REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

Bartłomiej Jakubiec
Volvo 850 Turbo
Volvo 850 Turbo
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Klasyczne nadwozie, wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie… To wszystko odnajdziemy w używanym Volvo 850. Szwedzkie auto jest ciekawą propozycją dla osób ceniących indywidualny styl, a przy tym praktyczne rozwiązania.

Volvo serii 800 było modelem przełomowym w historii tej szwedzkiej marki. Po raz pierwszy w modelu Volvo napęd przekazywany był na przednie koła, a silnik zamontowany poprzecznie. Jednak mimo tej zmiany, będącej początkowo dla miłośników marki ciosem w plecy, model 850 nadal był prawdziwym Volvo. Był kanciasty, bezpieczny, trwały i miał rodzinny charakter. Ponadto w wersji T5 / T5-R potrafił zaskoczyć niejedno usportowione auto podczas wyścigu spod świateł. Do 1997 roku sprzedano blisko 800 tysięcy egzemplarzy po czym model poddano liftingowi i nazwę zmieniono na S70 (sedan) i V70 (kombi). Następcami modelu były S60/V70.

REKLAMA

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Wygląd zewnętrzny i wnętrze

REKLAMA

W 1991 zadebiutowała wersja sedan. Auto przy długości 466 cm, szerokości 176 cm i rozstawie osi wynoszącym 266,5 cm klasyfikowane było w segmencie D. Po roku rynkowego stażu do gamy dołączyła odmiana kombi z powiększonym o 5 mm rozstawem osi i długością całkowitą sięgającą 470,9 cm. Co ciekawe rozmiar bagażnika w wersji kombi był mniejszy niż w wersji sedan (420 kontra 445 litrów). Wersja kombi po złożeniu oparcia kanapy była w stanie pomieścić blisko 1600 litrów.

REKLAMA

Auto prezentowało styl zbliżony do swoich poprzedników jak i większego modelu serii 900. Na pierwszy rzut oka było widać, że jest to Volvo. Model cechował się charakterystycznym pudełkowatym  kształtem nadwozia oraz prostokątnymi lampami  przednimi. Przy konstruowaniu wykorzystano technikę komputerową pomagającą w opracowaniu usztywnień nadwozia chroniących pasażerów w przypadku uderzeń bocznych. W chwili uderzenia energia mechaniczna była przenoszona na całą karoserię, a nie wyłącznie w rejon uderzenia. Kolejnym zabiegiem zwiększającym bezpieczeństwo było zastosowanie poduszek powietrznych umieszczonych w boczkach przednich foteli. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.

Wnętrze Volvo również nie odbiega od pozostałych modeli szwedzkiej marki. Wszystko jest proste, nieco toporne. Można by powiedzieć, że „grubo ciosane”. Jednak ma to swoje zalety. Przełączniki są bardzo czytelne, a deska rozdzielcza dobrze znosi trudy eksploatacji. Fotele tradycyjnie są szerokie i bardzo wygodne. Tylna kanapa pomieści wygodnie 2 dorosłe osoby i dziecko, dla którego przewidziano składane siedzisko na kształt dziecięcego fotelika. Bagażnik wersji kombi mimo małej pojemności jest bardzo praktyczny. Ze względu na swój kształt można nim przewieźć np. pralkę czy lodówkę (po złożeniu oparć drugiego rzędu). W niektórych egzemplarzach w bagażniku montowana była składana ławeczka dla 2 dodatkowych osób skierowana tyłem do kierunku jazdy.  Bogate było wyposażenie z zakresu komfortu podróżujących. Do dyspozycji była 2-srefowa klimatyzacja manualna, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele (niekiedy także kanapa), radioodtwarzacz ze zmieniarką płyt CD, elektryczne szyby, centralny zamek oraz 2 poduszki powietrzne.

Zobacz też: Używane auta w salonach Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Technika

Model 850 wyposażony został w jednostki benzynowe i jeden silnik Diesla pochodzący z koncernu VAG. Silnik wysokoprężny została zaadaptowany z modelu Audi A6 C4 oraz VW T4. Ta 5-cylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 2,5 litra legitymowała się mocą 140 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 290 Nm. Jednostki benzynowe miały pojemności 2.0 (126, 143, 210 KM), 2.3 (225 oraz 250 KM), 2.4 (168 KM) oraz 2,5 litra (140, 144, 170 KM). Wszystkie jednostki były montowane poprzecznie i miały pięć cylindrów, zapewniając przyjemny dla kierowcy dźwięk pracy.

Najbardziej polecane są jednostki o pojemności 2,4 oraz 2,5 litra. Wszystkie są wolno-ssące. Dobrze znoszą instalacje LPG i zapewniają przyzwoite osiągi. Na rynku wtórnym dużą popularnością cieszy się również wersja wysokoprężna. Choć jednostka ta uważana jest pancerną to przed zakupem lepiej zdać się na wiedzę mechanika, który ją obejrzy. Modele  z dieslem pod maską pokonały kilkaset tysięcy kilometrów co nie wróży dalszej bezawaryjnej eksploatacji. Dla wielbicieli mocnych wrażeń pozostają jednostki 2.3 (T5 oraz T5-R). Zapewniają świetne osiągi: T5-R przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy, rozpędzając się do 250 km/h. Niestety ze względu na oferowane osiągi jednostki te mogą być już zużyte. Przy wysokim spalaniu (średnio ok. 14,5 litra / 100km) mogą zużywać podwyższone ilości oleju silnikowego. Jeśli już ktoś zdecyduje się na wersję T5, bądź T5-R powinien udać się za zachodnią granicę. W Polsce podaż modelu 850 jest niewielka, a mocnych turbodoładowanych wersji – znikoma.

Za przyczepność i komfort jazdy odpowiada układ McPhersona z przodu auta. Z tyłu natomiast zastosowano układ wielowahaczowy. Zawieszenie jest bardzo trwałe. Amortyzatory i wahacze przednie wytrzymują ok. 120 – 150 tys. kilometrów. Z tyłu natomiast wybijają się tuleje wahaczy (po ok. 200 tys. km)

W modelu 850 we wszystkich wersjach silnikowych zastosowano przedni napęd oraz 5-biegowe skrzynie manualne oraz 4 lub 5-biegowe skrzynki automatyczne. W modelu po liftingu można spotkać wersje z napędem na cztery koła AWD realizowany za pomocą sprzęgła Haldex.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – słabe strony

Volvo 850 uchodzi za model bardzo trwały. Silniki są wytrzymałe i to bez względu na to czy są wolno-ssące czy doładowane. Do często występujących usterek można zaliczyć awarie wentylatora chłodnicy oraz usterki skrzyni biegów. Po przebiegu ok. 150 tysięcy kilometrów szwankować zaczynają synchronizatory. Skrzynie automatyczne mają podobną trwałość jak ręczne, jednak w ich przypadku duży wpływ na żywotność ma regularna wymiana oleju.  Największym problemem modelu jest przekładnia kierownicza. Dosyć szybko pojawiają się wycieki i luzy. Lepiej pod tym względem wyglądają wersje po liftingu.  Nienajlepiej spisuje się układ hamulcowy. Hamulce mają niską skuteczność i szybko ulegają zużyciu.

Ceny części:

  • Amortyzator przedni – od 280zł
  • Amortyzator tylny – od 170 zł
  • Wahacz przedni – od 420 zł
  • Tuleje wahacza tył (komplet) – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 200 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 140 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł
  • Wentylator chłodnicy (zamiennik) – ok. 300 zł

Zobacz też: ADAC wyróżnił Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – podsumowanie

Volvo 850 jest rzadko spotykanym autem na rynku wtórnym. Ze względu na wysokie ceny nowych egzemplarzy nie zdobył popularności w naszym kraju. Właściciele niechętnie pozbywają się swoich aut, stąd niewielka podaż na polskim rynku. Auto jest trwałe, bezpieczne i tanie w zakupie. Podstawowe elementy eksploatacyjne nie są tanie, podobnie jak serwis. Jeśli ktoś ceni szwedzką prostotę wnętrza, użyteczność nadwozia i wysoki poziom bezpieczeństwa, to nie powinien się długo zastanawiać. Na rynku dominują modele z silnikami benzynowymi przerobione na zasilanie LPG. Jeśli tylko znajdziemy zadbany egzemplarz warto go kupić. Modele S70/V70 są lepiej wyposażone, ale ze względu na wiek znacznie droższe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA