REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lancia Delta: Najpiękniejsza w klasie

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA


Lancia Delta to nie jest zwykły kompakt z klasy Premium. Żeby cieszyć się z posiadania Delty trzeba nade wszystko cenić wysublimowany styl i niebanalność. Wtedy na resztę można przymknąć oko.

Na początek ochłońmy. Zanim zasiądziemy za kierownicą opisywanego samochodu zdajmy sobie sprawę z tego, że obecnie produkowana Delta ma więcej wspólnego z aktualnym Fiatem Bravo niż z legendarną poprzedniczką produkowaną w latach 1979-1994. Pozwoli to na spojrzenie na obecne wcielenie Delty łaskawszym okiem i dostrzeżenie, że mimo innego charakteru obecnie produkowana Delta odziedziczyła cząstkę genów sławnej siostry. Jakich? Poza nazwą – nadal jest autem kompaktowym i nadal w gamie dostępnych jednostek napędowych znajduje się bardzo mocny silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Do stworzenia Delty wykorzystano technologię stosowaną w Fiacie Bravo. Trudno to ukryć, bo spoglądając na Lancię od razu widać wiele podobieństw. Bryła karoserii jest bardzo zbliżona, jednak Deltę wyróżniają atrakcyjne detale. Ciekawie zaprojektowane tylne lampy LED ładnie współgrają z zaokrąglonym tyłem. Z przodu charakterystycznymi akcentami są atrapa chłodnicy i reflektory. 

Zobacz również: Opinie kierowców o Lancia Delta

Całości dopełniają standardowe dla najbogatszej odmiany Executive siedemnastocalowe obręcze ze stopów lekkich o ciekawym kształcie. Lancia Delta to zgrabny samochód, jednak bardzo nietuzinkowy. Nie każdemu jej styl przypadnie do gustu, choć większość z pewnością stwierdzi, że to piękny samochód. Dużą zaletą kompaktowego nadwozia (długość 452 cm, szerokość 179,7 cm, wysokość 149,9 cm) jest poręczność w codziennym użytkowaniu w mieście przy jednoczesnym zachowaniu praktyczności, gdy zajdzie potrzeba wyjazdu oraz odpowiedniego komfortu jazdy (nie bez znaczenia jest spory rozstaw osi – 270 cm). Przestrzeń bagażowa w zależności od odchylenia oparć tylnej kanapy (kąt pochylenia można regulować) ma objętość od 380 do 465 l.

REKLAMA

Wnętrze i wyposażenie

Po zajęciu miejsca za kierownicą Delty nikt nie będzie miał wątpliwości, że znajduje się w aucie klasy Premium. Szczerze – żaden niemiecki kompakt w wyższej półki nie jest taki finezyjnie wykończony jak Lancia. Włosi podczas projektowania przedziału pasażerskiego zadbali o szczegóły. W standardzie testowanej odmiany Executive znalazły się takie smaczki jak świetnie wyglądająca skórzana tapicerka, czy obszyta skórą tablica przyrządów z charakterystycznym stemplem na górze środkowej konsoli. Emblemat z nazwą Delta jest dodatkowo wyszyty na kokpicie przed siedzeniem pasażera. Tak wyrafinowane detale można spotkać jedynie w astronomicznie drogich pojazdach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ubezpieczyciele zweryfikują prawo do zniżek OC

Nie można narzekać na wygodę obsługi tablicy przyrządów, czy ilość przestrzeni dla pasażerów. Fotele kierowcy oraz pasażera są wygodne. Nie trudno też odnaleźć w Lancii odpowiednią pozycję za kierownicą. Widoczność do przodu oraz na boki jest wystarczająco dobra. Podczas cofania przydadzą się czujniki. Lusterka wsteczne są obszerne jednak tylna szyba jest niewielka co utrudnia manewry.

Lista wyposażenia podnoszącego komfort użytkowania jest imponująca – oprócz wspomnianej skórzanej tapicerki na fotelach i tablicy przyrządów nabywca Delty Executive otrzymuje bez dopłaty m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, nawigację satelitarną, elektrycznie otwierany dach panoramiczny oraz zawieszenie z systemem aktywnych amortyzatorów.

Dopłaty wymagają niestety adaptacyjne reflektory biksenonowe (3000 zł) oraz system ich oczyszczania (1000 zł). Bardzo słonej zapłaty żąda producent za pakiet elektrycznie regulowanych oraz podgrzewanych foteli – aż 6500 zł. Co ciekawe mimo standardowej nawigacji za mapę Europy Środkowej, Północnej i Zachodniej należy dopłacić aż 750 zł. Drogo.

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

W gamie jednostek napędowych Delty znalazło się sześć jednostek napędowych. Trzy benzynowe oraz trzy wysokoprężne. Najmniejszą jednostką benzynową jest silnik 1,4 l T-jet i mocy maksymalnej 120 KM, średnią stanowi ten sam silnik z mocą zwiększoną do 150 KM, a najmocniejszą odmianę napędza motor 1,8 l Di Turbo rozwijający moc 200 KM. Wśród dostępnych jednostek wysokoprężnych znajdziemy 120-konnego Multijeta o pojemności 1,6 l, 165-konny silnik Multijet o pojemności 2,0 l oraz 190-konnego diesla o pojemności 1,9 l z tej samej rodziny.

Zobacz również: Rekord sprzedaży nowych samochodów w 2011 roku?

Testowana przez nas odmiana Delty wyposażona została w najmocniejszą dostępną jednostkę o mocy 200 KM zasilaną benzyną. Z napędem współpracowała sześciobiegowa automatyczna skrzynia Sporttronic. Według danych producenta Delta ważąca 1430 kg z tą jednostką napędową rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,4 s. Zużywa przy tym 11,1 l benzyny na każde 100 km przejechane w ruchu miejskim. Złośliwi powiedzą, że 200-konny kompakt mógłby być dynamiczniejszy, ale proszę zwrócić uwagę na sporą wagę pojazdu.

A jak to wygląda w praktyce? W rzeczywistości Deltą jeździ się przyjemnie. Jednostka napędowa płynnie rozwija moc od najniższych prędkości obrotowych, a auto jest bardzo żwawe. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a adaptacyjne zawieszenie pozwala poczuć się bezpiecznie. Niestety auto ma tendencję do podsterowności na szybko pokonywanych ciasnych łukach. Podczas ostrego hamowania czuć też dużą masę pojazdu. Jednak wrażenia z jazdy najmocniejszą Deltą należy ocenić pozytywnie.

Zobacz również: Hybrydy nie zawojowały rynku

Nie można nic zarzucić także skrzyni Sporttronic. Co prawda nie działa tak doskonale jak nowoczesne dwusprzęgłowe zautomatyzowane konstrukcje, ale mechanizm sprawnie zmienia poszczególne przełożenia, nie tracąc na to zbyt wiele czasu. Za pomocą przycisku można nastawić dwa tryby pracy – Sport (w tym trybie biegi przełączane są przy dużo wyższych obrotach) oraz bardziej ekonomiczny Winter. Można też zmieniać poszczególne przełożenia manetkami umieszczonymi przy kole kierownicy – w osiągach nic to nie zmienia, ale przynajmniej można się pobawić. Problem pojawia się gdy zerkniemy na zużycie paliwa. W ruchu miejskim, podczas siarczystych mrozów komputer pokładowy wskazywał spalanie na poziomi 14l/100 km. Biorąc pod uwagę moc auta, można mu to wybaczyć, ale zerkając na pojemność silnika już nie.

Dalej: podsumowanie i dane techniczne


Podsumowanie

Opisywana odmiana Lanci Delty dostępna jest od 123 990 zł. Jak na auto kompaktowe to bardzo duża suma pieniędzy. Ale zwróćmy uwagę na fakt, że Delta to produkt z półki Premium i porównując jej cenę i bardzo bogate wyposażenie standardowe do cen i wyposażenia Audi, czy BMW wypada korzystniej. Co prawda trudno sobie wyobrazić, że tę odmianę Delty kupuje osoba prywatna, żeby wozić nią rodzinę. Taniej można kupić Deltę z oszczędniejszymi ale również dynamicznymi jednostkami napędowymi, no chyba że ktoś jest wyjątkowym indywidualistą. 

Zobacz również: Rekord sprzedaży Audi

Wydaje się, że Delta Executive ze swoją dyskretną elegancją świetnie nadaje się na auto służbowe. Wystarczająco elegancka na zewnątrz, w środku niemalże luksusowa, bardzo szybka, ale przy tym nie nachalna. To auto dla miłośników włoskich smaków – tak jak one, nie da szans malkontentom, a smakosze będą zachwyceni.

Zobacz również: Rosjanie kupują coraz więcej samochodów

Alternatywa:

BMW serii 1: atutem rywala z Monachium jest świetne prowadzenie. Cena od 100 600 zł
Audi A3 Sportback: kompaktowe Audi kusi mocnymi silnikami, zwłaszcza w odmianie S3, napędem Quattro oraz rewelacyjną przekładnią DSG. Cena od: 81 000 zł
Alfa Gulietta: Finezyjny styl w połączeniu z bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Gulietta chwyta za serce. Cena od: 69 900 zł

Opinie kierowców:

Marcin Kalinowski: Jestem fanatykiem włoskiej motoryzacji, ale do nowej Delty jakoś nie mogę się przekonać. Awangardowa stylistyka jest, luksusowe wnętrze jest, przyjemność z jazdy też jest... a jednak niska jakość niektórych elementów (jak np. dźwignia zmiany biegów w wersji z automatyczną skrzynią) bardzo mnie drażni i psuje ogólny image samochodu. Do tego ta cena...

Jakub Tujaka: Najnowsza Lancia Delta została stworzona dla ludzi, którzy lubią się wyróżniać. Z zewnątrz odważnie zaprojektowana karoseria i wnętrze wykończone we włoskim stylu. W testowanym egzemplarzu szczególnie przypadła mi do gustu duża i wygodna tylna kanapa - takiej nie znajdziemy w żadnym innym kompakcie. Wnętrze przypomina nieco Fiata Bravo, ale detale takie jak specyficznie wyskalowane zegary lub obszyta skórą deska rozdzielcza nasuwa na myśl segment premium. Jedyny mankamentem układu napędowego jest automatyczna skrzynia biegów, której daleko do perfekcji. 

Dane techniczne Lancia Delta 1.8 Di Turbo Executive

Długość: 4520 mm

Szerokość: 1797 mm

Wysokość: 1499 mm

Rozstaw osi: 2700 mm

Masa: 1430 kg

Pojemność bagażnika: 380

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przedni

Typ silnika: benzynowy turbodoładowany

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1742 ccm

Moc silnika: 200 KM/5000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm/3750 obr/min

Prędkość maksymalna: 230 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,4 sekundy

Zużycie paliwa: 11,1/5,9/7,8 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Tylna kanapa Lancii Delty wręcz zachęca do zajęcia miejsca. Fot. Moto.wieszjak.pl
Automatyczna przekładnia Delty może pracować w dwóch trybach - Winter oraz Sport. Fot. Moto.wieszjak.pl
Duży wyświetlacz nawigacji Lancii Delta jest czytelny Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów kształem przypomina tę z Fiata Bravo, biorąc pod uwagę detale jest wyjątkowa. Fot. Moto.wieszjak.pl
Lancia Delta prezentuje się atrakcyjnie zwłaszcza na tle ładnej architektury. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Lancia deltezentuje się najbardziej egzotycznie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Warto zwrócić uwagę na interesujący kształt felg Lancii Delty. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA