REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia startów Toyoty w rajdach samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota wraca do rajdów samochodowych. Ta uznana marka oprócz produkcji cenionych za trwalość aut, znana jest także z licznych sukcesów w rajdach samochodowych. Polscy kibice na pewno kojarzą chociażby Toyotę Celicę Krzysztofa Hołowczyca czy Corollę WRC nieodżałowanego Janusza Kuliga. Oto krótki opis historii Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

TOYOTA Motorsport GmbH

TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) ma siedzibę w Kolonii, w Niemczech, od 1979 roku. Swoją renomę w World Rally Championship umocniła czteroma mistrzostwami w klasyfikacji kierowców i trzema w klasyfikacji producentów, zdobytymi w ciągu wielu lat startów, aż do 1999 roku. TMG wystawiło także zespoły TOYOTY w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1998-1999 oraz w Formule 1 w latach 2002-2009. Obecnie zespół TOYOTA Racing startuje w serii FIA World Endurance Championship. W 2014 roku, który był dla TMG trzecim rokiem startów hybrydowymi bolidami w FIA WEC, zespół zdobył podwójny tytuł mistrza świata — zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców. Obok własnych startów w sportach motorowych, TMG oferuje samochody wyścigowe i rajdowe na zasadach komercyjnych, a wśród nich odnoszącą sukcesy Toyotę GT86 w wariantach CS-V3 i CS-R3. Od 2009 roku TMG jest także wiodącym dostawcą usług inżynieryjnych, z którego najnowocześniejszych technologii i unikalnej wiedzy korzysta wiele gałęzi przemysłu. www.toyota-motorsport.com

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Toyota wraca do WRC Yarisem!

Toyota w rajdach samochodowych

1973  10. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwszy wygrany wyścig TOYOTY. Walter Boyce/Doug Woods za kierownicą Corolli TE20 zwyciężyli w Press On Regardless Rally (USA)
1974 4. miejsce w klasyfikacji producentów
Debiut w zespole TOYOTY Björna Waldegaarda, przyszłego mistrza świata
1975 7. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwsza wygrana zespołu TOYOTA Team Europe (TTE). Hannu Mikkola/Atso Aho zajęli pierwsze miejsce za kierownicą Corolli Levin w wyścigu 1000 Lakes Rally (Finlandia)
1976 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1977 3. miejsce w klasyfikacji producentów
1978 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1979 5. miejsce w klasyfikacji producentów
1980 7. miejsce w klasyfikacji producentów
1981 8. miejsce w klasyfikacji producentów
1982 5. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Założyciel TMG, Ove Andersson, wystartował w WRC po raz ostatni, prowadząc Celicę 2000GT
1983 6. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
1984 4. miejsce w klasyfikacji producentów: (1 zwycięstwo)
Pierwsze zwycięstwo w rajdzie First Safari Rally (Kenya). Celicą Twincam Turbo (TA64) wystartowali Björn Waldegaard i Hans Thorzelius.
1985 5. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
1986 6. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
Trzecie z kolei zwycięstwo TOYOTY w Safari Rally. Celicę Twincam Turbo (TA64) poprowadził zespół Björn Waldegaard i Fred Gallagher
1987  7. miejsce w klasyfikacji producentów
1988 5. miejsce w klasyfikacji producentów
Po raz pierwszy wystartowała w WRC Celica GT Four. Trzy generacje tego modelu (ST165, ST185 and ST205 Guinness) zapewniły TOYOCIE 29 zwycięskich startów i 6 tytułów mistrza świata (2 w klasyfikacji producentów i 4 w klasyfikacji kierowców)
1989 2. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
W zespole TOYOTY zadebiutował Carlos Sainz. Wystartował w 7 wyścigach, 3 z nich ukończył na podium
1990 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
Carlos Sainz zostaje pierwszym mistrzem świata kierowców TOYOTY, prowadząc Celicę GT-Four (ST165)
1991 2. miejsce w klasyfikacji producentów (6 zwycięstw)
Pierwsze zwycięstwo TOYOTY w legendarnym wyścigu Monte Carlo
1992 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
1993 1. miejsce w klasyfikacji producentów (7 zwycięstw)
TOYOTA jako pierwsza japońska firma zdobywa mistrzostwo World Rally Championship
1994  1. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
TOYOTA po raz drugi osiąga hat-trick wyścigu Safari. Zwycięstwo zapewnił tym razem Ian Duncan prowadzący Celicę Turbo WRC
1995 3. miejsce w klasyfikacji producentów, dyskwalifikacja (1 zwycięstwo)
1998 2. miejsce w klasyfikacji producentów (3 zwycięstwa)
Po dwuletniej przerwie TOYOTA wygrywa od razu pierwszy wyścig, rajd Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya wystartowali Corollą WRC
1999 1. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Trzeci tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów dla TOYOTY. Tylko dwa koncerny samochodowe osiągnęły lepszy wynik w historii WRC

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA