REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Renault Clio III (2005 - 2012) - "mieszczuch" z ambicjami

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Renault Clio III - stonowana stylistyka powoduje, że auto podoba się szerokiemu gronu odbiorców. Nawet po latach wygląda ładnie. Awaryjny bo francuski? To już nieaktualne.
Renault Clio III - stonowana stylistyka powoduje, że auto podoba się szerokiemu gronu odbiorców. Nawet po latach wygląda ładnie. Awaryjny bo francuski? To już nieaktualne.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Clio III to pierwszy model francuskiego koncernu po zapowiedzi wprowadzenia nowej jakości do produktów tej firmy. Sprawdź czy to się udało i jakie usterki ciągle trapią francuskiego "mieszczucha".

Renault Clio III miało swój debiut w 2005 roku. To pierwszy model koncernu, w którym zapowiedziano poprawę jakości i niezawodności. Czy rzeczywiście się ona dokonała? W porównaniu do poprzednika różnica jest kolosalna. Potwierdzają to zarówno raporty TUV jak i opinie użytkowników.

REKLAMA

REKLAMA

Renault Clio III: nadwozie

Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Karoserię zaprojektowano bez typowej dla Francuzów awangardy. Do wyboru mamy wersje 3 - i 5 - drzwiowe. Łagodne linie i przetłoczenia zwieńczone trapezowymi kloszami reflektorów z przodu i owalnymi z tyłu nadają sylwetce małej „renówki” stonowany styl, który może się podobać szerokiemu gronu odbiorców. 2009 rok przyniósł modernizację auta. Przód upodobnił się zgodnie z nową filozofią projektową Renault do innych modeli marki (Megane III i Laguna III). W porównaniu do Clio II, następna generacja mocno wyrosła i osiągnęła rozmiary kompaktów z przed kilku lat. Ciągle jest to autko miejskie, które spokojnie jednak sprawdzi się także jako samochód na niedługie wypady poza miasto. Do tego najlepiej nadaje się wprowadzono 3 lata po debiucie wersja Grandtour (kombi). Niestety większe gabaryty mają wpływ na masę pojazdu, która w porównaniu do poprzednika jest większa aż o ponad 130 kg w zależności od wersji silnikowej. Cieszy bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne i 5 gwiazdek w teście Euro NCAP. Pomimo dobrego spasowania elementów nadwozia, zdarza się że tylna klapa stuka (pomaga nasmarowanie zamka), często przepalają się żarówki H7.

Renault Clio III: wnętrze

Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny

REKLAMA

Wnętrze Clio III jest bardzo obszerne i dobrze wykończone, zwłaszcza w bogatszych wersjach wyposażenia np. Dynamique, gdzie środek pokryto miękkim tworzywem. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna, a większość egzemplarzy posiada dużo dodatków ułatwiających i umilających jazdę. Standardem było 6 airbagów i układ ESP. Podczas jazdy jest bardzo cicho, nawet jazda na wysokich obrotach nie męczy kierowcy. Elektronika ciągle może zepsuć nam humor, na szczęście awarie są rzadkie. Jak zwykle w Renault szwankować może karta „Hands Free”, czasami może zawieść oprogramowanie jednego z wielu czujników elektroniki pokładowej np. kostki wiązki elektrycznej airbagu znajdującej się pod fotelami czy ABS-u. Dbać należy o klimatyzację, ponieważ zaniedbując jej serwis bardzo łatwo możemy uszkodzić drogi w wymianie kompresor. Ile rzeczy zapakujemy do Clio III? Całkiem dużo! Obszerne wnętrze sprawia, że nawet z tyłu pasażerowie mogą czuć się całkiem swobodnie (przynajmniej jak na auto klasy B), bagażnik w hatchbacku ma 288 litrów co jest przyzwoitym wynikiem, a w kombi 439 litrów.Tak duża pojemność tej ostatniej odmiany stawia ją w roli auta adresowanego zwłaszcza dla rodzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Renault Clio III: silniki

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Renault tradycyjnie oferuje szeroką gamę silników do swoich samochodów. Większość z jednostek to niewysilone motory wolnossące. Do oferty trafił już jednak downsizingowy motor 1.2 TCE o bardzo dobrym stosunku osiągów do spalania.

benzynowe

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Przegląd silników benzynowych stosowanych w Renault Clio III zaczynamy od jednostek 1.2. Występują one w 3 wariantach mocy: 65, 75 oraz 78 koni mechanicznych. Ostatnia z nich współpracuje ze skrzynią zautomatyzowaną Quizkshift. Są to proste konstrukcje, od lat montowane w samochodach francuskiego producenta, nie mające wielkich problemów z trwałością. Najczęściej zawodzi osprzęt silnika. Awaria cewek zapłonowych, alternatora, zabrudzenia przepustnicy czy regulatora napięcia nie jest niczym nowym. Wszystkie te usterki naprawimy małym kosztem nie nadwyrężając zbyt mocno domowego budżetu. Niestety wzrost wagi spowodował, że z tą jednostką Clio nie jest już tak zrywny jak poprzednik. Brakuje mocy zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów. 13,4 sekundy w sprincie do „setki” wystarczy do miasta, w trasie jazda będzie trudniejsza. Miejskie Renault z silnikiem 1.2 to większość oferty aut używanych. Jeśli komuś nie zależy na osiągach, będzie zadowolony z niezawodności i niskiego spalania tego silnika. Oczekujący lepszej dynamiki powinni rozejrzeć się za doładowanym 1.2 Tce bądź wolnossącymi 1.4, 1.6 bądź 2.0. Wszystkie te silniki nie powodują wielkich problemów swoim użytkownikom, przede wszystkim jednak więcej palą. W 1.2 TCE po większych przebiegach konieczna może być wymiana turbosprężarki na nową. Poza tym to dobry wybór. Zapewnia osiągi na poziomie większych „braci”, a pali znacznie mniej paliwa. Najmocniejsze 2 – litrówki to jednostki wyczynowe. Około 200 koni wyciśniętych z tej pojemności bez doładowania obiecuje znakomitą zabawę w okolicach czerwonego pola obrotomierza.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie [l/100km]
1.2 65 105 14,9 157 5,9
1.2 75 105 13,4 167 5,9
1.2 Quickshift 78 108 14,9 171 5,6
1.2 Tce 101 145 11,1 184 5,9
1.4 98 127 11,3 183 6,6
1.6 88 140 12 177 6,6
1.6 111 151 10,2 190 6,6
1.6 automat 111 151 12,2 186 7,5
1.6 GT 128 155 9,3 197 6,9
2.0 139 194 8,5 205 7,3
2.0 Sport 197 215 6,9 215 8,4
2.0 Sport 203 215 6,9 225 8,2

Diesle

Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!

Możemy zdecydować się na jednego z diesli pod warunkiem…że to 1.5 dCi. Firma ograniczyła wybór do jednej jednostki, ale w 3 wariantach mocy. 68, 85 i 106 KM wystarczy, aby każdy dobrał coś do swoich potrzeb. Przy wyborze bądźmy uważni. O 1.5 dCi nie raz już pisaliśmy na łamach naszego portalu. Problemy z panewkami zdarzają się ciągle jednak obecnie są to jedynie przypadki. Jeśli decydujemy się jednak na silnik wysokoprężny z początku produkcji ryzyko ciągle jest spore. Dlatego uwagę szczególnie zwrócić powinny auta z przebiegiem ok. 120-150 tys. kilometrów. Prewencyjnie możemy wymienić panewki za ok. 1000 złotych. Ciągle zdarzają się problemy z nietrwałymi wtryskiwaczami. Problem dotyczy głównie zasilania firmy Delphi, te Siemensa działają całkiem dobrze. Oprócz tego może zepsuć (zabrudzić) nam się zawór EGR czy „dwumasa”. Jeśli nie chcemy ryzykować dodatkowych kosztów, zdecydujmy się na 68 konna odmianę. Pozbawiona jest koła dwumasowego, a realne spalanie przy oszczędnej jeździ może wynieść poniżej 5 l ropy na każde 100 kilometrów. Nie montowano fabrycznie filtru cząstek stałych, co pozytywnie wpływa na koszty eksploatacji.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie [l/100km]
1.5 dCi 68 160 15,2 162 4,5
1.5 dCi 85 200 12,7 174 4,4
1.5 dCi 106 240 11,1 190 4,6

Renault Clio III: zawieszenie

Zobacz też: Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Zawieszenie to prosta i trwała konstrukcja. Z przodu zastosowano kolumnę MacPhersona (w wersji Sport wielowahaczowe), a z tyłu belkę skrętną. W polskich warunkach dość często będziemy zmuszeni do wymiany elementów przednich wahaczy i łączników stabilizatora. Z tyły podstawowy element jakim są silentblocki belki wytrzymują bardzo duże przebiegi.

Renault Clio III: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

W zależności od wersji mamy do czynieni z 5- i 6-biegowymi „manualami” oraz klasyczną 4-biegową skrzynią automatyczną (z silnikiem 1.6) i zautomatyzowaną 5-biegową (quickshift z silnikiem 1.2 78 KM). Zdarza się, że przy przełączaniu biegów czujemy opór, czasami dochodzi do wycieków ze skrzynki.   

Renault Clio III: części zamienne, przeglądy

części  ASO [PLN] Zamienniki [PLN]
filtr powietrza 68 od 40
klocki hamulcowe 200 od 90
tarcze hamulcowe 520 od 200
cewka zapłonowa 250 od 180
rozrząd 560 od 300

Renault Clio III: okresy między przeglądowe

przeglądy benzynowe diesle
olej silnikowy co 20 tys. km co 20 tys. km
filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 20 tys. km
filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
napęd rozrządu 120 tys. km/ 6 lat 120 tys. km/ 6 lat

W silnikach diesla warto skrócić interwał wymiany oleju, co korzystnie odbije się na jego trwałości i pozwoli mieć nadzieje, że problem z panewkami nie wystąpi.

Podsumowując

Mało które auta wychodzą francuzom tak jak miejskie. Renault Clio III to bardzo dopracowane auto, nie sprawiające wielu problemów jego użytkownikom. Dodatkowym atutem jest jego niższa cena w porównaniu do konkurencji. Za 20 tys. złotych możemy kupić całkiem młode auto z bardzo bogatym wyposażeniem, które będzie świetnym towarzyszem w mieście, a okazjonalnie spełni się również w roli samochodu wyjazdowego.

Renault Clio III Sport
newspress.co.uk
Renault Clio - lifting
Wnętrze Clio Sport zdominowane jest przez sportowe fotele Recaro. Fot. Renault
Renault
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA