REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza 1.9 TDI: Sport nieukrywany

Michał Karczewski
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Samochodowy tuning ma oddanych fanów i zagorzałych przeciwników. Seat proponuje do swoich aut specjalny pakiet wizualnych zmian, sygnowany własnym logo. W taki zestaw może być zaopatrzona również miejska Ibiza.

Nasza redakcja miała już okazję testować dla Was nową generację Ibizy z benzynowymi silnikami, w tym wersję zasilaną gazem LPG. Znamy zatem wiele mocnych i kilka słabszych stron tego auta. Tym razem na naszym parkingu stanęła wściekle zielona Ibiza 1.9 TDI zaopatrzona w specjalny tuning pack sygnowany przez Seata. Auto można skwitować krótko: witajcie w krainie, w której żadne sprzęgło i żadna opona nie ma łatwego życia. Warto wiedzieć, że w jednym z miast, na specjalnie przygotowanej do tego celu części opuszczonego lotniska, odbywa się właśnie impreza skupiająca fanów motoryzacji. Są długie proste, specjalnie przygotowane przez organizatorów zakręty, są kibice - pasjonaci czterech kółek, no i oczywiście najważniejsze - sportowe auta. Wszyscy z niecierpliwością czekają na rozpoczęcie pokazów. W pewnym momencie, tuż obok kibiców efektownym boczny ślizgiem przelatuje zielony pocisk. Obraz rozmywa się i ciężko rozpoznać co to za auto. Dopiero po chwili staje się jasne, że jednym z bohaterów imprezy jest intensywnie zielony Seat Ibiza, który od razu rzuca się w oczy za sprawą fabrycznego tuningu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Ibiza

Auto pojawia się jakby z nikąd. Nikomu nie jest znany również kierowca, prezentujący wyjątkowo efektowny styl jazdy. Zgromadzeni tłumnie kibice pytają się wzajemnie: co to za wersja? Odpowiedź brzmi - sport. W tym przypadku nie jest ona tylko marketingowym chwytem. Sportowe fotele czy skórzana kierownica to tylko niektóre wyróżniki tej specyfikacji. To jednak nie wszystko. Auto zostało zaopatrzone w efektowny tuning pack, w skład którego wchodzi ospojlerowanie całego samochodu, zmienione zderzaki oraz niestandardowe alufelgi ubrane w siedemnastocalowe opony Pirelli P Zero Nero w rozmiarze 215/40. Ibizę wyposażono również w efektowny podwójny wydech umieszczony w centralnej części tylnego zderzaka. I wbrew pozorom nie jest to atrapa. Oczywiście nie mogło zabraknąć mocno przyciemnianych tylnych szyb. Z zewnątrz uwagę zwracają także opcjonalne biksenonowe reflektory i elektrycznie uchylany szklany szyberdach. Do tego kilka szczegółów wyposażenia wnętrza. Aluminiowe nakładki na pedały oraz zmieniony lewarek skrzyni biegów. Jednak nawet bez tych tuningowych elementów, we wnętrzu czuć sportowy klimat. Wciskając się w znakomicie wyprofilowany fotel i chwytając bardzo wygodną i przyjemną w dotyku kierownicę na twarzy od razu pojawia się uśmiech. A trzeba podkreślić, że fotele tej wersji są pierwszorzędne. Świetnie trzymają w zakręcie i zapewniają wygodę nawet podczas długiej jazdy. Do minusów należy zaliczyć mocno odczuwalne w nocy słabe oświetlenie tylnej części wnętrza oraz fakt, że plastikowe elementy bocznych drzwi lubią zatrzeszczeć.

Zobacz też: Renault Laguna Coupe: Rzadki gatunek

REKLAMA

Wszyscy zgromadzeni fani motoryzacji patrzą jak Ibiza połyka każdy następny zakręt. Kilku kierowców postanawia podnieść rękawice i przyłącza się do szaleńczej jazdy po kolejnych łukach. Teraz widać jak samochody idą niemal łeb w łeb. Rozgrzane do czerwoności tarcze hamulcowe pozostawiają efekt ognistej smugi. Hiszpańsko-niemiecki pojazd nie daje jednak za wygraną. Zawieszenie pozwala poczuć się naprawdę pewnie i zwłaszcza przy szybszej jeździe daje wrażenie prowadzenia większego auta. Całe szczęście, że jesteśmy na torze, bo szerokie niskoprofilowe opony dają znać o każdej niedoskonałości jezdni. Auto potrafi zapewnić dużo frajdy z jazdy. Legendarny 1.9 TDI o seryjnej mocy 105 koni mechanicznych zaopatrzono w zmienione oprogramowanie silnika, uzyskując w efekcie moc równą 127 koni uzyskiwaną przy 3780 obrotach na minutę, zamiast przy 4000. Motor ten ma dwie natury. Obchodząc się z gazem delikatnie można jechać naprawdę spokojnie. Nic wtedy nie zdradza sportowych aspiracji auta. Jednak gdy zdecydujemy się na całkowite otwarcie przepustnicy, auto po przekroczeniu 2000 obrotów wyrywa do przodu z zaskakującą siłą. Przyspieszanie kończy się na 4000 obr./min., potem samochód wyraźnie traci wigor. I to chyba największy minus tego motoru, bo chciałoby się jeszcze. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm uzyskiwany standardowo przy 1900 obrotów na minutę został zwiększony do 289 Nm dostępnych przy 2730 obrotach. Silnik pracujący na pompowtryskach generuje spory hałas. Jednak jadąc ze stałą prędkością rzędu 80 km/h na piątym biegu, kiedy obroty utrzymują się w granicach 1,5 tysiąca odgłos pracy motoru nie daje aż tak bardzo w kość. A może łatwo się do niego przyzwyczaić? No i to rewelacyjne spalanie. Nawet przy bardzo dynamicznej jeździe ciężko przekroczyć wartość 7,2 litra na sto kilometrów. Auto wyposażono w pięciobiegową skrzynię i mówiąc szczerze szóstka jest tu zupełnie niepotrzebna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Ile kosztuje taka przyjemność, pytają się wzajemnie właściciele leciwych sportowych wozów? Ibiza 1,9 TDI w wersji sport to wydatek 61 990. Warto zwrócić uwagę, że Seat wprowadził niedawno korektę w cenniku tego modelu, bo auto w tej wersji jeszcze nie tak dawno było 3000 droższe. Niestety w standardowym wyposażeniu brakuje wielu elementów, jak na przykład boczne i kurtynowe poduszki, automatyczna klimatyzacja czy biksenony. Te i inne dodatkowe opcje windują cenę Ibizy do pokaźnych rozmiarów, jednak nie od dziś wiadomo, że indywidualiści nie mają lekko. Wpatruję się w śmigającego wśród owacji małego Seata. Nagle obraz znowu staje się nie ostry i przez moment widać przeszywający niebo błysk. Zasłaniam ręką oczy, a po chwili okazuje się, że samochody zniknęły. Na płycie opuszczonego lotniska nie ma już nikogo. Nie ma również zielonej Ibizy. W powietrzu unosi się jedynie zapach sportowych emocji. Może to po prostu był tylko sen? A może to Ibiza z pakietem tuningowym tak działa na wyobraźnie?

Seat Ibiza 1.9 TDI przód/bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI tył/bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI wnętrze Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI szyberdach Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI szyberdach Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI tył Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA