REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo 159, mimo że już trąci myszką to starzeje się z godnością. Samochód nadal urzeka pięknym kształtem karoserii i wciąż dobrymi właściwościami jezdnymi. A wszelkie pogłoski o rychłym pojawieniu się następcy są dobrą okazją do tego, by przy zakupie Alfy wynegocjować większy rabat i jeszcze bardziej cieszyć się z posiadania tak pięknego samochodu.

Powalający wygląd Alfy Romeo 159 działa na odbiorcę tak samo mocno bez względu na to, czy spogląda na wersję sedan, czy SW czyli kombi. Samochód jest obecny na rynku od kilku lat, a mimo to dynamiczny kształt 159 nadal „cieszy oko”. I to nawet na tle młodszej konkurencji z tej samej klasy.

REKLAMA

REKLAMA

 Wnętrze

Sportowy sznyt przeważa także w przedziale pasażerskim Alfy 159. Tablica przyrządów z pięknymi okrągłymi wskaźnikami na konsoli centralnej przywodzi na myśl czasy, w których Alfa Romeo pobudzała zmysły takimi modelami jak Giulia, czy GT.

Fotele kierowcy i pasażera są wręcz doskonale wyprofilowane i sprzyjają zarówno sportowej, jak i długiej jeździe.

Na tylnej kanapie swobodnie usiądą tam dwie dorosłe osoby o średnim wzroście. W ogóle wnętrze 159 nie należy do przestronnych. Sportowy wygląd, z nisko opadającą linią dachu wymagał również poświęcenia obszerności bagażnika. W Alfie SW przedział na bagaże ma pojemność 445 l, dla porównania to o jakieś 200 l mniej niż najobszerniejszej w klasie Skodzie Superb. 

REKLAMA

Ale Alfy 159 nie kupuje się dla dużego bagażnika. Oprócz designu karoserii, finezyjnego wnętrza wykończonego dobrymi pod względem jakości materiałami włoska konstrukcja oferuje coś innego niż po prostu praktyczność kombi. To ponadprzeciętnie dobre właściwości jezdne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Napęd/układ jezdny

Pod maską prezentowanej Alfy pracował wysokoprężny, szesnastozaworowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc 170 KM i 360 Nm momentu obrotowego od 1750 obr./min. To dobre parametry, ale zwróćmy uwagę, że opisywany egzemplarz ważył aż 1540 kg, co mogło się przełożyć na straty w dynamice i podwyższonym zużyciu paliwa.

 Według danych producenta Alfa 159 2.0 JTDm 170 KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9 s i zużywa w ruchu miejskim 7,2 l oleju napędowego na 100 km, co stanowi wyniki przyzwoite.

Rzeczywiście opisywana jednostka napędowa to (obok doskonałego prowadzenia i świetnie do zestrojonego dynamicznej jazdy zawieszenia) jeden z najmocniejszych atutów samochodu.

Silnik pracuje cicho i charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Jest bardzo elastyczny, co zapobiega konieczności częstej zmiany przełożeń podczas jazdy w mieście.

Prowadzenie 159 to czysta przyjemność. Samochód dynamicznie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotomierza, a sporą masę konstrukcji czuć dopiero podczas jazdy po nierównościach. Twardo zestrojone zawieszenie w połączeniu z siedemnastocalowymi obręczami i oponami o niskim profilu ograniczają komfort jazdy, ale potęgują przyjemność prowadzenia podczas jazdy po równej drodze, zwłaszcza po zakrętach.

Jak na diesla przystało Alfa nieźle wypada w kategorii zużycie paliwa. Podczas jazd w ruchu miejskim auto spalało średnio 7,8-8,5 l/100 km. Nadmieńmy, że większość ruchu odbywała się w korkach.

Warto wspomnieć, że w samochodzie nie występują niedociągnięcia znane ze starszych modeli włoskiego producenta, typu nieprecyzyjnie trafiająca w poszczególne przełożenia dźwignia zmiany biegów, czy skrzypiące podczas jazdy po nierównościach elementy kokpitu.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

 Podsumowanie

Niewątpliwie Alfa Romeo 159 to propozycja dla osób, dla których praktyczność i możliwości przewozowe pojazdu nie są priorytetem. 159 SW jest samochodem, który zawiezie cztery dorosłe osoby na wakacje w wygodnych warunkach, ale może zajść konieczność dokupienia do auta boksu dachowego. Nie jest to cecha dyskwalifikująca auto, bo mimo że od debiutu modelu minęło kilka lat trudno znaleźć ładniejsze i jednocześnie lepiej jeżdżące auto w klasie.

Spoglądając w cennik zaporowa może okazać się cena zakupu. Najtańsza 159 SW ze 170 – konnym dieslem kosztuje 111 900 zł. Testowana odmiana wyposażeniowa Sport plus kosztuje 121 900 zł, co jak na model który niebawem ustąpi pola następcy wydaje się kwotą dość wygórowaną.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Dane techniczne:

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm Sport Plus
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 170 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 445 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 466/182,8/1422 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s.
Zużycie paliwa* 7,2/4,5/5,5 l/100 km
Cena 121 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Alfa Romeo 159 SW - przód
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - fotel
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - podsufitka
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - konsola
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - "zegary"
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - felga
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - przód
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - tył
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA