REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cadillac XLR-V

Subskrybuj nas na Youtube
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac

REKLAMA

REKLAMA

Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze, wyposażony w 450-konny silnik V8 ze sprężarką mechaniczną.

Cadillac XLR-V, dostępny w Europie od kwietnia 2007, w doskonałym stylu dołącza do rosnącego grona luksusowych modeli sportowej serii V. Silnik V8 Northstar z mechaniczną turbosprężarką osiąga moc 331 kW (450 KM), w połączeniu z umieszczoną z tyłu automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów, rozpędza XLR-V od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 4,7 sekundy.

REKLAMA

Mierzący 4,51 m długości i 1,84 m szerokości Cadillac XLR-V wzorowany jest na legendarnym samochodzie koncepcyjnym Evoq, który odmienił oblicze firmy Cadillac. Cadillac XLR-V to połączenie wyrazistego i śmiałego wzornictwa z luksusem i zaawansowaną technologią. Dodając do tego tylny napęd i rozkład masy pojazdu między osiami w proporcji 50:50, otrzymamy doskonale wyważony pojazd o niespotykanej dynamice i wysokich osiągach.

Silnik Northstar ze sprężarką mechaniczną

Sercem Cadillaca XLR-V jest silnik o pojemności 4,4 litra wyposażony w sprężarkę mechaniczną i chłodnicę powietrza doładowującego. Silnik V8 z układem podwójnych, umieszczonych w głowicy wałków rozrządu o nazwie Northstar V8 S.C. (Supercharged – ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 331 kW (450 KM) przy 6400 obr./min. i dysponuje momentem obrotowym 561 Nm przy 3900 obr./min. 90% maksymalnej wartości momentu obrotowego uzyskuje w zakresie prędkości obrotowych od 2200 obr./min. do 6000 obr./min., dzięki czemu Cadillac XLR-V posiada niezwykłe osiągi.

Zobacz też: Pancerny Cadillac Baracka Obamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doładowany silnik Northstar V8 dysponuje wyższą o 124 KM (91 kW) mocą od wersji wolnossącej, a wydajność powyżej 100 KM uzyskiwanych z jednego litra pojemności czyni go jednym z najbardziej efektywnych silników V8 na świecie.

Silnik Northstar V8 S.C. z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy posiada układ zmiennych faz rozrządu, któremu zawdzięcza wysokie osiągi, zachowując przy tym odpowiedni stopień wyrafinowania i kultury pracy kojarzony z luksusową marką. Gwałtownie rosnąca krzywa momentu obrotowego sięga poziomu o 138 Nm wyższego niż w przypadku jednostki podstawowej. Dzięki temu Cadillac XLR-V dołączył do elitarnej grupy pojazdów rozpędzających się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 5 sekund. Warto zaznaczyć, że rekordowo duże przyspieszenia są cechą charakteryzującą wszystkich modeli serii V.

Układ dolotowy i układ wydechowy

REKLAMA

Układ dolotowy w Cadillacu XLR-V został zmodyfikowany pod kątem zwiększonego zapotrzebowania na powietrze zarówno potężnego silnika jak i sprężarki mechanicznej. Dzięki temu ilość powietrza dostarczanego do silnika i do sprężarki wzrosła o 30%. Wlot powietrza znajdujący się nad chłodnicą dostarcza powietrze do silnika. Z kolei do sprężarki mechanicznej powietrze doprowadzane jest dwoma przewodami, łączącymi się w jeden tuż przed wejściem do urządzenia. Dzięki temu możliwe było zastosowanie jednego masowego czujnika przepływu powietrza.

Układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie obniżyć wewnętrzne opory przepływu. Kształt każdego z przewodów doprowadzających powietrze do sprężarki został zoptymalizowany, aby ograniczyć jej głośność i poziom wibracji. W konsekwencji, powstał układ dolotowy o przyjemnej barwie dźwięku.

Zobacz też: Test Volvo S80 T6: ognisty rydwan

Układ wydechowy Cadillaca XLR-V posiada specjalnie zaprojektowany tłumik łączący w sobie cechy tłumika tradycyjnego i sportowego. Aby zachować niski poziom głośności podczas codziennej eksploatacji samochodu, układ wydechowy składa się z wielu komór odpowiednio tłumiących dźwięk pracy silnika. Podczas sportowej jazdy otwiera się, uruchamiany podciśnieniowo, zawór recyrkulacji spalin umożliwiając swobodny obieg gazów wylotowych. W obudowie zaworu znajduje się szereg otworów ułatwiających przepływ spalin przez układ wydechowy. W efekcie obniżono ciśnienie gazów wylotowych oraz zwiększono moc silnika.

Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów

REKLAMA

Silnik Northstar V8 SC Cadillaca XLR-V współpracuje z automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów Hydra-Matic 6L80. W modelu XLR-V nowa, automatyczna skrzynia biegów została umieszczona po raz pierwszy w tylnej części pojazdu. Skrzynia płynnie przełącza biegi nawet pod dużym obciążeniem i jest sterowana za pomocą 32-bitowego modułu elektronicznego pozwalającego na uzyskanie szybkiej zmiany przełożeń. Dodatkowo, szeroki zakres przełożeń wpłynął na poprawę przyspieszeń i obniżenie zużycia paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów typ 6L80 posiada sterownik, w którym umieszczono optymalizujące jej pracę moduły: Performance Algorithm Shifting (PAS), Performance Algorithm Liftfoot (PAL) oraz Driver Shift Control (DSC). Moduł PAS umożliwia szybką redukcję biegu podczas jazdy z zamkniętą przepustnicą w zakręcie lub w poślizgu bocznym. Takie działanie obniża ciśnienie w przekładni hydrokinetycznej pozwalając na jego płynny wzrost w momencie ponownego otwarcia przepustnicy. Moduł PAL ogranicza zmiany biegu na wyższy, utrzymując stały bieg podczas jazdy w zakręcie z zamkniętą przepustnicą. Moduł DSC pozwala kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów.

Płynną zmianę biegów w Cadillacu XLR-V osiągnięto dzięki elektronicznemu sterowaniu silnikiem i skrzynią biegów. Podczas zmiany biegów moc silnika zostaje zmniejszona, aby zaraz po wejściu na kolejne przełożenie wzrosnąć. Dzięki temu zmiany biegów są praktycznie niezauważalne.

Sportowe podwozie

Zmiany w podwoziu modelu Cadillac XLR-V polegały na zwiększeniu wydajności układu hamulcowego, zmianie charakterystyki zawieszenia, powiększeniu średnic przedniego i tylnego drążka stabilizatora, usztywnieniu tulei elementów zawieszenia i zwiększeniu rozmiarów kół i opon. Oprócz tych zmian, zastosowano dodatkowe chłodnice oleju układu wspomagania i układu kierowniczego oraz pompę oleju o wyższej wydajności.

Najbardziej zauważalne są zmiany w układzie hamulcowym. W związku z wysoką mocą jednostki napędowej i sportowymi właściwościami jezdnymi Cadillac XLR-V musi zapewniać dużą siłę hamowania oraz płynne i niezmiennie skuteczne działanie. Aby to osiągnąć, inżynierowie wykorzystali układ hamulcowy stosowany w modelu Z51 Corvette, z dużymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi i sportowymi okładzinami. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340mm, tylne 330 mm. Grubość tarcz hamulcowych została zwiększona tak, by poprawić ich zdolność odprowadzania ciepła. Przednie zaciski posiadają konstrukcję dwutłoczkową, a tylne wyposażono w jeden.

Aktywne zawieszenie w Cadillacu XLR-V zastało poddane modyfikacjom mającym na celu osiągnięcie właściwości jezdnych porównywalnych do osiągów sportowego roadstera z doładowanym silnikiem. Zadaniem układu aktywnego zawieszenia jest utrzymywanie nadwozia w jednej płaszczyźnie. Dzięki znacznemu ograniczeniu sił działających na nadwozie pojazdu, kierowca może liczyć na komfortową, w pełni kontrolowaną jazdę.

Zmiana charakterystyki układu sterującego pracą zawieszenia w połączeniu ze sztywniejszym przednim i tylnym drążkiem stabilizatora oraz wzmocnionymi tulejami tylnego zawieszenia przyniosła poprawę właściwości jezdnych modelu Cadillacu XLR-V w porównaniu z wersją podstawową XLR. Inną, charakterystyczną cechą samochodów z serii V jest czterokanałowy system stabilizacji toru jazdy (StabiliTrak), posiadający cztery tryby pracy, w tym dla entuzjastów jazdy sportowej, tryb „wyczynowy”. W trybie sportowym układ sterowania tylko w niewielkim stopniu wpływa na w zachowanie samochodu na drodze.

Średnica kół i szerokość opon zostały powiększone, aby zapewnić lepszą przyczepność. Przednie opony mają rozmiar 235/45R19, natomiast tylne 255/40R19. Opony dostarczane przez firmę Pirelli posiadają budowę „run-flat”, pozwalającą na jazdę bez powietrza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA