REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa car-sharing? Test Panek CarSharing

Sebastian Tomaszewski
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Car-sharing to alternatywa dla komunikacji miejskiej i taksówek. Testujemy Panek CarSharing oraz sprawdzamy ile to kosztuje.
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Car-sharing istnieje już od kilkunastu lat w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, jednak do Europy trafił stosunkowo niedawno. Jest alternatywą dla komunikacji miejskiej, taksówek i prywatnych aut. Pomysł polega na udostępnianiu auta na minuty, godziny lub dłuższy okres – swobodne przemieszczanie się bez kosztów utrzymania samochodu, jak paliwo czy serwis. „Peer to Peer” to wypożyczenie własnego samochodu, kiedy na przykład wylatujemy na wakacje i nie jest nam potrzebny. Drugi sposób to wynajem samochodów udostępnianych przez przedsiębiorstwa czy stowarzyszenia. Głównym celem car-sharingu jest zmniejszenie ilości samochodów w miastach. Zamiast jechać prywatnym autem, zostawiamy go w garażu lub w ogóle rezygnujemy z posiadania samochodu. Dzięki temu dbamy o środowisko i poprawiamy jakość życia w miastach. Na całym świecie system wspólnego użytkowania samochodu wciąż się rozwija, a usługa dostępna jest już w 600 miastach na całym świecie.

REKLAMA

Car sharing także zdobywa popularność w naszym kraju. My na przykładzie Panek CarSharring sprawdzamy, jak to działa i ile kosztuje.

Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Rejestracja i aktywacja konta w Panek CarSharing

Ściągamy aplikację mobilną albo rejestrujemy się na stronie. Należy podać numer i serię dowodu wraz ze skanem naszego prawa jazdy. Od razu jesteśmy informowani o opłacie inicjacyjnej w wysokości 1 zł. Aby móc korzystać z naszego konta, musimy je najpierw aktywować. Możemy to zrobić na trzy sposoby:

1. Wykonać przelew tradycyjny.

2. Przyjść do dowolnie wybranego oddziału wraz z dowodem osobistym i prawem jazdy (lista punktów jest podana na stronie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Poprzez wideo rozmowę. Ściągamy aplikacje WhatsApp, wcześniej dzwoniąc na infolinię lub poprzez czat na stronie www i zgłaszając, że chcesz zweryfikować swoje konto poprzez wideo rozmowę. Po chwili łączy się z nami konsultant i prosi o ukazanie prawa jazdy i dowodu osobistego – wszystko trwa zaledwie minutę.

Jak znaleźć samochód i jak używać aplikacji Panek CarSharing?

Po aktywowaniu konta, możemy zacząć korzystać z aplikacji. System jest intuicyjny i prosty w użyciu. Możemy wyświetlić listę najbliżej dostępnych aut z informacji o ilości paliwa w baku. Równie wygodnie jest podglądanie na mapie aktualnie dostępnych samochodów. Wybieramy najbliższy pojazd i naciskamy „rezerwuj”. Od tej chwili auto czeka tylko na nas przez 15 minut, może ten czas przedłużyć o dodatkowe 5 minut. Zanim ruszymy warto sprawdzić, czy będziemy mogli później zostawić samochód w wyznaczonej strefie. Możemy swobodnie jeździć po całej Polsce, ale auto musimy zostawić zawsze na terenie strefy Panek.

Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Jak uruchomić samochód?

Otwieramy samochód za pomocą aplikacji. Przed uruchomieniem, musimy potwierdzić brak uszkodzeń lub zgłosić uszkodzenie. Po wejściu do wnętrza, mamy trzy bezpłatne minuty na ustawienie fotela, lusterek i przybranie wygodnej pozycji. Następnie otwieramy schowek, gdzie znajdujemy kluczyki. Jednak nie musimy ich stamtąd wyjmować, a jedynie odblokować samochód za ich pomocą – w środku jest wygodny system bezkluczykowy. Naciskamy przycisk „start” i możemy ruszać.

Jazda

Panek CarSharing dysponuje flotą 300 pojazdów. Są nimi Toyoty Yaris w wersji hybrydowej. Pod maską znajdziemy benzynowy silnik o pojemności 1.5 litra, a wspólnie z silnikiem elektrycznym wytwarzają okrągłe 100 KM. Yaris ze swoimi niewielkimi rozmiarami, idealnie pasuje do miejskiego środowiska. W parkowaniu pomagają tylne czujniki parkowania i kamera cofania. Auto prowadzi się pewnie i przewidywalnie, a przyspieszenie pozwala komfortowo włączać się do ruchu. W trybie EV można nawet przez kilka kilometrów pojechać wyłącznie na silniku elektrycznym. Automatyczna skrzynia biegów znacznie poprawia komfort podróżowania w mieście. System multimedialny pozwala nam podłączyć swojego smartfona za pomocą bluetooth, którym możemy też sterować wygodnie z kierownicy. Na pokładzie znajdziemy też dwustrefową klimatyzację, praktyczny uchwyt na telefon oraz końcówki do ładowania telefonów.

Zwrócenie auta i koszty

Dzielną małą Toyotę można zostawić w granicach Panek w dozwolonym miejscu, oprócz parkingów prywatnych i miejsc z ograniczonym dostępem (np. parkingi podziemne). Można zrobić przerwę w czasie wynajmu „STOP-OVER” (należy wyjąć kluczyk ze schowka i zamknąć samochód) albo zakończyć wynajem, używając aplikacji mobilnej. Przykładowy koszt trasy z Galerii Mokotów do Galerii Wileńskiej to 19 zł (14 km i 24 min).

Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk

Łukasz Kuźmiuk

Ceny i koszty korzystania z Panek CarSharing (Toyota Yaris):

Opłata za czas przejazdu: 0,50 zł/min.

Opłata za przejechane kilometry: 0,65 zł/km

Opłata za postój: 0,10 zł//min.

Ceny konkurencyjnych firm

Traficar (Renault Clio):

Opłata za czas przejazdu: 0,50 zł/min.

Opłata za przejechane kilometry: 0,80 zł/km.

Opłata za postój: 0,10 zł/min.

4mobility (Hyundai i30):

Opłata za czas przejazdu: 0,48 zł/min.

Opłata za przejechane kilometry: 0,80 zł/km.

Opłata za postój: 0,12 zł/min.

Podsumowanie

Prosta rejestracja i błyskawiczna aktywacja konta przez wideo rozmowę wywarły na mnie dobre pierwsze wrażenie. Byłem pozytywnie zaskoczony brakiem znienawidzonej przeze mnie biurokracji oraz dużą dostępnością tych aut na warszawskich ulicach – nieważne, w jakie dzielnicy byłem, nie musiałem iść do samochodu dłużej niż 10 minut. Ponadto zamontowanie uniwersalnych uchwytów dla smartfonów oraz możliwość podładowania telefonu pomiędzy spotkaniami lub w drodze do pracy bardzo się przydaje. Osoby dbające o flotę mogłyby jedynie bardziej zadbać o większy porządek, szczególnie bagażnika i dywaników. Poza tym hybrydowy Yaris został wręcz stworzony do pracy w miejskiej dżungli, szczególnie z automatyczną skrzynią biegów. Konkurencyjne ceny firm zajmujących się car sharingiem stanowią poważną konkurencję dla korporacji taksówkarskich czy pomysłu na posiadanie prywatnie samochodu.

Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Panek CarSharing / fot. Łukasz Kuźmiuk
Łukasz Kuźmiuk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA