REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększą przepustowość na autostradzie A1

Subskrybuj nas na Youtube
Zwiększą przepustowość na autostradzie A1. Fot. Fotolia
Zwiększą przepustowość na autostradzie A1. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sezonie wakacyjnym przepustowość punktów poboru opłat na autostradzie A1 zostanie zwiększona nawet o 30%. W jaki sposób?

Autostrada A1 „AmberOne” ma mieć w wakacje o około 20-30 proc. większą przepustowość. W Punktach Poboru Opłat w Nowej Wsi oraz w Rusocinie są dobudowywane bramki; w okresie wzmożonego ruchu będzie wprowadzany też bezdotykowy system wydawania biletów.

REKLAMA

Anna Kordecka, rzecznik prasowy firmy Gdańsk Transport Company (GTC), która zarządza pomorskim odcinkiem autostrady A1 z Gdańska do Torunia poinformowała PAP, że z powodu rosnącego natężenia ruchu zdecydowano o przebudowie Punktów Poboru Opłat w Nowej Wsi oraz w Rusocinie, co ma się przyczynić do zwiększenia ich przepustowości. Prace budowlane już trwają.

Poinformowała, że w Nowej Wsi dobudowana zostanie jedna bramka wjazdowa oraz dwie zjazdowe natomiast w Rusocinie będą dobudowane dwie bramki zjazdowe. „GTC wraz z Operatorem firmą Intertoll dokładają starań, aby rozbudowane place poboru opłat działały już w lipcu 2015 roku” – podała Kordecka.

Zobacz też: Budowa autostrady A1 - odcinek Blachownia-Zawodzie

REKLAMA

Poinformowała, że obecnie punkt w Rusocinie może obsłużyć średnio 1,2 tys. pojazdów na godzinę a po rozbudowie liczba obsłużonych pojazdów wzrośnie do 1,5 tys. na godzinę. Przepustowość w Nowej Wsi zwiększy się natomiast z 900 pojazdów na godzinę do 1,2 tysiąca aut na godzinę. Oznacza to, że przepustowość zjazdu z autostrady, w porównaniu z obecną, może się zwiększyć o 25-33 procent. Dobudowywane pasy zjazdowe będą tzw. pasami dwukierunkowymi, co oznacza, że w razie potrzeby będą mogły być również zamienione na pasy wjazdowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do usprawnienia wjazdu na autostradę ma przyczynić się też bezdotykowy system wydawania biletów; będą one wydawane automatycznie przy wjeździe na autostradę bez konieczności używania przycisku do wydania biletu. Takie rozwiązanie będzie stosowane w okresach wzmożonego ruchu na autostradzie.

Jak wyjaśniła Kordecka, „w chwili gdy samochód zbliży się do bramek, uruchomiony zostanie proces drukowania biletu, co sprawi że w chwili podjechania do podajnika na bilety, bilet będzie już czekał na kierowcę, a po pobraniu go z podajnika nastąpi otwarcie szlabanu”.

Zobacz też: Budowa S8 od Radziejowic do Paszkowa

Oceniła, że „takie rozwiązanie skróci proces obsługi o kilka sekund na pojazd". Zauważyła, że "to może wydawać się niewielką oszczędnością czasu, jednak gdy przemnoży się to przez ilość pojazdów, jaka w ciągu godziny przejeżdża przez bramki, to oszczędność czasu znacząco rośnie”.

Szacuje się, że rozwiązanie zwiększy przepustowość bramek wjazdowych o 20-30 procent. Zapewniła PAP, że bezdotykowy system wydawania biletów wjazdu będzie już funkcjonował podczas długiego weekendu majowego.

Jak informuje firma GTC, „AmberOne” będzie pierwszą autostradą w Polsce z funkcją automatycznego wydawania biletów dostępną na bramkach wjazdowych.

Rzeczniczka zwraca uwagę, że wdrażane udogodnienia „z pewnością wpłyną na zmniejszenie zatorów tworzących się na zjazdach z autostrady ale należy pamiętać, że korki w okresach szczytowych, w weekendy w lipcu i sierpniu będą występować do czasu wprowadzenia pełnego elektronicznego poboru opłat stosowanego przez dużą ilość użytkowników”.

Zobacz też: Kiedy zakończy się budowa drogi S7 na odcinku Ostróda-Olsztynek

REKLAMA

Podkreśliła, że „GTC jest gorącym zwolennikiem wprowadzenia europejskiego systemu elektronicznego poboru opłat dla pojazdów osobowych, który jest zgodny z odpowiednimi dyrektywami UE (dyrektywa EETS) i akceptuje pojazdy zagraniczne posiadające własne systemy do elektronicznego poboru opłat”.

W ubiegłym roku w okresie wakacyjnym i w długie weekendy z powodu tworzenia się wielokilometrowych korków w okolicach Punktów Poboru Opłat rząd zdecydował o bezpłatnym przejeździe A1 w sierpniowe weekendy. W lipcu 2014 r. średnie dobowe natężenie ruchu na autostradzie wyniosło 54,5 tys. pojazdów podczas gdy średnie natężenie dobowe w ub. roku - 37 tys. Rekordowa liczba aut, ponad 93 tys. przejechała autostradą A1 w niedzielę 17 sierpnia.

Premier Ewa Kopacz pytana o wprowadzenie elektronicznego systemu opłat na polskich autostradach podczas konferencji prasowej 17 marca przyznała, że na kompleksowy system elektronicznego pobierania opłat na autostradach trzeba poczekać. Minister infrastruktury Maria Wasiak zapowiedziała w marcu, że elektroniczny system poboru opłat na autostradach dla wszystkich pojazdów mógłby ruszyć w listopadzie 2018 roku. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA