REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Szwed
Saab 9-3 Turbo X - tył
Saab 9-3 Turbo X - tył
Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Używany SAAB 9-3 Turbo X to propozycja dla koneserów. Ta nietuzinkowa wersja modelu była piekielnie droga w zakupie. A jakie są typowe usterki Saaba 9-3 Turbo X?

Patrząc w nocy na przód Saaba 9-3 Turbo X, śmiało można pokusić się o skojarzenie z batmobilem. Bi-ksenonowe reflektory, nad nimi cienki pasek wypchany po brzegi LED-owymi diodami, a tuż nad ziemią potężny, mięsisty spoiler. No i ten cudowny bulgot wydobywający się spod maski Turbo X – w pierwszej chwili miłośnicy szybkich aut nie będą w stanie odróżnić czy mamy do czynienia z kultową V-ósemką czy jeszcze z sześcioma cylindrami... Oczywiście jest to turbodoładowana widlasta szóstka. Silnik Saaba 9-3 Turbo X, mimo że brzmi bardzo charakternie, w gruncie rzeczy nijak ma się do dźwięku sportowego wydechu zakończonego dwiema trapezoidalnymi końcówkami po bokach.

REKLAMA

Zobacz też: Używany Lexus IS ( 1999 – 2005 ) – wady i zalety

REKLAMA

Saab 9-3 Turbo X został zaprezentowany pod koniec 2007 roku, w trzydziestą rocznicę wypuszczenia na rynek pierwszego turbodoładowanego pojazdu szwedzkiej marki – Saaba 900. Auto występuje w dwóch wersjach nadwoziowych, jako limuzyna i kombi. Jednostka napędowa to sprawdzony silnik produkcji GM, wykorzystywany między innymi w Oplu Vectrze OPC – pojemność 2.8 l i 280 KM. Jednak w przeciwieństwie do Opla, sportowy Saab legitymuje się nie 355 niutonometrami momentu obrotowego, ale aż czterystoma! Dzięki tak potężnej wartości momentu dostępnego między 2150 a 4500 obr./min., auto przyspiesza niesłychanie żwawo niezależnie od wybranego biegu. Standardowo oferowana była sześciobiegowa manualna skrzynia biegów z dość twardo działającym sprzęgłem, aczkolwiek po kilku dniach użytkowania, kierowca bez problemu przyzwyczaja się do sportowo działającego pedału. Niezwykle precyzyjna przekładnia działa z lekkim oporem, który ma za zadanie przypominać o drzemiącej pod maską mocy. Do wyboru był również sześciostopniowy „automat” z manetkami umieszczonymi na kierownicy, ale nie dość, że spowalnia auto (do 100 km/h ponad 7 sekund, „manual” w 5,7 s), to jeszcze podwyższa zużycie paliwa. W cyklu mieszanym trudno zejść poniżej 12 litrów, choć podobno jest to możliwe, ale w pełni wykorzystując potencjał auta nietrudno przekroczyć 15 litrów. Na trasie proporcje się zmieniają, gdyż na upartego Saab spali mniej niż 10 l. Sęk w tym, że raczej nikt nie kupuje takiego auta, będąc jednocześnie zagorzałym entuzjastą ekojazdy...

Jedną z przyczyn dość pokaźnego spalania jest masa samochodu – ok. 1700 kg. Jednak nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że mimo sportowych aspiracji Turbo X, mamy do czynienia z wygodną, elegancką limuzyną, wyposażoną w wyrafinowane udogodnienia zwiększające pewność prowadzenia. Po pierwsze napęd na cztery koła, w którym przy gwałtownym wduszeniu pedału gazu, nawet 80 % momentu obrotowego może trafić na tylną oś. Po drugie wbudowany na tylnych kołach elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, dzięki któremu pokonywanie zakrętów przy znacznych prędkościach, to błahostka. Pomaga w tym również sztywno zestrojone zawieszenie oraz niskoprofilowe opony na osiemnastocalowych alufelgach o nieprzeciętnym designie.

Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Saab 9-3 Turbo X - wyposażenie

REKLAMA

Jak już wspomniałem wyposażenie Saaba jest więcej niż wystarczające. Zdecydowana większość pojazdów z rynku wtórnego to tzw. „full opcje”. Miękka w dotyku, aczkolwiek bardzo trwała skórzana tapicerka, którą obito również boczki drzwi, wstawki z cabonu na drzwiach i konsoli środkowej dodają klasy i smaku ciemnemu wnętrzu. Duży, dotykowy ekran do nawigacji i regulowania ustawień sprzętu audio na pewno spodoba się technokratom. Kupując używanego Turbo X warto wybrać wersję z opcjonalnie oferowanym system nagłośnienia sygnowanym przez BOSE. 10 głośników, w tym potężne niskotonowe na tylnej półeczce, podłączonych pod 300-watowy wzmacniacz daje niesamowity efekt, mogący nawet zagłuszyć wspaniały świst turbiny i pracę sportowego wydechu. Wykorzystując pełen potencjał audio, można poczuć się jak na dyskotece lub w sali koncertowej. Kierownica, oczywiście wielofunkcyjna i częściowo wykończona perforowaną skórą, jest tak optymalnie wyprofilowana, że aż nie chce się odrywać od niej dłoni. Fotele, które do tej pory pojawiły się jedynie w poprzednim 9-3 w koneserskiej odmianie Viggen, są elektrycznie regulowane w ośmiu płaszczyznach (fotel kierowcy dodatkowo ma manualną regulację odcinka lędźwiowego) i niewiarygodnie wygodne. Dosłownie otulają nasze boki i pozwalają poczuć się jak królewskim tronie. Dzięki pokaźnej szerokości auta, na tylnej kanapie spokojnie zmieszczą się 3 osoby, a bagażnik o regularnych kształtach pozwoli zabrać kilka dużych walizek.

Warto wspomnieć o specjalnej wersji Hirsch, którą można optycznie poznać po aluminiowych nakładkach na pedały, a mechanicznie po mocniejszych reakcjach na dodanie gazu. Otóż wersja, którą wziął na warsztat tuner Saaba legitymuje się mocą okrągłych 300 koni i 430 Nm momentu obrotowego. Dzięki takiej modyfikacji fabryczne wartości obiecywane przez producenta (5,7 s do „setki”) zdają się być jak najbardziej realne, biorąc pod uwagę, że pierwsza trzycyfrowa liczba pojawia się na liczniku jeszcze na „dwójce”. A do tego zmieniając biegi przy ponad 6 tys., gdy narowiste stado trzystu rumaków wbija nasze ciało w fotel i zagłówek, a ryk silnika i wydechu wypełnia najbliższą okolicę, czujemy się jak w środku huraganu...

Ceny Turbo X z 2008 roku oscylują wokół 60 – 70 tys. zł. Jednak trzeba pamiętać, że części nie należą do najtańszych.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety

Saab 9-3 Turbo X - ceny części

Oto zestaw cen wysokiej klasy zamienników:

Klocki hamulcowe (komplet): przód – 200 zł, tył – 130

Tarcze (komplet): przód – 840 zł, tył – 500

Sprzęgło z kołem dwumasowym: ok. 3000 zł.

Wahacze na przód (komplet): ok. 1000 zł.

Amortyzatory (komplet): przód – 950 zł, tył – 750 (bez samopoziomowania).

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Jeśli chodzi o amortyzatory na tył, to zastosowano tam modele samopoziomujące, gdzie pojedynczy kosztuje 1500 zł. Można jednak wymienić obydwa na „klasyczne” i zaoszczędzić na komplecie ponad 2000 tys. złotych. Rozrząd napędzany jest łańcuchem, także jakiekolwiek wydatki pojawić się mogą dopiero po przejechaniu 200 000 km. Jak widać koszty nie są małe, ale mówimy przecież o luksusowej limuzynie ze zdecydowanie sportowymi aspiracjami, która w salonie kosztowała nawet ćwierć miliona złotych!

Saab 9-3 Turbo X to najprawdziwsza arystokracja na polskich drogach. Była to edycja limitowana, a do polski trafiło nieco ponad 30 egzemplarzy z 2000 wyprodukowanych. Mimo że nie pozbawiony wad (dość duże spalanie, wysoki koszt zakupu), przeznaczony jest dla ludzi wyjątkowych, lubujących się w doświadczaniu nietuzinkowych wrażeń. Jeśli go kupować, to tylko z ręczną skrzynia biegów, która mimo opornie działającego sprzęgła, pozwala na pełne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego.      

Saab 9-3 Turbo X - bok
Newspress
Saab 9-3 Turbo X - przód
Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA