REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijne cła na chińskie elektryki. Ile wyniosą?

Unijne cła na chińskie elektryki. Ile wyniosą?
Unijne cła na chińskie elektryki. Ile wyniosą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska wprowadziła tymczasowe cła na chińskie samochody elektryczne w związku z nieuczciwym subsydiowaniem tego sektora przez Pekin. Jeśli w ciągu czterech miesięcy kraje członkowskie nie wyrażą sprzeciwu, UE może jesienią tego roku wprowadzić te taryfy na stałe. Decyzja o wprowadzeniu tymczasowych ceł została opublikowana w czwartek w Dzienniku Urzędowym UE. Dokument liczy ponad 200 stron i jest najdłuższą tego typu decyzją w historii UE.

Komisja Europejska zdecydowała o nałożeniu indywidualnych ceł na trzy chińskie firmy objęte postępowaniem KE: BYD (17,4 proc.), Geely (20 proc.) oraz SAIC (38,1 proc.). Inne przedsiębiorstwa produkujące pojazdy elektryczne w Chinach, które współpracowały w dochodzeniu, będą objęte średnią stawką 21 proc. Dotyczy to także firm europejskich produkujących w Chinach i eksportujących do UE. Będzie to dodatek do obecnie obowiązujących unijnych ceł na pojazdy elektryczne w wysokości 10 proc.

REKLAMA

Stałe cła na samochody elektryczne. Głosowanie na jesieni

Komisja Europejska zapowiedziała wprowadzenie od 4 lipca 2024 roku ceł wyrównawczych na pojazdy elektryczne z Chin. Ewentualna decyzja o nałożeniu stałych cel będzie wymagała zgody państw członkowskich UE. Do głosowania stolic może dojść w październiku. Cła nie wejdą w życie, jeśli zagłosuje przeciwko nim większość kwalifikowana (55 proc. państw, w praktyce 15 spośród 27 krajów, które reprezentują 65 proc. ludności UE). W najbliższych tygodniach zostanie też przeprowadzone niewiążące głosowanie wśród stolic, którego wynik KE może, ale nie musi wziąć pod uwag.

Cła zasilą unijny budżet

REKLAMA

Komisja Europejska ogłosiła, że będzie kontynuować rozmowy z chińskimi producentami pojazdów elektrycznych. W wyniku tych rozmów wysokość stałych ceł może być inna niż tymczasowych. Cła tymczasowe nie będą pobierane w gotówce przez KE; producenci objęci cłami będą musieli przedstawić gwarancje bankowe na granicach. Gotówka zostanie pobrana po wprowadzeniu taryf na stałe, co może nastąpić na początku listopada. Cła zasilą unijny budżet, ale gwarancje zostaną wygaszone, jeśli UE zrezygnuje z ceł na chińskie "elektryki".

Cła mają charakter wyrównawczy, mając na celu wyrównanie szans na rynku między dotowanymi chińskimi przedsiębiorstwami a europejskimi producentami pojazdów elektrycznych. Obowiązujące stawki odzwierciedlają wysokość pomocy publicznej udzielanej przez chiński rząd producentom “elektryków”. KE podkreśla, że celem jest ochrona europejskiego przemysłu i uniknięcie sytuacji, w której rynek paneli fotowoltaicznych zostałby zdominowany przez chińskich producentów, a europejscy zostaliby praktycznie wyparci.

Największy producent pojazdów elektrycznych

Chiny są największym producentem pojazdów elektrycznych na świecie. W 2023 roku globalny eksport tych aut z Chin wzrósł o 70% osiągając wartość 34,1 miliarda dolarów. UE jest największym odbiorcą chińskich pojazdów elektrycznych, stanowiąc prawie 40% chińskiego eksportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Europa kupuje coraz więcej chińskich elektryków

W 2023 roku państwa UE zakupiły chińskie samochody o wartości 3,5 miliarda euro, co stanowi prawie 40% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Amerykański producent samochodów Tesla złożył wniosek o indywidualną stawkę, który KE rozpatrzy przed wprowadzeniem stałych ceł. Obecnie Tesla jest objęta stawką 21% .

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Przegląd techniczny po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć, co go czeka po 1 czerwca 2024 r. 246 zł, 392 zł, czy 505 zł?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA

Unijne cła na chińskie elektryki. Ile wyniosą?

Komisja Europejska wprowadziła tymczasowe cła na chińskie samochody elektryczne w związku z nieuczciwym subsydiowaniem tego sektora przez Pekin. Jeśli w ciągu czterech miesięcy kraje członkowskie nie wyrażą sprzeciwu, UE może jesienią tego roku wprowadzić te taryfy na stałe. Decyzja o wprowadzeniu tymczasowych ceł została opublikowana w czwartek w Dzienniku Urzędowym UE. Dokument liczy ponad 200 stron i jest najdłuższą tego typu decyzją w historii UE.

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

REKLAMA

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

REKLAMA