OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

REKLAMA
REKLAMA
Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rankomat.pl, OC dla rowerzystów dzieli Polaków. 37% ankietowanych sprzeciwia się obowiązkowej polisie, 32% ją popiera, a aż 31% nie ma zdania.
REKLAMA

Czy OC dla rowerzystów powinno być obowiązkowe
informacja prasowa
Respondenci zapytani o to, dlaczego rowerzyści powinni mieć OC, najczęściej wskazywali własny spokój i bezpieczeństwo - takiej odpowiedzi udzieliła połowa z nich. Inni wskazują na rosnącą popularność szybkich rowerów elektrycznych (46%) i poczucie zagrożenia ze strony cyklistów (45%). Dla 43% ważna jest równość wobec prawa – skoro kierowcy muszą się ubezpieczać, to rowerzyści też powinni.

Dlaczego rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC?
informacja prasowa
Powodów za niewprowadzaniem obowiązkowego OC dla rowerzystów jest nieco mniej. Przeciwnicy wskazywali na to, że jest to indywidualna sprawa każdej osoby (48%) oraz fakt, że rowerzyści powodują relatywnie mało wypadków (30%) oraz, że obowiązkowe OC mogłoby zniechęcać do jazdy rowerem (30%). Część respondentów wskazywała na dodatkowe koszty związane z wykupieniem OC, które w ich odczuciu jest za drogie (24%).

Dlaczego OC dla rowerzystów nie powinno być obowiązkowe?
Dlaczego OC dla rowerzystów nie powinno być obowiązkowe?
informacja prasowa
Ubezpieczenie OC dla rowerzystów: koszt
Obecnie ubezpieczenie OC z myślą o jeździe na rowerze można mieć w ramach ubezpieczenia nieruchomości. Najtańszą opcją jest wybranie ochrony samego wyposażenia, a do tego właśnie OC w życiu prywatnym. Taki dodatek kosztuje od ok. 100 zł rocznie i zapewnia pokrycie szkód wyrządzonych rowerem, na przykład zarysowanie samochodu czy potrącenie przechodnia. Pozostaje jeszcze wybrać sumę ubezpieczenia, czyli górną granicę, do której ubezpieczyciel pokryje szkody. Zazwyczaj w polisach dostępny limit wynosi od 30 000 do 250 000 złotych - przekazała ekspertka ds. ubezpieczeń nieruchomości Rankomat.pl Ewelina Ratajczak.
Badanie na zlecenie Rankomat.pl zostały przeprowadzone w maju 2025 roku na ogólnopolskiej grupie 836 osób.
REKLAMA
REKLAMA