Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?
REKLAMA
REKLAMA
Fiat Tipo sedan – gama dostępnych silników
W gamie jednostek napędowych Fiata Tipo sedan znalazły się cztery silniki. Podstawowym źródłem napędu jest jednostka benzynowa o pojemności 1.4 l, która osiąga moc maksymalną 95 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr./min. Według danych producenta, napędzane tym silnikiem Tipo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s i może się rozpędzić do 185 km/h.
REKLAMA
Deklarowane przez producenta zużycie paliwa w cyklu miejskim to 7,7 l na 100 km, w cyklu mieszanym – 5,7 l na 100 km, a w trasie 4,6 l na 100 km.
Przeczytaj wrażenia z jazdy Nowym Fiatem Tipo 1.4/95 KM
Dokładając siedem tysięcy złotych, możemy nabyć nowe Tipo z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l, który rozwija moc maksymalną 110 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 152 Nm przy 4500 obr./min. Różnica aż 7000 zł w cenie zakupu w stosunku do wersji z podstawową jednostką benzynową jest spowodowana również faktem, że 110 konny silnik standardowo współpracuje z sześciobiegową automatyczną przekładnią. Osiągi? Według danych producenta przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,2 s, a prędkość maksymalna to 192 Km/h. Jak widać, poprawa dynamiki w stosunku do tańszej odmiany jest niewielka. Nie znamy jeszcze pomiarów elastyczności w zakresie przyspieszania od 80 do 120 km/h, ale wnioskując z danych technicznych także i w tym przypadku nie należy się spodziewać znacznych różnic.
Będą kolejne wersje Fiata Tipo: Fiat Tipo hatchback i Fiat Tipo Station Wagon
Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest w gamie Tipo sedan, dobrze znana jednostka Multijet o pojemności 1,3l, która rozwija moc maksymalną 95 KM przy 3750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1500 obr./min.
Według informacji producenta Tipo z podstawowym silnikiem Diesla pod maską przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,7 s i może pojechać z maksymalną prędkością 180 km/h.
W ruchu miejskim zużywa (według danych producenta) 5,2 l oleju napędowego na 100 km. W trasie zużycie paliwa spada 3,5 l na 100 km. W cyklu mieszanym 95 konny Fiat „spala” 4,1 l oleju napędowego na 100 km.
Standardowo z silnikiem współpracuje manualna i niestety pięciobiegowa przekładnia. Żeby stać się właścicielem tej wersji trzeba zapłacić 10 tys. zł więcej niż za odmianę z podstawowym silnikiem benzynowym.
Zobacz też: Fiat Tipo 2016 - cennik i wyposażenie
Topowa wersja Fiata Tipo jest napędzana przez wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l, który rozwija moc maksymalną 120 KM przy 3750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm od 1750 obr./min. Z silnikiem współpracuje sześciobiegowa manualna przekładania. Według danych katalogowych, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 s i może się rozpędzić do 199 km/h.
Zużycie paliwa? W ruchu miejskim 5,7 l oleju napędowego na 100 km. W trasie - 3,6l na 100 km. W cyklu mieszanym - 4,2 l na 100 km.
Fiat Tipo 1.6 Multijet jest droższy od wersji z podstawowym napędem benzynowym o 16 tys. zł.
Zobacz też: Kia Cee’d 1.0 T-GDI GT Line – wrażenia z jazdy
Fiat Tipo sedan – który silnik wybrać?
Jeżeli nie musimy wybierać automatycznej skrzyni biegów, a samochód eksploatujemy głównie w warunkach miejskich, tylko od czasu do czasu wybierając się w podróż, zdecydowanie nie warto przepłacać. Podstawowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l jest optymalnym wyborem.
Kierowcy bardziej wymagający, którzy cenią sobie odpowiednią dynamikę podczas jazdy w trasie (z kompletem pasażerów) powinni wybrać silnik 1.6 Multijet o mocy 120 KM.
Mniejsza jednostka wysokoprężna (1.3/95 KM) mimo wielu zalet jest wyposażona w pięciobiegową przekładnię, co w długich trasach ogranicza komfort jazdy i przyczynia się do zwiększonego zużycia paliwa.
Wybór redakcji: 1.4 95 KM – jako uniwersalne źródło napędu. 1.6 Multijet/120 KM dla kierowców bardziej wymagających.
Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM
Fiat Tipo sedan – wersje wyposażeniowe
Na polskim rynku, Fiat Tipo sedan jest dostępny w czterech wersjach wyposażeniowych. Wymieniając od podstawowej – Tipo (stworzona specjalnie na rynek polski), POP, Easy, Lounge. Dodatkowo, producent postanowił wprowadzić na jakiś czas dwa dodatkowe poziomy wyposażenia żeby podkreślić debiut rynkowy modelu. Niestety dodatkowe wersje - Opening Edition i Opening Edition Plus - są dostępne jedynie z jednostkami benzynowymi.
Wersja Tipo
W składzie wyposażenia standardowego wersji Tipo znajdziemy:
ABS, System ESC, Panic Brake Assist, Traction Control, Drag Torque Control, Electronic Rollover Mitigation, Hill Hold Control, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, światła do jazdy dziennej, centralny zamek, termometr zewnętrzny, elektrycznie sterowane przednie szyby, zestaw naprawczy do ogumienia wraz ze sprężarką, dwupłaszczyznową regulację kierownicy, klimatyzację manualną, kluczyk z pilotem sterującym centralnym zamkiem, system monitoringu ciśnienia w ogumieniu, elektryczne wspomaganie kierownicy, Radio UConnect z portami USB oraz AUX, stalowe obręcze kół o średnicy 15 cali.
Dodatkowo, nabywcy podstawowej odmiany mogą dokupić m.in.:
Dzieloną tylną kanapę w stosunku 60/40 – koszt 500 zł
Kierownicę i gałkę zmiany biegów pokryte skórą – 500 zł
Kierownicę ze sterowaniem radioodtwarzaczem – 300 zł
Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane i podgrzewane – 500 zł
Czujniki parkowania tylne – 1300 zł
Pełnowymiarowe koło zapasowe – 400 zł
Niestety do odmiany Tipo nie można dokupić tempomatu, radia z nawigacją, przedniego podłokietnika, czy elektrochromatycznego lusterka wstecznego.
Zobacz też: Najnowsza odsłona Fiata 124 Spider
Wersja POP
W składzie wyposażenia standardowego wersji POP znajdziemy wyposażenie wersji Tipo, a ponadto: poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kurtynowe, dzieloną tylną kanapę 60/40, fotel kierowcy z regulacją wysokości, lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane i podgrzewane.
Dodatkowo, nabywcy odmiany POP mogą dokupić m.in.:
Fotele przednie podgrzewane – 600 zł
Kamerę cofania z dynamicznym torem jazdy - 1200 zł
Klimatyzację automatyczną jednostrefową – 1500 zł
Podłokietnik przedni – 500 zł
Podłokietnik na tylnej kanapie + fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego – 1000 zł
Tempomat – 800 zł
Radio Uconnect NAV z nawigacją i 5" dotykowym ekranem oraz systemem Bluetooth – 3000 zł
Felgi ze stopów lekkich 17" – 2500 zł
Pełnowymiarowe koło zapasowe – 400 zł
Zobacz też: Test długodystansowy Fiat 500 diesel z instalacją LPG
Wersja Easy
W składzie wyposażenia standardowego wersji Easy znajdziemy to co znajduje się w wersji POP, a ponadto:
Lusterko wsteczne elektrochromatyczne, czujnik zmierzchu, kierownicę i gałkę zmiany biegów pokryte skórą, kierownicę ze sterowaniem radioodtwarzaczem, chromowane klamki zewnętrzne, Felgi stalowe 16".
Dodatkowo nabywcy wersji Easy mogą dokupić m.in.:
Fotele przednie podgrzewane – 600 zł
Kamerę cofania z dynamicznym torem jazdy - 1200 zł
Klimatyzację automatyczną jednostrefową – 1500 zł
Podłokietnik przedni – 500 zł
Podłokietnik na tylnej kanapie + fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego – 1000 zł
Tempomat – 800 zł
Radio Uconnect NAV z nawigacją i 5" dotykowym ekranem oraz systemem Bluetooth – 1500 zł
Felgi ze stopów lekkich 16" – 1500 zł
Felgi ze stopów lekkich 17" - 2000 zł
Pełnowymiarowe koło zapasowe – 400 zł
Zobacz też: Fiat 500X: nowy crossover z Włoch
Wersja Lounge:
W składzie wyposażenia standardowego wersji Lounge znajdziemy wyposażenie wersji wersji Easy, a ponadto:
Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, klimatyzację automatyczną jednostrefową, podłokietnik przedni, listwy chromowane pod linią szyb bocznych, listwę chromowaną na przednim grillu, felgi ze stopów lekkich 16".
Dodatkowo nabywcy wersji Lounge mogą dokupić m.in.:
Felgi ze stopów lekkich 17" – 500 zł
Radio Uconnect NAV z nawigacją i 5" dotykowym ekranem oraz systemem Bluetooth – 1500 zł
Podłokietnik na tylnej kanapie + fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego – 1000 zł
Pełnowymiarowe koło zapasowe – 400 zł
Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.
Wersje promocyjne Opening Edition i Opening Edition Plus
W składzie wyposażenia standardowego wersji Opening Edition znajdziemy wyposażenie wersji wersji POP, a ponadto:
Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, czujniki parkowania tylne, elektrycznie sterowane szyby tylne, kierownicę ze sterowaniem radioodtwarzaczem, podłokietnik przedni, chromowane klamki zewnętrzne, listwę chromowaną na klapie bagażnika, lusterka zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia, radio UConnect z portami USB oraz AUX + system Bluetooth, felgi ze stopów lekkich 16" (felgi ze stopów lekkich 17" są dostępne za 500 zł).
W składzie wyposażenia standardowego wersji Opening Edition Plus znajdziemy wyposażenie wersji wersji Opening Edition, a ponadto:
Lusterko wsteczne elektrochromatyczne, czujnik zmierzchu, kierownicę i gałkę zmiany biegów pokryte skórą, podłokietnik na tylnej kanapie + fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego, tempomat, listwy chromowane pod linią szyb bocznych, radio Uconnect z 5" dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, felgi ze stopów lekkich 17".
Zobacz też: Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM
Fiat Tipo sedan – którą wersję wyposażenia wybrać?
Biorąc pod uwagę jedynie cztery, będące w stałej ofercie wersje wyposażenia, warto zwrócić uwagę na wersję Pop. Teoretyczną niedostępność przydającego się w naszym położeniu geograficznym elektrochromatycznego lusterka wstecznego można ominąć dokupując do odmiany Pop za 1500 zł (1000 zł w promocji) pakiet „Widoczność”, który obejmuje czujnik zmierzchu, czujnik deszczu i właśnie elektrochromatyczne lusterko wsteczne. Ponadto wersja Pop, otwiera możliwość dokupienia, m.in. podłokietnika przedniego, tylnego, regulacji podparcia lędźwiowego w fotelu kierowcy, a nawet automatycznej klimatyzacji. Dzięki temu, wybierając wersję Pop, nabywca ma możliwość konfiguracji wyposażenia wedle własnych wymagań. Możliwość dodatkowej konfiguracji wersji Tipo są znacznie ograniczone.
Bardzo interesująco prezentują się promocyjne wersje wyposażeniowe Opening Edition i Opening Edition Plus, niemniej są to propozycje czasowe i nie są dostępne w zestawieniu z jednostkami wysokoprężnymi. Choć trzeba przyznać, że najbogatsza odmiana Opening Editio Plus w zestawieniu z silnikiem 1.4/95 KM za 51 100 zł wygląda bardzo zachęcająco.
Nasz wybór: Wersja Pop z wyposażeniem opcjonalnym obejmującym pakiet „Widoczność”, Pakiet Tech (Kierownica pokryta skórą, czujniki parkowania tylne, radio Uconnect + Bluetooth, przyciski do sterowania radiem z koła kierownicy – koszt 2600 zł (2000 zł w promocji)) i Tempomat. Wybierając z wersjami promocyjnymi, decyzja to Opening Edition Plus.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.