REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją do 2023 r.?

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją do 2023 r.? Fot. Fotolia
Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją do 2023 r.? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją znalazła się na liście rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r.

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją

Budowa drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa zarówno do Lublina, jak i do granicy ze Słowacją w Barwinku oraz obwodnica Sanoka – m.in. te inwestycje będą realizowane na Podkarpaciu w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2023.

REKLAMA

Jak poinformowała PAP rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Rarus, w dokumencie jest też zapisana budowa drogi S74 Kielce-Nisko, powstać mają również obwodnice Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta. Dodała, że część inwestycji jest już realizowana, niektóre dopiero są przygotowywane.

REKLAMA

Najważniejszą dla regionu inwestycją jest budowa drogi ekspresowej S19 zarówno na północ od Rzeszowa - do Lublina, jak i na południe do Barwnika (granicy ze Słowacją). Trasa w przyszłości ma połączyć ma m.in. Białystok, Lublin i Rzeszów.

Odcinek Rzeszów-Lublin ma mieć ok. 157 km. W połowie września ogłoszone zostały dwa przetargi na zaprojektowanie i budowę łącznie ponad 54 km tej trasy od Sokołowa Małopolskiego do granicy z woj. lubelskim. Termin składania ofert w obu przetargach mija w ostatnim tygodniu października br.

Zobacz też: Most na Wiśle w Kamieniu już jest przejezdny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inny odcinek S19 od Sokołowa Młp. do Stobiernej jest już budowany. Rzeczniczka GDDKiA zaznaczyła, że jest on realizowany w systemie "projektuj-buduj".

„Na początku czerwca 2014 r. podpisana została umowa z wykonawcą – konsorcjum z liderem Aldesa Construcctiones Polska. Koszt budowy 12,5-km odcinka to prawie 290 mln zł. Inwestycja ma być zakończona w czerwcu 2017 r.” - powiedziała Rarus.

Zgodnie z rządowym planem S19 na południe od Rzeszowa podzielona jest na dwa odcinki: od węzła Rzeszów Południe do Babicy - ponad 10 km oraz Babica-Barwinek o długości prawie 75 km. Oba mają być budowane w latach 2018-2023.

REKLAMA

Rarus dodała, że trwa postępowanie administracyjne ws. wydania decyzji środowiskowej. Zaznaczyła, że dalsze prowadzenie prac projektowych dla stadium koncepcji programowej i projektu budowlanego możliwe będzie po uzyskaniu decyzji środowiskowej.

„Przed ogłoszeniem przetargu w systemie projektuj-buduj planuje się opracowanie koncepcji programowej wraz z kompletnym rozpoznaniem geologicznym terenu. Trasa ta bowiem będzie przebiegała m.in. przez tereny Natura 2000” - podkreśliła rzeczniczka.

Zobacz też: Jest zgoda na drugą jezdnię drogi S3 na odcinku Zielona Góra - Niedoradza

Wśród inwestycji, które mają zminimalizować szkody w przyrodzie, planuje się m.in. ponad 90 przejść dla zwierząt.

Kolejną inwestycją ujętą w rządowym PBDK jest budowa drogi ekspresowej S74 Kielce (woj. świętokrzyskie)- Nisko (woj. podkarpackie). Trasa ma powstać w latach 2018-2023. „Aktualnie mamy studium korytarzowe dla tej inwestycji i przygotowujemy się do kontynuacji prac przygotowawczych” - dodała Rarus.

Na Podkarpaciu w ramach PBDK powstać mają też trzy obwodnice.

W przypadku obwodnicy Sanoka GDDKiA zaprosiła 18 podmiotów do składania ofert cenowych na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Termin upływa na początku listopada br.

Planowany czas realizacji tej inwestycji to trzy lata - 1 rok na projektowanie, dwa lata na budowę. Według szacunków GDDKiA prace budowlane mają rozpocząć się w październiku 2017 r., a zakończyć na początku 2020 r.

Sanocka obwodnica będzie mieć ok. 7 km i będzie częścią drogi krajowej nr 28, która biegnie od miejscowości Zator (woj. małopolskie) do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce (woj. podkarpackie). Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na skrzyżowaniu istniejącej DK28 i drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz - Sanok, a koniec na skrzyżowaniu z DK84.

Według wstępnych szacunków koszt sanockiej obwodnicy wynieść ma ok. 250 mln zł. W ciągu doby przez Sanok przejeżdża ok. 25 tys. samochodów.

Zobacz też: Powstanie droga ekspresowa S16 z Olsztyna do Ełku!

Przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska

GDDKiA ogłosiła już dwuetapowy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mija 2 listopada br.

Obwodnica Stalowej i Niska będzie częścią drogi krajowej nr 77; będzie mieć ponad 15 km. Szacowany koszt to ponad 290 mln zł. Trasa rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece San w kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gm. Rudnik nad Sanem, gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19.

Obwodnica ułatwi przejazd tranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 do przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiega przez centrum zarówno Stalowej Woli, jak i Niska.

Trzecią obwodnicą, która ma powstać w regionie w ramach rządowego programu budowy dróg, jest obwodnica Łańcuta. Rzeszowski oddział GDDKiA ma już projekt tej inwestycji.

Jak zastrzegła rzeczniczka oddziału, gotowa już dokumentacja wymaga „optymalizacji w zakresie rozwiązań projektowych – przekroju drogi i skrzyżowań z dwupoziomowych na ronda”. Wynika to przede wszystkim z warunków ruchowych, które ulegną zmianie po oddaniu do ruchu odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław.

„Obwodnica będzie przebiegała po starym śladzie obecnej drogi krajowej nr 4, jednak ze zmianami wprowadzonymi na podstawie zoptymalizowanego projektu. Dobudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe i chodniki. Zależy nam, aby wprowadzone rozwiązania spowodowały, że inwestycja stanie się przyjazna dla otoczenia, dla przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności wzdłuż DK4, ale także dla pieszych i rowerzystów" – zaznaczyła Rarus.

Koszt budowy łańcuckiej obwodnicy ma wynieść według szacunków ok. 200 mln zł. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA