REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Luksusowy sedan Lincoln MKZ Fot. IFCAR
Luksusowy sedan Lincoln MKZ Fot. IFCAR
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Lincoln MKZ, zwany dla firmy powrót do przeszłości. Historia tego luksusowego sedana rozpoczęła się jeszcze w 1936 roku., pod nazwą „Zephyr”.

Nie potrwała jednak zbyt długo: w 1942 rokiem, wraz z włączeniem się  USA w druga wojnę światową. Legenda jednak pozostała: Lincoln Zephyr był jednym z pierwszych opływowych samochodów, który dobrze się sprzedawał. W 2005 roku Lincoln postanowił wrócić do tematu luksusowego sedana ”entry level", czyli dla mnie zamożnych klientów. Płytę podłogową auto dzieli z Mazdą3, choć po niewielu modyfikacjach te same elementy znajdziemy w Mercurym Milanie i Fordzie Fusion.

REKLAMA

Silnik również pochodzi z Mazdy 6. Od 2005 roku, czyli początku  sprzedaży, podstawowym i jedynym motorem dla Zephyra była 3-litrowa  V6-tka Durateca, o mocy 221 koni mechanicznych i 278 niutonometrach  momentu obrotowego.

Niestety, wprowadzony w 2005 roku Zephyr nie okazał się wystarczająco  dobrym autem, aby zagrozić konkurencji. Właśnie z tego powodu koncern  Forda postanowił wprowadzić kilka zmian. Nowy Zephyr wjechał do salonów sprzedaży w 2007 roku. Zrezygnowano też ze starej nazwy:  teraz samochód nazywa się Lincoln MKZ. Główne różnice, oprócz stylistyki, tkwią w silniku. Pod maską tkwi ten sam silnik: V6 Duratec, za to o pojemności 3,5 litra i mocy 263  koni mechanicznych. Samochód produkowany jest w Meksyku, w zakładach  Hermosillo na pustyni Sonora.

Zobacz też: Powrót amerykańskiej legendy

REKLAMA

MKZ nadal korzysta z płyty podłogowej z Mazdy6 (CD3). Co ciekawe, 35%  wszystkich paneli nadwoziowych jest identyczne jak w autach Ford Fusion i Mercury Milan. Zupełnie inne jest za to wnętrze: Lincoln  zawsze szczycił się luksusem, więc w środku znajdziemy odpowiednio  dużo "zabawek" aby zadowolić nawet bardzo wymagającego klienta.  
Przykładem jest 600 watowy, 14 głośnikowy system nagłaśniający THX, a  także elektryczny szyberdach i system nawigacyjny obsługiwany głosem. Ciekawostki tkwią też w samej nazwie, choć wydawałoby, że 3 literowa nazwa nie jest wystarczająco skomplikowana. Dział marketingu Forda wymyślił jednak, że prawidłowo wymawiana nazwa to "Mark-Z". Narobili tym mnóstwo zamieszania i w końcu zrezygnowali ze swojego pomysłu na rzecz fonetycznego "em-kej-zi". Pozostałe zmiany w stosunku do starszego Zephyra to nowy, uzębiony grill, chromowane elementy na pasie bocznym i lusterkach i 17 calowe koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są wrażenia z jazdy? Silnik jest duży: 263 koni mechanicznych to wcale nie jest mało. 272 konie mechaniczne znajdziemy w konkurencie auta, Lexusie ES350. Jednak duży ciężar auta jest odczuwalny: samochód nie jest wcale tak żwawy, jakby mogło się wydawać. Jest to co prawda głównie problem wersji z napędem na cztery koła, która jest o kilkadziesiąt kilogramów cieższa od zwykłej.

Inną bolączką auta jest za to twardy pedał gazu: to chyba sugestia producenta, aby nie dociskać go zbyt mocno do podłogi. Co ciekawe, silnik najlepiej czuje się w wysokich obrotach. W średnim zakresie obrotów brak mu elastyczności i wigoru

Skrzynia biegów to sześciobiegowy automat. Podczas przyspieszania skrzynia działa gładko i przyjemnie, choć przy redukcji w dół skok obrotów jest mocno zauważalny. Niestety, brak jest możliwości ręcznego wyboru biegu. To zrozumiałe przy 3-4 biegowych amerykańskich automatach, jednak przy "szóstce" Ford mógłby wprowadzić taką opcję.

Lincoln to marka oznaczająca luksus. Musi więc wyglądać i zachowywać się zupełnie inaczej niż bliźniacza Mazda6. Wygląda na to, że to się Fordowi udało: w MKZ czujemy się otoczeni luksusem na prawdziwie amerykańskim poziomie. Podczas jazdy jest cicho i przyjemnie.

Zobacz też: Kupujemy coraz więcej aut luksusowych

Bardzo dobra jest też jakość wykonania: o wiele lepsza niż w przypadku Mazdy6. Jeśli jednak Lincoln chce konkurować z Lexusem, musi się nieco bardziej postarać.

Czym jest Lincoln MKZ? Dla nas, europejczyków, to samochód dość absurdalny: wielki, luksusowy pochłaniacz paliwa. Jego miejsce jest na długich, amerykańskich autostradach. Niemniej jednak, MKZ jest bardzo udanym kompromisem pomiędzy luksusową tradycją Lincolna i współczesnym stylem sportowych limuzyn.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA