REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w technice jazdy przez które tworzą się korki

Subskrybuj nas na Youtube
Błędy w technice jazdy przez które tworzą się korki. Fot. Fotolia
Błędy w technice jazdy przez które tworzą się korki. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Korki w polskich miastach nie są efektem jedynie zwiększonego natężenia ruchu na ulicach. Często są efektem błędów popełnianych przez kierowców w technice jazdy.

Zbyt duża ilość samochodów, światła, zwężenia dróg i kolizje – takie powody tworzenia się korków na pewno wskazałoby większość kierowców. I jest w tym sporo prawdy. Korków nie da się całkowicie wyeliminować, ale są pewne zachowania, które choć na pozór wydają się nieszkodliwe, to jednak wpływają na powstawanie zastojów na drodze.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie korzyści dają progi zwalniające?

Przestań zmieniać bez sensu pasy ruchu - ograniczysz korki w swoim mieście

Japońscy naukowcy odkryli, że jedną z przyczyn powstawania korków jest zmienianie pasów ruchu przez kierowców. Jadąc na przykład prawym pasem decydujemy się nagle na zjechanie na lewy, ponieważ zauważamy, że porusza się nieco szybciej. To zmusza kierowców z tyłu do przyhamowania. Kolejne samochody również muszą zwolnić, aż w końcu któryś całkowicie się zatrzymuje, co w konsekwencji pogarsza tylko korek. Naukowcy nazwali to zjawisko falą uderzeniową. Wystarczy jeden taki manewr, aby cały ciąg samochodów utracił płynność ruchu na dłuższy czas.

Zobacz też: Kiedy nie warto wrzucać na luz?

Po kolizji usuń pojazd z pasa ruchu

REKLAMA

Kierowcy często zapominają jeszcze o jednej sprawie, która znacząco wpływa na zwiększanie się korków na drogach. Jeśli już uczestniczymy w kolizji, to według obowiązujących przepisów powinniśmy zepchnąć samochody w bezpiecznie miejsce, aby umożliwić ruch innym samochodom. Jednak często, w obawie przed niemożnością udowodnienia czyjejś winy, pozostawiamy auta na środku drogi, tam, gdzie doszło do kolizji, blokując jednocześnie pozostałych kierowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do największej liczby kolizji dochodzi w okresie zimowym, między innymi z powodu jazdy na oponach letnich. – Zimą możemy zmniejszyć ryzyko kolizji poprzez zastosowanie odpowiedniego ogumienia, przystosowanego do trudnych warunków. Opona zimowa gwarantuje lepszą przyczepność i nawet o 25 proc. krótszą drogę hamowania na śniegu – dodaje Filip Fisher, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Brak kultury jazdy znacząco zwiększa powstawanie korków w miastach

REKLAMA

Kolejnym powodem zwiększania się korków, który można zrzucić na karb kierowców, to tak problematyczna w naszym kraju jazda na zamek. Zasada jest prosta – dojeżdżamy do końca zwężenia drogi, gdzie na zmianę z każdego pasa przejeżdża jeden samochód. Jednak w Polsce system nie do końca się sprawdza. Kierowcy często nie puszczają samochodów z sąsiedniego pasa ruchu lub próbują zmienić pas przed końcem zwężenia, przez co blokują samochody za sobą i przyczyniają się do powstawania korków. W Niemczech oraz Austrii jazda na zamek jest nawet uregulowana w kodeksie ruchu drogowego.

Pamiętajmy także, aby w korkach ustawiać się blisko za samochodem stojącym przed nami. Zostawiają zbyt duże przestrzenie między pojazdami wydłużamy korek i tym samym możemy utrudniać włączenie się do ruchu kierowcom stojącym na skrzyżowaniach daleko za nami.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA