REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Niemcy, Berlin

W Berlinie i wielu innych miastach w Niemczech (m.in. Kolonia, Hannover, Dortmund, Mannheim, Pleidelsheim) od 2008 roku wprowadzono tzw. strefę środowiskową, do której mogły tylko wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – czerwoną (EURO 2), żółtą (EURO 3), zieloną (EURO 4). Sytuacja zmieniła się w 2010 roku, kiedy zaostrzono przepisy środowiskowe. Od tamtego czasu, do centrum Berlina mogą wjeżdżać pojazdy tylko z zieloną nalepką, spełniające wymogi emisji spalin EURO 4. Gdzie ją kupić i ile kosztuje?

REKLAMA

Plakietki umieszczane na szybkie są dostępne od ręki na stacjach Dekry nie tylko w Niemczech, ale także w Polsce. Można ją też kupić przez Internet – plakietka Umweltzone wraz z wysłaniem listem poleconym kosztuje 79 zł (https://www.dekra.de/de/feinstaubplakette/). W Niemczech to 5 euro. Warto wiedzieć, że upoważnia do wjazdu we wszystkich miastach, w których jest wymagana.

Za brak plakietki ekologicznej grozi kara w wysokości 80 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Francja, Paryż

Francja chce wyeliminować w najbliższej przyszłości samochody z konwencjonalnym napędem ze swoich dróg. W zależności od rodzaju silnika i spełnianej normy spalin, każdy zarejestrowane auto we Francji musi posiadać ważą ekologiczną winietę Crit'Air przyklejoną do szyby. W stolicy Francji dostępnych jest aż sześć rodzajów winiet – od samochodów z napędem elektrycznym, do z silnikiem diesla. W 2017 roku powstało 28 stref ekologicznych uzależnionych od warunków pogodowych (ZPA) i stałych (ZCR). Każda gmina indywidualnie wprowadza ograniczenia na swoim obszarze. Cena winiety wynosi 4,20 euro. Można ją kupić na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/en/. Samochody bez nalepki mogą jeździć w weekendy oraz w dni robocze (20.00-8.00).

Za brak winiety obowiązuje kara w wysokości od 65 do 135 euro (równowartość). Strefy ekologiczne istnieją również m.in. w Grenoble, Lyon, Strasburgu, Tuluzie, Lille.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty za wjazd do centrum – Norwegia, Oslo

REKLAMA

Przy wjeździe do wszystkich większych miast w Norwegii (np. Stavanger, Bergen), przed wjazdem należy uiścić opłatę. Norwegia chce w ten sposób przekonać kierowców, żeby pozostawiali swoje samochody poza granicami miast i dojeżdżali do centrum komunikację miejską.

W Oslo działa całkowicie elektroniczny system kamer i czujników AutoPASS, które rejestrują każdy przejeżdżający samochód na drogach objętych opłatami, nie tylko w centrach miast. Najlepiej zarejestrować się na stronie Euro Parking Collection. Aby założyć konto, musimy podać numer rejestracyjny samochodu i dane karty płatniczej (http://www.autopass.no/en/visitors-payment) - wówczas możemy swobodnie korzystać ze wszystkich płatnych dróg. Istnieje też możliwość niezałożenia konta i oczekiwania, aż faktura za przejazd przyjdzie na nasz adres domowy – kierowcy mają na to sześć miesięcy. Warto pamiętać, że za płatne odcinki zawsze więcej zapłacą posiadacze diesli i kierowcy podróżujący w godzinach szczytu. Z opłat zwolnieni są właściciele samochodów elektrycznych

Wjazd do centrum Oslo kosztuje 34 korony norweskie, czyli równowartość ok. 16 zł


Opłaty za wjazd do centrum – Wielka Brytania, Londyn

Podobnie jak w Oslo, za wjazd do Londynu jest realizowany elektronicznie przy pomocy niemal identycznego systemu. Opłatę można uiścić telefonicznie (0343 222 2222) albo w systemie Tfl (tfl.gov.uk/cc). Płatność z karty płatniczej może być automatycznie pobierana co miesiąc. Opłata jest jednorazowa na cały dzień w wysokości 11.50 funtów (ok. 55 zł) i obowiązuje w dni powszednie od godz. 7 do 18, z wyłączeniem świąt państwowych i okresu od 25 grudnia do 1 stycznia włącznie. Od października ub.r. podniesiono stawki, dla właścicieli aut niespełniających normy Euro 4, czyli zarejestrowanych przed 2006 rokiem, do 21,5 funta.

Opłaty najlepiej dokonać przed 22:00. Za wjazd do ekologicznej strefy można także zapłacić następnego dnia, ale wtedy opłata wyniesie aż 14 funtów.

Płatność umożliwia swobodne opuszczanie i wracanie do strefy bez dodatkowych opłat. Strefa płatnego wjazdu obejmuje niemal ok. 20 kilometrów powierzchni miasta Londynu. Opłaty za wjazd obowiązują w następujących dzielnicach: Mayfair, częściowo Marylebone, Victoria, St James, Waterloo, Borough, City of London, Clerkenwell, Finsbury, Holborn, Bloomsbury, Soho.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA