REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Nowy Focus wyposażony został w cała gamę systemów bezpiczeństwa, fot. Ford
Nowy Focus wyposażony został w cała gamę systemów bezpiczeństwa, fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Focus wyposażony został w pełen pakiet układów zwiększających czynne i bierne bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Wiele z tych rozwiązań znalazło się w ofercie Forda pierwszy raz.

80 testów zderzeniowych i 2500 symulacji komputerowych zostało przeprowadzonych, by uczynić nowego Focusa pojazdem możliwie najbezpieczniejszym i zminimalizować ryzyko kolizji oraz jej ewentualne skutki. Jak twierdzą producenci, udało się spełnić najwyższe światowe standardy bezpieczeństwa w segmencie.

REKLAMA

Inteligentny IPS

Rozbudowany inteligentny system bezpieczeństwa Forda (IPS) łączy zoptymalizowaną wzmocnioną strukturę nadwozia z najnowszymi rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo bierne. Zadaniem układu jest maksymalne pochłanianie energii podczas zderzenia i współdziałanie z systemami bezpieczeństwa w pojeździe w celu ochrony pasażerów.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

REKLAMA

W skład systemu wchodzą między innymi poduszki powietrzne. Jak twierdzi Gunnar Herrmann, dyrektor odpowiedzialny za globalny pion pojazdów kompaktowych Forda, w ich konstrukcji wykorzystano maksymalnie innowacyjne technologie, gwarantujące większe bezpieczeństwo przy zmniejszonym ryzyku urazów.

IPS obejmuje więc przednie poduszki powietrzne i poduszki typu 3D chroniące okolice klatki piersiowej kierowcy. Zastosowanie zakrzywionych mocowań w dolnej sekcji poduszki nowego typu minimalizuje wpływ jej uderzenia w okolicach klatki piersiowej i żeber. Rozwiązanie to szczególnie pomoże chronić kierowców starszych i w konsekwencji bardziej narażonych na urazy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmodyfikowana została także konstrukcja poduszek pasażerskich w pierwszym i drugim rzędzie foteli. Zastosowano w niej technologię adaptacyjnego dostosowywania napełnienia, zmniejszającą ryzyko urazów dzięki odprowadzaniu podczas zderzenia części gazu z wnętrza poduszki przez boczny otwór wentylacyjny.

Bezpieczni pasażerowie

REKLAMA

Uzupełnieniem systemu IPS są zoptymalizowane elementy wyposażenia zwiększające bezpieczeństwo w przedziale pasażerskim. Wśród nich kluczową rolę odgrywa kolumna kierownicy Forda usuwająca się poziomo w bok podczas wypadku i zmniejszająca obciążenia działające na głowę i klatkę piersiową kierowcy w razie zderzenia czołowego z dużą prędkością.

Zmieniono także konstrukcję tablicy rozdzielczej, która zapewnia optymalną podatność podczas zderzenia, chroniąc w razie zetknięcia nogi pasażerów. Przednie fotele zostały natomiast wyposażone w bardziej efektywne napinacze w zwijaczach, zwiększające wciągnięcie pasa, a także ograniczniki siły naprężenia pasów.

System zapobiegania kolizjom

Nowy Focus to pierwszy samochód marki Ford wyposażony w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach. Pomaga on uniknąć najechania na tył pojazdu stojącego z przodu, co zdarza się bardzo często podczas przejazdów przez zatłoczone skrzyżowania, ronda, oraz w trakcie jazdy w korku.

By zapobiec popularnym w ruchu miejskim kolizjom, którego mogą się okazać bardzo kosztowne w skutkach, system wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem za pomocą skierowanego do przodu lasera na podczerwień zamontowanego obok lusterka wstecznego. Dzięki nieustannemu monitorowaniu (100 razy na sekundę) odległości do pojazdu z przodu i prędkości zbliżania się do niego, system może oszacować ryzyko kolizji. W sytuacji ryzykownej następuje wstępne uruchomienie hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, system sam hamuje, by uniknąć zderzenia.

System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach zostaje aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h. Pełne uniknięcie kolizji dzięki pracy tego systemu jest możliwe, gdy różnica prędkości względnych obu pojazdów jest mniejsza niż 15 km/h.

Systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne

By pomóc kierowcy zachować kontrolę nad pojazdem i uniknąć wypadków, nowy Ford Focus wyposażony został w całą serię układów zwiększających bezpieczeństwo czynne. Część z nich należy już do standardów wyposażenia dla aut tego typu, inne są autorskimi, nowoczesnymi rozwiązaniami Forda, które po raz pierwszy trafiły do oferty tej marki. 

Zobacz też: Chevrolet Volt przeszedł testy zderzeniowe

Nowoczesny elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) wykorzystuje inteligentną logikę do monitorowania stanu samochodu i dokonywania w razie potrzeby interwencji, często nawet niewyczuwalnych dla kierowcy. Obejmuje on następujące systemy:

  • Układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektronicznym rozkładem sił hamowania (EBD) i układem regulacji stabilności ruchu podczas hamowania na zakręcie (CBC)
  • Układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), funkcję wstępnego elektronicznego włączenia hamulców (EBP) i ostrzeżenie o hamowaniu awaryjnym
  • Układ kontroli przyczepności kół napędzanych (TCS) składający się z układu kontroli przyczepności sterowanego silnikiem (ETCS) i funkcji przyhamowania koła tracącego przyczepność (BLD)
  • Funkcję hydraulicznego zwiększania ciśnienia hamowania tylnych kół (HRB)
  • Układ kontroli hamowania silnikiem (EDC)
  • Układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC)
  • Układ ułatwiający ruszanie pod górę
  • Układ stabilizacji toru jazdy przyczepy
Focus wyposażony został w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, fot. Ford
Do innowacyjnych rozwiązań należy między innymi konstrukcja poduszek powietrznych, fot. Ford
Wiele rozwiązań znalazło się w ofercie Forda po raz pierwszy, fot. Ford
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA