REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia startów Toyoty w rajdach samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota Yaris WRC 2015
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota wraca do rajdów samochodowych. Ta uznana marka oprócz produkcji cenionych za trwalość aut, znana jest także z licznych sukcesów w rajdach samochodowych. Polscy kibice na pewno kojarzą chociażby Toyotę Celicę Krzysztofa Hołowczyca czy Corollę WRC nieodżałowanego Janusza Kuliga. Oto krótki opis historii Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

TOYOTA Motorsport GmbH

TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) ma siedzibę w Kolonii, w Niemczech, od 1979 roku. Swoją renomę w World Rally Championship umocniła czteroma mistrzostwami w klasyfikacji kierowców i trzema w klasyfikacji producentów, zdobytymi w ciągu wielu lat startów, aż do 1999 roku. TMG wystawiło także zespoły TOYOTY w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w latach 1998-1999 oraz w Formule 1 w latach 2002-2009. Obecnie zespół TOYOTA Racing startuje w serii FIA World Endurance Championship. W 2014 roku, który był dla TMG trzecim rokiem startów hybrydowymi bolidami w FIA WEC, zespół zdobył podwójny tytuł mistrza świata — zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców. Obok własnych startów w sportach motorowych, TMG oferuje samochody wyścigowe i rajdowe na zasadach komercyjnych, a wśród nich odnoszącą sukcesy Toyotę GT86 w wariantach CS-V3 i CS-R3. Od 2009 roku TMG jest także wiodącym dostawcą usług inżynieryjnych, z którego najnowocześniejszych technologii i unikalnej wiedzy korzysta wiele gałęzi przemysłu. www.toyota-motorsport.com

REKLAMA

Zobacz też: Toyota wraca do WRC Yarisem!

Toyota w rajdach samochodowych

1973  10. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwszy wygrany wyścig TOYOTY. Walter Boyce/Doug Woods za kierownicą Corolli TE20 zwyciężyli w Press On Regardless Rally (USA)
1974 4. miejsce w klasyfikacji producentów
Debiut w zespole TOYOTY Björna Waldegaarda, przyszłego mistrza świata
1975 7. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Pierwsza wygrana zespołu TOYOTA Team Europe (TTE). Hannu Mikkola/Atso Aho zajęli pierwsze miejsce za kierownicą Corolli Levin w wyścigu 1000 Lakes Rally (Finlandia)
1976 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1977 3. miejsce w klasyfikacji producentów
1978 6. miejsce w klasyfikacji producentów
1979 5. miejsce w klasyfikacji producentów
1980 7. miejsce w klasyfikacji producentów
1981 8. miejsce w klasyfikacji producentów
1982 5. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Założyciel TMG, Ove Andersson, wystartował w WRC po raz ostatni, prowadząc Celicę 2000GT
1983 6. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
1984 4. miejsce w klasyfikacji producentów: (1 zwycięstwo)
Pierwsze zwycięstwo w rajdzie First Safari Rally (Kenya). Celicą Twincam Turbo (TA64) wystartowali Björn Waldegaard i Hans Thorzelius.
1985 5. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
1986 6. miejsce w klasyfikacji producentów (2 zwycięstwa)
Trzecie z kolei zwycięstwo TOYOTY w Safari Rally. Celicę Twincam Turbo (TA64) poprowadził zespół Björn Waldegaard i Fred Gallagher
1987  7. miejsce w klasyfikacji producentów
1988 5. miejsce w klasyfikacji producentów
Po raz pierwszy wystartowała w WRC Celica GT Four. Trzy generacje tego modelu (ST165, ST185 and ST205 Guinness) zapewniły TOYOCIE 29 zwycięskich startów i 6 tytułów mistrza świata (2 w klasyfikacji producentów i 4 w klasyfikacji kierowców)
1989 2. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
W zespole TOYOTY zadebiutował Carlos Sainz. Wystartował w 7 wyścigach, 3 z nich ukończył na podium
1990 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
Carlos Sainz zostaje pierwszym mistrzem świata kierowców TOYOTY, prowadząc Celicę GT-Four (ST165)
1991 2. miejsce w klasyfikacji producentów (6 zwycięstw)
Pierwsze zwycięstwo TOYOTY w legendarnym wyścigu Monte Carlo
1992 2. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
1993 1. miejsce w klasyfikacji producentów (7 zwycięstw)
TOYOTA jako pierwsza japońska firma zdobywa mistrzostwo World Rally Championship
1994  1. miejsce w klasyfikacji producentów (5 zwycięstw)
TOYOTA po raz drugi osiąga hat-trick wyścigu Safari. Zwycięstwo zapewnił tym razem Ian Duncan prowadzący Celicę Turbo WRC
1995 3. miejsce w klasyfikacji producentów, dyskwalifikacja (1 zwycięstwo)
1998 2. miejsce w klasyfikacji producentów (3 zwycięstwa)
Po dwuletniej przerwie TOYOTA wygrywa od razu pierwszy wyścig, rajd Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya wystartowali Corollą WRC
1999 1. miejsce w klasyfikacji producentów (1 zwycięstwo)
Trzeci tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów dla TOYOTY. Tylko dwa koncerny samochodowe osiągnęły lepszy wynik w historii WRC

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA