REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cadillac XLR-V

Subskrybuj nas na Youtube
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac

REKLAMA

REKLAMA

Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze, wyposażony w 450-konny silnik V8 ze sprężarką mechaniczną.

Cadillac XLR-V, dostępny w Europie od kwietnia 2007, w doskonałym stylu dołącza do rosnącego grona luksusowych modeli sportowej serii V. Silnik V8 Northstar z mechaniczną turbosprężarką osiąga moc 331 kW (450 KM), w połączeniu z umieszczoną z tyłu automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów, rozpędza XLR-V od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 4,7 sekundy.

REKLAMA

REKLAMA

Mierzący 4,51 m długości i 1,84 m szerokości Cadillac XLR-V wzorowany jest na legendarnym samochodzie koncepcyjnym Evoq, który odmienił oblicze firmy Cadillac. Cadillac XLR-V to połączenie wyrazistego i śmiałego wzornictwa z luksusem i zaawansowaną technologią. Dodając do tego tylny napęd i rozkład masy pojazdu między osiami w proporcji 50:50, otrzymamy doskonale wyważony pojazd o niespotykanej dynamice i wysokich osiągach.

Silnik Northstar ze sprężarką mechaniczną

Sercem Cadillaca XLR-V jest silnik o pojemności 4,4 litra wyposażony w sprężarkę mechaniczną i chłodnicę powietrza doładowującego. Silnik V8 z układem podwójnych, umieszczonych w głowicy wałków rozrządu o nazwie Northstar V8 S.C. (Supercharged – ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 331 kW (450 KM) przy 6400 obr./min. i dysponuje momentem obrotowym 561 Nm przy 3900 obr./min. 90% maksymalnej wartości momentu obrotowego uzyskuje w zakresie prędkości obrotowych od 2200 obr./min. do 6000 obr./min., dzięki czemu Cadillac XLR-V posiada niezwykłe osiągi.

REKLAMA

Zobacz też: Pancerny Cadillac Baracka Obamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doładowany silnik Northstar V8 dysponuje wyższą o 124 KM (91 kW) mocą od wersji wolnossącej, a wydajność powyżej 100 KM uzyskiwanych z jednego litra pojemności czyni go jednym z najbardziej efektywnych silników V8 na świecie.

Silnik Northstar V8 S.C. z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy posiada układ zmiennych faz rozrządu, któremu zawdzięcza wysokie osiągi, zachowując przy tym odpowiedni stopień wyrafinowania i kultury pracy kojarzony z luksusową marką. Gwałtownie rosnąca krzywa momentu obrotowego sięga poziomu o 138 Nm wyższego niż w przypadku jednostki podstawowej. Dzięki temu Cadillac XLR-V dołączył do elitarnej grupy pojazdów rozpędzających się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 5 sekund. Warto zaznaczyć, że rekordowo duże przyspieszenia są cechą charakteryzującą wszystkich modeli serii V.

Układ dolotowy i układ wydechowy

Układ dolotowy w Cadillacu XLR-V został zmodyfikowany pod kątem zwiększonego zapotrzebowania na powietrze zarówno potężnego silnika jak i sprężarki mechanicznej. Dzięki temu ilość powietrza dostarczanego do silnika i do sprężarki wzrosła o 30%. Wlot powietrza znajdujący się nad chłodnicą dostarcza powietrze do silnika. Z kolei do sprężarki mechanicznej powietrze doprowadzane jest dwoma przewodami, łączącymi się w jeden tuż przed wejściem do urządzenia. Dzięki temu możliwe było zastosowanie jednego masowego czujnika przepływu powietrza.

Układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie obniżyć wewnętrzne opory przepływu. Kształt każdego z przewodów doprowadzających powietrze do sprężarki został zoptymalizowany, aby ograniczyć jej głośność i poziom wibracji. W konsekwencji, powstał układ dolotowy o przyjemnej barwie dźwięku.

Zobacz też: Test Volvo S80 T6: ognisty rydwan

Układ wydechowy Cadillaca XLR-V posiada specjalnie zaprojektowany tłumik łączący w sobie cechy tłumika tradycyjnego i sportowego. Aby zachować niski poziom głośności podczas codziennej eksploatacji samochodu, układ wydechowy składa się z wielu komór odpowiednio tłumiących dźwięk pracy silnika. Podczas sportowej jazdy otwiera się, uruchamiany podciśnieniowo, zawór recyrkulacji spalin umożliwiając swobodny obieg gazów wylotowych. W obudowie zaworu znajduje się szereg otworów ułatwiających przepływ spalin przez układ wydechowy. W efekcie obniżono ciśnienie gazów wylotowych oraz zwiększono moc silnika.

Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów

Silnik Northstar V8 SC Cadillaca XLR-V współpracuje z automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów Hydra-Matic 6L80. W modelu XLR-V nowa, automatyczna skrzynia biegów została umieszczona po raz pierwszy w tylnej części pojazdu. Skrzynia płynnie przełącza biegi nawet pod dużym obciążeniem i jest sterowana za pomocą 32-bitowego modułu elektronicznego pozwalającego na uzyskanie szybkiej zmiany przełożeń. Dodatkowo, szeroki zakres przełożeń wpłynął na poprawę przyspieszeń i obniżenie zużycia paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów typ 6L80 posiada sterownik, w którym umieszczono optymalizujące jej pracę moduły: Performance Algorithm Shifting (PAS), Performance Algorithm Liftfoot (PAL) oraz Driver Shift Control (DSC). Moduł PAS umożliwia szybką redukcję biegu podczas jazdy z zamkniętą przepustnicą w zakręcie lub w poślizgu bocznym. Takie działanie obniża ciśnienie w przekładni hydrokinetycznej pozwalając na jego płynny wzrost w momencie ponownego otwarcia przepustnicy. Moduł PAL ogranicza zmiany biegu na wyższy, utrzymując stały bieg podczas jazdy w zakręcie z zamkniętą przepustnicą. Moduł DSC pozwala kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów.

Płynną zmianę biegów w Cadillacu XLR-V osiągnięto dzięki elektronicznemu sterowaniu silnikiem i skrzynią biegów. Podczas zmiany biegów moc silnika zostaje zmniejszona, aby zaraz po wejściu na kolejne przełożenie wzrosnąć. Dzięki temu zmiany biegów są praktycznie niezauważalne.

Sportowe podwozie

Zmiany w podwoziu modelu Cadillac XLR-V polegały na zwiększeniu wydajności układu hamulcowego, zmianie charakterystyki zawieszenia, powiększeniu średnic przedniego i tylnego drążka stabilizatora, usztywnieniu tulei elementów zawieszenia i zwiększeniu rozmiarów kół i opon. Oprócz tych zmian, zastosowano dodatkowe chłodnice oleju układu wspomagania i układu kierowniczego oraz pompę oleju o wyższej wydajności.

Najbardziej zauważalne są zmiany w układzie hamulcowym. W związku z wysoką mocą jednostki napędowej i sportowymi właściwościami jezdnymi Cadillac XLR-V musi zapewniać dużą siłę hamowania oraz płynne i niezmiennie skuteczne działanie. Aby to osiągnąć, inżynierowie wykorzystali układ hamulcowy stosowany w modelu Z51 Corvette, z dużymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi i sportowymi okładzinami. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340mm, tylne 330 mm. Grubość tarcz hamulcowych została zwiększona tak, by poprawić ich zdolność odprowadzania ciepła. Przednie zaciski posiadają konstrukcję dwutłoczkową, a tylne wyposażono w jeden.

Aktywne zawieszenie w Cadillacu XLR-V zastało poddane modyfikacjom mającym na celu osiągnięcie właściwości jezdnych porównywalnych do osiągów sportowego roadstera z doładowanym silnikiem. Zadaniem układu aktywnego zawieszenia jest utrzymywanie nadwozia w jednej płaszczyźnie. Dzięki znacznemu ograniczeniu sił działających na nadwozie pojazdu, kierowca może liczyć na komfortową, w pełni kontrolowaną jazdę.

Zmiana charakterystyki układu sterującego pracą zawieszenia w połączeniu ze sztywniejszym przednim i tylnym drążkiem stabilizatora oraz wzmocnionymi tulejami tylnego zawieszenia przyniosła poprawę właściwości jezdnych modelu Cadillacu XLR-V w porównaniu z wersją podstawową XLR. Inną, charakterystyczną cechą samochodów z serii V jest czterokanałowy system stabilizacji toru jazdy (StabiliTrak), posiadający cztery tryby pracy, w tym dla entuzjastów jazdy sportowej, tryb „wyczynowy”. W trybie sportowym układ sterowania tylko w niewielkim stopniu wpływa na w zachowanie samochodu na drodze.

Średnica kół i szerokość opon zostały powiększone, aby zapewnić lepszą przyczepność. Przednie opony mają rozmiar 235/45R19, natomiast tylne 255/40R19. Opony dostarczane przez firmę Pirelli posiadają budowę „run-flat”, pozwalającą na jazdę bez powietrza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA