REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza 1.9 TDI: Sport nieukrywany

Michał Karczewski
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Samochodowy tuning ma oddanych fanów i zagorzałych przeciwników. Seat proponuje do swoich aut specjalny pakiet wizualnych zmian, sygnowany własnym logo. W taki zestaw może być zaopatrzona również miejska Ibiza.

Nasza redakcja miała już okazję testować dla Was nową generację Ibizy z benzynowymi silnikami, w tym wersję zasilaną gazem LPG. Znamy zatem wiele mocnych i kilka słabszych stron tego auta. Tym razem na naszym parkingu stanęła wściekle zielona Ibiza 1.9 TDI zaopatrzona w specjalny tuning pack sygnowany przez Seata. Auto można skwitować krótko: witajcie w krainie, w której żadne sprzęgło i żadna opona nie ma łatwego życia. Warto wiedzieć, że w jednym z miast, na specjalnie przygotowanej do tego celu części opuszczonego lotniska, odbywa się właśnie impreza skupiająca fanów motoryzacji. Są długie proste, specjalnie przygotowane przez organizatorów zakręty, są kibice - pasjonaci czterech kółek, no i oczywiście najważniejsze - sportowe auta. Wszyscy z niecierpliwością czekają na rozpoczęcie pokazów. W pewnym momencie, tuż obok kibiców efektownym boczny ślizgiem przelatuje zielony pocisk. Obraz rozmywa się i ciężko rozpoznać co to za auto. Dopiero po chwili staje się jasne, że jednym z bohaterów imprezy jest intensywnie zielony Seat Ibiza, który od razu rzuca się w oczy za sprawą fabrycznego tuningu.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Ibiza

Auto pojawia się jakby z nikąd. Nikomu nie jest znany również kierowca, prezentujący wyjątkowo efektowny styl jazdy. Zgromadzeni tłumnie kibice pytają się wzajemnie: co to za wersja? Odpowiedź brzmi - sport. W tym przypadku nie jest ona tylko marketingowym chwytem. Sportowe fotele czy skórzana kierownica to tylko niektóre wyróżniki tej specyfikacji. To jednak nie wszystko. Auto zostało zaopatrzone w efektowny tuning pack, w skład którego wchodzi ospojlerowanie całego samochodu, zmienione zderzaki oraz niestandardowe alufelgi ubrane w siedemnastocalowe opony Pirelli P Zero Nero w rozmiarze 215/40. Ibizę wyposażono również w efektowny podwójny wydech umieszczony w centralnej części tylnego zderzaka. I wbrew pozorom nie jest to atrapa. Oczywiście nie mogło zabraknąć mocno przyciemnianych tylnych szyb. Z zewnątrz uwagę zwracają także opcjonalne biksenonowe reflektory i elektrycznie uchylany szklany szyberdach. Do tego kilka szczegółów wyposażenia wnętrza. Aluminiowe nakładki na pedały oraz zmieniony lewarek skrzyni biegów. Jednak nawet bez tych tuningowych elementów, we wnętrzu czuć sportowy klimat. Wciskając się w znakomicie wyprofilowany fotel i chwytając bardzo wygodną i przyjemną w dotyku kierownicę na twarzy od razu pojawia się uśmiech. A trzeba podkreślić, że fotele tej wersji są pierwszorzędne. Świetnie trzymają w zakręcie i zapewniają wygodę nawet podczas długiej jazdy. Do minusów należy zaliczyć mocno odczuwalne w nocy słabe oświetlenie tylnej części wnętrza oraz fakt, że plastikowe elementy bocznych drzwi lubią zatrzeszczeć.

Zobacz też: Renault Laguna Coupe: Rzadki gatunek

Wszyscy zgromadzeni fani motoryzacji patrzą jak Ibiza połyka każdy następny zakręt. Kilku kierowców postanawia podnieść rękawice i przyłącza się do szaleńczej jazdy po kolejnych łukach. Teraz widać jak samochody idą niemal łeb w łeb. Rozgrzane do czerwoności tarcze hamulcowe pozostawiają efekt ognistej smugi. Hiszpańsko-niemiecki pojazd nie daje jednak za wygraną. Zawieszenie pozwala poczuć się naprawdę pewnie i zwłaszcza przy szybszej jeździe daje wrażenie prowadzenia większego auta. Całe szczęście, że jesteśmy na torze, bo szerokie niskoprofilowe opony dają znać o każdej niedoskonałości jezdni. Auto potrafi zapewnić dużo frajdy z jazdy. Legendarny 1.9 TDI o seryjnej mocy 105 koni mechanicznych zaopatrzono w zmienione oprogramowanie silnika, uzyskując w efekcie moc równą 127 koni uzyskiwaną przy 3780 obrotach na minutę, zamiast przy 4000. Motor ten ma dwie natury. Obchodząc się z gazem delikatnie można jechać naprawdę spokojnie. Nic wtedy nie zdradza sportowych aspiracji auta. Jednak gdy zdecydujemy się na całkowite otwarcie przepustnicy, auto po przekroczeniu 2000 obrotów wyrywa do przodu z zaskakującą siłą. Przyspieszanie kończy się na 4000 obr./min., potem samochód wyraźnie traci wigor. I to chyba największy minus tego motoru, bo chciałoby się jeszcze. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm uzyskiwany standardowo przy 1900 obrotów na minutę został zwiększony do 289 Nm dostępnych przy 2730 obrotach. Silnik pracujący na pompowtryskach generuje spory hałas. Jednak jadąc ze stałą prędkością rzędu 80 km/h na piątym biegu, kiedy obroty utrzymują się w granicach 1,5 tysiąca odgłos pracy motoru nie daje aż tak bardzo w kość. A może łatwo się do niego przyzwyczaić? No i to rewelacyjne spalanie. Nawet przy bardzo dynamicznej jeździe ciężko przekroczyć wartość 7,2 litra na sto kilometrów. Auto wyposażono w pięciobiegową skrzynię i mówiąc szczerze szóstka jest tu zupełnie niepotrzebna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Ile kosztuje taka przyjemność, pytają się wzajemnie właściciele leciwych sportowych wozów? Ibiza 1,9 TDI w wersji sport to wydatek 61 990. Warto zwrócić uwagę, że Seat wprowadził niedawno korektę w cenniku tego modelu, bo auto w tej wersji jeszcze nie tak dawno było 3000 droższe. Niestety w standardowym wyposażeniu brakuje wielu elementów, jak na przykład boczne i kurtynowe poduszki, automatyczna klimatyzacja czy biksenony. Te i inne dodatkowe opcje windują cenę Ibizy do pokaźnych rozmiarów, jednak nie od dziś wiadomo, że indywidualiści nie mają lekko. Wpatruję się w śmigającego wśród owacji małego Seata. Nagle obraz znowu staje się nie ostry i przez moment widać przeszywający niebo błysk. Zasłaniam ręką oczy, a po chwili okazuje się, że samochody zniknęły. Na płycie opuszczonego lotniska nie ma już nikogo. Nie ma również zielonej Ibizy. W powietrzu unosi się jedynie zapach sportowych emocji. Może to po prostu był tylko sen? A może to Ibiza z pakietem tuningowym tak działa na wyobraźnie?

Seat Ibiza 1.9 TDI przód/bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI tył/bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI wnętrze Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI szyberdach Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI szyberdach Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI tył Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA