REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Polo: Drogie oszczędzanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Migas

REKLAMA

REKLAMA

Miejskie auto z bogatym wyposażeniem i oszczędnym silnikiem spalającym niecałe 3,5 litra paliwa na sto kilometrów to już rzeczywistość, pod nazwą Volkswagen Polo BlueMotion. Oto test "zielonego" (niebieskiego?) Volkswagena Polo.

Od kiedy w sprzedaży jest nowa generacja modelu Polo, mały Volkswagen zdążył zaskarbić sobie serca i portfele wielu nabywców. Na zewnątrz i w środku Polo jest większe, ładniejsze, a już na pewno lepiej wykonane od poprzednika. W parze z jakością użytych w Polo materiałów idą doskonałe własności jezdne, bogate wyposażenie i nowoczesne jednostki napędowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagen Polo

Od niedawna gama Polo powiększyła się o model BlueMotion. Coś dla klientów nastawionych na modną dziś jak nigdy szeroko pojętą ekologię. Malucha z Wolfsburga wyposażono w zaledwie trzycylindrowy silniczek diesla o pojemności 1,2 litra. Tak naprawdę to pozbawiona jednego cylindra jednostka 1,6 TDI. Ekologiczne Polo dysponuje mocą 75 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 180 Nm. Teoretycznie jak na pięciomiejscowe auto ważące 1150 kg to niewiele, ale jeśli naszym priorytetem jest oszczędzanie a „eco-driving” ulubionym stylem jazdy, powinniśmy być z Polo zadowoleni.

Volkswagen Polo już w fabryce został gruntownie przygotowany do bicia rekordów ekonomicznej jazdy. Wersja BlueMotion ma między innymi przeprogramowany sterownik silnika który potrafi odzyskiwać energię z hamowania, opony o niskim oporze toczenia, system start/stop i wydłużone przełożenia 5-biegowej skrzyni biegów. W walce o każdą kropelkę paliwa zamontowano również specjalny pakiet aerodynamiczny zmniejszający opory powietrza ze specjalnymi nakładkami na progi i zderzakami, tylnym spoilerem, osłonami pod podwoziem czy dość dziwacznymi aluminiowo-plastikowymi 15-calowymi felgami.

REKLAMA

W porównaniu do poprzednika wyposażonego w jednostkę 1,4 TDI, silnik nowe Polo BlueMotion cechuje zdecydowanie mniejszy poziom wibracji, wyższa kultura pracy i lepsze wyciszenie. Jednak niczym nie da zastąpić się pojemności więc od razu zaznaczmy – Polo zdecydowanie nie jest typem sprintera. I nie chodzi tu jedynie o niemrawe przyspieszenia do 100, czy 130 km/h trwające odpowiednio 13,5 i aż 23,8 sekund. W tym samochodzie nie to jest najważniejsze. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik

Silnik osiąga roboczą temperaturę pracy i układ start/stop zaczyna działać już po kilku kilometrach od startu. Co ciekawe system bezbłędnie „rozpoznaje” czy chodzi o dłuższy postój, np. na światłach czy o krótkotrwałe zatrzymanie, kiedy nie dopuszcza do zgaśnięcia silnika. Kierowca jest na bieżąco informowany o stanie aktywności sytemu poprzez komunikaty komputera pokładowego. Po wyłączeniu silnika wystarczy wcisnąć sprzęgło by znów zaczął pracować, przy czym cała operacja przebiega niemal nieodczuwalnie i bez opóźnień.

Zobacz również: Hatchback na zielono

Oszczędna jazda z niskimi prędkościami obrotowymi i zmiany kolejnych przełożeń zgodnie ze wskazaniami komputera wynagradzają nasz trud i średnie spalanie rzędu 4-4,5 l/100km w mieście jest jak najbardziej możliwe do osiągnięcia. Podczas szybszej jazdy ze stałą prędkością Polo zbliża się do rewelacyjnego wyniku deklarowanego przez producenta. Komfort i prowadzenie to pierwsza liga wśród aut segmentu B.

Szkoda tylko, że musi aż tyle kosztować. Niecałe 59 000 złotych jakie Volkswagen żąda za „zielone” Polo to o kilka tysięcy więcej niż auto z tym samym silnikiem bez plakietki „BlueMotion”. Zaś kwota 67 090 złotych za testowany egzemplarz brzmi już niedorzecznie.

Volkswagen Polo Bluemotion w podstawowej wersji kosztuje 59 tyięcy złotych. fot. Piotr Migas
Volkswagen Polo Bluemotion to proekologiczna wersja najnowszego Volkswagena segmentu B. fot. Piotr Migas
Volkswagen Polo Bluemotion to propozycja dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy. fot. Piotr Migas
Volkswagen Polo Bluemotion jest wyposażony w nieco obniżone zawieszenie i opony o obniżonych oporach toczenia. fot. Piotr Migas
Bagażnik Volkswagena Polo Bluemotion ma regularne kształty, co pomaga w układaniu bagaży. fot. Piotr Migas
Volkswagen Polo Bluemotion ma bardzo wygodne fotele, a deska rozdzielcza jest wykonana z dużą starannością. fot. Piotr Migas
Volkswagen Polo Bluemotion oferuje zadowalającą ilość miejsca na tylnej knapie. fot. Piotr Migas
Volkswagen Polo Bluemotion jest napędzany trzycylindrowym turbodieslem o pojemności 1,2 litra. fot. Piotr Migas
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA