REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Konsekwencje kierowania pojazdem po pijanemu w innych państwach Europy Fot. Fotolia
Konsekwencje kierowania pojazdem po pijanemu w innych państwach Europy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie kary za jazdę autem pod wpływem alkoholu grożą kierowcy w innych krajach Europy? Jak jest dopuszczalna zawartość alkoholu w wybranych państwach europejskich?

Zaostrzone przepisy dotyczące pijanych kierowców

W Polsce temat jazdy pod wpływem alkoholu jest poruszamy niezwykle często, zwłaszcza w okresie przedświątecznym lub wakacyjnym. Polscy kierowcy nadal mają ogromny problem z poczuciem odpowiedzialności za swoje czyny i lekceważą ostrzeżenia dotyczące jazdy po pijanemu zarówno wystosowywanych od policji, jak i od ekspertów z zakresu żywienia czy doskonalenia techniki jazdy. Brak zrozumienia konsekwencji jakie niesie za sobą jazda pod wpływem alkoholu nadal przyczynia się do licznych wypadków drogowych, a w rezultacie ludzkich tragedii.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Stan po spożyciu alkoholu a stan nietrzeźwości

Aby nadal ograniczać liczbę pijanych kierowców na polskich drogach, przygotowane zostały nowe, jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące poruszania się pojazdem po pijanemu. Blokada alkoholowa, dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów i wsparcie funduszu pomocy ofiarom wypadków drogowych kwotą 10 tysięcy złotych to jedne z najważniejszych założeń nowych przepisów. Zanim wejdą w życie warto zwrócić uwagę jak do problemu pijanych kierowców podchodzą władze innych państw europejskich.

Co grozi pijanemu kierowcy za zachodzie Europy?

Wielka Brytania

REKLAMA

Kierowca na wyspach może wsiąść za kółko mając nawet 0,8 promila alkoholu we krwi. Jeśli przekroczy dopuszczalny pułap alkoholu we krwi grozi mu grzywna w wysokości 5000 funtów lub kara pozbawienia wolności do sześciu miesięcy. O wysokości kary decyduje sąd podczas rozpraw, który obligatoryjnie odbiera także prawo jazdy na 12 miesięcy (w przypadku recydywy okres ten przedłuża się do minimum trzech lat).  Zdecydowanie ostrzejsze kary brytyjskie przepisy przewidują dla kierowców, którzy pod wpływem alkoholu spowodowali wypadek śmiertelny. Mogą oni trafić do więzienia nawet na 14 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemcy

Za naszą zachodnią granicą kierowcy, którzy nieznacznie przekroczą dopuszczalną normę (0,5 prom. i 0,0 prom. dla kierujących w wieku do 21 lat) musza liczyć się z grzywną do wysokości 300 euro.  Jeśli podczas kontroli policyjny alkomat pokaże zdecydowanie więcej (1,1 prom), kierowca może pójść do więzienia nawet na pięć lat.  Musi się też liczyć z zatrzymaniem prawa jazdy na okres od 6 miesięcy do 5 lat, lub na zawsze. Jeśli pijany kierowca spowoduje wypadek sąd może nakazać wypłatę rekompensaty finansowej lub ewentualnie renty dla ofiary zdarzenia.

Francja

Prawo francuskie także dopuszcza 0,5 prom. alkoholu w wydychanym powietrzu. Jednak powyżej tego poziomu kary są zdecydowanie wyższe niż w Niemczech – grzywna może wynieść aż 4500 euro. Pijanemu kierowcy grozi też kara pozbawienia wolności do dwóch lat.  Sąd może jednak skazać kierowcę na 7 lat pozbawienia wolności, odebrać prawo jazdy na 10 lat i orzec 100 tysięcy euro grzywny, jeżeli spowoduje on wypadek, w którym ktoś zginie. Dodatkowo kara wzrasta do 150 tysięcy euro grzywny, jeżeli sprawca jednocześnie przekroczył dozwoloną prędkość o ponad 50km/godz., uciekł z miejsca wypadku albo znajdował się również pod wpływem narkotyków. Rodziny ofiar wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców mogą też żądać wysokich odszkodowań w sądzie.

Norwegia

W Norwegii kary za prowadzenie pod wpływem alkoholu są bardzo dotkliwe. Zwykle stanowią kombinację wyroku więzienia bez zawieszenia, grzywny, której wysokość jest powiązana z zarobkami oskarżonego oraz utraty prawa jazdy. Przy przekroczeniu normy grzywna może sięgnąć tysiąca euro, a przy zawartości alkoholu we krwi powyżej 0,5 prom. grzywna wynosi 150 proc. miesięcznego(!) dochodu, a zakaz prowadzenia pojazdów orzeka się na 12–24 miesiące. W ubiegłym roku cała Norwegia żyła sprawą Pettera Northuga – czterokrotnego medalisty olimpijskiego w biegach narciarskich, który pod wpływem alkoholu spowodował wypadek. Wyrok - 50 dni więzienia, równowartość 90 tys. złotych grzywny i dożywotnia utrata prawa jazdy.

Czechy

Kodeks ruchu drogowego w Czechach nie przewiduje taryfy ulgowej dla pijanych kierowców - dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,0 promila (podobnie jak na Słowacji).  Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem narkotyków jest przestępstwem, za które przewidziana jest kara grzywny: przy zawartości do 0,3 promila alkoholu we krwi – grzywna wynosi 90-730 euro, a przy zawartości powyżej 0,3 promila od  915 do 1830 euro. Kierowca dodatkowo zostaje ukarany 7 punktami karnymi (cudzoziemiec po otrzymaniu 12 punktów nie może prowadzić pojazdów na terytorium Czech przez okres do 1 roku).   W określonych przypadkach przewidzianych ustawą policjant może natychmiast zatrzymać prawo jazdy (np. za spowodowanie śmierci lub uszczerbku na zdrowiu w wypadku drogowym z winy kierowcy, ucieczkę z miejsca wypadku, prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających, odmowę poddania się badaniom na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, a także badaniom na zawartość alkoholu we krwi – o ile wcześniejsze badania dały wynik pozytywny, prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień).

Źródło: częściowo wykorzystano materiały prasowe Certen Sp. z o.o. Sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA