REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją do 2023 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją do 2023 r.? Fot. Fotolia
Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją do 2023 r.? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją znalazła się na liście rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r.

Budowa drogi S19 do granicy ze Słowacją

Budowa drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa zarówno do Lublina, jak i do granicy ze Słowacją w Barwinku oraz obwodnica Sanoka – m.in. te inwestycje będą realizowane na Podkarpaciu w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2023.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowała PAP rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Rarus, w dokumencie jest też zapisana budowa drogi S74 Kielce-Nisko, powstać mają również obwodnice Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta. Dodała, że część inwestycji jest już realizowana, niektóre dopiero są przygotowywane.

Najważniejszą dla regionu inwestycją jest budowa drogi ekspresowej S19 zarówno na północ od Rzeszowa - do Lublina, jak i na południe do Barwnika (granicy ze Słowacją). Trasa w przyszłości ma połączyć ma m.in. Białystok, Lublin i Rzeszów.

Odcinek Rzeszów-Lublin ma mieć ok. 157 km. W połowie września ogłoszone zostały dwa przetargi na zaprojektowanie i budowę łącznie ponad 54 km tej trasy od Sokołowa Małopolskiego do granicy z woj. lubelskim. Termin składania ofert w obu przetargach mija w ostatnim tygodniu października br.

REKLAMA

Zobacz też: Most na Wiśle w Kamieniu już jest przejezdny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inny odcinek S19 od Sokołowa Młp. do Stobiernej jest już budowany. Rzeczniczka GDDKiA zaznaczyła, że jest on realizowany w systemie "projektuj-buduj".

„Na początku czerwca 2014 r. podpisana została umowa z wykonawcą – konsorcjum z liderem Aldesa Construcctiones Polska. Koszt budowy 12,5-km odcinka to prawie 290 mln zł. Inwestycja ma być zakończona w czerwcu 2017 r.” - powiedziała Rarus.

Zgodnie z rządowym planem S19 na południe od Rzeszowa podzielona jest na dwa odcinki: od węzła Rzeszów Południe do Babicy - ponad 10 km oraz Babica-Barwinek o długości prawie 75 km. Oba mają być budowane w latach 2018-2023.

Rarus dodała, że trwa postępowanie administracyjne ws. wydania decyzji środowiskowej. Zaznaczyła, że dalsze prowadzenie prac projektowych dla stadium koncepcji programowej i projektu budowlanego możliwe będzie po uzyskaniu decyzji środowiskowej.

„Przed ogłoszeniem przetargu w systemie projektuj-buduj planuje się opracowanie koncepcji programowej wraz z kompletnym rozpoznaniem geologicznym terenu. Trasa ta bowiem będzie przebiegała m.in. przez tereny Natura 2000” - podkreśliła rzeczniczka.

Zobacz też: Jest zgoda na drugą jezdnię drogi S3 na odcinku Zielona Góra - Niedoradza

Wśród inwestycji, które mają zminimalizować szkody w przyrodzie, planuje się m.in. ponad 90 przejść dla zwierząt.

Kolejną inwestycją ujętą w rządowym PBDK jest budowa drogi ekspresowej S74 Kielce (woj. świętokrzyskie)- Nisko (woj. podkarpackie). Trasa ma powstać w latach 2018-2023. „Aktualnie mamy studium korytarzowe dla tej inwestycji i przygotowujemy się do kontynuacji prac przygotowawczych” - dodała Rarus.

Na Podkarpaciu w ramach PBDK powstać mają też trzy obwodnice.

W przypadku obwodnicy Sanoka GDDKiA zaprosiła 18 podmiotów do składania ofert cenowych na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Termin upływa na początku listopada br.

Planowany czas realizacji tej inwestycji to trzy lata - 1 rok na projektowanie, dwa lata na budowę. Według szacunków GDDKiA prace budowlane mają rozpocząć się w październiku 2017 r., a zakończyć na początku 2020 r.

Sanocka obwodnica będzie mieć ok. 7 km i będzie częścią drogi krajowej nr 28, która biegnie od miejscowości Zator (woj. małopolskie) do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce (woj. podkarpackie). Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na skrzyżowaniu istniejącej DK28 i drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz - Sanok, a koniec na skrzyżowaniu z DK84.

Według wstępnych szacunków koszt sanockiej obwodnicy wynieść ma ok. 250 mln zł. W ciągu doby przez Sanok przejeżdża ok. 25 tys. samochodów.

Zobacz też: Powstanie droga ekspresowa S16 z Olsztyna do Ełku!

Przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska

GDDKiA ogłosiła już dwuetapowy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mija 2 listopada br.

Obwodnica Stalowej i Niska będzie częścią drogi krajowej nr 77; będzie mieć ponad 15 km. Szacowany koszt to ponad 290 mln zł. Trasa rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece San w kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gm. Rudnik nad Sanem, gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19.

Obwodnica ułatwi przejazd tranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 do przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiega przez centrum zarówno Stalowej Woli, jak i Niska.

Trzecią obwodnicą, która ma powstać w regionie w ramach rządowego programu budowy dróg, jest obwodnica Łańcuta. Rzeszowski oddział GDDKiA ma już projekt tej inwestycji.

Jak zastrzegła rzeczniczka oddziału, gotowa już dokumentacja wymaga „optymalizacji w zakresie rozwiązań projektowych – przekroju drogi i skrzyżowań z dwupoziomowych na ronda”. Wynika to przede wszystkim z warunków ruchowych, które ulegną zmianie po oddaniu do ruchu odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław.

„Obwodnica będzie przebiegała po starym śladzie obecnej drogi krajowej nr 4, jednak ze zmianami wprowadzonymi na podstawie zoptymalizowanego projektu. Dobudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe i chodniki. Zależy nam, aby wprowadzone rozwiązania spowodowały, że inwestycja stanie się przyjazna dla otoczenia, dla przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności wzdłuż DK4, ale także dla pieszych i rowerzystów" – zaznaczyła Rarus.

Koszt budowy łańcuckiej obwodnicy ma wynieść według szacunków ok. 200 mln zł. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA