REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Nowy Focus wyposażony został w cała gamę systemów bezpiczeństwa, fot. Ford
Nowy Focus wyposażony został w cała gamę systemów bezpiczeństwa, fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Focus wyposażony został w pełen pakiet układów zwiększających czynne i bierne bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Wiele z tych rozwiązań znalazło się w ofercie Forda pierwszy raz.

80 testów zderzeniowych i 2500 symulacji komputerowych zostało przeprowadzonych, by uczynić nowego Focusa pojazdem możliwie najbezpieczniejszym i zminimalizować ryzyko kolizji oraz jej ewentualne skutki. Jak twierdzą producenci, udało się spełnić najwyższe światowe standardy bezpieczeństwa w segmencie.

REKLAMA

REKLAMA

Inteligentny IPS

Rozbudowany inteligentny system bezpieczeństwa Forda (IPS) łączy zoptymalizowaną wzmocnioną strukturę nadwozia z najnowszymi rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo bierne. Zadaniem układu jest maksymalne pochłanianie energii podczas zderzenia i współdziałanie z systemami bezpieczeństwa w pojeździe w celu ochrony pasażerów.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

W skład systemu wchodzą między innymi poduszki powietrzne. Jak twierdzi Gunnar Herrmann, dyrektor odpowiedzialny za globalny pion pojazdów kompaktowych Forda, w ich konstrukcji wykorzystano maksymalnie innowacyjne technologie, gwarantujące większe bezpieczeństwo przy zmniejszonym ryzyku urazów.

REKLAMA

IPS obejmuje więc przednie poduszki powietrzne i poduszki typu 3D chroniące okolice klatki piersiowej kierowcy. Zastosowanie zakrzywionych mocowań w dolnej sekcji poduszki nowego typu minimalizuje wpływ jej uderzenia w okolicach klatki piersiowej i żeber. Rozwiązanie to szczególnie pomoże chronić kierowców starszych i w konsekwencji bardziej narażonych na urazy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmodyfikowana została także konstrukcja poduszek pasażerskich w pierwszym i drugim rzędzie foteli. Zastosowano w niej technologię adaptacyjnego dostosowywania napełnienia, zmniejszającą ryzyko urazów dzięki odprowadzaniu podczas zderzenia części gazu z wnętrza poduszki przez boczny otwór wentylacyjny.

Bezpieczni pasażerowie

Uzupełnieniem systemu IPS są zoptymalizowane elementy wyposażenia zwiększające bezpieczeństwo w przedziale pasażerskim. Wśród nich kluczową rolę odgrywa kolumna kierownicy Forda usuwająca się poziomo w bok podczas wypadku i zmniejszająca obciążenia działające na głowę i klatkę piersiową kierowcy w razie zderzenia czołowego z dużą prędkością.

Zmieniono także konstrukcję tablicy rozdzielczej, która zapewnia optymalną podatność podczas zderzenia, chroniąc w razie zetknięcia nogi pasażerów. Przednie fotele zostały natomiast wyposażone w bardziej efektywne napinacze w zwijaczach, zwiększające wciągnięcie pasa, a także ograniczniki siły naprężenia pasów.

System zapobiegania kolizjom

Nowy Focus to pierwszy samochód marki Ford wyposażony w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach. Pomaga on uniknąć najechania na tył pojazdu stojącego z przodu, co zdarza się bardzo często podczas przejazdów przez zatłoczone skrzyżowania, ronda, oraz w trakcie jazdy w korku.

By zapobiec popularnym w ruchu miejskim kolizjom, którego mogą się okazać bardzo kosztowne w skutkach, system wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem za pomocą skierowanego do przodu lasera na podczerwień zamontowanego obok lusterka wstecznego. Dzięki nieustannemu monitorowaniu (100 razy na sekundę) odległości do pojazdu z przodu i prędkości zbliżania się do niego, system może oszacować ryzyko kolizji. W sytuacji ryzykownej następuje wstępne uruchomienie hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, system sam hamuje, by uniknąć zderzenia.

System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach zostaje aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h. Pełne uniknięcie kolizji dzięki pracy tego systemu jest możliwe, gdy różnica prędkości względnych obu pojazdów jest mniejsza niż 15 km/h.

Systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne

By pomóc kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem i uniknąć wypadków, nowy Ford Focus wyposażony został w całą serię układów zwiększających bezpieczeństwo czynne. Część z nich należy już do standardów wyposażenia dla aut tego typu, inne są autorskimi, nowoczesnymi rozwiązaniami Forda, które po raz pierwszy trafiły do oferty tej marki. 

Zobacz też: Chevrolet Volt przeszedł testy zderzeniowe

Nowoczesny elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) wykorzystuje inteligentną logikę do monitorowania stanu samochodu i dokonywania w razie potrzeby interwencji, często nawet niewyczuwalnych dla kierowcy. Obejmuje on następujące systemy:

  • Układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektronicznym rozkładem sił hamowania (EBD) i układem regulacji stabilności ruchu podczas hamowania na zakręcie (CBC)
  • Układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), funkcję wstępnego elektronicznego włączenia hamulców (EBP) i ostrzeżenie o hamowaniu awaryjnym
  • Układ kontroli przyczepności kół napędzanych (TCS) składający się z układu kontroli przyczepności sterowanego silnikiem (ETCS) i funkcji przyhamowania koła tracącego przyczepność (BLD)
  • Funkcję hydraulicznego zwiększania ciśnienia hamowania tylnych kół (HRB)
  • Układ kontroli hamowania silnikiem (EDC)
  • Układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC)
  • Układ ułatwiający ruszanie pod górę
  • Układ stabilizacji toru jazdy przyczepy
Focus wyposażony został w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, fot. Ford
Do innowacyjnych rozwiązań należy między innymi konstrukcja poduszek powietrznych, fot. Ford
Wiele rozwiązań znalazło się w ofercie Forda po raz pierwszy, fot. Ford
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA