REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi

Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi. Fot. Fotolia
Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Władze Łodzi stawiają na budowę w centrum wielopoziomowych parkingów dla kilku tysięcy samochodów. Tego typu rozwiązanie stosuje się w wielu europejskich miastach.

Magistrat planuje wybudowanie parkingów dla kilku tysięcy pojazdów w ścisłym centrum Łodzi. We wtorek rozpoczął się nabór do dialogu technicznego, który ma wyłonić najlepszą technologię i wykonawcę pierwszego parkingu na ok. 350 miejsc przy ul. Nawrot.

REKLAMA

Zobacz też: Ruch w miastach zostanie ograniczony?

Planowana sieć wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi

Sieć wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi ma powstać w ramach planu rewitalizacji obszarowej. Budowa pierwszego - przy ul. Nawrot 3/5 ma zacząć się w przyszłym roku. Pozostałe lokalizacje to ul. Jaracza, Rewolucji 1905 r., Zachodnia 66/68. Wszystkie znajdują się w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej.

REKLAMA

Jak wyjaśnił dyrektor Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta Marcin Obijalski, budowa i utrzymanie parkingów nie udawały się wcześniej, ponieważ kapitał prywatny nie był w stanie wygenerować dochodów, które uczyniłyby inwestycję opłacalną.

"Dlatego rozpatrujemy różne formuły realizacji parkingów, m.in. tryb koncesji, partnerstwo publiczno-prywatne. Ogłaszamy nabór do dialogu technicznego. W ramach rozmów z firmami zainteresowanymi budową parkingów będziemy chcieli ustalić najlepszą technologię" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Płatne autostrady mogą wspomóc budżet Państwa

REKLAMA

Parkingi umiejscowione w lukach pomiędzy kamienicami - zdaniem Obijalskiego - nie będą raczej betonowymi konstrukcjami, jakie znamy np. z centrów handlowych. Preferowane będą konstrukcje lekkie, parkingi karuzelowe, działaniem przypominające windy. "Chcemy poznać możliwości technologiczne oraz rekomendacje tych, którzy takie parkingi już zrealizowali. Potem przeprowadzimy nabór partnera prywatnego, który parking wybuduje i będzie jego operatorem. Miasto wniesie do partnerstwa działkę" - wyjaśnił.

Według dyr. Biura ds. Rewitalizacji, grunt pod parking pozostanie własnością miasta, co pozwoli na uniknięcie niebezpieczeństwa spekulacji gruntami oraz ryzyka, że po sprzedaży gruntu parking nie powstanie. Dodał, że tego typu nadużycia już się w Łodzi zdarzały, a ponieważ w przypadku planowanych parkingów chodzi o atrakcyjne działki w ścisłym centrum, władze miasta chcą zmniejszyć ryzyko, że przez kilka następnych lat miałyby one pozostać niezagospodarowane.

Władze Łodzi - kierując się doświadczeniami m.in. Wrocławia i Krakowa - nie planują budowy parkingów podziemnych. Zdaniem Obijalskiego są to inwestycje bardzo drogie i kosztowne w utrzymaniu, które w innych miastach sprawiają problemy z bilansowaniem się "na zero".

Zobacz też: Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Parkingi podziemne są zbyt drogie

"Koszt wybudowania jednego miejsca na parkingu podziemnym wynosi 100 tys. zł, czyli na 300 miejsc firma wykłada 30 mln zł, a stopa zwrotu jest z pewnością kilkudziesięcioletnia, a więc firmy w to nie wchodzą i dlatego m.in. nie powiodły się plany takiej inwestycji przy Placu Komuny Paryskiej. Przy parkingu kubaturowym żelbetowym - przy najdroższej opcji - koszt miejsca parkingowego spada do 50 tys. zł, a przy lekkich konstrukcjach stalowych nawet do 20 tys. zł" - podkreślił rzecznik prezydent Łodzi Marcin Masłowski.

Magistrat planuje, że pierwszy parking powstanie na niezabudowanej działce przy ul. Nawrot 3/5. Szacuje się, że będzie on dysponował 350-550 miejscami parkingowymi na kilku kondygnacjach. Miejsce znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej, zabytkowej dawnej fabryki Wigencja, do której po rewitalizacji przeniesie się Teatr Pinokio, a także centrum przemysłów kreatywnych OFF Piotrkowska.

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem bez polisy OC

"Założenie jest takie, że miasto nie dołoży ani złotówki do budowy parkingów, chcemy, aby sfinansował to kapitał prywatny. Utrzymywanie parkingów byłoby kolejnym obciążeniem dla budżetu miasta, dlatego my dajemy grunt i bierzemy na siebie pewne ryzyko formalne związane np. z pozwoleniami na budowę" - powiedział Obijalski.

Magistrat szacuje, że w strefie wielkomiejskiej Łodzi istnieje zapotrzebowanie na kilka tysięcy miejsc parkingowych. Plany zakładają budowę ok. 6-8 parkingów na ok. 500 miejsc. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miała ponad 2,5 promila alkoholu w organizmie, wjechała samochodem w dom

Pijana 36-latka wjechała reanult megane w ogrodzenie, a następnie w budynek. Właścicielka posesji, przebywająca w domu doznała obrażeń. Kierującej grozi do trzech lat więzienia.

Jak zaoszczędzić na transporcie? Oto najbardziej ekonomiczne opcje

Wydatki na transport to często całkiem spora część domowego budżetu. Paliwo, ubezpieczenie pojazdu, koszty eksploatacji, parking stanowią duże obciążenie finansowe. Jak zoptymalizować wydatki w zakresie podróżowania? Czy nowoczesne środki transportu są dobrą opcją na oszczędności? 

KGP: 100 139 interwencji, 377 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 139 interwencji.

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni. Od najbliższego piątku zacznie obowiązywać nowa, rozszerzona sieć płatnych dróg. Obejmie ona zarówno drogi ekspresowe jak i autostrady.

REKLAMA

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Policja zatrzymała pędzące auto, które prowadził 15-latek

15-latek prowadził samochód bez uprawnień, przekroczył prędkość i wiózł pasażerów bez pasów bezpieczeństwa. Odpowie przed sądem rodzinnym. 

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Czy warto kupić całoroczne?

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Lepiej założyć je o tydzień za wcześnie niż o tydzień za późno. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki. 

Pijany przewoził autem troje dzieci

Kierowca zatrzymany do kontroli miał prawie promil alkoholu w organizmie. W samochodzie przewoził trójkę dzieci. 

REKLAMA

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan. Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

KGP: 107 085 interwencji, 434 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 085 interwencji.

REKLAMA