REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda w gęstym ruchu miejskim

Jazda w gęstym ruchu miejskim. Fot. Fotolia
Jazda w gęstym ruchu miejskim. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak jeździć w gęstym ruchu miejskim, by nie tworzyć większych korków, a wręcz przyczyniać się do upłynniania ruchu drogowego?

Spokojna jazda przyczynia się do upłynnienia ruchu i rozładowania zatoru. Natomiast nerwowe zachowania kierowców przynoszą odwrotny skutek i mogą być przyczyną stłuczek lub wypadków, które prowadzą do całkowitego zablokowania przejazdu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Największe korki związane są z przejazdami mieszkańców do pracy i powrotów do domu. Godziny natężenia ruchu są przewidywalne i kierowcy wyjeżdżając z miejsca swojego zamieszkania zazwyczaj wiedzą, jakiej sytuacji na drodze mogą się spodziewać. Pomimo tej wiedzy często zachowują się tak, jakby liczba samochodów na drodze ich zaskakiwała i pozwalają sobie na okazywanie nadmiernych emocji – komentują trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Najlepszym sposobem na zdenerwowanie jest opanowanie oddechu, czyli głębokie i równomierne oddychanie do czasu uspokojenia tętna. Nie wolno też doprowadzić do odwrotnej sytuacji, tzn. gdy kierowca jest tak spokojny, że ogarnia go senność i traci czujność. Prowadzący pojazd musi być zawsze skoncentrowany – przypominają trenerzy. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Parkuj i jedź. To nie takie proste

Zachowanie bezpiecznej odległości jest jedną z najważniejszych zasad w czasie jazdy w korku. Jeśli jedziemy za blisko samochodu przed nami, możemy nie mieć czasu na reakcję, gdy ten gwałtownie zahamuje. Dlatego dostateczny odstęp od poprzedzającego pojazdu jest bardzo ważny i powinien wynosić minimum 1,5 m.
Przewidywanie podczas jazdy w korku pozwoli uniknąć zablokowania skrzyżowania, przejazdu, czy przejścia dla pieszych. Nie należy wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli samochód nie ma wystarczająco dużo miejsca, by je opuścić. Podobnie z przejściem dla pieszych – powinniśmy zatrzymać się przed pasami i czekać, aż samochody stojące przed nami ruszą i zwolnią nam miejsce.

Gdy korek formuje się z powodu wypadku bądź robót drogowych, płynna jazda jest uzależniona od tego, czy samochody jadą na tzw. suwak. Jazda na suwak to nic innego jak jazda na przemian. Samochody jadą kolejno raz z lewej, raz z prawej strony niczym w zamku błyskawicznym. Taki styl jazdy pozwala zmniejszyć sumaryczną długość korka, utrzymać płynność jazdy i uniknąć zbędnego zatrzymywania się – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

REKLAMA

W korku poruszamy się z prędkością dostosowaną do warunków jazdy i umożliwiającą nam swobodne manewrowanie. Nie wyprzedzajmy pasem pobocza z prawej strony ani nie utrudniajmy powrotu na właściwy pas kierowcom wyprzedzającym z lewej strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

Ciągła zmiana biegów i stale wciśnięte sprzęgło podczas jazdy w korkach nie sprzyjają jego żywotności. W korku nie warto wrzucać drugiego biegu, ponieważ poruszamy się bardzo wolno, a samochody pokonują bardzo małe odległości i często się zatrzymują. Należy wobec tego spokojnie podjeżdżać na pierwszym biegu i wrzucać luz, jeśli tylko silnik zaczyna gasnąć. Ponadto stojąc na światłach, nie czekajmy z wrzuceniem biegu do ostatniej chwili. Przygotujmy pierwszy bieg wcześniej, wtedy szybciej ruszymy spod świateł, więcej aut będzie mogło przejechać przez skrzyżowanie i korek nieco się zmniejszy.

Źródło: Materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA