REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 sedan: Punkty za pochodzenie

Maciej Medyj
Mazda 3 sedan - przód
Mazda 3 sedan - przód

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś Mazda 323, w tym sportowa odmiana oznaczona literką F, była częstym widokiem na naszych ulicach. Gdy na kilkanaście lat firma znikła oficjalnie z Polski, jej kompakt był jednym z najbardziej poszukiwanych aut używanych.

Mazda wróciła do nas na dobre, a jej klasę C reprezentuje obecnie model 3 w dwóch odmianach nadwoziowych – sedan i hatchback. Mieliśmy okazję przetestować tę pierwszą opcję. Auto przypomina większą siostrę – 6, ale ma też sporo cech indywidualnych, z których najbardziej rzuca się w oczy ostre przetłoczenie przebiegające przez środek maski i tylnej klapy. Kształt nadwozia jest poza tym utrzymany w duchu sportowych sedanów – ma potężny, uśmiechnięty wlot powietrza z przodu, wysoko poprowadzoną linię okien i zwarty, stosunkowo krótki tył.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Maździe 3

REKLAMA

Wnętrze, którego beżowy kolor rozjaśnia je i świetnie współgra z szafirowym lakierem, jest nieco ciaśniejsze, niż można by było się spodziewać na pierwszy rzut oka. Deska rozdzielcza nie oszczędza miejsca w kabinie, co szczególnie odczuje pasażer z przodu. Konsola centralna łagodnie łączy się z tunelem środkowym ograniczając przestrzeń na kolana. Osadzone głęboko zegary i trójramienna kierownica podkreślają sportowy charakter samochodu. Daszek w górnej części deski rozdzielczej skrywa dwa dodatkowe wyświetlacze o różnych kolorach – tak jest w testowanej wersji nie wyposażonej w system nawigacji satelitarnej. Wszyskie gałki i przyciski są duże i poręczne. Część tych od radia znajduje się prawie poza zasięgiem kierowcy, ale ich funkcje powtarzają regulatory na kole kierownicy. Fabryczny zestaw audio brzmi świetnie i ma dobrze wyważoną funkcja narastania głośności wraz z prędkością auta.

Fotele Mazdy 3 w testowanej wersji może nie wyglądają na sportowe, ale zapewniają przyzwoite trzymanie w zakrętach i komfort pełnej regulacji. Siedzi się nisko, co zapewnia lepsze wyczucie pojazdu. Kierownica ma spory zakres ustawień w obu płaszczyznach, więc ze znalezieniem ulubionej pozycji nikt nie będzie miał tu problemu. Tylna kanapa ma optymalny kształt, ale dostosowany najlepiej do dwóch pasażerów. Środkowe miejsce po prostu najlepiej zamienić w podłokietnik. Kieszeń jest tylko w oparciu pasażera.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co do innych schowków – standardowo – pojemny przed pasażerem, dwunapojowy zamykany przy ręcznym, spory w podłokietniku i kieszenie w drzwiach, także tylnych. Bagażnik o pojemności 430 litrów można powiększyć po złożeniu kanapy, ale jak to w sedanie na możliwość włożenia większych gabarytów, które swobodnie weszłyby do hatchbacka, nie ma co liczyć. Otwór ładunkowy nie jest duży, za to zawiasy chowają się w boczkach.

Wysokoprężny silnik 1.6 16V DOHC z bezpośrednim wtryskiem rozwija moc 109 KM przy 4000 obr./min. i dysponuje momentem 240 Nm od 1750 obr./min. Czyli budzi się dość późno, jak na diesla, ale stosunkowo wysoko się też kręci, zachęcając do dynamicznej jazdy, co nie kosztuje wcale dużo paliwa, gdyż podczas testu i nie oszczędzania pedału gazu komputer pokazywał średnie zużycie o wartości 6,5 litra na setkę. Dynamiczne ruszenie wymaga wolniejszego puszczania sprzęgła. Kontrolę nad mocą i momentem zapewniają systemy stabilności toru jazdy DSC i kontroli trakcji TCS, które nie walczą ani z kierowcą, ani z silnikiem i rzeczywiście pomagają tylko w najtrudniejszych momentach. Trochę gorzej jest na mniej przewidywalnej mokrej nawierzchni, to znaczy TCS potrafi za bardzo przyhamować, ale wiadomo – bezpieczeństwo przede wszystkim. Za tym wszystkim nadąża pięciobiegowa skrzynia o dobrze dobranych przełożeniach. Dźwignia jest dość długa, ale trzyma się ją pewnie i tak samo celuje w biegi. Kropkę nad „i” stawia zawieszenie, w tym tylne wielowahaczowe, które pozwala na szybką i jednocześnie bezpieczną jazdę, a na gorszej drodze nie daje wrażenia nadmiernej sztywności. Na pewno nie przy szesnastocalowych obręczach.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Made in Japan – ten napis wciąż jest jednym z wyznaczników powodzenia Mazdy, choć genetycznie ma sporo wspólnego z Fordem. Dzięki temu jakość montażu i dbałość o szczegóły idzie w parze z doświadczeniem zdobytym w czasie sportowych zmagań. Cena 83400 za wersję Exclusive jest porównywalna do konkurencji (Corolla, Civic), która nie legitymuje się jednak dalekowschodnim pochodzeniem. Jedyne zastrzeżenie można mieć do już nie najnowocześniejszej konstrukcji deski rozdzielczej. Ale klasyka, to klasyka. Klient ma przynajmniej wybór – sportowy sedan, czy sedan z kosmosu.

Mazda 3 sedan - przód
Mazda 3 sedan - przód/bok
Mazda 3 sedan - tył/bok
Mazda 3 sedan - zegary
Mazda 3 sedan - deska rozdzielcza
Mazda 3 sedan - wnętrze
Mazda 3 sedan - wnętrze
Mazda 3 sedan - fotele przednie
Mazda 3 sedan - tylna kanapa
Mazda 3 sedan - bagażnik
Mazda 3 sedan - składanie siedzeń
Mazda 3 sedan - silnik
Mazda 3 sedan - przód
Mazda 3 sedan - bok
Mazda 3 sedan - tył
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA