REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza 1.9 TDI: Sport nieukrywany

Michał Karczewski
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Samochodowy tuning ma oddanych fanów i zagorzałych przeciwników. Seat proponuje do swoich aut specjalny pakiet wizualnych zmian, sygnowany własnym logo. W taki zestaw może być zaopatrzona również miejska Ibiza.

Nasza redakcja miała już okazję testować dla Was nową generację Ibizy z benzynowymi silnikami, w tym wersję zasilaną gazem LPG. Znamy zatem wiele mocnych i kilka słabszych stron tego auta. Tym razem na naszym parkingu stanęła wściekle zielona Ibiza 1.9 TDI zaopatrzona w specjalny tuning pack sygnowany przez Seata. Auto można skwitować krótko: witajcie w krainie, w której żadne sprzęgło i żadna opona nie ma łatwego życia. Warto wiedzieć, że w jednym z miast, na specjalnie przygotowanej do tego celu części opuszczonego lotniska, odbywa się właśnie impreza skupiająca fanów motoryzacji. Są długie proste, specjalnie przygotowane przez organizatorów zakręty, są kibice - pasjonaci czterech kółek, no i oczywiście najważniejsze - sportowe auta. Wszyscy z niecierpliwością czekają na rozpoczęcie pokazów. W pewnym momencie, tuż obok kibiców efektownym boczny ślizgiem przelatuje zielony pocisk. Obraz rozmywa się i ciężko rozpoznać co to za auto. Dopiero po chwili staje się jasne, że jednym z bohaterów imprezy jest intensywnie zielony Seat Ibiza, który od razu rzuca się w oczy za sprawą fabrycznego tuningu.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Ibiza

Auto pojawia się jakby z nikąd. Nikomu nie jest znany również kierowca, prezentujący wyjątkowo efektowny styl jazdy. Zgromadzeni tłumnie kibice pytają się wzajemnie: co to za wersja? Odpowiedź brzmi - sport. W tym przypadku nie jest ona tylko marketingowym chwytem. Sportowe fotele czy skórzana kierownica to tylko niektóre wyróżniki tej specyfikacji. To jednak nie wszystko. Auto zostało zaopatrzone w efektowny tuning pack, w skład którego wchodzi ospojlerowanie całego samochodu, zmienione zderzaki oraz niestandardowe alufelgi ubrane w siedemnastocalowe opony Pirelli P Zero Nero w rozmiarze 215/40. Ibizę wyposażono również w efektowny podwójny wydech umieszczony w centralnej części tylnego zderzaka. I wbrew pozorom nie jest to atrapa. Oczywiście nie mogło zabraknąć mocno przyciemnianych tylnych szyb. Z zewnątrz uwagę zwracają także opcjonalne biksenonowe reflektory i elektrycznie uchylany szklany szyberdach. Do tego kilka szczegółów wyposażenia wnętrza. Aluminiowe nakładki na pedały oraz zmieniony lewarek skrzyni biegów. Jednak nawet bez tych tuningowych elementów, we wnętrzu czuć sportowy klimat. Wciskając się w znakomicie wyprofilowany fotel i chwytając bardzo wygodną i przyjemną w dotyku kierownicę na twarzy od razu pojawia się uśmiech. A trzeba podkreślić, że fotele tej wersji są pierwszorzędne. Świetnie trzymają w zakręcie i zapewniają wygodę nawet podczas długiej jazdy. Do minusów należy zaliczyć mocno odczuwalne w nocy słabe oświetlenie tylnej części wnętrza oraz fakt, że plastikowe elementy bocznych drzwi lubią zatrzeszczeć.

Zobacz też: Renault Laguna Coupe: Rzadki gatunek

Wszyscy zgromadzeni fani motoryzacji patrzą jak Ibiza połyka każdy następny zakręt. Kilku kierowców postanawia podnieść rękawice i przyłącza się do szaleńczej jazdy po kolejnych łukach. Teraz widać jak samochody idą niemal łeb w łeb. Rozgrzane do czerwoności tarcze hamulcowe pozostawiają efekt ognistej smugi. Hiszpańsko-niemiecki pojazd nie daje jednak za wygraną. Zawieszenie pozwala poczuć się naprawdę pewnie i zwłaszcza przy szybszej jeździe daje wrażenie prowadzenia większego auta. Całe szczęście, że jesteśmy na torze, bo szerokie niskoprofilowe opony dają znać o każdej niedoskonałości jezdni. Auto potrafi zapewnić dużo frajdy z jazdy. Legendarny 1.9 TDI o seryjnej mocy 105 koni mechanicznych zaopatrzono w zmienione oprogramowanie silnika, uzyskując w efekcie moc równą 127 koni uzyskiwaną przy 3780 obrotach na minutę, zamiast przy 4000. Motor ten ma dwie natury. Obchodząc się z gazem delikatnie można jechać naprawdę spokojnie. Nic wtedy nie zdradza sportowych aspiracji auta. Jednak gdy zdecydujemy się na całkowite otwarcie przepustnicy, auto po przekroczeniu 2000 obrotów wyrywa do przodu z zaskakującą siłą. Przyspieszanie kończy się na 4000 obr./min., potem samochód wyraźnie traci wigor. I to chyba największy minus tego motoru, bo chciałoby się jeszcze. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm uzyskiwany standardowo przy 1900 obrotów na minutę został zwiększony do 289 Nm dostępnych przy 2730 obrotach. Silnik pracujący na pompowtryskach generuje spory hałas. Jednak jadąc ze stałą prędkością rzędu 80 km/h na piątym biegu, kiedy obroty utrzymują się w granicach 1,5 tysiąca odgłos pracy motoru nie daje aż tak bardzo w kość. A może łatwo się do niego przyzwyczaić? No i to rewelacyjne spalanie. Nawet przy bardzo dynamicznej jeździe ciężko przekroczyć wartość 7,2 litra na sto kilometrów. Auto wyposażono w pięciobiegową skrzynię i mówiąc szczerze szóstka jest tu zupełnie niepotrzebna.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Ile kosztuje taka przyjemność, pytają się wzajemnie właściciele leciwych sportowych wozów? Ibiza 1,9 TDI w wersji sport to wydatek 61 990. Warto zwrócić uwagę, że Seat wprowadził niedawno korektę w cenniku tego modelu, bo auto w tej wersji jeszcze nie tak dawno było 3000 droższe. Niestety w standardowym wyposażeniu brakuje wielu elementów, jak na przykład boczne i kurtynowe poduszki, automatyczna klimatyzacja czy biksenony. Te i inne dodatkowe opcje windują cenę Ibizy do pokaźnych rozmiarów, jednak nie od dziś wiadomo, że indywidualiści nie mają lekko. Wpatruję się w śmigającego wśród owacji małego Seata. Nagle obraz znowu staje się nie ostry i przez moment widać przeszywający niebo błysk. Zasłaniam ręką oczy, a po chwili okazuje się, że samochody zniknęły. Na płycie opuszczonego lotniska nie ma już nikogo. Nie ma również zielonej Ibizy. W powietrzu unosi się jedynie zapach sportowych emocji. Może to po prostu był tylko sen? A może to Ibiza z pakietem tuningowym tak działa na wyobraźnie?

Seat Ibiza 1.9 TDI przód/bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI tył/bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI wnętrze Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI szyberdach Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI szyberdach Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI bok Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI tył Fot. Maciek Medyj
Seat Ibiza 1.9 TDI przód Fot. Maciek Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    REKLAMA

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    REKLAMA

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA