REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Mercedes-Benz do 20 tys. – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Mercedes C (W202) - ostatni 'klasyczny' Mercedes klasy średniej.
Mercedes C (W202) - ostatni 'klasyczny' Mercedes klasy średniej.

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim artykule opisywaliśmy używanego Mercedesa klasy A. Trzeba jednak spojrzeć prawdzie w oczy i przyznać, że prawdziwy Mercedes dla wielu oznacza limuzynę, z długą maską i tradycyjną ‘gwiazdą’ na jej końcu. Najmniejszym (i najtańszym) modelem tego typu, jest Mercedesa C klasa. Ponieważ za 20 tys. w stanie względnej używalności kupimy jedynie pierwszą generację modelu, prezentujemy Mercedesa W202.

Mercedes klasy C – I generacja (W202)

Model ten jest następcą długo produkowanego ‘baby-benza’ – modelu 190 (W201). Pierwsza generacja C-klasy jest bardzo wszechstronnym autem. Gdy wybierzemy auto z silnikiem Diesla i nadwoziem kombi, możemy je traktować jak wytrwałego woła roboczego. Z kolei gdy zdecydujemy się na auto w wersji sedan z bogatym wyposażeniem, możemy liczyć na wygodę i prestiż. Kupując auto przygotowane przez zespół AMG, zapewnimy sobie niezapomniane wrażenia z jazdy (i niezapomniane ceny podczas napraw i przeglądów).  

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes z przebiegiem rzędu kilkuset tysięcy jest najlepszym przykładem na to, że różnica między zwykłymi autami, a markami prestiżowymi naprawdę istnieję. Materiały wykończenia wnętrza, które nie dają po sobie poznać upływu czasu, wysoka trwałość nadwozia i powłok lakierniczych to rzeczy, które świadczą o klasie producenta.

Wygląd auta, to klasyka Mercedesa z tego okresu. Jeśli liczymy na ‘smaczki’ stylizacyjne, źle trafiliśmy. Stylistyka auta jest za to ponadczasowa i szybko nam się nie znudzi. Zwolennikom tradycyjnych kształtów auto zdecydowanie przypadnie do gustu. W  środku także nie spodziewajmy się fajerwerków. Tradycyjna deska rozdzielcza robi dość ponure wrażenie, zaś materiały w wersji sprzed face liftingu są kiepskiej jakości. Poziom wyposażenia jest kwestią tego, na jaki egzemplarz trafimy. Normą w autach niemieckich jest to, że za niemalże wszystko trzeba dopłacać, więc można i znaleźć modele kompletnie ‘gołe’ (w tej klasie auta są jednak rzadkością).  Ilość miejsca wewnątrz, jak na tę klasę auta, jest wystarczająca, zwłaszcza dla pasażerów z przodu. Bagażnik mieści 430 litrów.

REKLAMA

Silniki to także proste, klasyczne i niezawodne konstrukcje. W pierwszej generacji samochodu można spotkać jeden z aż 18 różnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Oszczędnym poleca się wybór trwałych silników diesla starej generacji. Nie zachwycają dynamiką, lecz nie boją się przebiegów rzędu kilkuset tysięcy. Podczas liftingu wprowadzono silniki diesla z układem Common-Rail. Nie są one tak trwałe, jak starsze konstrukcje, ale odznaczają się lepszą dynamiką i niskim zużyciem paliwa. Jeśli ktoś chce połączyć dobrą dynamikę i rozsądne koszty, dobrym wyborem będzie wersja C200 Kompressor, o mocy 192 KM. Perełką w ofercie jest wersja AMG o mocy 347 koni. Ze względu na ograniczony budżet odpuśćmy sobie poszukiwania tej wersji. Podaż tych aut i możliwość zakupu dobrze utrzymanej wersji, również nie zachęca nabywców.

Zawieszenie – przednie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, tylne wielowahaczowe. Powodują typowy dla Mercedesa wysoki komfort podróży, co nie odbija się na prowadzeniu samochodu. Nie jest to jednak BMW i podczas szybkiego ‘przerzucania’ auta z boku na bok, można odczuć, ze podwozie zostało zestrojono pod kątem komfortu. Jeśli chodzi o eksploatację, to dość szybko zużywają się sworznie, tuleje przednich wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, tuleje zwrotnic w tylnym zawieszeniu.  Lista jest długa, lecz naprawy są tanie, a dostępność zamienników spora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną bolączką auta jest psucie się instalacji elektrycznej. Począwszy od immobilisera i centralnego zamka po częste awarie alternatora, czujniki wentylatora chłodnicy (ze skutkiem przegrzania silnika i wypalenia), układu zapłonowego i pompy paliwa.

Usterki w układzie przeniesienia napędu to przede wszystkim wycieki z tylnego mostu i skrzyni biegów. ‘Automaty’ mogą się zepsuć, lecz wynika to najczęściej z nieprawidłowej obsługi, dlatego żadnych nieprawidłowości w działaniu nie można bagatelizować.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mercedesie klasy C

Co ile wymieniać olej silnikowy w klasie C? co 15 tys. km, od maja 1997r. wg wskazań komputera.

Co ile wymieniać filtr powietrza w klasie C? co 30 tys. km.

Co ile wymieniać świece zapłonowe w klasie C? co 30 tys. km.

Co ile wymieniać płyn hamulcowy w klasie C? co 2 lata.

Co ile wymieniać rozrząd w klasie C? łańcuch, kontrola co 195 tys. km.

Orientacyjne ceny części w złotych:

Filtr oleju: od 13

Filtr powietrza: od 31

Klocki hamulcowe (przód): od 31

Sprzęgło: od 760

Reflektor : od 256

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Podaż aut jest dość spora, szczególnie z silnikiem diesla (zarówno wolnossących i jak i z wtryskiem common-rail), lecz trzeba uważać, głownie na dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest fakt, że wiele modeli jeździło jako taksówki, co wiąże się z maksymalnym zużyciem auta. Drugą zaś jest wypadkowa przeszłość wielu aut.  Radzimy więc dobrze przyglądać się ofertom i nie polować na ‘okazje’, bo może się to szybko zemścić.

Plusy: prestiż marki, wysoka trwałość, komfort jazdy, ceny i dostępność zamienników, mała utrata wartości.

Minusy: Mało zadbanych egzemplarzy, awarie układy elektrycznego, niska jakość tworzyw w autach przed liftingiem.

Z racji, że następca pierwszej generacji Mercedesa C-klasy, model W203, pojawił się na rynku 11 lat temu, w najbliższym czasie będzie można znaleźć oferty tego auta, z cenami oscylującymi wokół 20 tys. Uczulamy jednak, by nie wybierać jedynie oczami (postęp stylizacyjny pomiędzy pierwszą a drugą generacją c-klasy jest ogromny) a dobrze zastanowić się nad opłacalnością zakupu. Mimo, że już pojawiają się oferty w granicach naszego ‘testowego’ budżetu, to dotyczą one jedynie wyeksploatowanych aut, często powypadkowych, lub używanych przez taksówkarzy.Me

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA