REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Soul CRDi: Dusza naszych czasów

Maciej Medyj
KIA Soul CRDi przód
KIA Soul CRDi przód

REKLAMA

REKLAMA

Człowiek jest z krwi i kości, ale ważniejsze w nim jest serce i dusza. Z samochodami jest podobnie. Silnik jest sercem, ale to, co wpływa na otoczenie, możemy nazwać duszą. Najlepiej, gdy dusze samochodu i kierowcy są podobne.

Widać, że projektantom crossovera KIA Soul bardzo zależało na stworzeniu auta niepowtarzalnego wśród konkurencji i jednocześnie skłonnego poddać się procesowi indywidualizacji przez nabywcę. Nadwozie auta ma charakterystyczny kształt łączący w sobie cechy auta miejskiego i małej terenówki. Wyraźny jest wpływ stylu dalekowschodniego. Klient ma do wyboru sporą liczbę kombinacji kolorów nadwozia i naklejek na nie, wnętrza i kół. Testowany egzemplarz jest czarny z czerwonymi akcentami i 18-calowymi felgami – to stylizacja „Dragon”. Ma na sobie tatuaż srebrnego smoka.

REKLAMA

REKLAMA

Wnętrze Soula sprawia przyjemne wrażenie. Jest proste i kolorowe jak najlepsze dziecięce zabawki. Centralna część deski rozdzielczej kojarzy się z innymi modelami KIA – ma po bokach podłużne nawiewy. Wszelkie przyciski i gałki zebrane są w jednym miejscu, rozmieszczone symetrycznie i logicznie. U szczytu jest okrągłe miejsce, które w niektórych wersjach auta zawiera dodatkowy głośnik. Ale i tu głośników było sześć i grały bardzo przyzwoicie. Fotele, jak na auto tej marki, wyjątkowo wygodne. Siedziska nie za krótkie, trzymanie boczne wystarczające, regulacja też – wysokości nawet u przedniego pasażera. Natomiast ustawienie kierownicy możliwe jest tylko w płaszczyźnie pionowej.

Zobacz też: Opinie kierowców o Kii Soul

Miejsca w kabinie jest pod dostatkiem, choć siedzi się w pozycji mocno pionowej, raczej niewskazanej w dłuższej trasie. Drobne przedmioty można przewozić w obszernym standardowym schowku, również w mniejszym za klapką na panelu centralnym, w górnej dziurze, kieszeniach w drzwiach i w siatkach z tyłu przednich foteli. Bagażnik jest całkiem spory i wyposażony w półkę wyrównującą poziom podłogi po złożeniu dzielonego oparcia kanapy. Przestrzeń dolna podzielona jest na mniejsze sekcje ułatwiające jej zagospodarowanie. Koła zapasowego brak.

REKLAMA

Silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 litra jest, jak na mój gust, bardziej interesujący od dwulitrowego, który miałem okazję kiedyś poznać przy okazji spotkania z modelem Cee'd. Ma mniejszą różnicę między poszczególnymi fazami pracy – idzie równo z dołu i nie ma gwałtownego zrywu po dojściu do głosu turbiny o zmiennej geometrii kierownic spalin (VGT). 128 koni i moment 260 Nm dostępny w zakresie 1900 – 2750 obrotów. Wąsko, ale i tak nieźle – motor jest wystarczająco elastyczny i zapewnia dobrą dynamikę przy ruszaniu i wyprzedzaniu. Zużywa skromne ilości paliwa – w mieście do 6,5 litra, w trasie poniżej setki około 5 litrów, na autostradzie oscyluje w przedziale 6-7 w zależności od kierunku wiatru. W kabinie prawie go nie słychać, co podnosi komfort jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback

Dobre wrażenia z pracy zawieszenia psują szerokie opony o niskim profilu. Powodują, że nawet najdrobniejsze nierówności drogi dają się we znaki pasażerom. Jednak na równej nawierzchni nie ma zastrzeżeń – auto prowadzi się lekko i precyzyjnie – reaguje natychmiast na zamiary kierowcy i realizuje je bezbłędnie. I tylko zapalająca się kontrolka zdradza działanie systemu kontroli trakcji , który można w razie potrzeby – na przykład podczas ruszania w grząskim terenie – całkowicie wyłączyć. Duży prześwit ułatwia parkowanie w malowniczych miejscach, kiedy to przydaje się kamera z wyświetlaczem ukrytym we wstecznym lusterku.

Soul to udany samochód. Wydaje się solidnym kompanem powszednich i weekendowych podróży. Stylowy i przy inwencji nabywcy rzadko powtarzalny. Ciekawy kształt, przestronne i ergonomiczne wnętrze, nowoczesny, dynamiczny i oszczędny silnik – niestety napęd tylko na przednie koła. Ale za to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Cena wersji XL to 62900 zł, testowanej – 69100 zł, bo 2000 dopłacamy za Dragona, 2500 za lusterko z kamerą i 1700 za lakier metalizowany. Ładnie. Styl stylem, ale 18-calowych kół nie polecam na polskie drogi.

Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

KIA Soul CRDi bok
KIA Soul CRDi tył
KIA Soul CRDi przód
KIA Soul CRDi wnętrze
KIA Soul CRDi siedzenia
KIA Soul CRDi siedzenia
KIA Soul CRDi bagażnik
KIA Soul CRDi bagażnik
KIA Soul CRDi deska rozdzielcza
KIA Soul CRDi zegary
KIA Soul CRDi deska rozdzielcza
KIA Soul CRDi wnętrze
KIA Soul CRDi przód
KIA Soul CRDi bok
KIA Soul CRDi tył
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA