REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec. Fot. Fotolia
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec? Operacja wymaga cierpliwości, choć nie jest trudna. Podpowiadamy jak wykonać to krok po kroku.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec

Zakup  samochodu używanego w Niemczech wiąże się z wieloma korzyściami, jednak jego rejestracja w Polsce nie należy do błahostek. Jest to związane z pójściem do różnorakich instytucji, dlatego też poniżej wyjaśniamy krok po kroku procedury rejestracji oraz ich koszt.

REKLAMA

REKLAMA

  1. Badanie techniczne pojazdu – pozytywny wynik badania diagnostycznego jest jednym z warunków potrzebnych do zarejestrowania pojazdu. Kiedy sprowadzony przez nas samochód posiada niemieckie tablice rejestracyjne, udajemy się do stacji diagnostycznej na obowiązkowy przegląd. Jeżeli jednak nie posiadamy tablic rejestracyjnych, musimy udać się do Urzędu Miasta – wydział komunikacji, aby nabyć czasowe tablice. Pozwolą nam one na dotarcie do wybranej stacji kontroli pojazdów. Koszt zakupu czasowych tablic rejestracyjnych to 62 złote, a badania technicznego pomiędzy 150 a 200 zł.

Polecamy: Dotacje unijne – jak pozyskać środki dla firmy

2. Czynności związane z opłatami rejestracyjnymi

  • Na początek należy wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (NFOŚ) kwotę 500 zł. Jest to stała opłata ekologiczna obowiązująca dla każdego sprowadzanego samochodu. Dowód wpłaty należy zachować, ponieważ będzie nam potem potrzebny w Wydziale Komunikacji.
  • Następnie udajemy się do Urzędu Celnego, aby dokonać opłaty związanej z akcyzą. Dla samochodów posiadających silnik o pojemności poniżej 2000 cm3 akcyza wynosi 3,1 % ceny pojazdu, natomiast jeśli samochód wyposażony jest w silnik o większej pojemności, podatek wynosi już 18,6 % ceny pojazdu. Potwierdzenie zapłaty akcyzy będzie wymagane w kolejnych etapach rejestracji.
  • Kolejnym krokiem rejestracji pojazdu jest udanie się do Urzędu Skarbowego w celu złożenia wniosku o zwolnienie z podatku VAT. Będzie tam również wymagane złożenie kopii dokumentów rejestracyjnych przetłumaczonych przez wykwalifikowaną osobę (tłumacza przysięgłego). Koszt takiego tłumaczenie wynosi około 150 złotych.

Zobacz też: Samochody sprowadzane z Niemiec: dlaczego są tak tanie?

REKLAMA

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec - co to jest Brief?

Z dniem 1 października 2005 roku wprowadzono nowy przepis definiujący dokumenty samochodów w Niemczech. Należą do nich dowód rejestracyjny, składający się z dwóch części: pierwszy to dowód wyglądający jak polski, który posiada oznaczenie „DEL1”, natomiast drugi to karta wielkości A4, która zastępuje kartę pojazdu, posiada ona oznaczenie „DEL2”. Aczkolwiek przed 2005 rokiem były w użyciu tzw. „briefy”. Mały brief to odpowiednik dowodu rejestracyjnego, a duży to karta pojazdu w formacie A5 składana na trzy części. Do rejestracji samochodu, który posiada tzw. briefy, potrzebny jest tylko mały brief, natomiast duży możemy pozostawić do własnego użytku. Należy pamiętać, że każdorazowe wydanie różnego typu zaświadczeń jest związane z kosztami, na które trzeba być przygotowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Ostatnim etapem jest wizyta w Urzędzie Komunikacji. Składamy tam wszystkie dokumenty, które wcześniej otrzymaliśmy oraz wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu. Pozostawiamy tam również oryginalny Brief (odpowiednik dowodu rejestracyjnego) bądź dwuczęściowy dowód rejestracyjny, w zależności od pojazdu. Otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, tablice oraz naklejkę na szybę. Podczas wizyty w Urzędzie Komunikacji zobowiązani będziemy do wniesienia opłat za: kartę pojazdu, nalepkę kontrolną na szybę pojazdu, komplet nalepek legalizacyjnych na tablice, tablice rejestracyjne, pozwolenie czasowe oraz tzw. opłatę ewidencyjną. Koszt nie powinien wynieść więcej niż 250 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA