REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KAMAZ 4911: maszyna do wygrywania rajdu Dakar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Kamaz 4911 podczas rajdu Dakar w 2006 roku
Kamaz 4911 podczas rajdu Dakar w 2006 roku
Der Reisenende

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując ciężarówkę Kamaz do pustynnych rajdów Rosjanie stworzyli prawdziwego potwora, nazwanego modelem 4911. I zwyciężyli nim w Rajdzie Dakar. Już siedem razy.

Tak naprawdę wóz zespołu Kamaz Masters ma niewiele wspólnego z ogromnie popularnymi ciężarówkami firmy Kamaz, które od 1976 roku zjeżdzają z taśm produkcyjnych fabryk m.in. w Tatarstanie. W modelu 4911 ze „zwykłego” Kamaza została jedynie fabryczna rama nadwoziowa. Cała reszta, to już rękodzieło inżynierów zespołu Kamaz Masters.

REKLAMA

REKLAMA

Dowiadując się kolejnych szczegółów o rajdowym Kamazie włosy nierzadko stają dęba. Dobrym przykładem jest silnik: 17,2 litrowy diesel konstrukcji V8, z 32 zaworami w głowicy, wyposażony został w dwie turbosprężarki (z intercoolerem). Efekt to moc 730 koni mechanicznych! Pomyślicie pewnie w tym momencie: i co z tego? 730 koni mechanicznych już dzisiaj nikogo nie szokuje, napęd na cztery koła mają dzisiaj nawet rodzinne SUV-y. Pomyślcie jednak, że rajdowy Kamaz 4911 przyspiesza od 0 do „setki” w 14 sekund, osiągnięcie prędkości maksymalnej 183 km/h zajmuje mu mniej niż minutę. I dodajcie do tego fakt, że rzeczona ciężarówka waży 10 ton. Czyli mniej więcej dziesięć razy tyle, co wasz samochód.

Zobacz też: Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

A ile to pali?

Aby taki potwór mógł gdziekolwiek dojechać, potrzebne jest paliwo. A Kamaz zżera go tyle, że gdyby na środku pustyni pojawili się jacyś ekolodzy, to najprawdopodobniej przywiązaliby się łańcuchami do kół ciężarówki tylko po to, aby nie mogła ruszyć z miejsca. Na przejechanie jednego kilometra ciężarówka zużywa bowiem ponad litr ropy, a dwa potężne, 450 litrowe zbiorniki wystarczają ledwo na 800 kilometrów odcinków specjalnych.

REKLAMA

Napęd

4911 posiada oczywiście napęd na cztery koła, oparty o dwa wzmocnione mosty firmy Kamaz, wyposażone w blokady dyferencjału. Moc na koła przenosi 16 biega skrzynia biegów ZF, zaś rolę rozdzielacza mocy pełni układ Steyr VG2000/300, z dwuprzełożeniową blokadą. Zawieszenie zostało oparte na resorach piórowych: po 2 na każde koło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

Zaglądając do środka nie ma wątpliwości, że jest to prawdziwy pojazd terenowy. Z przodu jest miejsce dla trzech osób, które siedzą w fotelach kubełkowych firmy Sparco. Fabryczna, wielka kierownica została zastąpiona o wiele mniejszą, sportową. Całe nadwozie jest wzmocnione specjalną klatką bezpieczeństwa, a z tyłu znalazło się miejsce na kilka sztuk zapasowego ogumienia oraz na całe wyposażenie dodatkowe, potrzebne załodze i pojazdowi do przetrwania w trudnych warunkach.

Efekt jest piorunujący: 4911 może poruszać się wszędzie i w każdych warunkach. Według producenta, ciężarówka będzie działać w każdym klimacie, w temperaturze od -30 do 50 stopni Celsjusza.

Kamaz-Master

Zespół w którym jeździ 4911, czyli Kamaz-Master, został założony już 15 lat temu, aby reprezentować producenta. Szybko jednak team stał się półoficjalną offroadową reprezentacją Rosji podczas międzynarodowych zawodów. Sukcesów było już całkiem sporo: sześć tytułów mistrza świata i osiem w klasie Rally-Raid, a także siedem zwycięstw w arcytrudnym Rajdzie Dakar. Od samego początku istnienia teamu, kieruje nim jedna osoba: Semion Jakubow.

Zobacz też: Czy samochód ciężarowy można jednorazowo wrzucić w koszty?

Jeden z największych sukcesów team osiągnął w 2004 roku, właśnie na Rajdzie Dakar. Rosjanie zdominowali wtedy podium w klasie ciężarówek: pierwsze miejsce zajął Władymir Czagin, z pilotem Semionem Jakubowem. Na drugim miejscu stanął Firdausa Kabirowa i Ajdara Beljewa. Poza podium, na czwartym miejscu, znalazła się trzecia ciężarówka Kamaz: Mardewa Ilgizara i Girii Sergueia. Nawet pomocniczy wóz techniczny, transportujący części zamienne i mechaników, pokonał 38 innych, aktywnych uczestników rajdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA