Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec
REKLAMA
REKLAMA
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec
Zakup samochodu używanego w Niemczech wiąże się z wieloma korzyściami, jednak jego rejestracja w Polsce nie należy do błahostek. Jest to związane z pójściem do różnorakich instytucji, dlatego też poniżej wyjaśniamy krok po kroku procedury rejestracji oraz ich koszt.
REKLAMA
- Badanie techniczne pojazdu – pozytywny wynik badania diagnostycznego jest jednym z warunków potrzebnych do zarejestrowania pojazdu. Kiedy sprowadzony przez nas samochód posiada niemieckie tablice rejestracyjne, udajemy się do stacji diagnostycznej na obowiązkowy przegląd. Jeżeli jednak nie posiadamy tablic rejestracyjnych, musimy udać się do Urzędu Miasta – wydział komunikacji, aby nabyć czasowe tablice. Pozwolą nam one na dotarcie do wybranej stacji kontroli pojazdów. Koszt zakupu czasowych tablic rejestracyjnych to 62 złote, a badania technicznego pomiędzy 150 a 200 zł.
Polecamy: Dotacje unijne – jak pozyskać środki dla firmy
2. Czynności związane z opłatami rejestracyjnymi
- Na początek należy wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (NFOŚ) kwotę 500 zł. Jest to stała opłata ekologiczna obowiązująca dla każdego sprowadzanego samochodu. Dowód wpłaty należy zachować, ponieważ będzie nam potem potrzebny w Wydziale Komunikacji.
- Następnie udajemy się do Urzędu Celnego, aby dokonać opłaty związanej z akcyzą. Dla samochodów posiadających silnik o pojemności poniżej 2000 cm3 akcyza wynosi 3,1 % ceny pojazdu, natomiast jeśli samochód wyposażony jest w silnik o większej pojemności, podatek wynosi już 18,6 % ceny pojazdu. Potwierdzenie zapłaty akcyzy będzie wymagane w kolejnych etapach rejestracji.
- Kolejnym krokiem rejestracji pojazdu jest udanie się do Urzędu Skarbowego w celu złożenia wniosku o zwolnienie z podatku VAT. Będzie tam również wymagane złożenie kopii dokumentów rejestracyjnych przetłumaczonych przez wykwalifikowaną osobę (tłumacza przysięgłego). Koszt takiego tłumaczenie wynosi około 150 złotych.
Zobacz też: Samochody sprowadzane z Niemiec: dlaczego są tak tanie?
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec - co to jest Brief?
Z dniem 1 października 2005 roku wprowadzono nowy przepis definiujący dokumenty samochodów w Niemczech. Należą do nich dowód rejestracyjny, składający się z dwóch części: pierwszy to dowód wyglądający jak polski, który posiada oznaczenie „DEL1”, natomiast drugi to karta wielkości A4, która zastępuje kartę pojazdu, posiada ona oznaczenie „DEL2”. Aczkolwiek przed 2005 rokiem były w użyciu tzw. „briefy”. Mały brief to odpowiednik dowodu rejestracyjnego, a duży to karta pojazdu w formacie A5 składana na trzy części. Do rejestracji samochodu, który posiada tzw. briefy, potrzebny jest tylko mały brief, natomiast duży możemy pozostawić do własnego użytku. Należy pamiętać, że każdorazowe wydanie różnego typu zaświadczeń jest związane z kosztami, na które trzeba być przygotowanym.
Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?
Ostatnim etapem jest wizyta w Urzędzie Komunikacji. Składamy tam wszystkie dokumenty, które wcześniej otrzymaliśmy oraz wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu. Pozostawiamy tam również oryginalny Brief (odpowiednik dowodu rejestracyjnego) bądź dwuczęściowy dowód rejestracyjny, w zależności od pojazdu. Otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, tablice oraz naklejkę na szybę. Podczas wizyty w Urzędzie Komunikacji zobowiązani będziemy do wniesienia opłat za: kartę pojazdu, nalepkę kontrolną na szybę pojazdu, komplet nalepek legalizacyjnych na tablice, tablice rejestracyjne, pozwolenie czasowe oraz tzw. opłatę ewidencyjną. Koszt nie powinien wynieść więcej niż 250 złotych.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA