REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Luksusowy sedan Lincoln MKZ Fot. IFCAR
Luksusowy sedan Lincoln MKZ Fot. IFCAR
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Lincoln MKZ, zwany dla firmy powrót do przeszłości. Historia tego luksusowego sedana rozpoczęła się jeszcze w 1936 roku., pod nazwą „Zephyr”.

Nie potrwała jednak zbyt długo: w 1942 rokiem, wraz z włączeniem się  USA w druga wojnę światową. Legenda jednak pozostała: Lincoln Zephyr był jednym z pierwszych opływowych samochodów, który dobrze się sprzedawał. W 2005 roku Lincoln postanowił wrócić do tematu luksusowego sedana ”entry level", czyli dla mnie zamożnych klientów. Płytę podłogową auto dzieli z Mazdą3, choć po niewielu modyfikacjach te same elementy znajdziemy w Mercurym Milanie i Fordzie Fusion.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik również pochodzi z Mazdy 6. Od 2005 roku, czyli początku  sprzedaży, podstawowym i jedynym motorem dla Zephyra była 3-litrowa  V6-tka Durateca, o mocy 221 koni mechanicznych i 278 niutonometrach  momentu obrotowego.

Niestety, wprowadzony w 2005 roku Zephyr nie okazał się wystarczająco  dobrym autem, aby zagrozić konkurencji. Właśnie z tego powodu koncern  Forda postanowił wprowadzić kilka zmian. Nowy Zephyr wjechał do salonów sprzedaży w 2007 roku. Zrezygnowano też ze starej nazwy:  teraz samochód nazywa się Lincoln MKZ. Główne różnice, oprócz stylistyki, tkwią w silniku. Pod maską tkwi ten sam silnik: V6 Duratec, za to o pojemności 3,5 litra i mocy 263  koni mechanicznych. Samochód produkowany jest w Meksyku, w zakładach  Hermosillo na pustyni Sonora.

Zobacz też: Powrót amerykańskiej legendy

REKLAMA

MKZ nadal korzysta z płyty podłogowej z Mazdy6 (CD3). Co ciekawe, 35%  wszystkich paneli nadwoziowych jest identyczne jak w autach Ford Fusion i Mercury Milan. Zupełnie inne jest za to wnętrze: Lincoln  zawsze szczycił się luksusem, więc w środku znajdziemy odpowiednio  dużo "zabawek" aby zadowolić nawet bardzo wymagającego klienta.  
Przykładem jest 600 watowy, 14 głośnikowy system nagłaśniający THX, a  także elektryczny szyberdach i system nawigacyjny obsługiwany głosem. Ciekawostki tkwią też w samej nazwie, choć wydawałoby, że 3 literowa nazwa nie jest wystarczająco skomplikowana. Dział marketingu Forda wymyślił jednak, że prawidłowo wymawiana nazwa to "Mark-Z". Narobili tym mnóstwo zamieszania i w końcu zrezygnowali ze swojego pomysłu na rzecz fonetycznego "em-kej-zi". Pozostałe zmiany w stosunku do starszego Zephyra to nowy, uzębiony grill, chromowane elementy na pasie bocznym i lusterkach i 17 calowe koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są wrażenia z jazdy? Silnik jest duży: 263 koni mechanicznych to wcale nie jest mało. 272 konie mechaniczne znajdziemy w konkurencie auta, Lexusie ES350. Jednak duży ciężar auta jest odczuwalny: samochód nie jest wcale tak żwawy, jakby mogło się wydawać. Jest to co prawda głównie problem wersji z napędem na cztery koła, która jest o kilkadziesiąt kilogramów cieższa od zwykłej.

Inną bolączką auta jest za to twardy pedał gazu: to chyba sugestia producenta, aby nie dociskać go zbyt mocno do podłogi. Co ciekawe, silnik najlepiej czuje się w wysokich obrotach. W średnim zakresie obrotów brak mu elastyczności i wigoru

Skrzynia biegów to sześciobiegowy automat. Podczas przyspieszania skrzynia działa gładko i przyjemnie, choć przy redukcji w dół skok obrotów jest mocno zauważalny. Niestety, brak jest możliwości ręcznego wyboru biegu. To zrozumiałe przy 3-4 biegowych amerykańskich automatach, jednak przy "szóstce" Ford mógłby wprowadzić taką opcję.

Lincoln to marka oznaczająca luksus. Musi więc wyglądać i zachowywać się zupełnie inaczej niż bliźniacza Mazda6. Wygląda na to, że to się Fordowi udało: w MKZ czujemy się otoczeni luksusem na prawdziwie amerykańskim poziomie. Podczas jazdy jest cicho i przyjemnie.

Zobacz też: Kupujemy coraz więcej aut luksusowych

Bardzo dobra jest też jakość wykonania: o wiele lepsza niż w przypadku Mazdy6. Jeśli jednak Lincoln chce konkurować z Lexusem, musi się nieco bardziej postarać.

Czym jest Lincoln MKZ? Dla nas, europejczyków, to samochód dość absurdalny: wielki, luksusowy pochłaniacz paliwa. Jego miejsce jest na długich, amerykańskich autostradach. Niemniej jednak, MKZ jest bardzo udanym kompromisem pomiędzy luksusową tradycją Lincolna i współczesnym stylem sportowych limuzyn.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA