Nissan elektryczny? Japończycy mają nowy pomysł
REKLAMA
REKLAMA
- Nissan elektryczny i strategia X-in-1
- Elektryczny Nissan to 3-in-1. Nissan e-Power to 5-in-1
- Zalety strategii Nissana X-in-1
Nissan elektryczny i strategia X-in-1
Nissan zaprezentował nową strategię rozwoju zelektryfikowanych układów napędowych, którą nazwał "X-in-1". Jej główne założenie polega na tym, aby najważniejsze elementy układu napędowego w samochodach elektrycznych i w modelach wyposażonych w napęd e-POWER były wykorzystywane w jednych i drugich autach oraz by podzespoły te miały modułową konstrukcję. Dzięki temu koszt ich rozwoju i produkcji w 2026 roku uda się obniżyć o 30 proc. w porównaniu z kosztami z 2019 roku.
REKLAMA
Elektryczny Nissan to 3-in-1. Nissan e-Power to 5-in-1
Dzięki strategii "X-in-1" Nissan zamierza jeszcze bardziej zwiększyć konkurencyjność aut elektrycznych i modeli wyposażonych w napęd e-POWER. Firma opracowała już prototyp układu napędowego "3-w-1", składający się z silnika, falownika i przekładni redukcyjnej, który ma być stosowany w samochodach elektrycznych. Dla modeli z napędem e-POWER przewidziano prototypowy układ napędowy "5-w-1", który dodatkowo zawiera generator oraz przekładnię zwiększającą prędkość obrotową.
Strategię "X-in-1", która obejmuje zarówno rozwiązania "3-w-1", jak i "5-w-1" oraz inne możliwe warianty, opracowano, aby umożliwić produkcję na tej samej linii głównych komponentów układu napędowego samochodów elektrycznych i modeli e-POWER.
Zalety strategii Nissana X-in-1
Podejście "X-w-1" do rozwoju zelektryfikowanych układów napędowych zapewnia następujące korzyści:
- Wspólne wykorzystanie i modułowa konstrukcja głównych komponentów zwiększają wydajność produkcji i obniżają koszt opracowania układu napędowego o około 30 proc. w porównaniu z tymi w 2019 roku. Nissan zamierza osiągnąć ten sam poziom cen modeli z napędem e-POWER i samochodów wyposażonych w silnik spalinowy do około 2026 roku.
- Zmniejszenie rozmiaru i masy jednostki napędowej poprawia właściwości jezdne samochodu oraz minimalizuje hałas i wibracje.
- W nowo opracowanym silniku elektrycznym zmniejszono wykorzystanie ciężkich pierwiastków ziem rzadkich do maksimum 1 proc. wagowo.
- Wykorzystanie głównych komponentów i sposób zarządzania pracą układu napędowego w modelach e-POWER zapewniają bardzo dobre wrażenia z jazdy, charakterystyczne dla samochodów elektrycznych marki Nissan.
REKLAMA
REKLAMA