Nowa Lancia Ypsilon
REKLAMA
REKLAMA
Tegoroczny genewski Salon Samochodowy był miejscem światowej premiery nowej Lancii Ypsilon, która łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych i troską o ekologię. Prawdziwy „Fashion City-Car” stał się idealną ofertą dla wymagających klientów. Pięciodrzwiowa lecz wyglądająca jak pojazd 3-drzwiowy, niekonwencjonalna i luksusowa Lancia Ypsilon przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób. W stosunku do wymiarów zewnętrznych odznacza się wiodącą w segmencie "B" pojemnością bagażową oraz największą w swej klasie przestrzenią pasażerską.
REKLAMA
Nadwozie
Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej. Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę. Chociaż przestrzeń pozostaje praktycznie identyczna jak poprzednio i rozstaw osi nie ulega zmianie, różnice są widoczne: szyba czołowa zostaje przesunięta do przodu, przez co skraca się maska i komora silnika - w zamian powiększona jest pojemność tylnej przestrzeni bagażowej. Tym sposobem długość Ypsilon wzrosła o sześć centymetrów lecz wysokość spadła o dwa − wydłużając faktycznie i optycznie sylwetkę pojazdu. Ponadto dzięki eliptycznym modułom reflektorów Bi-ksenonowych Ypsilon zyskuje na agresywności swego wyglądu. Patrząc z boku możemy zauważyć dwie dynamiczne krzywizny: pierwsza zaczyna się na masce silnika i biegnie wzdłuż linii okien, i dalej ku górze tylnego słupka. Druga zaś wspina się od słupka przedniego, wyznaczając górną linię okien i jakby na przekór pierwszej – opada, rysując krawędź trójkąta tylnego okna - jest to wyraźne nawiązanie do stylistyki Lancii Delta.
Zobacz również:Test Lancia Delta: Najpiękniejsza w klasie
Układ jezdny
W porównaniu z modelem poprzednim zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson zostało znacznie „odchudzone” lecz wciąż zadziwiać może właściwościami w sytuacjach kolizyjnych. Obniżenie masy zawieszenia jest efektem zastosowania jednolitych wahaczy dolnych z materiału nadwytrzymałego (pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie) oraz modularnej poprzecznicy z cienkościennej blachy stalowej o dużej wytrzymałości.W nowym zawieszeniu przednim zastosowano rozdzielne punkty mocowania amortyzatorów, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami. Większa sztywność osiowa podnosi sprawność działania amortyzatora, zapewniając w ten sposób lepsze tłumienie drgań mechanicznych i natężenia hałasów jezdnych. Nowością jest zastosowanie „trzeciej ścieżki rozproszenia” energii w przedniej części pojazdu jako czynnika kontrolującego przebieg deformacji w razie kolizji czołowej. Tego rodzaju rozwiązanie umożliwia skierowanie sił udarowych ku bardziej odpornej mechanicznie platformie samochodu, ograniczając tym samym oddziaływanie energii zderzenia na przedział pasażerski. O technicznej ewolucji platformy świadczą elementy śrubowane: belka przedniego zderzaka ze stali odpuszczonej oraz lekka lecz wysokowytrzymała belka zderzaka tylnego ze szlachetnego tworzywa Xenoy.
Silniki
Gama jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon składa się z dwóch silników benzynowych − 69-konnego 1.2 Fire EVO II i 85-konnego 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).
Dane techniczne
SILNIK | 1.2 Fire EVO 69 KM Stop&Start | 1.3 MultiJet 95 KM Stop&Start | 0.9 TwinAir 85 KM Stop&Start |
Rodzaj | czterocylindrowy, rzędowy | czterocylindrowy, rzędowy | dwucylindrowy, rzędowy |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 70,8 x 78,9 | 69,6 x 82,0 | 80,5 x 86,0 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1248 | 875 |
Stopień sprężania | 11,1:1 | 16,8:1 | 10,0:1 |
Moc maksymalna: KM-EEC (kW-EEC) | 69 KM (51 kW) przy 5500 obr/min | 95 KM (70 kW) przy 400 obr/min | 85 KM (63 kW)przy 5500 obr/min |
Moment maksymalny: Nm EEC) | 102 przy 3000 obr/min | 200 przy 1500 obr/min | 145 przy 1900 obr/min |
Rozrząd i napęd | SOHC, VVT (pasek zębaty) | DOHC (łańcuchowy) | SOHC, MultiAir (łańcuchowy) |
Zasilanie | wytrysk wielopunktowy | common rail, MultiJet II i turbosprężarka VGT | wtrysk wielopunktowy i turbosprężarka |
HAMULCE | |||
Przednie, rozmiar (mm) | tarcze lite 257,0 x 12,0 | tarcze wentylowane 257,0 x 22,0 | tarcze wentylowane 257 x 22,0 |
Tylne, średnica (mm) | T 203,0 | T 203,0 | T 203,0 |
ZAWIESZENIE | |||
Przednie | niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego | niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego | niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego |
Tylne | belka skrętna | belka skrętna | belka skrętna |
KOŁA | |||
Ogumienie | 185/55 R15 82 T | 185/55 R15 82 T | 185/55 R15 82 T |
(*) = opcja wyposażenia | / | 195/45 R16 84 H | 195/45 R16 84 H |
Kompaktowe koło zapasowe opt. 803 | S135/80 R14 | S135/80 R14 | S135/80 R14 |
MASY i POJEMNOŚCI | |||
Masa własna wg DIN (kg) | 965,0 | 1050,0 | 975,0/980,0 (DFN) |
Pojemność zbiornika paliwa (w litrach) | 40,0 | 40,0 | 40,0 |
Ładowność (łącznie z kierowcą, w kg | 535,0 (wersja 5-miejscowa | 535,0 (wersja 5-miejscowa | 535,0 (wersja 5-miejscowa |
Maksymalna masa holowanej przyczepy (kg) | 750,0 | 1000,0 | 750,0 |
OSIĄGI | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 163,0 | 183,0 | 176,0 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sekund) | 14.5 | 11.4 | 11.9/12,2 (DFN) |
ZUŻYCIE PALIWA wg EEC (l/100km) dyrektywa 1999/100/EC | |||
Cykl miejski / pozamiejski / mieszany | 6,4 / 4,1 / 4,9 | 4,7 / 3,2 / 3,8 | 5,0 / 3,8 / 4,2 4,9 / 3,7 / 4,1 (DFN) |
Emisja CO2 (g/km) | 115,0 | 99,0 | 99,0/97,0 (DFN) |
Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon
Wyposażenie i wnętrze
REKLAMA
Efektowne włoskie nadwozie kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin. Dodatkowy komfort zapewniają, m.in. system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” czy system „Smart Fuel” − obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED. Ponadto Lancia dba o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w najwyższym stopniu. Jest wyposażona w od 4 do 6 poduszek powietrznych (poduszki czołowe, kurtynowe i fotelowe boczne), napinacze wstępne i ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy dla siedzeń tylnych. Wyposażeniem seryjnym każdej Lancii Ypsilon są także zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.
Nową Lancię można konfigurować na wiele sposobów, odpowiadających upodobaniom i potrzebom klienta. Możliwość dowolnego wyboru wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji.
REKLAMA
Lista wyposażenia wersji Silver obejmuje zdalne sterowanie zamka centralnego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane okna przednie, tylną kanapę dzieloną i składaną 50/50, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 15-calowe obręcze stalowe, tapicerkę wnętrza z „technicznej” tkaniny z elektrycznie zgrzewanymi ściegami, odbiornik radiowy oraz elektrycznie ogrzewane okno tylne. Na wyposażenie bezpieczeństwa składają się systemy ABS z EBD, BAS, czołowe i boczne kurtyny powietrzne oraz zaczepy ISOFIX dla fotelika dziecięcego.
W kolejnej wersji Gold nabywca otrzymuje dodatkowo klimatyzację manualną, radioodbiornik CD/MP3, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, skórzane obszycie koła kierownicy i skórzany mieszek selektora biegów, tapicerkę Castiglio. Topowa wersja Platinum oferuje ponadto sterowane elektrycznie okna tylne, lampy przeciwmgielne, 15-calowe obręcze ze stopu lekkiego oraz tapicerkę ze skóry. Dla osób zainteresowanych dalszą i ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów najwyższej jakości, które z uwagi na elegancję i precyzję wykonania podkreślają techniczne i estetyczne walory pojazdu, wpisując się idealnie w specyficzny styl marki Lancia. Są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.