REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec. Fot. Fotolia
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec? Operacja wymaga cierpliwości, choć nie jest trudna. Podpowiadamy jak wykonać to krok po kroku.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec

Zakup  samochodu używanego w Niemczech wiąże się z wieloma korzyściami, jednak jego rejestracja w Polsce nie należy do błahostek. Jest to związane z pójściem do różnorakich instytucji, dlatego też poniżej wyjaśniamy krok po kroku procedury rejestracji oraz ich koszt.

REKLAMA

REKLAMA

  1. Badanie techniczne pojazdu – pozytywny wynik badania diagnostycznego jest jednym z warunków potrzebnych do zarejestrowania pojazdu. Kiedy sprowadzony przez nas samochód posiada niemieckie tablice rejestracyjne, udajemy się do stacji diagnostycznej na obowiązkowy przegląd. Jeżeli jednak nie posiadamy tablic rejestracyjnych, musimy udać się do Urzędu Miasta – wydział komunikacji, aby nabyć czasowe tablice. Pozwolą nam one na dotarcie do wybranej stacji kontroli pojazdów. Koszt zakupu czasowych tablic rejestracyjnych to 62 złote, a badania technicznego pomiędzy 150 a 200 zł.

Polecamy: Dotacje unijne – jak pozyskać środki dla firmy

2. Czynności związane z opłatami rejestracyjnymi

  • Na początek należy wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (NFOŚ) kwotę 500 zł. Jest to stała opłata ekologiczna obowiązująca dla każdego sprowadzanego samochodu. Dowód wpłaty należy zachować, ponieważ będzie nam potem potrzebny w Wydziale Komunikacji.
  • Następnie udajemy się do Urzędu Celnego, aby dokonać opłaty związanej z akcyzą. Dla samochodów posiadających silnik o pojemności poniżej 2000 cm3 akcyza wynosi 3,1 % ceny pojazdu, natomiast jeśli samochód wyposażony jest w silnik o większej pojemności, podatek wynosi już 18,6 % ceny pojazdu. Potwierdzenie zapłaty akcyzy będzie wymagane w kolejnych etapach rejestracji.
  • Kolejnym krokiem rejestracji pojazdu jest udanie się do Urzędu Skarbowego w celu złożenia wniosku o zwolnienie z podatku VAT. Będzie tam również wymagane złożenie kopii dokumentów rejestracyjnych przetłumaczonych przez wykwalifikowaną osobę (tłumacza przysięgłego). Koszt takiego tłumaczenie wynosi około 150 złotych.

Zobacz też: Samochody sprowadzane z Niemiec: dlaczego są tak tanie?

REKLAMA

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec - co to jest Brief?

Z dniem 1 października 2005 roku wprowadzono nowy przepis definiujący dokumenty samochodów w Niemczech. Należą do nich dowód rejestracyjny, składający się z dwóch części: pierwszy to dowód wyglądający jak polski, który posiada oznaczenie „DEL1”, natomiast drugi to karta wielkości A4, która zastępuje kartę pojazdu, posiada ona oznaczenie „DEL2”. Aczkolwiek przed 2005 rokiem były w użyciu tzw. „briefy”. Mały brief to odpowiednik dowodu rejestracyjnego, a duży to karta pojazdu w formacie A5 składana na trzy części. Do rejestracji samochodu, który posiada tzw. briefy, potrzebny jest tylko mały brief, natomiast duży możemy pozostawić do własnego użytku. Należy pamiętać, że każdorazowe wydanie różnego typu zaświadczeń jest związane z kosztami, na które trzeba być przygotowanym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Ostatnim etapem jest wizyta w Urzędzie Komunikacji. Składamy tam wszystkie dokumenty, które wcześniej otrzymaliśmy oraz wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu. Pozostawiamy tam również oryginalny Brief (odpowiednik dowodu rejestracyjnego) bądź dwuczęściowy dowód rejestracyjny, w zależności od pojazdu. Otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, tablice oraz naklejkę na szybę. Podczas wizyty w Urzędzie Komunikacji zobowiązani będziemy do wniesienia opłat za: kartę pojazdu, nalepkę kontrolną na szybę pojazdu, komplet nalepek legalizacyjnych na tablice, tablice rejestracyjne, pozwolenie czasowe oraz tzw. opłatę ewidencyjną. Koszt nie powinien wynieść więcej niż 250 złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA