REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar
Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Nissan Townstar EV nie jest cennikowym debiutantem. Teraz jednak do Polski docierają pierwsze egzemplarze auta. Po pierwszych jazdach sporo możemy powiedzieć o elektrycznym vanie.

rozwiń >

Elektryczny van Nissana. To brzmi innowacyjnie? Być może w ofercie wszystkich innych producentów tak. W przypadku tej marki nie do końca. Japończycy już dawno skolonializowali ten segment rynku. Warto bowiem pamiętać o tym, że Townstar EV jest spadkobiercą idei modelu e-NV200. A te został zaprezentowali w listopadzie roku 2013. Tak, Nissan ma już dekadę doświadczenia w tworzeniu elektrycznych vanów. I był tak naprawdę europejskim pionierem tego segmentu. Doświadczenie uzyskane przy okazji e-NV200 stało się dla niego cenne. Bo pozwoliło lepiej dopracować nowy model.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Producent przewiduje, że nowy Nissan Townstar EV w 70 proc. będzie wybierany przez małe przedsiębiorstwa. To zatem dla nich kluczowy klient. Według założeń w 20-proc. odbiorcami staną się floty i wypożyczalnie, a w 10-proc. klienci prywatni.

Townstar EV vs. Townstar spalinowy. Stylistycznie różnice są niewielkie

Z punktu widzenia stylistyki, Townstar EV niewiele różni się od Townstara spalinowego. Rozbieżności rozbijają się o kilka drobiazgów. Pierwszym jest specjalny grill z tzw. wzorem Kumiko. Jest lakierowany na czarno, połyskujący i prezentuje się nieco bardziej efektownie. Poza tym o elektrycznym rodowodzie świadczą inne oznaczenia na nadwoziu oraz informacje pokazywane przez kolorowy ekran w miejscu zegarów. I to byłoby tak właściwie na tyle. Bo nawet selektor biegów nie stał się joystickiem, a po prostu dźwignią znaną z modeli posiadających automatyczną przekładnię.

Na zewnątrz i wewnątrz widzicie podobieństwo do nowego Renault Kangoo? To dość słuszny kierunek. Townstar i Kangoo to bliźniacy stworzeni w ramach aliansu.

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV: rozstaw osi, ładowność, pojemność

Nowy Nissan Townstar EV na razie będzie oferowany w Polsce w czterech wersjach nadwoziowych. Mowa o modelu:

REKLAMA

  • Van L1 – krótki rozstaw osi, kabina 2- i 3-osobowa,
  • Van L2 – długi rozstaw osi, kabina 2- i 3-osobowa,
  • Combi L1 – krótki rozstaw osi, kabina 5-osobowa, nadwozie z pełnymi szybami,
  • Crew van L2 – długi rozstaw osi, kabina 5-osobowa.

Krótki rozstaw osi oznacza nadwozie o długości 4486 mm oraz odległość między osiami wynoszącą 2716 mm. Długi rozstaw osi winduje wartości do 4910 mm długości i 3100 mm rozstawu. O ile obydwa modele mają identyczną szerokość wynoszącą 1860 mm, o tyle różnią się też wysokością. 1806 mm ma model L1, a 1813 mm model L2. Wersje towarowe mają tylne drzwi dzielone i jedne przesuwane boczne. Wariant osobowy posiada dodatkowe drzwi przesuwne boczne. Jeżeli chodzi o możliwości transportowe, zarówno krótki, jak i długi Townstar EV zabierze na pokład dwie europalety. Poza tym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • model L1 ma pojemność ładunkową 3,3 m3, to daje 2500 litrów, ładowność do 612 kg i maksymalną masę przyczepy do 1500 kg,
  • model L2 ma pojemność ładunkową 4,3 m3, ładowność do 777 kg i maksymalną masę przyczepy do 1500 kg,
  • wariant osobowy ma bagażnik o pojemności od 775 do 1000 litrów.

Townstar EV, czyli 122 konie mocy i melodia... canto!

Sercem układu napędowego Nissana Townstar EV jest elektryczny silnik o mocy 122 koni mechanicznych. Motor oferuje 245 Nm momentu obrotowego. To dane charakterystyczne np. dla współczesnych diesli o pojemności poniżej 2 litrów. Tak skonfigurowany van przyspiesza do pierwszej setki w 11,6 sekundy. Prędkość maksymalna do 130 km/h. W naturalny sposób silnik Nissana Twonstar EV nie wydaje z siebie żadnego warkotu. O swoim ruchu przy niewielkiej prędkości informuje jednak za pomocą syntezatora. Ten emituje dźwięk nazwany przez Nissana canto. Canto to z języka japońskiego pieśń.

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV pokona od 301 do 437 km na jednym ładowaniu

Bateria? Ta ma 44 kWh pojemności. To oznacza, że według protokołu WLTP van jest w stanie pokonać nawet 301 km na jednym ładowaniu. Mowa oczywiście o cyklu mieszanym. W przypadku cyklu miejskiego zasięg może wzrosnąć maksymalnie do 437 km. Ile trwa ładowanie? To w dużej mierze zależy od tego, jaką opcję wybierze właściciel. A możliwości są cztery:

  • standardowe gniazdko – pełne ładowanie w 15 godz., 150 km zasięgu w 7 godz.
  • wallbox 11 kW – pełne ładowanie w 5 godz., 150 km zasięgu 2 godz. 48 min., 50 km zasięgu 48 min.
  • wallbox 22 kW – pełne ładowanie w 2 godz. 25 min., 150 km zasięgu 1 godz. 10 min., 50 km zasięgu 24 min.
  • stacja DC 80 kW – pełne ładowanie w 1 godz. 25 min., 150 km zasięgu 25 min., 50 km zasięgu 6 min.

W przypadku Nissana Townstar EV, ale także i każdego innego elektryka, kluczowe są technologie zarządzania temperaturą. I to w dwóch dziedzinach. Po pierwsze chodzi o sprawne chłodzenie baterii. Dzięki temu kierujący może np. korzystać z szybkich ładowarek bez obawy o to, że akumulator ulegnie przegrzaniu. Nissan opcjonalnie oferuje też grzałkę 5 kW, która "podgrzewa" baterię zimą. To pozwala zoptymalizować zasięg samochodu podczas jazdy w czasie niskich temperatur.

Drugą dziedziną działania jest nagrzewanie kabiny pasażerskiej. Standardem jest niskonapięciowa grzałka powietrza o mocy 1 kW. Standard już od drugiego poziomu wyposażenia stanowi z kolei pompa ciepła. Ta pobiera temperaturę z pracującej baterii i przekazuje ją do nagrzewania wnętrza. Co oznacza minimalne straty energii.

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Ile kosztuje nowy Nissan Townstar EV w Polsce?

Za Nissana Townstara EV w wersji van L1 trzeba dziś zapłacić minimum 147 tys. zł netto. Auto jest dostępne w wariancie Visia. Model van L2 kosztuje co najmniej 153 tys. zł netto, tyle że tu standard startuje już od poziomu wyposażenia Business. Cennik crew vana L1 startuje od 165 900 zł netto, a combi L1 od 214 900 zł, ale już brutto.

Absolutnym standardem wyposażenia Townstara EV są lampy LED czy asystent bocznego wiatru. Za niewielką dopłatą kupujący może jednak wybrać wariant Business, a tu Nissan oferuje również klimatyzację automatyczną, ładowarkę AC 22 kW, przygotowanie do instalacji haka, układ chłodzenia baterii trakcyjnej, pompę ciepła czy 2 kable do ładowania. Standardem w przypadku każdej wersji Townstara jest także 5-letnia ochrona producencka bez limitu kilometrów. Gwarancja na pojemność akumulatora obowiązuje przez 8 lat i jest ograniczona przebiegiem na poziomie 160 tys. km.

Nissan Townstar EV a dopłata z programu Mój elektryk

Nissan Townstar EV jest drogi? Jak każdy elektryk. Tyle że ceny podane powyżej, nadal są cenami wyjściowymi. Bo przecież kupujący zawsze może starać się o dopłatę w ramach programu Mój elektryk. Ta może wynieść:

  • 20 proc. wartości w przypadku vana kupionego na firmę i ceny zakupu poniżej 225 tys. zł,
  • 30 proc. wartości w przypadku vana kupionego na firmę, ceny zakupu poniżej 225 tys. zł i deklarowanego przebiegu rocznego powyżej 20 tys. km,
  • 18 750 zł w przypadku combi kupionego prywatnie i na firmę oraz ceny zakupu poniżej 225 tys. zł,
  • 27 000 zł w przypadku combi kupionego na firmę przy cenie poniżej 225 tys. zł i przy deklarowanym przebiegu rocznym powyżej 15 tys. km,
  • 27 000 zł w przypadku combi kupionego przez osobę prywatną i posiadaniu przez nią karty dużej rodziny.

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Dopłaty to jedno. Koszty eksploatacji Townstara EV drugie

Cennik to słowo, które w kontekście elektrycznych vanów, ale i wszystkich innych elektryków brzmi szczególnie przykro. Nie oszukujmy się, to auta dość drogie. Warto jednak pamiętać o tym, że słony smak zakupu elektryka są w stanie mocno złagodzić dwie rzeczy. Pierwszą są oczywiście rządowe dopłaty, o których wspomniałem powyżej. Drugą niskie koszty eksploatacji. Jak w drugiej kwestii wypada Townstar EV? Nissan przygotował kilka faktów. I tak:

  • pakiet czterech przeglądów kosztuje 1600 zł. Przy czym obecnie kupujący dostają do w standardzie.
  • ceny obsługi serwisowej elektrycznego vana będą o jakieś 40 proc. niższe.
  • zakładając dwumiesięczny przebieg na poziomie 5000 km, oszczędności na paliwie w przypadku elektrycznego vana to prawie 1600 zł.

Powyższe zestawienie wydaje się kluczowe z punktu widzenia potencjalnego nabywcy Nissana Townstar EV. Powód? Bo to oszczędności eksploatacyjne są tak naprawdę tym czynnikiem, który małemu przedsiębiorcy pozwoli na przełknięcie dość gorzkiej ceny pojazdu elektrycznego. Niższe wydatki na zakup "paliwa" i serwisowanie sprawiają, że w perspektywie powiedzmy czterech lat, wyższy wydatek jest w stanie się zwrócić. I od tego momentu pieniądze zaczną zostawać w kieszeni przedsiębiorcy. A przecież jeszcze cały czas będzie mógł liczyć na pewną wartość dodaną. Tą bez wątpienia jest wizerunek firmy dbającej o środowisko.

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

Nissan Townstar EV w Polsce, Nissan Townstar EV, elektryczny Nissan Townstar

Nissan Townstar EV w Polsce. Tak, jeździliśmy już e-vanem!

Infor

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA