REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

mały samochód microcar
mały samochód microcar
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

Lekkie pojazdy elektryczne - czym są?

Choć kategoria mikromobilności jest dość obszerna (zaliczają się do niej także e-hulajnogi czy e-rowery), to nowoczesne czterokołowce o napędzie elektrycznym są pojazdami wyjątkowymi. Plasują się pomiędzy klasycznymi samochodami osobowymi a skuterami czy np. quadami. Zgodnie z regulacjami unijnymi, ich maksymalna masa własna (łącznie z akumulatorem) wynosi 425 kg, a prędkość maksymalna, z jaką mogą się poruszać to 45 km/h. Wyposażone są w napęd elektryczny nieprzekraczający 4 kW, dzięki czemu są bezemisyjne i ciche, co ma ogromne znaczenie w kontekście poprawy jakości życia w miastach.

REKLAMA

REKLAMA

– Lekkie pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe zostały stworzone z myślą o indywidualnych użytkownikach. W Polsce mogą być prowadzone już przez osoby powyżej 14. roku życia, które posiadają prawo jazdy kategorii AM. Dla młodzieży stanowią zatem doskonałą alternatywę dla skuterów spalinowych, które generują hałas i zanieczyszczenia. Z kolei osoby starsze docenią ich prostotę obsługi oraz komfort użytkowania, który pozwala na zachowanie mobilności i niezależności. Coraz częściej pełnią również funkcję drugiego pojazdu w rodzinie, szczególnie użytecznego w codziennych zadaniach jako kompaktowy i tani środek lokomocji na krótkich dystansach. Ich niewielkie rozmiary i łatwość parkowania sprawiają, że są wyjątkowo funkcjonalne w przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.

Mikromobilność a efektywność transportu miejskiego

W dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław korki są nieodłączną częścią codziennych podroży. Jak podaje McKinsey, globalna firma doradztwa strategicznego, prędkość ruchu pojazdów w wielu centrach miast świata wynosi obecnie średnio zaledwie 15 km/h, a około 60% podróży samochodem nie przekracza dystansu 8 km. Elektryki miejskie z kategorii mikro, których zasięg to średnio 75 km, idealnie zaspokajają te potrzeby. Dodatkowo prędkość maksymalna na poziomie 45 km/h doskonale odpowiada rzeczywistej szybkości przemieszczania się w godzinach szczytu.

Parkowanie w centrach miast oraz poruszanie się w obszarach o ograniczeniach dla pojazdów spalinowych, takich jak Strefy Czystego Transportu, stanowi istotne wyzwanie dla wielu kierowców. Obszary te, po których przemieszczać się mogą wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, sukcesywnie zyskują na znaczeniu w europejskich i polskich miastach. Lekkie pojazdy elektryczne mogą z nich korzystać bez ograniczeń, a dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, pozwalają na łatwe parkowanie nawet w ciasnych przestrzeniach. W niektórych przypadkach, zgodnie z lokalnymi przepisami, mogą również parkować na chodnikach. Ponadto jako bezemisyjne środki transportu, korzystają z dodatkowych przywilejów, takich jak bezpłatne parkowanie czy możliwość korzystania z buspasów, co sprawia, że mogą wyeliminować kilka codziennych problemów kierowców.

REKLAMA

 

Ile to kosztuje?

Pod względem ekonomicznym lekkie pojazdy elektryczne oferują istotne oszczędności w porównaniu z samochodami spalinowymi. Koszt przejechania 100 km takim pojazdem wynosi średnio około 6 zł, co stanowi ułamek kosztów podróży samochodem spalinowym, które wynoszą około 60 zł. Ładowanie tych pojazdów jest również niezwykle wygodne. Większość lekkich czterokołowców można podłączyć do domowego gniazdka, co eliminuje konieczność korzystania z dedykowanych stacji ładowania. Co więcej, w przypadku posiadania instalacji fotowoltaicznej, która staje się coraz bardziej powszechna w Polsce, koszty ładowania mogą być niemal zerowe. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tego dochodzi ekologia. Ekologiczne zalety lekkich pojazdów elektrycznych są równie istotne. Transport odpowiada za co najmniej jedną czwartą całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie, zanieczyszczenie powietrza, hałas i pośrednio wpływa na globalne ocieplenie. Wzrost popularności lekkich pojazdów elektrycznych jako alternatywy dla samochodów spalinowych może znacząco ograniczyć emisję CO2 w miastach. Co więcej, cicha praca tych pojazdów przyczynia się do redukcji hałasu, co jest szczególnie ważne w gęsto zaludnionych obszarach.

Czy będzie rewolucja w transporcie?

Lekkie trzy- i czterokołowce mają potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski, choć ich upowszechnienie wiąże się z wyzwaniami. Kluczowym problemem jest, fakt, że tego rodzaju środki transportu to wciąż nowość i wiele osób nie ma świadomości ich istnienia oraz korzyści jakie oferują, co ogranicza ich popularność jako alternatywy dla samochodów spalinowych. Dodatkowym wyzwaniem jest niewystarczająca infrastruktura ładowania. Choć wiele pojazdów można ładować z domowego gniazdka, brak publicznych ładowarek 230 V, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej, rodzi obawy związane z dostępem do energii i zasięgiem w codziennym użytkowaniu. Z drugiej strony, unijne regulacje promujące zeroemisyjny transport wytyczają jasny kierunek zmian, wspierając rozwój nowoczesnych środków transportu. Dążenie do ograniczenia emisji dwutlenku węgla i wprowadzanie Stref Czystego Transportu tworzą sprzyjające warunki dla ich użytkowania. Lekkie pojazdy elektryczne, oferujące wyższy komfort i większe bezpieczeństwo z uwagi np. na zabudowaną konstrukcję, niż inne pojazdy z kategorii mikromobilności, idealnie wpisują się w te trendy. Dodatkowo rządowe programy wsparcia, takie jak „Mój Elektryk”, które obejmują dotacje na ich zakup, sprawiają, że są one dostępne dla większej liczby kierowców.

– Rozwój technologii wykorzystywanych do produkcji nowoczesnych pojazdów elektrycznych postępuje, co zapewni jeszcze większe korzyści z ich użytkowania. Innowacje takie jak lepsze baterie, bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz integracja z inteligentnymi systemami transportowymi mogą zwiększyć atrakcyjność tego rodzaju środków lokomocji. Ponadto elektryki miejskie z kategorii mikro wspierają redukowanie barier komunikacyjnych – mogą z nich korzystać nastolatkowie, seniorzy czy nawet osoby z ograniczeniami ruchowymi – podsumowuje Maciej Płatek.

Lekkie pojazdy elektryczne mają potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski. Dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, niskim kosztom eksploatacji i bezemisyjnemu napędowi oferują odpowiedź na kluczowe problemy współczesnych miast. Ich zastosowanie pozwala zmniejszyć zatłoczenie ulic, obniżyć koszty podróży i znacząco ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.

https://obserwatorgospodarczy.pl/2021/05/28/samochody-w-miastach-to-przeszlosc/

https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/micromobilitys-15000-mile-checkup

Koszty oszacowane na podstawie testów przeprowadzonych przez Pawła Pilarczyka, redaktora naczelnego portalu ITbiznes:
https://goodonepr.prowly.com/362116-w-swiatowy-dzien-oszczedzania-sprawdzamy-najbardziej-ekonomiczne-formy-transportu

https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA