REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Michał Szwed
Saab 9-3 Turbo X - tył
Saab 9-3 Turbo X - tył
Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Używany SAAB 9-3 Turbo X to propozycja dla koneserów. Ta nietuzinkowa wersja modelu była piekielnie droga w zakupie. A jakie są typowe usterki Saaba 9-3 Turbo X?

Patrząc w nocy na przód Saaba 9-3 Turbo X, śmiało można pokusić się o skojarzenie z batmobilem. Bi-ksenonowe reflektory, nad nimi cienki pasek wypchany po brzegi LED-owymi diodami, a tuż nad ziemią potężny, mięsisty spoiler. No i ten cudowny bulgot wydobywający się spod maski Turbo X – w pierwszej chwili miłośnicy szybkich aut nie będą w stanie odróżnić czy mamy do czynienia z kultową V-ósemką czy jeszcze z sześcioma cylindrami... Oczywiście jest to turbodoładowana widlasta szóstka. Silnik Saaba 9-3 Turbo X, mimo że brzmi bardzo charakternie, w gruncie rzeczy nijak ma się do dźwięku sportowego wydechu zakończonego dwiema trapezoidalnymi końcówkami po bokach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Używany Lexus IS ( 1999 – 2005 ) – wady i zalety

Saab 9-3 Turbo X został zaprezentowany pod koniec 2007 roku, w trzydziestą rocznicę wypuszczenia na rynek pierwszego turbodoładowanego pojazdu szwedzkiej marki – Saaba 900. Auto występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako limuzyna i kombi. Jednostka napędowa to sprawdzony silnik produkcji GM, wykorzystywany między innymi w Oplu Vectrze OPC – pojemność 2.8 l i 280 KM. Jednak w przeciwieństwie do Opla, sportowy Saab legitymuje się nie 355 niutonometrami momentu obrotowego, ale aż czterystoma! Dzięki tak potężnej wartości momentu dostępnego między 2150 a 4500 obr./min., auto przyspiesza niesłychanie żwawo niezależnie od wybranego biegu. Standardowo oferowana była sześciobiegowa manualna skrzynia biegów z dość twardo działającym sprzęgłem, aczkolwiek po kilku dniach użytkowania, kierowca bez problemu przyzwyczaja się do sportowo działającego pedału. Niezwykle precyzyjna przekładnia działa z lekkim oporem, który ma za zadanie przypominać o drzemiącej pod maską mocy. Do wyboru był również sześciostopniowy „automat” z manetkami umieszczonymi na kierownicy, ale nie dość, że spowalnia auto (do 100 km/h ponad 7 sekund, „manual” w 5,7 s), to jeszcze podwyższa zużycie paliwa. W cyklu mieszanym trudno zejść poniżej 12 litrów, choć podobno jest to możliwe, ale w pełni wykorzystując potencjał auta nietrudno przekroczyć 15 litrów. Na trasie proporcje się zmieniają, gdyż na upartego Saab spali mniej niż 10 l. Sęk w tym, że raczej nikt nie kupuje takiego auta, będąc jednocześnie zagorzałym entuzjastą ekojazdy...

Jedną z przyczyn dość pokaźnego spalania jest masa samochodu – ok. 1700 kg. Jednak nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że mimo sportowych aspiracji Turbo X, mamy do czynienia z wygodną, elegancką limuzyną, wyposażoną w wyrafinowane udogodnienia zwiększające pewność prowadzenia. Po pierwsze napęd na cztery koła, w którym przy gwałtownym wduszeniu pedału gazu, nawet 80 % momentu obrotowego może trafić na tylną oś. Po drugie wbudowany na tylnych kołach elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, dzięki któremu pokonywanie zakrętów przy znacznych prędkościach, to błahostka. Pomaga w tym również sztywno zestrojone zawieszenie oraz niskoprofilowe opony na osiemnastocalowych alufelgach o nieprzeciętnym designie.

REKLAMA

Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Saab 9-3 Turbo X - wyposażenie

Jak już wspomniałem wyposażenie Saaba jest więcej niż wystarczające. Zdecydowana większość pojazdów z rynku wtórnego to tzw. „full opcje”. Miękka w dotyku, aczkolwiek bardzo trwała skórzana tapicerka, którą obito również boczki drzwi, wstawki z cabonu na drzwiach i konsoli środkowej dodają klasy i smaku ciemnemu wnętrzu. Duży, dotykowy ekran do nawigacji i regulowania ustawień sprzętu audio na pewno spodoba się technokratom. Kupując używanego Turbo X warto wybrać wersję z opcjonalnie oferowanym system nagłośnienia sygnowanym przez BOSE. 10 głośników, w tym potężne niskotonowe na tylnej półeczce, podłączonych pod 300-watowy wzmacniacz daje niesamowity efekt, mogący nawet zagłuszyć wspaniały świst turbiny i pracę sportowego wydechu. Wykorzystując pełen potencjał audio, można poczuć się jak na dyskotece lub w sali koncertowej. Kierownica, oczywiście wielofunkcyjna i częściowo wykończona perforowaną skórą, jest tak optymalnie wyprofilowana, że aż nie chce się odrywać od niej dłoni. Fotele, które do tej pory pojawiły się jedynie w poprzednim 9-3 w koneserskiej odmianie Viggen, są elektrycznie regulowane w ośmiu płaszczyznach (fotel kierowcy dodatkowo ma manualną regulację odcinka lędźwiowego) i niewiarygodnie wygodne. Dosłownie otulają nasze boki i pozwalają poczuć się jak królewskim tronie. Dzięki pokaźnej szerokości auta, na tylnej kanapie spokojnie zmieszczą się 3 osoby, a bagażnik o regularnych kształtach pozwoli zabrać kilka dużych walizek.

Warto wspomnieć o specjalnej wersji Hirsch, którą można optycznie poznać po aluminiowych nakładkach na pedały, a mechanicznie po mocniejszych reakcjach na dodanie gazu. Otóż wersja, którą wziął na warsztat tuner Saaba legitymuje się mocą okrągłych 300 koni i 430 Nm momentu obrotowego. Dzięki takiej modyfikacji fabryczne wartości obiecywane przez producenta (5,7 s do „setki”) zdają się być jak najbardziej realne, biorąc pod uwagę, że pierwsza trzycyfrowa liczba pojawia się na liczniku jeszcze na „dwójce”. A do tego zmieniając biegi przy ponad 6 tys., gdy narowiste stado trzystu rumaków wbija nasze ciało w fotel i zagłówek, a ryk silnika i wydechu wypełnia najbliższą okolicę, czujemy się jak w środku huraganu...

Ceny Turbo X z 2008 roku oscylują wokół 60 – 70 tys. zł. Jednak trzeba pamiętać, że części nie należą do najtańszych.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety

Saab 9-3 Turbo X - ceny części

Oto zestaw cen wysokiej klasy zamienników:

Klocki hamulcowe (komplet): przód – 200 zł, tył – 130

Tarcze (komplet): przód – 840 zł, tył – 500

Sprzęgło z kołem dwumasowym: ok. 3000 zł.

Wahacze na przód (komplet): ok. 1000 zł.

Amortyzatory (komplet): przód – 950 zł, tył – 750 (bez samopoziomowania).

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Jeśli chodzi o amortyzatory na tył, to zastosowano tam modele samopoziomujące, gdzie pojedynczy kosztuje 1500 zł. Można jednak wymienić obydwa na „klasyczne” i zaoszczędzić na komplecie ponad 2000 tys. złotych. Rozrząd napędzany jest łańcuchem, także jakiekolwiek wydatki pojawić się mogą dopiero po przejechaniu 200 000 km. Jak widać koszty nie są małe, ale mówimy przecież o luksusowej limuzynie ze zdecydowanie sportowymi aspiracjami, która w salonie kosztowała nawet ćwierć miliona złotych!

Saab 9-3 Turbo X to najprawdziwsza arystokracja na polskich drogach. Była to edycja limitowana, a do polski trafiło nieco ponad 30 egzemplarzy z 2000 wyprodukowanych. Mimo że nie pozbawiony wad (dość duże spalanie, wysoki koszt zakupu), przeznaczony jest dla ludzi wyjątkowych, lubujących się w doświadczaniu nietuzinkowych wrażeń. Jeśli go kupować, to tylko z ręczną skrzynia biegów, która mimo opornie działającego sprzęgła, pozwala na pełne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego.      

Saab 9-3 Turbo X - bok
Newspress
Saab 9-3 Turbo X - przód
Newspress
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA