REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z viaTOLL od chwili jego uruchomienia - 4 miliardy złotych?

Subskrybuj nas na Youtube
Sieć opłat drogowych viaTOLL przynosi wysokie zyski Państwu. Ale czy zysk jest priorytetem Państwa?  Fot. Fotolia
Sieć opłat drogowych viaTOLL przynosi wysokie zyski Państwu. Ale czy zysk jest priorytetem Państwa? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 4 miliardy złotych wpłynęły do budżetu Państwa z tytułu opłat drogowych wniesionych za pomocą systemu viaTOLL. To ponad 1 miliard rocznie. Czy jednak wysokość tych opłat nie jest zbyt wygórowana?

ViaTOLL - ile zarabia na nim Państwo?

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL spełnił nadzieje dotyczące wielkości przychodów. Od jego uruchomienia w lipcu 2011 r. do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęły już ponad 4 mld zł. Sukces viaTOLL został doceniony przez kapitułę nagrody Finansista Roku 2014, która wyróżniła spółkę Kapsch Telematic Services, operatora systemu.

REKLAMA

REKLAMA

Nagroda jest potwierdzeniem tego, że firma bardzo sprawnie wdrożyła prawie 4 lata temu system oraz potrafi nim zarządzać w efektywny i skuteczny sposób. Efektem tego jest ponad 4 mld zł, które wpłynęły do Krajowego Funduszu Drogowego. Jest to bez wątpienia sukces finansowy, w którym my też wzięliśmy udział – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Zobacz też: Brak elektronicznego systemu poboru opłat za autostrady w Polsce jest nieopłacalny

System viaTOLL obejmuje obecnie ponad 2,9 tys. km dróg płatnych w Polsce. Jest przeznaczony przede wszystkim dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 ton, chociaż na zasadzie dobrowolności za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA elektronicznie płacić mogą także kierowcy samochodów osobowych. Do końca lutego br. system wygenerował dokładnie 4,15 mld zł wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego.

REKLAMA

Średnio każdego dnia wpływy z systemu to 3,8 mln zł. W systemie na koniec lutego zarejestrowanych było ponad 850 tys. pojazdów. Zdecydowanie najbardziej dochodową drogą jest autostrada A4, która tylko przez ostatnie pół roku wygenerowała prawie 190 mln zł wpływów. To ponaddwukrotnie więcej niż kolejna trasa – droga ekspresowa S8.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest pewien wzrost wysokości pobieranych opłat, który jest spowodowany m.in. wzrostem gospodarczym, bo dzięki temu obserwujemy znaczny wzrost ruchu. Ale wzrost jest spowodowany także tym, że system się rozrasta. W 2011 roku oddaliśmy do użytku 1560 km dróg, w tej chwili jest ich prawie 3000 km, a to przekłada się na wyraźny wzrost przychodów – podkreśla Cywiński.

Wpływy z systemu viaTOLL regularnie rosną. W 2012 r. wyniosły one niecały miliard złotych, w 2013 r. było to już prawie 1,2 mld zł, a w 2013 r. – ponad 1,4 mld zł. Niemal 40 proc. przychodów z systemu generują pojazdy spoza Polski.

To właśnie lepsze od zakładanych przychody były głównym powodem przyznania Kapschowi nagrody Finansista Roku 2014. Jak podkreśliła w uzasadnieniu kapituła, system jest sprawnie zarządzany i spełnia pokładane w nim nadzieje. Od samego początku działania viaTOLL przynosił przychody większe od zakładanych – w pierwszych sześciu miesiącach po jego uruchomieniu wpływy wyniosły 417 mln zł wobec zakładanych 400 mln zł.

Głównym laureatem konkursu Finansista Roku został Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli. W roku 2014 tytuł ten zdobyła ówczesna wicepremier i minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska, która zapoczątkowała prace nad wprowadzeniem elektronicznego systemu opłat na polskich autostradach. Działania te zostały zahamowane po jej odejściu.

Źródło: materiały prasowe Newseria.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA