Używane: Citroen C5 II (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Citroen C5 drugiej generacji został zaprezentowany w roku 2007. I już wtedy było wiadomo, że francuscy styliści po niezbyt atrakcyjnym poprzedniku, wrócili do pełni formy. C-piątka prezentuje się i nowocześnie, i dynamicznie, i elegancko. Auto zwraca na siebie uwagę na ulicy i ma kilka smaczków stylistycznych. Przykład? Idealny stanowi tylna szyba, która została wyprofilowana. Element prezentuje się efektownie, a do tego zdaniem projektantów z Francji ma zastosowanie praktyczne. Taki kształt sprawia, że szyba łatwiej czyści się pod wpływem siły opływającego nadwozie powietrza.
REKLAMA
Używane: Citroen C5 II - przestrzeń i… kilka wad
We wnętrzu urzekają mięsiste i obszerne fotele, duża ilość miejsca oraz atmosfera. Kabina pasażerska Citroena C5 II robi wrażenie eleganckiej i luksusowej. Jeżeli chodzi o kolejne zalety, francuski sedan zabiera na pokład 467 litrów bagażu. W przypadku kombi przestrzeń załadunkowa wynosi od 533 do 1490 litrów. Wady? Pierwszą jest zdecydowanie zbyt duża ilość przycisków na konsoli. Kierowca może poczuć się nimi przytłoczony! Takie były jednak Citroeny z końca pierwszej dekady XXI wieku. Po drugie twórcy Citroena mogli postawić na niego lepszej jakości materiały. A tak po pokonaniu już 100 tysięcy kilometrów może się złuszczyć skóra na kierownicy.
Paleta silnikowa używanego Citroena C5 II składa się z kilku naprawdę dobrych benzyniaków. Bo choć motory 1.8 16v i 2.0 16v są raczej cherlawe, latami jeżdżą bezawaryjnie. Wysoka trwałość dotyczy też topowej jednostki - 3.0 V6. Francuska, widlasta szóstka nie ma przesadnej ilości mocy - oferuje tylko 211 koni mechanicznych. Do tego może spalić w mieście nawet 13 - 14 litrów paliwa. Z drugiej strony brzmi naprawdę pięknie. Co z jednostką 1.6 THP? To efekt romansu Citroena i BMW. Nowoczesny benzyniak ma 156 koni i rozpędza C5 do pierwszej setki w 8,6 sekundy. Niestety ma kosztowne problemy z łańcuchem rozrządu.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW
Używane: Citroen C5 II - diesle też godne uwagi
Co z dieslami? Najpopularniejsze w gamie były dwa - 1.6 HDI i 2.0 HDI. Pierwszy ma zdecydowanie za mało mocy - tylko 109 koni mechanicznych, a do tego problemy z niedrożnym kanałem doprowadzającym olej do turbosprężarki. Zdecydowanie lepszym wyborem jest zatem używany Citroen C5 2.0 HDI. Wersja 140- i 163-konna będzie oczywiście miała problemy z osprzętem. Te jednak nasilają się głównie po przekroczeniu przebiegu na poziomie 300 tysięcy kilometrów. Wcześniej pada głównie koło pasowe na wale korbowym, a to oznacza że do utrzymania motoru w formie wystarczy dobrej jakości paliwo i regularny serwis.
Zobacz również: Diesel 1.6 hdi: przewód olejowy turbiny do wymiany?
Podwójnie doładowana wersja diesla 2.2 HDI o mocy 170 i 204 koni jest bardziej skomplikowana, a więc niesie ze sobą ryzyko droższych w usunięciu usterek. Poza tym dość często w tym motorze zdarzają się problemy z wtryskiwaczami, czujnikami turbosprężarek czy sterownikiem silnika. Wyższy wskaźnik problematyczności dotyczy też używanego Citroena C5 II 2.7 HDI i 3.0 HDI. Szczególnie że w przypadku jednostek o mocy odpowiednio 204 i 241 koni mechanicznych znane są przypadki ukręcenia wału korbowego. A to oznacza poważny remont.
Używane: Citroen C5 II - dane techniczne producenta:
- Używane: Citroen C5 II - silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie paliwa w l na 100 km |
1.8 16v | 125 KM | 170 Nm | 12,2 s. | 200 km/h | 7,9 |
2.0 16v | 140 KM | 200 Nm | 10,7 s. | 210 km/h | 8,4 |
1.6 THP | 156 KM | 240 Nm | 8,6 s. | 210 km/h | 6,7 |
3.0 V6 | 211 KM | 290 Nm | 9,2 s. | 224 km/h | 10,5 |
- Używane: Citroen C5 II - diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie paliwa w l na 100 km |
1.6 HDI | 109 KM | 240 Nm | 12,2 s. | 191 km/h | 5,6 |
2.0 HDI | 140 KM | 320 Nm | 10,6 s. | 204 km/h | 6,0 |
2.0 HDI | 163 KM | 340 Nm | 9,1 s. | 210 km/h | 5,6 |
2.2 HDI Bi-turbo | 170 KM | 370 Nm | 9,2 s. | 219 km/h | 6,5 |
2.2 HDI Bi-turbo | 204 KM | 450 Nm | 8,3 s. | 230 km/h | 5,9 |
2.7 HDI Bi-turbo | 204 KM | 440 Nm | 8,9 s. | 224 km/h | 8,4 |
3.0 V6 HDI Bi-turbo | 241 KM | 450 Nm | 7,9 s. | 243 km/h | 7,4 |
Kierowca kupujący Citroena C5 drugiej generacji może wybrać jedną z dwóch konstrukcji zawieszenia. W pierwszym wariancie dostępne były klasyczne wielowahacze obydwu osi. Zaleta tego rozwiązania jest oczywista - samochód naprawdę pewnie trzyma się drogi i wyważa to z przyzwoitym komfortem. Niestety resorowanie nie cieszy się najlepszymi opiniami. Dość szybko zużywają się w nim np. sworznie wahaczy, końcówki drążków kierowniczych czy łożyska. A koszty wymiany ewentualnych części nie są konkurencyjne. Pojedynczy sworzeń wahacza może kosztować nawet 240 złotych! Pojedynczy wahacz kosztuje ponad 100 złotych.
Używane: Citroen C5 II - zawieszenie hydropneumatyczne na plus!
Alternatywę stanowi układ HYDRACTIV III+. Zawieszenie hydropneumatyczne dosłownie płynie nad nawierzchnią. Oferuje niesamowity komfort znany głównie z wyższych szczebli segmentu premium, a do tego może być naprawdę trwałe! Zazwyczaj do przebiegu na poziomie 250 tysięcy kilometrów resorowanie nie wymaga większych nakładów finansowych - oczywiście pod warunkiem, że kierowca będzie pamiętał o regularnej wymianie płynu hydraulicznego. Z czasem jednak mogą się w nim zużyć takie elementy jak pompa czy kolumna resorująca. A to oznacza wysoki koszt wymiany. Przykład? Akumulator ciśnienia kosztuje 240 złotych, amortyzator nawet blisko 200 złotych, a pompa ponad 2 tysiące złotych.
Zobacz również: Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty
Używany Citroen C5 drugiej generacji nie jest autem wolnym od wad. Idealnie pokazał to opis palety silnikowej. Co z resztą konstrukcji? W autach m.in. psują się czujniki ciśnienia zamontowane w kołach, parują reflektory, zdarzają się wycieki oleju z mechanizmu różnicowego, uszkadzają się wentylatory chłodnicy, a przekładnia kierownicza na ogół nie wytrzymuje więcej niż 200 tysięcy kilometrów. Poza tym usterki dotyczą też elektroniki. Padają wyświetlacze, pojawiają się komunikaty błędnie wskazujące na awarie pojazdu oraz strajkuje sterowanie klimatyzacją.
Używane: Citroen C5 II - z awaryjnością nie jest tak źle
Używany Citroen C5 II ma jednak trzy dobre informacje dla kierowców. Po pierwsze w dzisiejszych czasach i w obecnej rzeczywistości, coraz łatwiej jest znaleźć elektromechaników, którzy dobrze radzą sobie z komputerowozami. Po drugie części zamienne do auta są łatwo dostępne i w przypadku podstawowego serwisu, okazują się naprawdę tanie. Po trzecie niemiecki automobilklub ADAC ocenia ten model jako klasowego średniaka. A to stawia auto na podobnej pozycji co np. niemieckich rywali i stanowi postęp. Poprzednik był bowiem bardzo źle oceniany.
Najstarsze, używane egzemplarze Citroena C5 drugiej generacji są wyceniane już na 12 tysięcy złotych. W tej jednak wersji kierowca dostanie model napędzany słabym, 1.6-litrowym dieslem z przebiegiem grubo przekraczającym 300 tysięcy kilometrów. Ceny C-piątek w wariancie benzynowym startują od 18 tysięcy złotych. Najdroższe używane Citroeny są wyceniane nawet na 61 tysięcy złotych. Tak wysokiej kwocie nie można się jednak dziwić. W końcu modele te mają zaledwie 3 lata!
Używane: Citroen C5 II - podsumowanie:
Używany Citroen C5 II z całą pewnością nie jest autem, które będzie bezawaryjnie jeździć latami. Nie jest jednak też stereotypowym Francuzem, który więcej czasu spędza w warsztacie niż na parkingu przed blokiem. Czy w średniactwie tego modelu jest jakaś zaleta? Z pewnością. W końcu kierowca za więcej niż rozsądne pieniądze otrzymuje świetnie wyglądającą, przestronną i trochę luksusową limuzynę. A to prowadzi do jednego wniosku. Podczas poszukiwania używanego egzemplarza, warto przyłożyć się do sprawdzenia jego historii. Bo w ten sposób można kupić naprawdę fajne i przyzwoicie trwałe auto.
Używane: Citroen C5 II - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 24 zł
- filtr paliwa - od 17 zł
- filtr kabinowy - od 34 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 452 zł
- zestaw paska rozrządu - od 181 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 146 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 114 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 77 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
- łącznik stabilizatora - od 23 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 46 zł
- amortyzator - od 110 zł
- sprzęgło komplet - od 590 zł
- koło dwumasowe - od 822 zł
- zawór EGR - od 369 zł
- filtr cząstek stałych FAP - od 900 zł
- turbosprężarka - od 1749 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.