REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo 159, mimo że już trąci myszką to starzeje się z godnością. Samochód nadal urzeka pięknym kształtem karoserii i wciąż dobrymi właściwościami jezdnymi. A wszelkie pogłoski o rychłym pojawieniu się następcy są dobrą okazją do tego, by przy zakupie Alfy wynegocjować większy rabat i jeszcze bardziej cieszyć się z posiadania tak pięknego samochodu.

Powalający wygląd Alfy Romeo 159 działa na odbiorcę tak samo mocno bez względu na to, czy spogląda na wersję sedan, czy SW czyli kombi. Samochód jest obecny na rynku od kilku lat, a mimo to dynamiczny kształt 159 nadal „cieszy oko”. I to nawet na tle młodszej konkurencji z tej samej klasy.

REKLAMA

 Wnętrze

Sportowy sznyt przeważa także w przedziale pasażerskim Alfy 159. Tablica przyrządów z pięknymi okrągłymi wskaźnikami na konsoli centralnej przywodzi na myśl czasy, w których Alfa Romeo pobudzała zmysły takimi modelami jak Giulia, czy GT.

Fotele kierowcy i pasażera są wręcz doskonale wyprofilowane i sprzyjają zarówno sportowej, jak i długiej jeździe.

REKLAMA

Na tylnej kanapie swobodnie usiądą tam dwie dorosłe osoby o średnim wzroście. W ogóle wnętrze 159 nie należy do przestronnych. Sportowy wygląd, z nisko opadającą linią dachu wymagał również poświęcenia obszerności bagażnika. W Alfie SW przedział na bagaże ma pojemność 445 l, dla porównania to o jakieś 200 l mniej niż najobszerniejszej w klasie Skodzie Superb. 

Ale Alfy 159 nie kupuje się dla dużego bagażnika. Oprócz designu karoserii, finezyjnego wnętrza wykończonego dobrymi pod względem jakości materiałami włoska konstrukcja oferuje coś innego niż po prostu praktyczność kombi. To ponadprzeciętnie dobre właściwości jezdne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Napęd/układ jezdny

Pod maską prezentowanej Alfy pracował wysokoprężny, szesnastozaworowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc 170 KM i 360 Nm momentu obrotowego od 1750 obr./min. To dobre parametry, ale zwróćmy uwagę, że opisywany egzemplarz ważył aż 1540 kg, co mogło się przełożyć na straty w dynamice i podwyższonym zużyciu paliwa.

 Według danych producenta Alfa 159 2.0 JTDm 170 KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9 s i zużywa w ruchu miejskim 7,2 l oleju napędowego na 100 km, co stanowi wyniki przyzwoite.

Rzeczywiście opisywana jednostka napędowa to (obok doskonałego prowadzenia i świetnie do zestrojonego dynamicznej jazdy zawieszenia) jeden z najmocniejszych atutów samochodu.

Silnik pracuje cicho i charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Jest bardzo elastyczny, co zapobiega konieczności częstej zmiany przełożeń podczas jazdy w mieście.

REKLAMA

Prowadzenie 159 to czysta przyjemność. Samochód dynamicznie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotomierza, a sporą masę konstrukcji czuć dopiero podczas jazdy po nierównościach. Twardo zestrojone zawieszenie w połączeniu z siedemnastocalowymi obręczami i oponami o niskim profilu ograniczają komfort jazdy, ale potęgują przyjemność prowadzenia podczas jazdy po równej drodze, zwłaszcza po zakrętach.

Jak na diesla przystało Alfa nieźle wypada w kategorii zużycie paliwa. Podczas jazd w ruchu miejskim auto spalało średnio 7,8-8,5 l/100 km. Nadmieńmy, że większość ruchu odbywała się w korkach.

Warto wspomnieć, że w samochodzie nie występują niedociągnięcia znane ze starszych modeli włoskiego producenta, typu nieprecyzyjnie trafiająca w poszczególne przełożenia dźwignia zmiany biegów, czy skrzypiące podczas jazdy po nierównościach elementy kokpitu.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

 Podsumowanie

Niewątpliwie Alfa Romeo 159 to propozycja dla osób, dla których praktyczność i możliwości przewozowe pojazdu nie są priorytetem. 159 SW jest samochodem, który zawiezie cztery dorosłe osoby na wakacje w wygodnych warunkach, ale może zajść konieczność dokupienia do auta boksu dachowego. Nie jest to cecha dyskwalifikująca auto, bo mimo że od debiutu modelu minęło kilka lat trudno znaleźć ładniejsze i jednocześnie lepiej jeżdżące auto w klasie.

Spoglądając w cennik zaporowa może okazać się cena zakupu. Najtańsza 159 SW ze 170 – konnym dieslem kosztuje 111 900 zł. Testowana odmiana wyposażeniowa Sport plus kosztuje 121 900 zł, co jak na model który niebawem ustąpi pola następcy wydaje się kwotą dość wygórowaną.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Dane techniczne:

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm Sport Plus
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 170 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 445 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 466/182,8/1422 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s.
Zużycie paliwa* 7,2/4,5/5,5 l/100 km
Cena 121 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Alfa Romeo 159 SW - przód
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - fotel
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - podsufitka
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - konsola
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - "zegary"
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - felga
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - przód
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW - tył
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

REKLAMA

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA