REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Jakubiec
Volvo 850 Turbo
Volvo 850 Turbo
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Klasyczne nadwozie, wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie… To wszystko odnajdziemy w używanym Volvo 850. Szwedzkie auto jest ciekawą propozycją dla osób ceniących indywidualny styl, a przy tym praktyczne rozwiązania.

Volvo serii 800 było modelem przełomowym w historii tej szwedzkiej marki. Po raz pierwszy w modelu Volvo napęd przekazywany był na przednie koła, a silnik zamontowany poprzecznie. Jednak mimo tej zmiany, będącej początkowo dla miłośników marki ciosem w plecy, model 850 nadal był prawdziwym Volvo. Był kanciasty, bezpieczny, trwały i miał rodzinny charakter. Ponadto w wersji T5 / T5-R potrafił zaskoczyć niejedno usportowione auto podczas wyścigu spod świateł. Do 1997 roku sprzedano blisko 800 tysięcy egzemplarzy po czym model poddano liftingowi i nazwę zmieniono na S70 (sedan) i V70 (kombi). Następcami modelu były S60/V70.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Wygląd zewnętrzny i wnętrze

W 1991 zadebiutowała wersja sedan. Auto przy długości 466 cm, szerokości 176 cm i rozstawie osi wynoszącym 266,5 cm klasyfikowane było w segmencie D. Po roku rynkowego stażu do gamy dołączyła odmiana kombi z powiększonym o 5 mm rozstawem osi i długością całkowitą sięgającą 470,9 cm. Co ciekawe rozmiar bagażnika w wersji kombi był mniejszy niż w wersji sedan (420 kontra 445 litrów). Wersja kombi po złożeniu oparcia kanapy była w stanie pomieścić blisko 1600 litrów.

Auto prezentowało styl zbliżony do swoich poprzedników jak i większego modelu serii 900. Na pierwszy rzut oka było widać, że jest to Volvo. Model cechował się charakterystycznym pudełkowatym  kształtem nadwozia oraz prostokątnymi lampami  przednimi. Przy konstruowaniu wykorzystano technikę komputerową pomagającą w opracowaniu usztywnień nadwozia chroniących pasażerów w przypadku uderzeń bocznych. W chwili uderzenia energia mechaniczna była przenoszona na całą karoserię, a nie wyłącznie w rejon uderzenia. Kolejnym zabiegiem zwiększającym bezpieczeństwo było zastosowanie poduszek powietrznych umieszczonych w boczkach przednich foteli. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.

REKLAMA

Wnętrze Volvo również nie odbiega od pozostałych modeli szwedzkiej marki. Wszystko jest proste, nieco toporne. Można by powiedzieć, że „grubo ciosane”. Jednak ma to swoje zalety. Przełączniki są bardzo czytelne, a deska rozdzielcza dobrze znosi trudy eksploatacji. Fotele tradycyjnie są szerokie i bardzo wygodne. Tylna kanapa pomieści wygodnie 2 dorosłe osoby i dziecko, dla którego przewidziano składane siedzisko na kształt dziecięcego fotelika. Bagażnik wersji kombi mimo małej pojemności jest bardzo praktyczny. Ze względu na swój kształt można nim przewieźć np. pralkę czy lodówkę (po złożeniu oparć drugiego rzędu). W niektórych egzemplarzach w bagażniku montowana była składana ławeczka dla 2 dodatkowych osób skierowana tyłem do kierunku jazdy.  Bogate było wyposażenie z zakresu komfortu podróżujących. Do dyspozycji była 2-srefowa klimatyzacja manualna, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele (niekiedy także kanapa), radioodtwarzacz ze zmieniarką płyt CD, elektryczne szyby, centralny zamek oraz 2 poduszki powietrzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używane auta w salonach Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Technika

Model 850 wyposażony został w jednostki benzynowe i jeden silnik Diesla pochodzący z koncernu VAG. Silnik wysokoprężny została zaadaptowany z modelu Audi A6 C4 oraz VW T4. Ta 5-cylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 2,5 litra legitymowała się mocą 140 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 290 Nm. Jednostki benzynowe miały pojemności 2.0 (126, 143, 210 KM), 2.3 (225 oraz 250 KM), 2.4 (168 KM) oraz 2,5 litra (140, 144, 170 KM). Wszystkie jednostki były montowane poprzecznie i miały pięć cylindrów, zapewniając przyjemny dla kierowcy dźwięk pracy.

Najbardziej polecane są jednostki o pojemności 2,4 oraz 2,5 litra. Wszystkie są wolno-ssące. Dobrze znoszą instalacje LPG i zapewniają przyzwoite osiągi. Na rynku wtórnym dużą popularnością cieszy się również wersja wysokoprężna. Choć jednostka ta uważana jest pancerną to przed zakupem lepiej zdać się na wiedzę mechanika, który ją obejrzy. Modele  z dieslem pod maską pokonały kilkaset tysięcy kilometrów co nie wróży dalszej bezawaryjnej eksploatacji. Dla wielbicieli mocnych wrażeń pozostają jednostki 2.3 (T5 oraz T5-R). Zapewniają świetne osiągi: T5-R przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy, rozpędzając się do 250 km/h. Niestety ze względu na oferowane osiągi jednostki te mogą być już zużyte. Przy wysokim spalaniu (średnio ok. 14,5 litra / 100km) mogą zużywać podwyższone ilości oleju silnikowego. Jeśli już ktoś zdecyduje się na wersję T5, bądź T5-R powinien udać się za zachodnią granicę. W Polsce podaż modelu 850 jest niewielka, a mocnych turbodoładowanych wersji – znikoma.

Za przyczepność i komfort jazdy odpowiada układ McPhersona z przodu auta. Z tyłu natomiast zastosowano układ wielowahaczowy. Zawieszenie jest bardzo trwałe. Amortyzatory i wahacze przednie wytrzymują ok. 120 – 150 tys. kilometrów. Z tyłu natomiast wybijają się tuleje wahaczy (po ok. 200 tys. km)

W modelu 850 we wszystkich wersjach silnikowych zastosowano przedni napęd oraz 5-biegowe skrzynie manualne oraz 4 lub 5-biegowe skrzynki automatyczne. W modelu po liftingu można spotkać wersje z napędem na cztery koła AWD realizowany za pomocą sprzęgła Haldex.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – słabe strony

Volvo 850 uchodzi za model bardzo trwały. Silniki są wytrzymałe i to bez względu na to czy są wolno-ssące czy doładowane. Do często występujących usterek można zaliczyć awarie wentylatora chłodnicy oraz usterki skrzyni biegów. Po przebiegu ok. 150 tysięcy kilometrów szwankować zaczynają synchronizatory. Skrzynie automatyczne mają podobną trwałość jak ręczne, jednak w ich przypadku duży wpływ na żywotność ma regularna wymiana oleju.  Największym problemem modelu jest przekładnia kierownicza. Dosyć szybko pojawiają się wycieki i luzy. Lepiej pod tym względem wyglądają wersje po liftingu.  Nienajlepiej spisuje się układ hamulcowy. Hamulce mają niską skuteczność i szybko ulegają zużyciu.

Ceny części:

  • Amortyzator przedni – od 280zł
  • Amortyzator tylny – od 170 zł
  • Wahacz przedni – od 420 zł
  • Tuleje wahacza tył (komplet) – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 200 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 140 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł
  • Wentylator chłodnicy (zamiennik) – ok. 300 zł

Zobacz też: ADAC wyróżnił Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – podsumowanie

Volvo 850 jest rzadko spotykanym autem na rynku wtórnym. Ze względu na wysokie ceny nowych egzemplarzy nie zdobył popularności w naszym kraju. Właściciele niechętnie pozbywają się swoich aut, stąd niewielka podaż na polskim rynku. Auto jest trwałe, bezpieczne i tanie w zakupie. Podstawowe elementy eksploatacyjne nie są tanie, podobnie jak serwis. Jeśli ktoś ceni szwedzką prostotę wnętrza, użyteczność nadwozia i wysoki poziom bezpieczeństwa, to nie powinien się długo zastanawiać. Na rynku dominują modele z silnikami benzynowymi przerobione na zasilanie LPG. Jeśli tylko znajdziemy zadbany egzemplarz warto go kupić. Modele S70/V70 są lepiej wyposażone, ale ze względu na wiek znacznie droższe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA