REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda MX-5 2.0 Sport: Jest radość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Mazda MX-5 - przód, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - przód, fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Jednym radość sprawia nowy ciuch, innym dobra kolacja. Jest jednak grupa motoryzacyjnych maniaków, którzy za cenę przestronnego wnętrza i funkcjonalności, będą spędzać czas w najpopularniejszym roadsterze świata.

Dobrze, że są jeszcze auta zupełnie niepraktyczne, stworzone tylko po to, aby dawać frajdę z jazdy. Mimo, że od rynkowej premiery pierwszej generacji Mazdy MX-5 minęły już 22 lata, ten kultowy roadster nadal ma się świetnie. Choć dziś wygląda znacznie nowocześniej niż swój pierwowzór, jego ogólna koncepcja pozostała bez zmian. To nadal dwuosobowe, tylnonapędowe autko, w którym można poczuć wiatr we włosach. W dodatku świetnie nadaje się do jazdy w zimie. Testowana wersja ma dach typu hardtop, który pozwoli przezimować sportowej Mazdzie bez pomocy garażu. Nie ma jednak wątpliwości, że letnie wojaże ze złożonym dachem to główny cel zakupu MX-5.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Maździe MX-5

Wystarczy ciepły, słoneczny dzień i 12 sekund, podczas których hardtop chowa się za plecami kierowcy. Wtedy Mazda pozwala delektować się świeżym powietrzem oraz dźwiękiem wydechu, który dzięki indukcyjnemu korektorowi ma przyjemnie basowe brzmienie na niskich, a bardziej agresywne na wysokich obrotach. Po złożeniu dachu i postawieniu windshota, w środku nie ma nieprzyjemnych zawirowań powietrza. Zresztą wcale nie trzeba jechać szybko, aby poczuć przyjemność z jazdy tym autem. Wystarczy 100 km/h.

Jestem pewien, że każdy kto planuje zakup MX-5 robi to świadomie. Ciasna kabina tego modelu, twarde i dopasowane siedzenia oraz wysoko poprowadzony tunel środkowy i fakt, że siedzimy niemal na asfalcie, wprowadza odpowiedni klimat. Ergonomia miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Wszystko po ręka, a obsługa intuicyjna. Czytelny zestaw zegarów zawiera wskaźnik ciśnienia oleju, ale brakuje w nim bardziej rozbudowanego komputera. Jest wprawdzie informacja o średnim spalaniu, ale o zasięgu już nie. Dobrze rozwiązano kwestię bagażnika (a właściwie schowka na drobiazgi, znajdującego się w jego miejscu). Jest on na stałe odgrodzony od miejsca gdzie leżakuje dach, ma wiec zawsze taką samą pojemność.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mercedes C Coupe: luksus, sport i styl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską wersji z twardym dachem pracuje mocniejsza z dwóch dostępnych w tym modelu jednostek napędowych. To dwulitrowy benzyniak o mocy 160 koni mechanicznych. Jest on zdecydowanie lepszym wyborem niż silnik 1.8 mający 126 koni. Tamten jest po prostu za słaby. W przypadku dwulitrówki nie ma poczucia braku mocy. Wręcz przeciwnie. Mimo zaledwie 160 koni osiągi są optymalne (7,9 s. do 100km/h), podobnie jak subiektywne odczucia. Do przeniesienia napędu (trafia na tylne koła) użyto sześciobiegowej manualnej skrzyni. Pracuje jak w prawdziwie sportowym wozie. Skok lewarka jest krotki i trzeba użyć siły, aby wbić kolejne przełożenia. Okazuje się to plusem przy szybkiej jeździe na wysokich obrotach. Precyzja jest wtedy bezbłędna. Przyzwyczajenia wymaga „twarde” sprzęgło stawiające opór i sprężynujące nieco przy odpuszczaniu. Wszystko to jednak składa się na obraz auta bez zbędnych kompromisów.

Zawieszenie Mazdy MX-5 jest twarde. W mieście lepiej omijać nawet niewielkie nierówności. Wszystkie sygnały z jezdni są bowiem od razu przenoszone na całe auto. Z kolei na równych nawierzchniach Mazda prowadzi się perfekcyjnie. Jest skuteczna, a układ kierowniczy (wspomagany hydraulicznie) potrafi zaskoczyć szybkością reakcji. Napęd na tył i wyjątkowo krótkie zwisy nadwozia pozwalają na sprawne pokonywanie nawet ciasnych zakrętów. W zawieszeniu zastosowano amortyzatory Bilsteina. Nie zapomniano też o mechanizmie różnicowym o ograniczonym tarciu oraz niskoprofilowych oponach (205/45).

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Cena MX-5 z dwulitrowym silnikiem to 105 700zł. Ciężko powiedzieć, czy to dużo, czy mało. Z jednej strony biorąc pod uwagę docelową grupę młodych odbiorców, będzie to pewnie kwota zaporowa. Z drugiej – nie kupimy nowego kabrioleta z hardtopem za takie pieniądze. Mam na myśli auta prawdziwie sportowe, bo jeśli poszukamy – znajdziemy tańsze kabrio na bazie auta klasy B. To jednak zupełnie inna kategoria. Jest jednak sposób na obniżenie ceny MX-5. To wersja z silnikiem 1.8 o mocy 126 koni i miękkim dachem (softtop). Jej cena to 91 800zł. Taka specyfikacja wróciła do oferty niedawno, ale wszyscy pamiętamy, że stare MX-5 miały właśnie miękkie dachy, wiec jeśli komuś bardziej zależy na klimacie znanym ze starszych odmian oraz niższej cenie, a w zamian godzi się na gorsze osiągi – to jest wybór dla niego. W końcu wiatr we włosach i posiadanie najpopularniejszego roadstera na świecie jest w stanie zrekompensować wolniejszą jazdę.

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Mazda MX-5 - bok, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - tył, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - przód, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - fotele, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - wnętrze, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - wnętrze, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - silnik, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - wnętrze, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - bagażnik, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - bok, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - tył, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - przód, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - przód, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - przód, fot. Maciej Medyj
Mazda MX-5 - tył, fot. Maciej Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA