REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Soul CRDi: Dusza naszych czasów

Maciej Medyj
KIA Soul CRDi przód
KIA Soul CRDi przód

REKLAMA

REKLAMA

Człowiek jest z krwi i kości, ale ważniejsze w nim jest serce i dusza. Z samochodami jest podobnie. Silnik jest sercem, ale to, co wpływa na otoczenie, możemy nazwać duszą. Najlepiej, gdy dusze samochodu i kierowcy są podobne.

REKLAMA

Widać, że projektantom crossovera KIA Soul bardzo zależało na stworzeniu auta niepowtarzalnego wśród konkurencji i jednocześnie skłonnego poddać się procesowi indywidualizacji przez nabywcę. Nadwozie auta ma charakterystyczny kształt łączący w sobie cechy auta miejskiego i małej terenówki. Wyraźny jest wpływ stylu dalekowschodniego. Klient ma do wyboru sporą liczbę kombinacji kolorów nadwozia i naklejek na nie, wnętrza i kół. Testowany egzemplarz jest czarny z czerwonymi akcentami i 18-calowymi felgami – to stylizacja „Dragon”. Ma na sobie tatuaż srebrnego smoka.

REKLAMA

Wnętrze Soula sprawia przyjemne wrażenie. Jest proste i kolorowe jak najlepsze dziecięce zabawki. Centralna część deski rozdzielczej kojarzy się z innymi modelami KIA – ma po bokach podłużne nawiewy. Wszelkie przyciski i gałki zebrane są w jednym miejscu, rozmieszczone symetrycznie i logicznie. U szczytu jest okrągłe miejsce, które w niektórych wersjach auta zawiera dodatkowy głośnik. Ale i tu głośników było sześć i grały bardzo przyzwoicie. Fotele, jak na auto tej marki, wyjątkowo wygodne. Siedziska nie za krótkie, trzymanie boczne wystarczające, regulacja też – wysokości nawet u przedniego pasażera. Natomiast ustawienie kierownicy możliwe jest tylko w płaszczyźnie pionowej.

Zobacz też: Opinie kierowców o Kii Soul

REKLAMA

Miejsca w kabinie jest pod dostatkiem, choć siedzi się w pozycji mocno pionowej, raczej niewskazanej w dłuższej trasie. Drobne przedmioty można przewozić w obszernym standardowym schowku, również w mniejszym za klapką na panelu centralnym, w górnej dziurze, kieszeniach w drzwiach i w siatkach z tyłu przednich foteli. Bagażnik jest całkiem spory i wyposażony w półkę wyrównującą poziom podłogi po złożeniu dzielonego oparcia kanapy. Przestrzeń dolna podzielona jest na mniejsze sekcje ułatwiające jej zagospodarowanie. Koła zapasowego brak.

Silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 litra jest, jak na mój gust, bardziej interesujący od dwulitrowego, który miałem okazję kiedyś poznać przy okazji spotkania z modelem Cee'd. Ma mniejszą różnicę między poszczególnymi fazami pracy – idzie równo z dołu i nie ma gwałtownego zrywu po dojściu do głosu turbiny o zmiennej geometrii kierownic spalin (VGT). 128 koni i moment 260 Nm dostępny w zakresie 1900 – 2750 obrotów. Wąsko, ale i tak nieźle – motor jest wystarczająco elastyczny i zapewnia dobrą dynamikę przy ruszaniu i wyprzedzaniu. Zużywa skromne ilości paliwa – w mieście do 6,5 litra, w trasie poniżej setki około 5 litrów, na autostradzie oscyluje w przedziale 6-7 w zależności od kierunku wiatru. W kabinie prawie go nie słychać, co podnosi komfort jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback

Dobre wrażenia z pracy zawieszenia psują szerokie opony o niskim profilu. Powodują, że nawet najdrobniejsze nierówności drogi dają się we znaki pasażerom. Jednak na równej nawierzchni nie ma zastrzeżeń – auto prowadzi się lekko i precyzyjnie – reaguje natychmiast na zamiary kierowcy i realizuje je bezbłędnie. I tylko zapalająca się kontrolka zdradza działanie systemu kontroli trakcji , który można w razie potrzeby – na przykład podczas ruszania w grząskim terenie – całkowicie wyłączyć. Duży prześwit ułatwia parkowanie w malowniczych miejscach, kiedy to przydaje się kamera z wyświetlaczem ukrytym we wstecznym lusterku.

Soul to udany samochód. Wydaje się solidnym kompanem powszednich i weekendowych podróży. Stylowy i przy inwencji nabywcy rzadko powtarzalny. Ciekawy kształt, przestronne i ergonomiczne wnętrze, nowoczesny, dynamiczny i oszczędny silnik – niestety napęd tylko na przednie koła. Ale za to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Cena wersji XL to 62900 zł, testowanej – 69100 zł, bo 2000 dopłacamy za Dragona, 2500 za lusterko z kamerą i 1700 za lakier metalizowany. Ładnie. Styl stylem, ale 18-calowych kół nie polecam na polskie drogi.

Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

KIA Soul CRDi bok
KIA Soul CRDi tył
KIA Soul CRDi przód
KIA Soul CRDi wnętrze
KIA Soul CRDi siedzenia
KIA Soul CRDi siedzenia
KIA Soul CRDi bagażnik
KIA Soul CRDi bagażnik
KIA Soul CRDi deska rozdzielcza
KIA Soul CRDi zegary
KIA Soul CRDi deska rozdzielcza
KIA Soul CRDi wnętrze
KIA Soul CRDi przód
KIA Soul CRDi bok
KIA Soul CRDi tył
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA