REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Którą wersję Audi A6 3.0 TDI wybrać - Avant, Allroad czy Limousine?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Obszerny test Audi A6 3.0 TDI ma wskazać różnice pomiędzy trzema wersjami tego modelu - Allroad, Avant i Limousine. Jakie są wady i zalety poszczególnych odmian? Czy różnice miedzy nimi są duże?

Test Audi A6 3.0 TDI: Avant, Allroad czy Limousine?

Audi A6 to jeden z najchętniej wybieranych przez Polaków samochodów Audi. W grudniu 2015 roku większą popularnością od niego cieszyły się tylko modele Q5 i Q7. Postanowiliśmy zatem sprawdzić w czym tkwi sekret jego powodzenia i przetestowaliśmy 3 odmiany tego modelu – limuzynę, kombi i uterenowioną wersję Allroad. Wszystkie mają silnik 3.0 TDI, stały napęd quattro, pneumatyczne zawieszenie i bardzo podobne wyposażenie windujące cenę do oszałamiających 480 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM

Kamil Fraszkiewicz

Najnowsza, 4 generacja Audi A6 została poddana w 2014 roku faceliftingowi. Auto, niezależnie od wersji nadwoziowej, skutecznie skupia na sobie uwagę, zwłaszcza jeśli jest wyposażone w opcjonalny pakiet stylizacyjny S-line Exterieur.

Audi A6 3.0 TDI Limousine

Najdostojniej prezentuje się sedan (Limousine). Ta potężna limuzyna swoimi wymiarami jeszcze dekadę temu zaliczana byłaby do tej samej klasy co Mercedes Klasy S czy BMW 7. Ma długość 4933 mm i rozstaw osi 2912 mm. Dla porównania rozstaw osi w S-klasie (W220) wynosi 2964 mm , BMW serii 7 (E65) 2990 mm, a Audi A8 (D3) 2944 mm. Ogromne gabaryty nowego A6 zostały jednak skrzętnie ukryte pod dynamiczną linią nadwozia. Auto sprawia wrażenie lekkiego i zwinnego.

Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM

Kamil Fraszkiewicz

Audi A6 3.0 TDI - Avant i Allroad

Avant i Allroad to z kolei dwa masywne auta z nadwoziem typu kombi. Avant jest nieco dłuższy od sedana (4943 mm), ale podobnie jak on prezentuje się bardzo dynamicznie. Agresywnie stylizowane zderzaki z ogromnymi wlotami powietrza, 20-calowe alufelgi z nisko profilowanymi oponami szczelnie wypełniające nadkola i dwie chromowane końcówki wydechu robią duże wrażenie.

REKLAMA

Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Audi Q7 3.0 TFSI 333 KM - zupełnie nowa konstrukcja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Allroad bazuje na wersji Avant, ale różni się od niej plastikowymi nakładami w dolnej części nadwozia i wokół nadkoli, srebrnymi elementami w obu zderzakach i o ponad 3 cm większym prześwitem. (o 31,5 mm większym niż w Avancie). Ale to nie koniec różnic. Spód auta jest dodatkowo zabezpieczonymi osłonami ze stali szlachetnej zarówno w z przodu jak i z tyłu pojazdu.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM

Kamil Fraszkiewicz

To co łączy wszystkie trzy wersje Audi A6 to nadwozie zbudowane w ok. 20 procentach z aluminium i … problem z domykaniem drzwi. Trzeba użyć sporej siły by pokonać opór stawiany przez ich zawiasy. Być może dlatego Audi oferuje system automatycznego ich domykania za pomocą siłowników.

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!


Audi A6 3.0 TDI - wnętrze

Wnętrza wszystkich 3 wersji Audi A6 są do siebie bardzo podobne. Uwagę zwraca kapitalna jakość wykończenia, świetne materiały i rewelacyjne wygłuszenie. Do tego najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa jazdy – kamera z widokiem 360°, asystent parkowania, wyświetlacz Head-Up czy asystent nocnej jazdy prezentujący obraz w podczerwieni. O luksusowym charakterze świadczy także skórzane wykończenie nie tylko foteli, kierownicy czy lewarka skrzyni biegów, ale i boczków drzwi. Dodatkowo kokpit i tunel środkowy pokryte są specjalnymi aplikacji z aluminium (Allroad) lub czarnego drewna Beaufort łączonego z aluminium (limuzyna i Avant).

Wnętrze Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM zachwyca precyzyjnym spasowaniem elementów, wysoką jakością materiałów i elegancką, choć dość prostą stylizacją

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!  

Niezależnie od wersji nadwoziowej nowe Audi A6 zachwyca przestronnością. Bez trudu pomieści  cztery osoby o wzroście ok. 185 cm. Piąta nie będzie czuć się komfortowo z uwagi na specyficzne wyprofilowanie tylnej kanapy i tunel biegnący przez środek kabiny. To co na pewno różni te trzy auta to bagażniki. Limuzyna ma kufer o pojemności 530 l, a Avant i Allroad 565 l. Dodatkowo w obu "kombiakach" przestrzeń można zagospodarować wykorzystując w tym celu siatki i specjalną, ruchomą przegrodę.

Audi A6 Allroad posiada swoisty żyroskop, przydatny w trudniejszym terenie. Pytanie tylko, kto odważy się takim autem przeprawiać przez niedostępne knieje i lasy?

Kamil Fraszkiewicz

Po zajęciu miejsca za małą, świetnie leżącą w dłoniach kierownicą uwagę kierującego skupia centralny ekran systemy multimedialnego MMI Navigation plus. We wszystkich trzech wersjach jest on prawie identyczny. Dlaczego prawie? Bowiem w Allroadzie wyposażona go w aplikację prezentując kąt natarcia auta i jego przechył względem podłoża. Funkcja ma być przydatna w trakcie jazdy trudniejszym terenie. Biorąc pod uwagę to wręcz bizantyjskie wnętrze tego auta, trudno mi uwierzyć, aby funkcja ta kiedykolwiek okazała się przydatna. 

Zobacz też: Co może uszkodzić podgrzewanie foteli w samochodzie?

To co najbardziej różni te trzy auta po zajęciu miejsca za kierownicą to fotele. Moim zdaniem najlepsze okazują się siedzenia z Allroada, bowiem paradoksalnie zapewniają  o wiele lepsze trzymanie boczne niż opcjonalne, sportowe fotele S-line zastosowane w limuzynie i kombi. Osoby o szczupłej budowie ciała mogą nie być nimi zachwycone. Za to te z Allroada mają jeszcze jedną przewagę – regulowane w dwóch płaszczyznach zagłówki.

Audi A6 3.0 TDI - wyciszenie kabiny

Jak wspomniałem na początku wszystkie trzy wersje A6 zachwycają wysokim komfortem akustycznym. W żadnym nie można narzekać na hałas, nawet przy bardzo wysokich prędkościach autostradowych. Jednak i tu zauważyć można różnice.

Najprzyjemniej podróżowało mi się Audi A6 Avant. Model ten wyposażony był w najmocniejszy silnik Diesla 3.0 TDI o mocy 320 KM, w którego wydechu zainstalowano specjalny oscylator dźwięku, emitujący sztuczny dźwięk ośmiocylindrowego motoru. W trakcie jazdy w trybie Dynamic kierowca ma wrażenie podróżowania sportowym autem, lecz gdy odpuści gaz, silnik przycicha, a w kabinie zapada błoga cisza. Warto zauważyć, że motor ten, dzięki 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów ZF, przy 200 km/h na ostatnim biegu ma zaledwie 2400 obr./min! I właśnie dlatego jest wręcz stworzony do pokonywania nawet najdłuższych tras.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Audi A6 Allroad też posiada wspomniany oscylator, ale jest minimalnie głośniejszy w środku, z uwagi na nieco większy opór powietrza jaki stawia wyżej zawieszone nadwozie (Avant Cd=0,30 a Allroad Cd=0,32). Limuzyna jest prawie tak samo cicha jak Avant, jednak jej silnik połączony jest tylko z 7-biegową przekładnią, co przy prędkościach powyżej 140 km/h zaczyna być odczuwalne.

Audi A6 3.0 TDI - 272 KM czy 320 KM?

W kontekście samych silników to różnice są dużo bardziej wyraźne. Co prawda wszystkie noszą oznaczenie 3.0 TDI i wywodzą się z tego samego motoru, jednak nie są identyczne. Najsłabszy 272-konny diesel znalazł się pod maską limuzyny. Najsłabszy, nie znaczy słaby, wręcz przeciwnie. Audi A6 Limousine rozpędza się dzięki niemu 0-100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy! Duża w tym zasługa ogromnego momentu obrotowego (580 Nm), który będąc dostępnym w szerokim zakresie obrotów (1250-3250 obr./min), sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem 1770-kilogramowej limuzyny! Motor zaskakuje przy tym przyjemnym dźwiękiem silnika V6 i ogromną lekkością w nabieraniu prędkości. Trudno właściwie oczekiwać więcej od auta służącego rodzinnym wyjazdom. Niezależnie od liczby pasażerów, Audi bardzo szybko nabiera prędkości. Co prawda jego 7-stopniowa przekładnia DSG zaskakująco długo inicjuje sam proces startu auta (co bywa irytujące na dłuższą metę), ale później zbiera ona same pochwały. Zmiana biegów przebiega szybko i sprawnie. Silnik pracuje przy tym bardzo kulturalnie i jest dość oszczędny w gospodarowaniu paliwem. W mieście zużywa od 10 do 12 litrów oleju napędowego na 100 km, w trasie ok. 7,5-8,5 l/100 km.

Zobacz też: Test BMW 640i Coupe

Silnik 3.0 TDI 320 KM

Pod maską A6-tek w wersji Allroad i Avant zagościł dużo mocniejszy, podwójnie doładowany motor 3.0 TDI. Generuje on moc 320 KM i maksymalny moment obrotowy równy 650 Nm dostępny w zakresie 1400-2800 obr./min. Dzięki wbudowanemu w wydech oscylatorowi dźwięku ma świetne brzmienie, które co ciekawe, jest bardziej słyszalne na zewnątrz pojazdu niż w jego kabinie. Sekretem dodatkowych 48 KM są dwie, szeregowo połączone ze sobą turbosprężarki, które dbają jednocześnie o jak najszerszy zakres użytecznych obrotów silnika. Aby wytrzymać wysoką moc, jednostka napędowa otrzymała mocniejsze tłoki, głowicę i wałki rozrządu.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

Pierwszą setkę Avant osiąga po 5,2 sekundy, Allroad po 5,5 sekundy, a odczucia towarzyszące przyspieszaniu są prawie identyczne jak w przypadku słabszej o 48 KM limuzyny. Różnica zaczyna być zauważalna dopiero po przekroczeniu 130 km/h kiedy to mocniejszy motor z zaskakującą łatwością napędza cięższe kombi do prędkości 200 km/h.

Większy silnik, dzięki 8-mio a nie 7-stopniowej przekładni, może pracować na niższych obrotach, przez co pasażerowie jeszcze lepiej znoszą jazdę z dużymi prędkościami. Ośmiostopniowy automat ZF oparty na konwerterze pracuje też delikatniej niż 7-biegowe DSG z limuzyny, szybciej zrzuca biegi przy mocnym wciśnięciu gazu i dużo płynniej rusza z miejsca. Mocniejszy motor 3.0 TDI jest jednak nieco bardziej paliwożerny. W mieści potrzebuje od 11,5 do 14 l paliwa na 100 km, na trasie ok. 8,5-9,0 l/100 km. Dalszą część porównania znajdziecie w poniższym linku:

Zobacz też: Którą wersję Audi A6 3.0 TDI wybrać - Avant, Allroad czy Limousine? Część II

Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA