REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Mercedes-Benz do 20 tys. – część II

Piotr Czerniakowski
Mercedes C (W202) - ostatni 'klasyczny' Mercedes klasy średniej.
Mercedes C (W202) - ostatni 'klasyczny' Mercedes klasy średniej.

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim artykule opisywaliśmy używanego Mercedesa klasy A. Trzeba jednak spojrzeć prawdzie w oczy i przyznać, że prawdziwy Mercedes dla wielu oznacza limuzynę, z długą maską i tradycyjną ‘gwiazdą’ na jej końcu. Najmniejszym (i najtańszym) modelem tego typu, jest Mercedesa C klasa. Ponieważ za 20 tys. w stanie względnej używalności kupimy jedynie pierwszą generację modelu, prezentujemy Mercedesa W202.

Mercedes klasy C – I generacja (W202)

Model ten jest następcą długo produkowanego ‘baby-benza’ – modelu 190 (W201). Pierwsza generacja C-klasy jest bardzo wszechstronnym autem. Gdy wybierzemy auto z silnikiem Diesla i nadwoziem kombi, możemy je traktować jak wytrwałego woła roboczego. Z kolei gdy zdecydujemy się na auto w wersji sedan z bogatym wyposażeniem, możemy liczyć na wygodę i prestiż. Kupując auto przygotowane przez zespół AMG, zapewnimy sobie niezapomniane wrażenia z jazdy (i niezapomniane ceny podczas napraw i przeglądów).  

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes z przebiegiem rzędu kilkuset tysięcy jest najlepszym przykładem na to, że różnica między zwykłymi autami, a markami prestiżowymi naprawdę istnieję. Materiały wykończenia wnętrza, które nie dają po sobie poznać upływu czasu, wysoka trwałość nadwozia i powłok lakierniczych to rzeczy, które świadczą o klasie producenta.

Wygląd auta, to klasyka Mercedesa z tego okresu. Jeśli liczymy na ‘smaczki’ stylizacyjne, źle trafiliśmy. Stylistyka auta jest za to ponadczasowa i szybko nam się nie znudzi. Zwolennikom tradycyjnych kształtów auto zdecydowanie przypadnie do gustu. W  środku także nie spodziewajmy się fajerwerków. Tradycyjna deska rozdzielcza robi dość ponure wrażenie, zaś materiały w wersji sprzed face liftingu są kiepskiej jakości. Poziom wyposażenia jest kwestią tego, na jaki egzemplarz trafimy. Normą w autach niemieckich jest to, że za niemalże wszystko trzeba dopłacać, więc można i znaleźć modele kompletnie ‘gołe’ (w tej klasie auta są jednak rzadkością).  Ilość miejsca wewnątrz, jak na tę klasę auta, jest wystarczająca, zwłaszcza dla pasażerów z przodu. Bagażnik mieści 430 litrów.

Silniki to także proste, klasyczne i niezawodne konstrukcje. W pierwszej generacji samochodu można spotkać jeden z aż 18 różnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Oszczędnym poleca się wybór trwałych silników diesla starej generacji. Nie zachwycają dynamiką, lecz nie boją się przebiegów rzędu kilkuset tysięcy. Podczas liftingu wprowadzono silniki diesla z układem Common-Rail. Nie są one tak trwałe, jak starsze konstrukcje, ale odznaczają się lepszą dynamiką i niskim zużyciem paliwa. Jeśli ktoś chce połączyć dobrą dynamikę i rozsądne koszty, dobrym wyborem będzie wersja C200 Kompressor, o mocy 192 KM. Perełką w ofercie jest wersja AMG o mocy 347 koni. Ze względu na ograniczony budżet odpuśćmy sobie poszukiwania tej wersji. Podaż tych aut i możliwość zakupu dobrze utrzymanej wersji, również nie zachęca nabywców.

REKLAMA

Zawieszenie – przednie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, tylne wielowahaczowe. Powodują typowy dla Mercedesa wysoki komfort podróży, co nie odbija się na prowadzeniu samochodu. Nie jest to jednak BMW i podczas szybkiego ‘przerzucania’ auta z boku na bok, można odczuć, ze podwozie zostało zestrojono pod kątem komfortu. Jeśli chodzi o eksploatację, to dość szybko zużywają się sworznie, tuleje przednich wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, tuleje zwrotnic w tylnym zawieszeniu.  Lista jest długa, lecz naprawy są tanie, a dostępność zamienników spora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną bolączką auta jest psucie się instalacji elektrycznej. Począwszy od immobilisera i centralnego zamka po częste awarie alternatora, czujniki wentylatora chłodnicy (ze skutkiem przegrzania silnika i wypalenia), układu zapłonowego i pompy paliwa.

Usterki w układzie przeniesienia napędu to przede wszystkim wycieki z tylnego mostu i skrzyni biegów. ‘Automaty’ mogą się zepsuć, lecz wynika to najczęściej z nieprawidłowej obsługi, dlatego żadnych nieprawidłowości w działaniu nie można bagatelizować.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mercedesie klasy C

Co ile wymieniać olej silnikowy w klasie C? co 15 tys. km, od maja 1997r. wg wskazań komputera.

Co ile wymieniać filtr powietrza w klasie C? co 30 tys. km.

Co ile wymieniać świece zapłonowe w klasie C? co 30 tys. km.

Co ile wymieniać płyn hamulcowy w klasie C? co 2 lata.

Co ile wymieniać rozrząd w klasie C? łańcuch, kontrola co 195 tys. km.

Orientacyjne ceny części w złotych:

Filtr oleju: od 13

Filtr powietrza: od 31

Klocki hamulcowe (przód): od 31

Sprzęgło: od 760

Reflektor : od 256

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Podaż aut jest dość spora, szczególnie z silnikiem diesla (zarówno wolnossących i jak i z wtryskiem common-rail), lecz trzeba uważać, głownie na dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest fakt, że wiele modeli jeździło jako taksówki, co wiąże się z maksymalnym zużyciem auta. Drugą zaś jest wypadkowa przeszłość wielu aut.  Radzimy więc dobrze przyglądać się ofertom i nie polować na ‘okazje’, bo może się to szybko zemścić.

Plusy: prestiż marki, wysoka trwałość, komfort jazdy, ceny i dostępność zamienników, mała utrata wartości.

Minusy: Mało zadbanych egzemplarzy, awarie układy elektrycznego, niska jakość tworzyw w autach przed liftingiem.

Z racji, że następca pierwszej generacji Mercedesa C-klasy, model W203, pojawił się na rynku 11 lat temu, w najbliższym czasie będzie można znaleźć oferty tego auta, z cenami oscylującymi wokół 20 tys. Uczulamy jednak, by nie wybierać jedynie oczami (postęp stylizacyjny pomiędzy pierwszą a drugą generacją c-klasy jest ogromny) a dobrze zastanowić się nad opłacalnością zakupu. Mimo, że już pojawiają się oferty w granicach naszego ‘testowego’ budżetu, to dotyczą one jedynie wyeksploatowanych aut, często powypadkowych, lub używanych przez taksówkarzy.Me

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA