REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia startów Toyoty w rajdach samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota wraca do rajdów samochodowych. Ta uznana marka oprócz produkcji cenionych za trwalość aut, znana jest także z licznych sukcesów w rajdach samochodowych. Polscy kibice na pewno kojarzą chociażby Toyotę Celicę Krzysztofa Hołowczyca czy Corollę WRC nieodżałowanego Janusza Kuliga. Oto krótki opis historii Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

TOYOTA Motorsport GmbH

TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) ma siedzibę w Kolonii, w Niemczech, od 1979 roku. Swoją renomę w World Rally Championship umocniła czteroma mistrzostwami w klasyfikacji kierowców i trzema w klasyfikacji producentów, zdobytymi w ciągu wielu lat startów, aż do 1999 roku. TMG wystawiło także zespoły TOYOTY w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1998-1999 oraz w Formule 1 w latach 2002-2009. Obecnie zespół TOYOTA Racing startuje w serii FIA World Endurance Championship. W 2014 roku, który był dla TMG trzecim rokiem startów hybrydowymi bolidami w FIA WEC, zespół zdobył podwójny tytuł mistrza świata — zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców. Obok własnych startów w sportach motorowych, TMG oferuje samochody wyścigowe i rajdowe na zasadach komercyjnych, a wśród nich odnoszącą sukcesy Toyotę GT86 w wariantach CS-V3 i CS-R3. Od 2009 roku TMG jest także wiodącym dostawcą usług inżynieryjnych, z którego najnowocześniejszych technologii i unikalnej wiedzy korzysta wiele gałęzi przemysłu. www.toyota-motorsport.com

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Toyota wraca do WRC Yarisem!

Toyota w rajdach samochodowych

1973  10. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwszy wygrany wyścig TOYOTY. Walter Boyce/Doug Woods za kierownicą Corolli TE20 zwyciężyli w Press On Regardless Rally (USA)
1974 4. miejsce w klasyfikacji producentów
Debiut w zespole TOYOTY Björna Waldegaarda, przyszłego mistrza świata
1975 7. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwsza wygrana zespołu TOYOTA Team Europe (TTE). Hannu Mikkola/Atso Aho zajęli pierwsze miejsce za kierownicą Corolli Levin w wyścigu 1000 Lakes Rally (Finlandia)
1976 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1977 3. miejsce w klasyfikacji producentów
1978 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1979 5. miejsce w klasyfikacji producentów
1980 7. miejsce w klasyfikacji producentów
1981 8. miejsce w klasyfikacji producentów
1982 5. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Założyciel TMG, Ove Andersson, wystartował w WRC po raz ostatni, prowadząc Celicę 2000GT
1983 6. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
1984 4. miejsce w klasyfikacji producentów: (1 zwycięstwo)
Pierwsze zwycięstwo w rajdzie First Safari Rally (Kenya). Celicą Twincam Turbo (TA64) wystartowali Björn Waldegaard i Hans Thorzelius.
1985 5. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
1986 6. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
Trzecie z kolei zwycięstwo TOYOTY w Safari Rally. Celicę Twincam Turbo (TA64) poprowadził zespół Björn Waldegaard i Fred Gallagher
1987  7. miejsce w klasyfikacji producentów
1988 5. miejsce w klasyfikacji producentów
Po raz pierwszy wystartowała w WRC Celica GT Four. Trzy generacje tego modelu (ST165, ST185 and ST205 Guinness) zapewniły TOYOCIE 29 zwycięskich startów i 6 tytułów mistrza świata (2 w klasyfikacji producentów i 4 w klasyfikacji kierowców)
1989 2. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
W zespole TOYOTY zadebiutował Carlos Sainz. Wystartował w 7 wyścigach, 3 z nich ukończył na podium
1990 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
Carlos Sainz zostaje pierwszym mistrzem świata kierowców TOYOTY, prowadząc Celicę GT-Four (ST165)
1991 2. miejsce w klasyfikacji producentów (6 zwycięstw)
Pierwsze zwycięstwo TOYOTY w legendarnym wyścigu Monte Carlo
1992 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
1993 1. miejsce w klasyfikacji producentów (7 zwycięstw)
TOYOTA jako pierwsza japońska firma zdobywa mistrzostwo World Rally Championship
1994  1. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
TOYOTA po raz drugi osiąga hat-trick wyścigu Safari. Zwycięstwo zapewnił tym razem Ian Duncan prowadzący Celicę Turbo WRC
1995 3. miejsce w klasyfikacji producentów, dyskwalifikacja (1 zwycięstwo)
1998 2. miejsce w klasyfikacji producentów (3 zwycięstwa)
Po dwuletniej przerwie TOYOTA wygrywa od razu pierwszy wyścig, rajd Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya wystartowali Corollą WRC
1999 1. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Trzeci tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów dla TOYOTY. Tylko dwa koncerny samochodowe osiągnęły lepszy wynik w historii WRC

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA