REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia startów Toyoty w rajdach samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota wraca do rajdów samochodowych. Ta uznana marka oprócz produkcji cenionych za trwalość aut, znana jest także z licznych sukcesów w rajdach samochodowych. Polscy kibice na pewno kojarzą chociażby Toyotę Celicę Krzysztofa Hołowczyca czy Corollę WRC nieodżałowanego Janusza Kuliga. Oto krótki opis historii Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

TOYOTA Motorsport GmbH

TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) ma siedzibę w Kolonii, w Niemczech, od 1979 roku. Swoją renomę w World Rally Championship umocniła czteroma mistrzostwami w klasyfikacji kierowców i trzema w klasyfikacji producentów, zdobytymi w ciągu wielu lat startów, aż do 1999 roku. TMG wystawiło także zespoły TOYOTY w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1998-1999 oraz w Formule 1 w latach 2002-2009. Obecnie zespół TOYOTA Racing startuje w serii FIA World Endurance Championship. W 2014 roku, który był dla TMG trzecim rokiem startów hybrydowymi bolidami w FIA WEC, zespół zdobył podwójny tytuł mistrza świata — zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców. Obok własnych startów w sportach motorowych, TMG oferuje samochody wyścigowe i rajdowe na zasadach komercyjnych, a wśród nich odnoszącą sukcesy Toyotę GT86 w wariantach CS-V3 i CS-R3. Od 2009 roku TMG jest także wiodącym dostawcą usług inżynieryjnych, z którego najnowocześniejszych technologii i unikalnej wiedzy korzysta wiele gałęzi przemysłu. www.toyota-motorsport.com

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Toyota wraca do WRC Yarisem!

Toyota w rajdach samochodowych

1973  10. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwszy wygrany wyścig TOYOTY. Walter Boyce/Doug Woods za kierownicą Corolli TE20 zwyciężyli w Press On Regardless Rally (USA)
1974 4. miejsce w klasyfikacji producentów
Debiut w zespole TOYOTY Björna Waldegaarda, przyszłego mistrza świata
1975 7. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwsza wygrana zespołu TOYOTA Team Europe (TTE). Hannu Mikkola/Atso Aho zajęli pierwsze miejsce za kierownicą Corolli Levin w wyścigu 1000 Lakes Rally (Finlandia)
1976 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1977 3. miejsce w klasyfikacji producentów
1978 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1979 5. miejsce w klasyfikacji producentów
1980 7. miejsce w klasyfikacji producentów
1981 8. miejsce w klasyfikacji producentów
1982 5. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Założyciel TMG, Ove Andersson, wystartował w WRC po raz ostatni, prowadząc Celicę 2000GT
1983 6. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
1984 4. miejsce w klasyfikacji producentów: (1 zwycięstwo)
Pierwsze zwycięstwo w rajdzie First Safari Rally (Kenya). Celicą Twincam Turbo (TA64) wystartowali Björn Waldegaard i Hans Thorzelius.
1985 5. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
1986 6. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
Trzecie z kolei zwycięstwo TOYOTY w Safari Rally. Celicę Twincam Turbo (TA64) poprowadził zespół Björn Waldegaard i Fred Gallagher
1987  7. miejsce w klasyfikacji producentów
1988 5. miejsce w klasyfikacji producentów
Po raz pierwszy wystartowała w WRC Celica GT Four. Trzy generacje tego modelu (ST165, ST185 and ST205 Guinness) zapewniły TOYOCIE 29 zwycięskich startów i 6 tytułów mistrza świata (2 w klasyfikacji producentów i 4 w klasyfikacji kierowców)
1989 2. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
W zespole TOYOTY zadebiutował Carlos Sainz. Wystartował w 7 wyścigach, 3 z nich ukończył na podium
1990 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
Carlos Sainz zostaje pierwszym mistrzem świata kierowców TOYOTY, prowadząc Celicę GT-Four (ST165)
1991 2. miejsce w klasyfikacji producentów (6 zwycięstw)
Pierwsze zwycięstwo TOYOTY w legendarnym wyścigu Monte Carlo
1992 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
1993 1. miejsce w klasyfikacji producentów (7 zwycięstw)
TOYOTA jako pierwsza japońska firma zdobywa mistrzostwo World Rally Championship
1994  1. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
TOYOTA po raz drugi osiąga hat-trick wyścigu Safari. Zwycięstwo zapewnił tym razem Ian Duncan prowadzący Celicę Turbo WRC
1995 3. miejsce w klasyfikacji producentów, dyskwalifikacja (1 zwycięstwo)
1998 2. miejsce w klasyfikacji producentów (3 zwycięstwa)
Po dwuletniej przerwie TOYOTA wygrywa od razu pierwszy wyścig, rajd Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya wystartowali Corollą WRC
1999 1. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Trzeci tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów dla TOYOTY. Tylko dwa koncerny samochodowe osiągnęły lepszy wynik w historii WRC

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA