REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

mały samochód microcar
mały samochód microcar
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

Lekkie pojazdy elektryczne - czym są?

Choć kategoria mikromobilności jest dość obszerna (zaliczają się do niej także e-hulajnogi czy e-rowery), to nowoczesne czterokołowce o napędzie elektrycznym są pojazdami wyjątkowymi. Plasują się pomiędzy klasycznymi samochodami osobowymi a skuterami czy np. quadami. Zgodnie z regulacjami unijnymi, ich maksymalna masa własna (łącznie z akumulatorem) wynosi 425 kg, a prędkość maksymalna, z jaką mogą się poruszać to 45 km/h. Wyposażone są w napęd elektryczny nieprzekraczający 4 kW, dzięki czemu są bezemisyjne i ciche, co ma ogromne znaczenie w kontekście poprawy jakości życia w miastach.

REKLAMA

REKLAMA

– Lekkie pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe zostały stworzone z myślą o indywidualnych użytkownikach. W Polsce mogą być prowadzone już przez osoby powyżej 14. roku życia, które posiadają prawo jazdy kategorii AM. Dla młodzieży stanowią zatem doskonałą alternatywę dla skuterów spalinowych, które generują hałas i zanieczyszczenia. Z kolei osoby starsze docenią ich prostotę obsługi oraz komfort użytkowania, który pozwala na zachowanie mobilności i niezależności. Coraz częściej pełnią również funkcję drugiego pojazdu w rodzinie, szczególnie użytecznego w codziennych zadaniach jako kompaktowy i tani środek lokomocji na krótkich dystansach. Ich niewielkie rozmiary i łatwość parkowania sprawiają, że są wyjątkowo funkcjonalne w przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.

Mikromobilność a efektywność transportu miejskiego

W dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław korki są nieodłączną częścią codziennych podroży. Jak podaje McKinsey, globalna firma doradztwa strategicznego, prędkość ruchu pojazdów w wielu centrach miast świata wynosi obecnie średnio zaledwie 15 km/h, a około 60% podróży samochodem nie przekracza dystansu 8 km. Elektryki miejskie z kategorii mikro, których zasięg to średnio 75 km, idealnie zaspokajają te potrzeby. Dodatkowo prędkość maksymalna na poziomie 45 km/h doskonale odpowiada rzeczywistej szybkości przemieszczania się w godzinach szczytu.

Parkowanie w centrach miast oraz poruszanie się w obszarach o ograniczeniach dla pojazdów spalinowych, takich jak Strefy Czystego Transportu, stanowi istotne wyzwanie dla wielu kierowców. Obszary te, po których przemieszczać się mogą wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, sukcesywnie zyskują na znaczeniu w europejskich i polskich miastach. Lekkie pojazdy elektryczne mogą z nich korzystać bez ograniczeń, a dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, pozwalają na łatwe parkowanie nawet w ciasnych przestrzeniach. W niektórych przypadkach, zgodnie z lokalnymi przepisami, mogą również parkować na chodnikach. Ponadto jako bezemisyjne środki transportu, korzystają z dodatkowych przywilejów, takich jak bezpłatne parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów, co sprawia, że mogą wyeliminować kilka codziennych problemów kierowców.

REKLAMA

 

Ile to kosztuje?

Pod względem ekonomicznym lekkie pojazdy elektryczne oferują istotne oszczędności w porównaniu z samochodami spalinowymi. Koszt przejechania 100 km takim pojazdem wynosi średnio około 6 zł, co stanowi ułamek kosztów podróży samochodem spalinowym, które wynoszą około 60 zł. Ładowanie tych pojazdów jest również niezwykle wygodne. Większość lekkich czterokołowców można podłączyć do domowego gniazdka, co eliminuje konieczność korzystania z dedykowanych stacji ładowania. Co więcej, w przypadku posiadania instalacji fotowoltaicznej, która staje się coraz bardziej powszechna w Polsce, koszty ładowania mogą być niemal zerowe. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tego dochodzi ekologia. Ekologiczne zalety lekkich pojazdów elektrycznych są równie istotne. Transport odpowiada za co najmniej jedną czwartą całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie, zanieczyszczenie powietrza, hałas i pośrednio wpływa na globalne ocieplenie. Wzrost popularności lekkich pojazdów elektrycznych jako alternatywy dla samochodów spalinowych może znacząco ograniczyć emisję CO2 w miastach. Co więcej, cicha praca tych pojazdów przyczynia się do redukcji hałasu, co jest szczególnie ważne w gęsto zaludnionych obszarach.

Czy będzie rewolucja w transporcie?

Lekkie trzy- i czterokołowce mają potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski, choć ich upowszechnienie wiąże się z wyzwaniami. Kluczowym problemem jest, fakt, że tego rodzaju środki transportu to wciąż nowość i wiele osób nie ma świadomości ich istnienia oraz korzyści jakie oferują, co ogranicza ich popularność jako alternatywy dla samochodów spalinowych. Dodatkowym wyzwaniem jest niewystarczająca infrastruktura ładowania. Choć wiele pojazdów można ładować z domowego gniazdka, brak publicznych ładowarek 230 V, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej, rodzi obawy związane z dostępem do energii i zasięgiem w codziennym użytkowaniu. Z drugiej strony, unijne regulacje promujące zeroemisyjny transport wytyczają jasny kierunek zmian, wspierając rozwój nowoczesnych środków transportu. Dążenie do ograniczenia emisji dwutlenku węgla i wprowadzanie Stref Czystego Transportu tworzą sprzyjające warunki dla ich użytkowania. Lekkie pojazdy elektryczne, oferujące wyższy komfort i większe bezpieczeństwo z uwagi np. na zabudowaną konstrukcję, niż inne pojazdy z kategorii mikromobilności, idealnie wpisują się w te trendy. Dodatkowo rządowe programy wsparcia, takie jak „Mój Elektryk”, które obejmują dotacje na ich zakup, sprawiają, że są one dostępne dla większej liczby kierowców.

– Rozwój technologii wykorzystywanych do produkcji nowoczesnych pojazdów elektrycznych postępuje, co zapewni jeszcze większe korzyści z ich użytkowania. Innowacje takie jak lepsze baterie, bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz integracja z inteligentnymi systemami transportowymi mogą zwiększyć atrakcyjność tego rodzaju środków lokomocji. Ponadto elektryki miejskie z kategorii mikro wspierają redukowanie barier komunikacyjnych – mogą z nich korzystać nastolatkowie, seniorzy czy nawet osoby z ograniczeniami ruchowymi – podsumowuje Maciej Płatek.

Lekkie pojazdy elektryczne mają potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski. Dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, niskim kosztom eksploatacji i bezemisyjnemu napędowi oferują odpowiedź na kluczowe problemy współczesnych miast. Ich zastosowanie pozwala zmniejszyć zatłoczenie ulic, obniżyć koszty podróży i znacząco ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.

https://obserwatorgospodarczy.pl/2021/05/28/samochody-w-miastach-to-przeszlosc/

https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/micromobilitys-15000-mile-checkup

Koszty oszacowane na podstawie testów przeprowadzonych przez Pawła Pilarczyka, redaktora naczelnego portalu ITbiznes:
https://goodonepr.prowly.com/362116-w-swiatowy-dzien-oszczedzania-sprawdzamy-najbardziej-ekonomiczne-formy-transportu

https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA