczane na szybkie są dostępne od ręki na stacjach Dekry nie tylko w Niemczech, ale także w Polsce. Można ją też kupić przez Internet – plakietka Umweltzone wraz z wysłaniem listem poleconym kosztuje 79 zł (https://www.dekra.de/de/feinstaubplakette/). W Niemczech to 5 euro. Warto wiedzieć, że upoważnia do wjazdu we wszystkich miastach, w których jest wymagana.

Za brak plakietki ekologicznej grozi kara w wysokości 80 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Francja, Paryż

Francja chce wyeliminować w najbliższej przyszłości samochody z konwencjonalnym napędem ze swoich dróg. W zależności od rodzaju silnika i spełnianej normy spalin, każdy zarejestrowane auto we Francji musi posiadać ważą ekologiczną winietę Crit'Air przyklejoną do szyby. W stolicy Francji dostępnych jest aż sześć rodzajów winiet – od samochodów z napędem elektrycznym, do z silnikiem diesla. W 2017 roku powstało 28 stref ekologicznych uzależnionych od warunków pogodowych (ZPA) i stałych (ZCR). Każda gmina indywidualnie wprowadza ograniczenia na swoim obszarze. Cena winiety wynosi 4,20 euro. Można ją kupić na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/en/. Samochody bez nalepki mogą jeździć w weekendy oraz w dni robocze (20.00-8.00).

REKLAMA

Za brak winiety obowiązuje kara w wysokości od 65 do 135 euro (równowartość). Strefy ekologiczne istnieją również m.in. w Grenoble, Lyon, Strasburgu, Tuluzie, Lille.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty za wjazd do centrum – Norwegia, Oslo

Przy wjeździe do wszystkich większych miast w Norwegii (np. Stavanger, Bergen), przed wjazdem należy uiścić opłatę. Norwegia chce w ten sposób przekonać kierowców, żeby pozostawiali swoje samochody poza granicami miast i dojeżdżali do centrum komunikację miejską.

W Oslo działa całkowicie elektroniczny system kamer i czujników AutoPASS, które rejestrują każdy przejeżdżający samochód na drogach objętych opłatami, nie tylko w centrach miast. Najlepiej zarejestrować się na stronie Euro Parking Collection. Aby założyć konto, musimy podać numer rejestracyjny samochodu i dane karty płatniczej (http://www.autopass.no/en/visitors-payment) - wówczas możemy swobodnie korzystać ze wszystkich płatnych dróg. Istnieje też możliwość niezałożenia konta i oczekiwania, aż faktura za przejazd przyjdzie na nasz adres domowy – kierowcy mają na to sześć miesięcy. Warto pamiętać, że za płatne odcinki zawsze więcej zapłacą posiadacze diesli i kierowcy podróżujący w godzinach szczytu. Z opłat zwolnieni są właściciele samochodów elektrycznych

Wjazd do centrum Oslo kosztuje 34 korony norweskie, czyli równowartość ok. 16 zł


Opłaty za wjazd do centrum – Wielka Brytania, Londyn

Podobnie jak w Oslo, za wjazd do Londynu jest realizowany elektronicznie przy pomocy niemal identycznego systemu. Opłatę można uiścić telefonicznie (0343 222 2222) albo w systemie Tfl (tfl.gov.uk/cc). Płatność z karty płatniczej może być automatycznie pobierana co miesiąc. Opłata jest jednorazowa na cały dzień w wysokości 11.50 funtów (ok. 55 zł) i obowiązuje w dni powszednie od godz. 7 do 18, z wyłączeniem świąt państwowych i okresu od 25 grudnia do 1 stycznia włącznie. Od października ub.r. podniesiono stawki, dla właścicieli aut niespełniających normy Euro 4, czyli zarejestrowanych przed 2006 rokiem, do 21,5 funta.

Opłaty najlepiej dokonać przed 22:00. Za wjazd do ekologicznej strefy można także zapłacić następnego dnia, ale wtedy opłata wyniesie aż 14 funtów.

Płatność umożliwia swobodne opuszczanie i wracanie do strefy bez dodatkowych opłat. Strefa płatnego wjazdu obejmuje niemal ok. 20 kilometrów powierzchni miasta Londynu. Opłaty za wjazd obowiązują w następujących dzielnicach: Mayfair, częściowo Marylebone, Victoria, St James, Waterloo, Borough, City of London, Clerkenwell, Finsbury, Holborn, Bloomsbury, Soho.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA