REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zakończy się budowa obwodnicy Hrubieszowa?

Kiedy zakończy się budowa obwodnicy Hrubieszowa? Fot. Fotolia
Kiedy zakończy się budowa obwodnicy Hrubieszowa? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie obwodnicy Hrubieszowa. Droga jest ukończona w 80 procentach, ale inwestor zerwał umowę z wykonawcą za niezrealizowanie warunków kontraktu. Nowy wykonawca obwodnicy Hrubieszowa ma zostać poznany w lutym 2015 r.

“Przed końcem lutego powinniśmy poznać firmy zainteresowane kontynuacją budowy obwodnicy. Nowy wykonawca wyłoniony w przetargu nieograniczonym będzie miał pół roku na ukończenie budowy i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi” – poinformował w poniedziałek rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA Krzysztof Nalewajko.

REKLAMA

W grudniu 2014 r. GDDKiA zerwała umowę z dotychczasowym wykonawcą – Dromet Częstochowa - z powodu niezrealizowania zobowiązań kontraktu i harmonogramu robót. Prace miały się zakończyć w październiku 2014 r., ale w grudniu zaawansowanie prac na całości inwestycji wynosiło 80 proc.

Zobacz też: Elektroniczny pobór opłat za autostrady już za rok?

Wokół dotychczasowej budowy obwodnicy toczy się spór pomiędzy wykonawcą a Dyrekcją; śledztwo prowadzi także prokuratura.

Budowę obwodnicy rozpoczęło w lipcu 2011 r. konsorcjum firm - HAK Construction jako lider oraz Dromet Częstochowa i Cardo Mosty. Po ogłoszeniu upadłości przez lidera budowę obwodnicy od września 2012 r. kontynuował Dromet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dyrekcja domaga się od tej firmy zapłacenia ponad 11 mln zł “tytułem zwrotu wypłaconych bezpośrednio na rzecz podwykonawców należności”. Chodzi o wypłaty dokonane w 2012 r. w okresie 30 sierpnia – 14 listopada, czy jeszcze przed przejęciem budowy przez Dromet.

Według władz Drometu zobowiązania te powinny być rozliczone z poprzednim wykonawcą budowy obwodnicy – HAK Construction, który ogłosił upadłość. Dromet uważa, że GDDKiA zataiła przed nią faktyczny stan rozliczeń z HAK Construction, aby nakłonić spółkę do kontynuowania budowy. Władze Drometu skierowały w tej sprawie zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Lublinie.

GDDKiA odpiera zarzuty – przypomina, że zawarła umowę na realizację obwodnicy Hrubieszowa z konsorcjum firm i “wszelkie umowy z podwykonawcami były zawierane w imieniu i na rzecz całego konsorcjum”. Jak tłumaczył Nalewajko, “zgodnie z odpisaną umową “Dromet ponosi solidarną odpowiedzialność za działania konsorcjum”. GDDKiA utrzymuje też, że członkowie konsorcjum otrzymywali do wiadomości pisma kierowane do lidera.

Zobacz też: Przetarg na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy

REKLAMA

Prokuratura Okręgowa w Lublinie prowadzi już od grudnia 2012 r. śledztwo dotyczące budowy obwodnicy z doniesienia GDDKiA. Prokurator sprawdza, czy doszło do przestępstwa oszustwa na szkodę GDDKiA poprzez wprowadzenie w błąd, co do kondycji finansowej oraz możliwości wywiązania się z umowy na budowę obwodnicy, przez firmy tworzące konsorcjum. Chodzi m.in. o sprawę wypłacenia przez GDDKiA firmie HAK Construction 6,5 mln zł za – jak ponosi Dromet – niewykonane w rzeczywistości prace. Z kolei w opinii GDDKiA była to “próba wyłudzenia przez wykonawców obwodnicy”.

Obwodnica Hrubieszowa o długości 9,3 km, powstaje w ciągu drogi krajowej nr 74, prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie. Ma usprawnić ruch przygraniczny. Obwodnica dwukrotnie przechodzi nad linią kolejową, przecina też dolinę rzeki Huczwa. Całościowy szacowany koszt inwestycji to blisko 180 mln zł, prawie 97 mln zł ma stanowić dofinasowanie z programu Rozwój Polski Wschodniej.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA