Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV. / Kuba Brzeziński
Audi Q5 Sportback trafił do naszej redakcji. Tak, SUV coupe ma dach przypominający... Garbusa. We wnętrzu to jednak cały czas sprawdzona Q-piątka.

Audi Q5 Sportback, czyli zwykłe Q5 z uciętym dachem

SUV przebrany za coupe? Dziś los ten spotyka praktycznie każdy model ze zwiększonym prześwitem. Powód? Bo dokładnie tego chcą klienci. I tak mocno zaznaczona tendencja prędzej lub później musiała dotknąć hit sprzedaży z Ingolstadt - mowa o modelu Q5. Projektanci z tym Sportbackiem mieli jednak poważny problem. W końcu nie projektowali samochodu od zera, a jedynie coupe-tyzowali jego sylwetkę podczas liftingu. A to mocno ograniczyło im spektrum możliwych do wykorzystania narzędzi stylistycznych. Muszę jednak przyznać, że efekty ich prac są niezwykle zgrabne.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro S tronic

Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

Q5 Sportback: niższy dach uwydatnia sportowe akcenty

Tak, na zdjęciach Q5 Sportback przypomina trochę Garbusa. To jednak wyłącznie złudzenie, które można odnieść patrząc na zdjęcia. Na żywo - i z pięknym szarym lakierem jak w testówce - SUV robi wrażenie i zwraca na siebie uwagę w ruchu miejskim. A dzieje się tak głównie za sprawą tego, że obniżony dach w tylnej części nadwozia oraz foremna klapa, jeszcze mocniej przykuwają uwagę do mocnych przetłoczeń linii bocznej. Poza tym Q5 Sportback to dobre, stare Q5. Ma wkurzone spojrzenie, a do tego np. opcjonalne OLED-owe lampy z tyłu z sygnaturami świetlnymi.

Wnętrze Audi Q5 Sportback jest więcej niż... poprawne

Na temat kabiny pasażerskiej testowego Audi Q5 Sportback nie będę mówił zbyt dużo. I nie chodzi o to, że nie da się powiedzieć o tym wnętrzu zbyt dużo. Decyduje o tym jeden zasadniczy powód. Testowałem niedawno zwykłe Q5 i podczas jego opisywania wypowiedziałem się na temat ergonomii, przestrzeni, jakości i spasowania - dosłownie wzorowej. Dużo powiedziałem też o ekranie multimedialnym - który ma 12,3 cala wielkości, a do tego na tyle wysoką jakość, że kierowca spokojnie mógłby oglądać na nim filmy z Discovery. W skrócie Niemcy z wrodzoną sobie zmyślnością dobrze przygotowali "miejsce pracy" kierowcy, a do tego pozostawili do jego dyspozycji kufer liczący co najmniej 510 litrów!

Zobacz również: Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro S tronic

Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI: szybki jak Golf GTI, oszczędny jak Cee`d 1.6

Dużo więcej powiem na temat silnika - szczególnie że jest naprawdę o czym mówić! Oznaczenie wersji testowej to 45 TFSI. Pod nim ukrywa się 2-litrowy silnik benzynowy dysponujący doładowaniem - ten sam, który napędza np. Golfa GTI czy Audi S3. Motor oferuje 265 koni mechanicznych - i są one dostępne dość wysoko, bo przy 5250 obr./min. Całe szczęście już przy 1600 obr./min. do akcji wkracza maksymalny moment obrotowy o wartości 370 Nm. Skutek? Q5 Sportback 45 TFSI po głębszym wciśnięciu gazu długo się nie zastanawia. Wyrywa do przodu i osiąga pierwszą setkę już po 6,1 sekundy. Uślizg kół? Raczej nie - moc transferuje bowiem inteligentne, dołączane Quattro i dwusprzęgłowa skrzynia S tronic.

Dołączany napęd AWD w SUV-ie dziś nikogo nie dziwi. Raczej ciężko byłoby znaleźć kierowcę, który najpierw wydałby przeszło 300 tys. zł na modne Audi, a później postanowił doszczętnie podrapać jego lakier lub 20-calowe felgi w czasie off-roadowych wypraw. Dlatego w tym układzie napędowym z punktu widzenia kierowcy są dwie ważniejsze wartości. Po pierwsze silnik naprawdę fajnie powarkuje w czasie przyspieszania - nie krzyczy, a delikatnie powarkuje. Po drugie benzynowy 2-litrowiec nie jest paliwowym smokiem. W czasie testu palił średnio jakieś 9 litrów benzyny - tyle co 1.6-litrowa, wolnossąca Kia Cee`d.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro S tronic

Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

Audi Q5 Sportback: sportowe osiągi, sportowe zawieszenie

Układ napędowy Audi Q5 Sportback może pracować z zacięciem sportowym lub... komfortowym. Tego samego nie da się jednak powiedzieć o zawieszeniu. Bo to jest wyłącznie sportowe. Resorowanie twardo amortyzuje napotkane przez koła przeszkody, ale z drugiej strony sprawia, że blisko 2-tonowy SUV mocno nie wychyla nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Układ kierowniczy podczas miejskich manewrów potrafi pracować miękko. Mocno usztywnia się jednak, gdy Q5 Sportback wyjedzie z miasta i wzrośnie prędkość - poprawiając tym samym precyzję manewrów.

Test: Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro S tronic - podsumowanie:

Po teście Audi Q5 Sportback jednego jestem pewien. Nie zdziwi mnie sukces tego auta. Powód? Bo bierze najlepsze cechy technologii sprawdzonego Q5, ale odrzuca jego pudełkowatą formę na rzecz naprawdę ładnej i modnej sylwetki coupe. To musi rynkowo chwycić! Szczególnie w połączeniu z wyśmienitym silnikiem benzynowym. Za jego sprawą urodziwy SUV zyskuje kolejnego asa w rękawie - staje się tak szybki jak Golf GTI, ale w tym samym czasie równie oszczędny co Kia Cee`d. Na koniec jeszcze jedna wskazówka. Jeżeli ktoś powie właścicielowi Q5 Sportback, że jego auto wygląda jak Garbus, to znaczy że mu zazdrości. Bardzo zazdrości.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro S tronic

Audi Q5 Sportback. Sportowa sylwetka i sprawdzony SUV.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro S tronic:

  • Silnik: R4, benzyna, doładowany
  • Pojemność silnika: 1984 cm3
  • Maksymalna moc: 265 KM (przy 5250 - 6500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm (przy 1600 - 4500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 240 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 70 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,1 litra
  • Długość: 4689 mm
  • Szerokość: 1893 mm
  • Wysokość: 1660 mm
  • Rozstaw osi: 2819 mm
  • Pojemność bagażnika: 510/1480 litrów
  • Cena: od 208 300 zł

Moto
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
07 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...