REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Albea (2002 - 2010) - limuzyna z rozsądku

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Fiat Albea - proste kształty nadwozia nie tworzą arcydzieła, ale zapewniają sporo miejsca w środku.
Fiat Albea - proste kształty nadwozia nie tworzą arcydzieła, ale zapewniają sporo miejsca w środku.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Albea to kontynuacja włoskiego sedana pod nazwą Siena. Auto miało odziedziczyć walory użytkowe poprzedniczki i być lepsze jakościowo. Tyle teorii, a jak Albea wypada w praktyce?

Fiat od zawsze kojarzył się z marką tańszą, produkującą samochody dla osób o mniej zasobnym portfelu. Autem wpisującym się w tę filozofię była Siena, która mimo wielu zalet borykała się z równie licznymi problemami. Włoski koncern postanowił spróbować swoich sił ponownie w tym segmencie wprowadzając do sprzedaży model Albea.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Albea: nadwozie

Zobacz też: Seat Toledo II

Samochód wygląda jak wygląda… nie da się ukryć zaskoczenia osób, które dowiadują się że projektantem tego auta było słynne włoskie studio Giugiaro. Czyżby jeden z projektantów umarł, a jego następcę obudzono w środku nocy i kazano do rana skończyć ten projekt? Ciężko stwierdzić. Na pewno wygląd to nie jest główny czynnik dla jakiego kupuje się Albeę. Przy wyborze tego pojazdu decydują przede wszystkim koszty i walory użytkowe. Fakt, że sylwetka z mocno wystającym i niedopasowanym do linii nadwozia kufrem była przestarzała już w czasie debiutu, ale już możliwości przewozowe uzyskane dzięki takiej bryle są więcej niż zadowalające. Po liftingu w 2004 roku sylwetka złagodniała i wygląda już nieco lepiej. Najważniejsze, że karoseria nie ma już tak poważnych problemów z korozją jak w Sienie. Ciągle należy zachować ostrożność i przy zakupie obejrzeć w jakim stanie jest podwozie i kielichy amortyzatorów. Jeśli są bardzo skorodowane będziemy musieli sięgnąć do kieszeni. Co więcej? Słabo spasowane elementy karoserii mogą skrzypieć, lakier jest niskiej jakości więc łatwo o odpryski i zarysowania, zdarzają się przeciekające uszczelki drzwi i klapy bagażnika, bardzo często zacinają się klamki co utrudnia dostanie się do pojazdu.

REKLAMA

Fiat Albea: wnętrze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Renault Laguna II

We wnętrzu nie należy się spodziewać luksusu i doskonałych materiałów wykończeniowych. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, ale pod względem projektu przestarzała i wykonana pod bacznym okiem księgowych koncernu z Turynu. Dużo lepiej wygląda ona po liftingu. Oszczędności, oszczędności, oszczędności…także kupujący kierowali się tą maksymą, dlatego trudno nam będzie znaleźć dobrze wyposażoną Albeę. Przy odrobinie cierpliwości znajdziemy jednak wersję z klimatyzacją i „elektryką”. Jak po latach od wyjechania z fabryki podróżuje się wewnątrz sedana Fiata? Bardzo wygodnie. Miejsca jest sporo nawet z tyłu, bagażnik mieszczący 515 litrów pozwala na przewożenie przedmiotów o sporych gabarytach. Podczas jazdy w kabinie słychać trzaski dochodzące z marnie spasowanego kokpitu. Zaskoczyć nas mogą pojawiające się kontrolki airbagu, ABS-u, awarie centralnego zamka. Generalnie usterek mogących się pojawić jest tak dużo, że ciężko je wszystkie wymienić. Inna sprawa, że nie występują regularnie w każdym aucie jak np. bardzo łatwo wychodząca osłonka lewarka skrzyni biegów.

Fiat Albea: silniki

Zobacz też: Używana Skoda Fabia I: Czeski bestseller

Oferta siników nie jest bogata. Dominują motory benzynowe, diesle nie były oferowane w Polsce więc zostały pominięte w zestawieniu. Można spotkać auto napędzane ropą, oczywiście sprowadzone, z silnikiem 1.3 Multijet, ale zakup takiego egzemplarza będzie raczej złym wyborem. Zwiększeniu ulega bowiem ryzyko potencjalnych usterek, dodatkowo jego cena będzie wyższa, a przebieg najprawdopodobniej "przekręcony".

Fiat Albea: benzynowe

Zobacz też: Peugeot 406 czy Citroen C5?

Benzynowe silniki to stare sprawdzone konstrukcje Fiata. Nikt nawet nie myślał o tym, żeby do budżetowego pojazdu montować nowoczesne, skomplikowane silniki. Dlatego możemy wybrać jeden z trzech wariantów pojemności i mocy: 1.2, 1.4, 1.6. Najrozsądniejszym wyborem będzie najmniejszy z nich. Jego 80 koni sprawnie radzi sobie z autem, a awaryjność nie jest duża. Najczęściej zawodzi osprzęt. Pozostałe jednostki też nie wypadają źle, ale więcej palą i mogą zużywać sporo oleju, bywa też,  że zawodzi cewka zapłonowa. Wspólnym problemem Fiatów jest pękająca obudowa alternatora i zapychający się katalizator. Nie powinny także dziwić pojawiające się wycieki oleju i awarie rozrusznika.

silnik Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. Spalanie [l/100km]
1.2 80 114 13 165 6,5
1.4 77 115 13,5 162 6,2
1.6 103 145 10,8 180 8,5

Fiat Albea: zawieszenie

Zobacz też: Citroën Xsara

Zawieszenie skonstruowano z myślą o przemieszczaniu się po kiepskiej jakości drogach. Postawiono na prostą konstrukcje: kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. W końcu auto docelowo miało trafiać na rynki krajów rozwijających się. Doskonale sprawdza się na nierównych nawierzchniach, dobrze tłumiąc nierówności. Dobry nastrój popsuje dopiero wycieczka na autostradę. Tam okazuje się jak fatalnie prowadzi się miękko zestrojony Fiat. Przechyla się na boki niczym ponton i zachowuje się ze wszech miar niestabilnie. Wiele do życzenia pozostawia również trwałość elementów podwozia. Pojawiające się stuki to norma, często wylewają amortyzatory, co jakiś czas (niestety niedługi) będziemy zmuszeni wymieniać silentblocki wahaczy i drążki kierownicze.

Fiat Albea: skrzynia biegów

Zobacz też: Renault Megane II

Skrzynia biegów nie sprawia większych problemów użytkownikom. Zdarzają się wycieki oleju. Czasami trzeba się natrudzić, aby wrzucić wsteczny bieg. Poza tym wszystko działa w miarę precyzyjnie. Krótkie przełożenia zmuszają do częstego „wachlowania” lewarkiem zmiany biegów.

Podsumowanie

Jeśli już zdecydować się na ten model to raczej w wersji po liftingu. Wygląda ona odrobinę lepiej, jest także wykonana z większą starannością. Pomimo wielu usterek nie należy od razu skreślać tego modelu. Przy niewielkich kosztach usuniemy większość niedomagań, a zyskamy pakowny duży samochód za rozsądne  pieniądze.

Fiat Albea - tył
Fiat Albea - po liftingu
Wnętrze po liftingu - dużo lepszy wygląd i materiały wykończeniowe
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA