Równy stopień recyklingu dla wszystkich pojazdów
REKLAMA
REKLAMA
Do tej pory przepisy różnicowały poziom recyklingu w przypadku motocykli i samochodów wyprodukowanych przed 1980 rokiem. Nowe przepisy wprowadzają takie same wymagania dla wszystkich pojazdów.
REKLAMA
REKLAMA
Od pierwszego stycznia 2011 roku obowiązuje również rozporządzenie ministra środowiska z 14 października 2010 roku w sprawie obliczania poziomów odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Rozporządzenie to określa zasady i sposób obliczania tych poziomów.
Przepisy mówią, które elementy pojazdów mają być przeznaczane do odzysku, a które do recyklingu. Do recyklingu mają trafić materiały takie jak: metale żelazne, metale nieżelazne, szkło, tworzywa sztuczne. Natomiast do procesów odzysku zalicza się np. elementy z tworzywa sztucznego, w przypadku gdy nie można ich poddać procesom recyklingu, a jedynie spaleniu w celu pozyskania energii. Do tej grupy zalicza się też tzw. frakcję lekką i pyły niezawierające substancji niebezpiecznych oraz takie same elementy, które zawierają substancje niebezpieczne, a również mogą być przekazane do spalenia, by pozyskać z nich energię.
Zobacz również: „Top Safety Pick 2011” dla sześciu modeli Volkswagena
Rozporządzenie to podaje wzory przedsiębiorcom, które mają posłużyć do obliczenia poziomu odzysku i recyklingu, jaki osiągnęły stacje demontażu.
Od 1 stycznia 2010 r. obowiązuje też rozporządzenie dotyczące rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji. W tabelach przedsiębiorcy będą podawać swoje dane, a także liczbę pojazdów, ich marki, masę, a nawet rok produkcji. W kolejnej części sprawozdania będą musieli podać dane o masie odpadów z pojazdów poddanych odzyskowi, w tym recyklingowi.
Zobacz również: Ubezpieczyciele zweryfikują prawo do zniżek OC
Prowadzący stacje demontażu będzie przekazywał te sprawozdania do 15 lutego każdego roku Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz właściwemu marszałkowi województwa.
Źródło: gazeta prawna.pl
REKLAMA
REKLAMA