REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych Fot. Lancia
Lancia Ypsilon łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych Fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu br. wejdzie na rynki Europy Lancia Ypsilon, która jest już czwartą generacją modelu, mierzącego swoje powodzenie liczbą półtora miliona pojazdów na drodze. Od września nowa Lancia będzie dostępna w Wielkiej Brytanii i Irlandii pod marką Chrysler.

Tegoroczny genewski Salon Samochodowy był miejscem światowej premiery nowej Lancii Ypsilon, która łączy w sobie wyrafinowany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań technologicznych i troską o ekologię. Prawdziwy „Fashion City-Car” stał się idealną ofertą dla wymagających klientów. Pięciodrzwiowa lecz wyglądająca jak pojazd 3-drzwiowy, niekonwencjonalna i luksusowa Lancia Ypsilon przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób. W stosunku do wymiarów zewnętrznych odznacza się wiodącą w segmencie "B" pojemnością bagażową oraz największą w swej klasie przestrzenią pasażerską.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej. Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę. Chociaż przestrzeń pozostaje praktycznie identyczna jak poprzednio i rozstaw osi nie ulega zmianie, różnice są widoczne: szyba czołowa zostaje przesunięta do przodu, przez co skraca się maska i komora silnika - w zamian powiększona jest pojemność tylnej przestrzeni bagażowej. Tym sposobem długość Ypsilon wzrosła o sześć centymetrów lecz wysokość spadła o dwa − wydłużając faktycznie i optycznie sylwetkę pojazdu. Ponadto dzięki eliptycznym modułom reflektorów Bi-ksenonowych Ypsilon zyskuje na agresywności swego wyglądu. Patrząc z boku możemy zauważyć dwie dynamiczne krzywizny: pierwsza zaczyna się na masce silnika i biegnie wzdłuż linii okien, i dalej ku górze tylnego słupka. Druga zaś wspina się od słupka przedniego, wyznaczając górną linię okien i jakby na przekór pierwszej – opada, rysując krawędź trójkąta tylnego okna - jest to wyraźne nawiązanie do stylistyki Lancii Delta.

Zobacz również:Test Lancia Delta: Najpiękniejsza w klasie

REKLAMA

Układ jezdny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z modelem poprzednim zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson zostało znacznie „odchudzone” lecz wciąż zadziwiać może właściwościami w sytuacjach kolizyjnych. Obniżenie masy zawieszenia jest efektem zastosowania jednolitych wahaczy dolnych z materiału nadwytrzymałego (pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie) oraz modularnej poprzecznicy z cienkościennej blachy stalowej o dużej wytrzymałości.W nowym zawieszeniu przednim zastosowano rozdzielne punkty mocowania amortyzatorów, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami. Większa sztywność osiowa podnosi sprawność działania amortyzatora, zapewniając w ten sposób lepsze tłumienie drgań mechanicznych i natężenia hałasów jezdnych. Nowością jest zastosowanie „trzeciej ścieżki rozproszenia” energii w przedniej części pojazdu jako czynnika kontrolującego przebieg deformacji w razie kolizji czołowej. Tego rodzaju rozwiązanie umożliwia skierowanie sił udarowych ku bardziej odpornej mechanicznie platformie samochodu, ograniczając tym samym oddziaływanie energii zderzenia na przedział pasażerski. O technicznej ewolucji platformy świadczą elementy śrubowane: belka przedniego zderzaka ze stali odpuszczonej oraz lekka lecz wysokowytrzymała belka zderzaka tylnego ze szlachetnego tworzywa Xenoy.

Silniki

Gama jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon składa się z dwóch silników benzynowych − 69-konnego 1.2 Fire EVO II i 85-konnego 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Dane techniczne 

SILNIK

1.2 Fire EVO  69 KM Stop&Start

1.3 MultiJet 95 KM Stop&Start

0.9 TwinAir 85 KM Stop&Start

Rodzaj

czterocylindrowy, rzędowy 

czterocylindrowy, rzędowy 

dwucylindrowy, rzędowy

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

70,8 x 78,9

69,6 x 82,0

80,5 x 86,0

Pojemność skokowa (cm3)

1242

1248

875

Stopień sprężania

11,1:1

16,8:1

10,0:1

Moc maksymalna: KM-EEC (kW-EEC)

69 KM (51 kW) przy 5500 obr/min

95 KM (70 kW) przy 400 obr/min

85 KM (63 kW)przy 5500 obr/min

Moment maksymalny: Nm EEC)

102 przy 3000 obr/min

200 przy 1500 obr/min

145 przy 1900 obr/min

Rozrząd i napęd

SOHC, VVT (pasek zębaty)

DOHC (łańcuchowy)

SOHC, MultiAir (łańcuchowy)

Zasilanie

wytrysk wielopunktowy

common rail, MultiJet II i  turbosprężarka VGT

wtrysk wielopunktowy i turbosprężarka

HAMULCE

Przednie, rozmiar  (mm)

tarcze lite

257,0 x 12,0

tarcze wentylowane

257,0 x 22,0   

tarcze wentylowane

257 x 22,0   

Tylne, średnica (mm)

T 203,0

T 203,0

T 203,0

ZAWIESZENIE

Przednie

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

niezależne, kolumny McPherson, dolne wahacze poprzeczne mocowane do wspornika pomocniczego

Tylne

belka skrętna

belka skrętna

belka skrętna

KOŁA

Ogumienie

185/55 R15 82 T

185/55 R15 82 T

185/55 R15 82 T

(*) = opcja wyposażenia  

/

195/45 R16 84 H

195/45 R16 84 H

Kompaktowe koło zapasowe  opt. 803

S135/80 R14

S135/80 R14

S135/80 R14

MASY i POJEMNOŚCI
(zgodnie z homologacją)

Masa własna wg DIN (kg)

965,0

1050,0

975,0/980,0 (DFN)

Pojemność zbiornika paliwa (w litrach)

40,0

40,0

40,0

Ładowność (łącznie z kierowcą, w kg

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa)

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa))

535,0 (wersja 5-miejscowa
480,0 (wersja 4-miejscowa))

Maksymalna masa holowanej przyczepy (kg)

750,0

1000,0

750,0

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

163,0

183,0

176,0

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sekund)

14.5

11.4

11.9/12,2 (DFN)

ZUŻYCIE PALIWA wg EEC (l/100km)  dyrektywa 1999/100/EC

Cykl miejski / pozamiejski / mieszany

6,4 / 4,1 / 4,9

4,7 / 3,2 / 3,8

5,0 / 3,8 / 4,2

4,9 / 3,7 / 4,1 (DFN)

Emisja CO2 (g/km)

115,0

99,0

99,0/97,0 (DFN)

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Wyposażenie i wnętrze

Efektowne włoskie nadwozie kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin. Dodatkowy komfort zapewniają, m.in. system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” czy system „Smart Fuel” − obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED. Ponadto Lancia dba o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w najwyższym stopniu. Jest wyposażona w od 4 do 6 poduszek powietrznych (poduszki czołowe, kurtynowe i fotelowe boczne), napinacze wstępne i ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa oraz trzypunktowe, bezwładnościowe pasy dla siedzeń tylnych. Wyposażeniem seryjnym każdej Lancii Ypsilon są także zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.

Nową Lancię można konfigurować na wiele sposobów, odpowiadających upodobaniom i potrzebom klienta. Możliwość dowolnego wyboru wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji. 

Lista wyposażenia wersji Silver obejmuje zdalne sterowanie zamka centralnego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane okna przednie, tylną kanapę dzieloną i składaną 50/50, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 15-calowe obręcze stalowe, tapicerkę wnętrza z „technicznej” tkaniny z elektrycznie zgrzewanymi ściegami, odbiornik radiowy oraz elektrycznie ogrzewane okno tylne. Na wyposażenie bezpieczeństwa składają się systemy ABS z EBD, BAS, czołowe i boczne kurtyny powietrzne oraz zaczepy ISOFIX dla fotelika dziecięcego.

W kolejnej wersji Gold nabywca otrzymuje dodatkowo klimatyzację manualną, radioodbiornik CD/MP3, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, skórzane obszycie koła kierownicy i skórzany mieszek selektora biegów, tapicerkę Castiglio. Topowa wersja Platinum oferuje ponadto sterowane elektrycznie okna tylne, lampy przeciwmgielne, 15-calowe obręcze ze stopu lekkiego oraz tapicerkę ze skóry. Dla osób zainteresowanych dalszą i ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów najwyższej jakości, które z uwagi na elegancję i precyzję wykonania podkreślają techniczne i estetyczne walory pojazdu, wpisując się idealnie w specyficzny styl marki Lancia. Są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment „Blue&Me−TomTom LIVE” oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.

Wystarczy wsiąść do środka, aby przekonać się o stopniu wyrafinowania materiałowego i kolorystycznego, dokładności wykonania i niezliczonych możliwości konfigurowania nowej Lancii Ypsilon.Fot. Lancia
Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę Fot. Lancia
Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej Fot. Lancia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA