Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć
REKLAMA
REKLAMA
- Lekkie pojazdy elektryczne - czym są?
- Mikromobilność a efektywność transportu miejskiego
- Ile to kosztuje?
- Czy będzie rewolucja w transporcie?
Lekkie pojazdy elektryczne - czym są?
REKLAMA
Choć kategoria mikromobilności jest dość obszerna (zaliczają się do niej także e-hulajnogi czy e-rowery), to nowoczesne czterokołowce o napędzie elektrycznym są pojazdami wyjątkowymi. Plasują się pomiędzy klasycznymi samochodami osobowymi a skuterami czy np. quadami. Zgodnie z regulacjami unijnymi, ich maksymalna masa własna (łącznie z akumulatorem) wynosi 425 kg, a prędkość maksymalna, z jaką mogą się poruszać to 45 km/h. Wyposażone są w napęd elektryczny nieprzekraczający 4 kW, dzięki czemu są bezemisyjne i ciche, co ma ogromne znaczenie w kontekście poprawy jakości życia w miastach.
REKLAMA
– Lekkie pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe zostały stworzone z myślą o indywidualnych użytkownikach. W Polsce mogą być prowadzone już przez osoby powyżej 14. roku życia, które posiadają prawo jazdy kategorii AM. Dla młodzieży stanowią zatem doskonałą alternatywę dla skuterów spalinowych, które generują hałas i zanieczyszczenia. Z kolei osoby starsze docenią ich prostotę obsługi oraz komfort użytkowania, który pozwala na zachowanie mobilności i niezależności. Coraz częściej pełnią również funkcję drugiego pojazdu w rodzinie, szczególnie użytecznego w codziennych zadaniach jako kompaktowy i tani środek lokomocji na krótkich dystansach. Ich niewielkie rozmiary i łatwość parkowania sprawiają, że są wyjątkowo funkcjonalne w przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.
Mikromobilność a efektywność transportu miejskiego
REKLAMA
W dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław korki są nieodłączną częścią codziennych podroży. Jak podaje McKinsey, globalna firma doradztwa strategicznego, prędkość ruchu pojazdów w wielu centrach miast świata wynosi obecnie średnio zaledwie 15 km/h, a około 60% podróży samochodem nie przekracza dystansu 8 km. Elektryki miejskie z kategorii mikro, których zasięg to średnio 75 km, idealnie zaspokajają te potrzeby. Dodatkowo prędkość maksymalna na poziomie 45 km/h doskonale odpowiada rzeczywistej szybkości przemieszczania się w godzinach szczytu.
Parkowanie w centrach miast oraz poruszanie się w obszarach o ograniczeniach dla pojazdów spalinowych, takich jak Strefy Czystego Transportu, stanowi istotne wyzwanie dla wielu kierowców. Obszary te, po których przemieszczać się mogą wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, sukcesywnie zyskują na znaczeniu w europejskich i polskich miastach. Lekkie pojazdy elektryczne mogą z nich korzystać bez ograniczeń, a dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, pozwalają na łatwe parkowanie nawet w ciasnych przestrzeniach. W niektórych przypadkach, zgodnie z lokalnymi przepisami, mogą również parkować na chodnikach. Ponadto jako bezemisyjne środki transportu, korzystają z dodatkowych przywilejów, takich jak bezpłatne parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów, co sprawia, że mogą wyeliminować kilka codziennych problemów kierowców.
Ile to kosztuje?
Pod względem ekonomicznym lekkie pojazdy elektryczne oferują istotne oszczędności w porównaniu z samochodami spalinowymi. Koszt przejechania 100 km takim pojazdem wynosi średnio około 6 zł, co stanowi ułamek kosztów podróży samochodem spalinowym, które wynoszą około 60 zł. Ładowanie tych pojazdów jest również niezwykle wygodne. Większość lekkich czterokołowców można podłączyć do domowego gniazdka, co eliminuje konieczność korzystania z dedykowanych stacji ładowania. Co więcej, w przypadku posiadania instalacji fotowoltaicznej, która staje się coraz bardziej powszechna w Polsce, koszty ładowania mogą być niemal zerowe.
Do tego dochodzi ekologia. Ekologiczne zalety lekkich pojazdów elektrycznych są równie istotne. Transport odpowiada za co najmniej jedną czwartą całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie, zanieczyszczenie powietrza, hałas i pośrednio wpływa na globalne ocieplenie. Wzrost popularności lekkich pojazdów elektrycznych jako alternatywy dla samochodów spalinowych może znacząco ograniczyć emisję CO2 w miastach. Co więcej, cicha praca tych pojazdów przyczynia się do redukcji hałasu, co jest szczególnie ważne w gęsto zaludnionych obszarach.
Czy będzie rewolucja w transporcie?
Lekkie trzy- i czterokołowce mają potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski, choć ich upowszechnienie wiąże się z wyzwaniami. Kluczowym problemem jest, fakt, że tego rodzaju środki transportu to wciąż nowość i wiele osób nie ma świadomości ich istnienia oraz korzyści jakie oferują, co ogranicza ich popularność jako alternatywy dla samochodów spalinowych. Dodatkowym wyzwaniem jest niewystarczająca infrastruktura ładowania. Choć wiele pojazdów można ładować z domowego gniazdka, brak publicznych ładowarek 230 V, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej, rodzi obawy związane z dostępem do energii i zasięgiem w codziennym użytkowaniu. Z drugiej strony, unijne regulacje promujące zeroemisyjny transport wytyczają jasny kierunek zmian, wspierając rozwój nowoczesnych środków transportu. Dążenie do ograniczenia emisji dwutlenku węgla i wprowadzanie Stref Czystego Transportu tworzą sprzyjające warunki dla ich użytkowania. Lekkie pojazdy elektryczne, oferujące wyższy komfort i większe bezpieczeństwo z uwagi np. na zabudowaną konstrukcję, niż inne pojazdy z kategorii mikromobilności, idealnie wpisują się w te trendy. Dodatkowo rządowe programy wsparcia, takie jak „Mój Elektryk”, które obejmują dotacje na ich zakup, sprawiają, że są one dostępne dla większej liczby kierowców.
– Rozwój technologii wykorzystywanych do produkcji nowoczesnych pojazdów elektrycznych postępuje, co zapewni jeszcze większe korzyści z ich użytkowania. Innowacje takie jak lepsze baterie, bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz integracja z inteligentnymi systemami transportowymi mogą zwiększyć atrakcyjność tego rodzaju środków lokomocji. Ponadto elektryki miejskie z kategorii mikro wspierają redukowanie barier komunikacyjnych – mogą z nich korzystać nastolatkowie, seniorzy czy nawet osoby z ograniczeniami ruchowymi – podsumowuje Maciej Płatek.
Lekkie pojazdy elektryczne mają potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski. Dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, niskim kosztom eksploatacji i bezemisyjnemu napędowi oferują odpowiedź na kluczowe problemy współczesnych miast. Ich zastosowanie pozwala zmniejszyć zatłoczenie ulic, obniżyć koszty podróży i znacząco ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.
https://obserwatorgospodarczy.pl/2021/05/28/samochody-w-miastach-to-przeszlosc/
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/micromobilitys-15000-mile-checkup
Koszty oszacowane na podstawie testów przeprowadzonych przez Pawła Pilarczyka, redaktora naczelnego portalu ITbiznes:
https://goodonepr.prowly.com/362116-w-swiatowy-dzien-oszczedzania-sprawdzamy-najbardziej-ekonomiczne-formy-transportu
https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA