Saleen: amerykańscy twórcy supersamochodów
REKLAMA
REKLAMA
Motoryzacyjna pasja Steve’a Saleena rozpoczęła się, kiedy jego ojciec kupił Porsche. Steve natychmiast zapisał się do klubu Porsche i powoli wspinał się po kolejnych szczeblach wyścigowej kariery – od wyścigów amatorskich, aż do Formuły Atlantic. W 1980 zajął nawet trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Formuły Atlantic – w tym samym roku, w którym na pierwszym miejscu stanął słynny kierowca Formuły 1 Jacques Villeneuve. Dwa lata później Steve zaczął jeździć w serii SCCA Trans-Am, zasiadając za kierownicą samochodu, na którego modyfikacjach sławę zdobyła założona przez niego rok później firma – Ford Mustang.
REKLAMA
Zobacz też: Powrót amerykańskiej legendy
Firma Saleen Autosport powstała w 1983 roku, zaś jej siedzibą stało się miasto Irvine w Kalifornii. Nazwa zmieniała się przez lata – rok później Saleen Autosport stał się Saleen Performance, a od 1990 – Saleen Incorporated (po wykupieniu firmy przez Hancock Park Associates). Nie zmieniła się jednak filozofia firmy: od początku swojego istnienia Saleen koncentrował się na produkcji części i modyfikowaniu samochodów produkcyjnych. Jako ostatnia niewielka amerykańska firma produkuje samochody w oparciu o standard OEM (Original Equipment Manufacturer), co w praktyce oznacza, że samochody tej firmy poddawane są tym samym regulacjom co wielkie koncerny takie jak Ford, GM czy Toyota.
Zobacz też: Liderzy amerykańskich kompaktów
Dzisiaj głównym produktem Saleena pozostaje warty ponad pół miliona dolarów model S7. Z warsztatów tej firmy wyjechało jednak wiele innych bardzo interesujących i szybkich samochodów. Pierwszymi autami zmodyfikowanymi przez Steve’a Saleena były wozy, na których on sam ścigał się w serii SCCA Trans-Am, czyli Fordy Mustangi (począwszy od trzeciej serii, wypuszczonej na rynek w 1979 roku). Przez ofertę Steve'a Saleena przewinęło się jednak również wiele innych interesujących pojazdów: Saleen Ranger (na bazie pickupa Forda), XP6 i XP8 (zbudowane w oparciu o Forda Explorera), a także zasilany specjalnie zaprojektowanym układem wtrysku podtlenku azotu S121 Saleen Focus (na bazie Forda Focusa). Obecnie Saleen, oprócz modelu S7, oferuje też przerobione wersje nowego Forda Mustanga (seria S I H281), a także Forda F-150 (Saleen S331).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.