REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Jakubiec
Volvo 850 Turbo
Volvo 850 Turbo
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Klasyczne nadwozie, wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie… To wszystko odnajdziemy w używanym Volvo 850. Szwedzkie auto jest ciekawą propozycją dla osób ceniących indywidualny styl, a przy tym praktyczne rozwiązania.

Volvo serii 800 było modelem przełomowym w historii tej szwedzkiej marki. Po raz pierwszy w modelu Volvo napęd przekazywany był na przednie koła, a silnik zamontowany poprzecznie. Jednak mimo tej zmiany, będącej początkowo dla miłośników marki ciosem w plecy, model 850 nadal był prawdziwym Volvo. Był kanciasty, bezpieczny, trwały i miał rodzinny charakter. Ponadto w wersji T5 / T5-R potrafił zaskoczyć niejedno usportowione auto podczas wyścigu spod świateł. Do 1997 roku sprzedano blisko 800 tysięcy egzemplarzy po czym model poddano liftingowi i nazwę zmieniono na S70 (sedan) i V70 (kombi). Następcami modelu były S60/V70.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Wygląd zewnętrzny i wnętrze

W 1991 zadebiutowała wersja sedan. Auto przy długości 466 cm, szerokości 176 cm i rozstawie osi wynoszącym 266,5 cm klasyfikowane było w segmencie D. Po roku rynkowego stażu do gamy dołączyła odmiana kombi z powiększonym o 5 mm rozstawem osi i długością całkowitą sięgającą 470,9 cm. Co ciekawe rozmiar bagażnika w wersji kombi był mniejszy niż w wersji sedan (420 kontra 445 litrów). Wersja kombi po złożeniu oparcia kanapy była w stanie pomieścić blisko 1600 litrów.

Auto prezentowało styl zbliżony do swoich poprzedników jak i większego modelu serii 900. Na pierwszy rzut oka było widać, że jest to Volvo. Model cechował się charakterystycznym pudełkowatym  kształtem nadwozia oraz prostokątnymi lampami  przednimi. Przy konstruowaniu wykorzystano technikę komputerową pomagającą w opracowaniu usztywnień nadwozia chroniących pasażerów w przypadku uderzeń bocznych. W chwili uderzenia energia mechaniczna była przenoszona na całą karoserię, a nie wyłącznie w rejon uderzenia. Kolejnym zabiegiem zwiększającym bezpieczeństwo było zastosowanie poduszek powietrznych umieszczonych w boczkach przednich foteli. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.

REKLAMA

Wnętrze Volvo również nie odbiega od pozostałych modeli szwedzkiej marki. Wszystko jest proste, nieco toporne. Można by powiedzieć, że „grubo ciosane”. Jednak ma to swoje zalety. Przełączniki są bardzo czytelne, a deska rozdzielcza dobrze znosi trudy eksploatacji. Fotele tradycyjnie są szerokie i bardzo wygodne. Tylna kanapa pomieści wygodnie 2 dorosłe osoby i dziecko, dla którego przewidziano składane siedzisko na kształt dziecięcego fotelika. Bagażnik wersji kombi mimo małej pojemności jest bardzo praktyczny. Ze względu na swój kształt można nim przewieźć np. pralkę czy lodówkę (po złożeniu oparć drugiego rzędu). W niektórych egzemplarzach w bagażniku montowana była składana ławeczka dla 2 dodatkowych osób skierowana tyłem do kierunku jazdy.  Bogate było wyposażenie z zakresu komfortu podróżujących. Do dyspozycji była 2-srefowa klimatyzacja manualna, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele (niekiedy także kanapa), radioodtwarzacz ze zmieniarką płyt CD, elektryczne szyby, centralny zamek oraz 2 poduszki powietrzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używane auta w salonach Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Technika

Model 850 wyposażony został w jednostki benzynowe i jeden silnik Diesla pochodzący z koncernu VAG. Silnik wysokoprężny została zaadaptowany z modelu Audi A6 C4 oraz VW T4. Ta 5-cylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 2,5 litra legitymowała się mocą 140 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 290 Nm. Jednostki benzynowe miały pojemności 2.0 (126, 143, 210 KM), 2.3 (225 oraz 250 KM), 2.4 (168 KM) oraz 2,5 litra (140, 144, 170 KM). Wszystkie jednostki były montowane poprzecznie i miały pięć cylindrów, zapewniając przyjemny dla kierowcy dźwięk pracy.

Najbardziej polecane są jednostki o pojemności 2,4 oraz 2,5 litra. Wszystkie są wolno-ssące. Dobrze znoszą instalacje LPG i zapewniają przyzwoite osiągi. Na rynku wtórnym dużą popularnością cieszy się również wersja wysokoprężna. Choć jednostka ta uważana jest pancerną to przed zakupem lepiej zdać się na wiedzę mechanika, który ją obejrzy. Modele  z dieslem pod maską pokonały kilkaset tysięcy kilometrów co nie wróży dalszej bezawaryjnej eksploatacji. Dla wielbicieli mocnych wrażeń pozostają jednostki 2.3 (T5 oraz T5-R). Zapewniają świetne osiągi: T5-R przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy, rozpędzając się do 250 km/h. Niestety ze względu na oferowane osiągi jednostki te mogą być już zużyte. Przy wysokim spalaniu (średnio ok. 14,5 litra / 100km) mogą zużywać podwyższone ilości oleju silnikowego. Jeśli już ktoś zdecyduje się na wersję T5, bądź T5-R powinien udać się za zachodnią granicę. W Polsce podaż modelu 850 jest niewielka, a mocnych turbodoładowanych wersji – znikoma.

Za przyczepność i komfort jazdy odpowiada układ McPhersona z przodu auta. Z tyłu natomiast zastosowano układ wielowahaczowy. Zawieszenie jest bardzo trwałe. Amortyzatory i wahacze przednie wytrzymują ok. 120 – 150 tys. kilometrów. Z tyłu natomiast wybijają się tuleje wahaczy (po ok. 200 tys. km)

W modelu 850 we wszystkich wersjach silnikowych zastosowano przedni napęd oraz 5-biegowe skrzynie manualne oraz 4 lub 5-biegowe skrzynki automatyczne. W modelu po liftingu można spotkać wersje z napędem na cztery koła AWD realizowany za pomocą sprzęgła Haldex.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – słabe strony

Volvo 850 uchodzi za model bardzo trwały. Silniki są wytrzymałe i to bez względu na to czy są wolno-ssące czy doładowane. Do często występujących usterek można zaliczyć awarie wentylatora chłodnicy oraz usterki skrzyni biegów. Po przebiegu ok. 150 tysięcy kilometrów szwankować zaczynają synchronizatory. Skrzynie automatyczne mają podobną trwałość jak ręczne, jednak w ich przypadku duży wpływ na żywotność ma regularna wymiana oleju.  Największym problemem modelu jest przekładnia kierownicza. Dosyć szybko pojawiają się wycieki i luzy. Lepiej pod tym względem wyglądają wersje po liftingu.  Nienajlepiej spisuje się układ hamulcowy. Hamulce mają niską skuteczność i szybko ulegają zużyciu.

Ceny części:

  • Amortyzator przedni – od 280zł
  • Amortyzator tylny – od 170 zł
  • Wahacz przedni – od 420 zł
  • Tuleje wahacza tył (komplet) – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 200 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 140 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł
  • Wentylator chłodnicy (zamiennik) – ok. 300 zł

Zobacz też: ADAC wyróżnił Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – podsumowanie

Volvo 850 jest rzadko spotykanym autem na rynku wtórnym. Ze względu na wysokie ceny nowych egzemplarzy nie zdobył popularności w naszym kraju. Właściciele niechętnie pozbywają się swoich aut, stąd niewielka podaż na polskim rynku. Auto jest trwałe, bezpieczne i tanie w zakupie. Podstawowe elementy eksploatacyjne nie są tanie, podobnie jak serwis. Jeśli ktoś ceni szwedzką prostotę wnętrza, użyteczność nadwozia i wysoki poziom bezpieczeństwa, to nie powinien się długo zastanawiać. Na rynku dominują modele z silnikami benzynowymi przerobione na zasilanie LPG. Jeśli tylko znajdziemy zadbany egzemplarz warto go kupić. Modele S70/V70 są lepiej wyposażone, ale ze względu na wiek znacznie droższe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA