REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KAMAZ 4911: maszyna do wygrywania rajdu Dakar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Kamaz 4911 podczas rajdu Dakar w 2006 roku
Kamaz 4911 podczas rajdu Dakar w 2006 roku
Der Reisenende

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując ciężarówkę Kamaz do pustynnych rajdów Rosjanie stworzyli prawdziwego potwora, nazwanego modelem 4911. I zwyciężyli nim w Rajdzie Dakar. Już siedem razy.

REKLAMA

Tak naprawdę wóz zespołu Kamaz Masters ma niewiele wspólnego z ogromnie popularnymi ciężarówkami firmy Kamaz, które od 1976 roku zjeżdzają z taśm produkcyjnych fabryk m.in. w Tatarstanie. W modelu 4911 ze „zwykłego” Kamaza została jedynie fabryczna rama nadwoziowa. Cała reszta, to już rękodzieło inżynierów zespołu Kamaz Masters.

REKLAMA

Dowiadując się kolejnych szczegółów o rajdowym Kamazie włosy nierzadko stają dęba. Dobrym przykładem jest silnik: 17,2 litrowy diesel konstrukcji V8, z 32 zaworami w głowicy, wyposażony został w dwie turbosprężarki (z intercoolerem). Efekt to moc 730 koni mechanicznych! Pomyślicie pewnie w tym momencie: i co z tego? 730 koni mechanicznych już dzisiaj nikogo nie szokuje, napęd na cztery koła mają dzisiaj nawet rodzinne SUV-y. Pomyślcie jednak, że rajdowy Kamaz 4911 przyspiesza od 0 do „setki” w 14 sekund, osiągnięcie prędkości maksymalnej 183 km/h zajmuje mu mniej niż minutę. I dodajcie do tego fakt, że rzeczona ciężarówka waży 10 ton. Czyli mniej więcej dziesięć razy tyle, co wasz samochód.

Zobacz też: Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

A ile to pali?

Aby taki potwór mógł gdziekolwiek dojechać, potrzebne jest paliwo. A Kamaz zżera go tyle, że gdyby na środku pustyni pojawili się jacyś ekolodzy, to najprawdopodobniej przywiązaliby się łańcuchami do kół ciężarówki tylko po to, aby nie mogła ruszyć z miejsca. Na przejechanie jednego kilometra ciężarówka zużywa bowiem ponad litr ropy, a dwa potężne, 450 litrowe zbiorniki wystarczają ledwo na 800 kilometrów odcinków specjalnych.

Napęd

4911 posiada oczywiście napęd na cztery koła, oparty o dwa wzmocnione mosty firmy Kamaz, wyposażone w blokady dyferencjału. Moc na koła przenosi 16 biega skrzynia biegów ZF, zaś rolę rozdzielacza mocy pełni układ Steyr VG2000/300, z dwuprzełożeniową blokadą. Zawieszenie zostało oparte na resorach piórowych: po 2 na każde koło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

REKLAMA

Zaglądając do środka nie ma wątpliwości, że jest to prawdziwy pojazd terenowy. Z przodu jest miejsce dla trzech osób, które siedzą w fotelach kubełkowych firmy Sparco. Fabryczna, wielka kierownica została zastąpiona o wiele mniejszą, sportową. Całe nadwozie jest wzmocnione specjalną klatką bezpieczeństwa, a z tyłu znalazło się miejsce na kilka sztuk zapasowego ogumienia oraz na całe wyposażenie dodatkowe, potrzebne załodze i pojazdowi do przetrwania w trudnych warunkach.

Efekt jest piorunujący: 4911 może poruszać się wszędzie i w każdych warunkach. Według producenta, ciężarówka będzie działać w każdym klimacie, w temperaturze od -30 do 50 stopni Celsjusza.

Kamaz-Master

Zespół w którym jeździ 4911, czyli Kamaz-Master, został założony już 15 lat temu, aby reprezentować producenta. Szybko jednak team stał się półoficjalną offroadową reprezentacją Rosji podczas międzynarodowych zawodów. Sukcesów było już całkiem sporo: sześć tytułów mistrza świata i osiem w klasie Rally-Raid, a także siedem zwycięstw w arcytrudnym Rajdzie Dakar. Od samego początku istnienia teamu, kieruje nim jedna osoba: Semion Jakubow.

Zobacz też: Czy samochód ciężarowy można jednorazowo wrzucić w koszty?

Jeden z największych sukcesów team osiągnął w 2004 roku, właśnie na Rajdzie Dakar. Rosjanie zdominowali wtedy podium w klasie ciężarówek: pierwsze miejsce zajął Władymir Czagin, z pilotem Semionem Jakubowem. Na drugim miejscu stanął Firdausa Kabirowa i Ajdara Beljewa. Poza podium, na czwartym miejscu, znalazła się trzecia ciężarówka Kamaz: Mardewa Ilgizara i Girii Sergueia. Nawet pomocniczy wóz techniczny, transportujący części zamienne i mechaników, pokonał 38 innych, aktywnych uczestników rajdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA